Да не отговаряме на идеологизацията с идеологизация



Може да харесате още...

30 Отговори

  1. didki каза:

    Ех, ако този ТЕКСТ можеха да прочетат всички български свещеници…
    Благодаря ви господа богослови! Млади или стари е без значение, важно е, че и ний сме имали богословие, което с простички примери и думи да ни обяснява страшните и сложни проблеми, а не заради непросветеността на мнозина избрани да страдат и тънат в заблуждение всички християни.

  2. galka_62 каза:

    Благодаря Ви,чудесна статия.Благодаря на БОГ, че в моята църква нашият свещеник точно за такова участие в св.ЛИТУРГИЯ ни призовава и причестява редовно.Моля,отговорете ми къде ще мога да намирам тази великолепна статия за да я прочетат и други християни.Нова съм .

  3. n_antonov каза:

    От свое име и от името на д-р Свилен Тутеков благодарим за положителната оценка на статията. Дълбоко вярваме, че – както пише didki – наистина имаме богословие и то действително е в състояние да „обяснява страшните и сложни проблеми“.

    Относно въпроса на galka_62: статията, леко преработена, предстои да бъде предложена на в-к „Православие БГ“, както и да бъде публикувана във в-к „Светилник“, който отскоро отново ще започне да излиза редовно.

  4. Vladislav каза:

    Тази статия е достойна за възхищение от всеки един православен. Благодаря на авторите и на Двери БГ.

  5. toshev2006 каза:

    Уважаеми господа,
    с чие благословение вие излагате горното становище по темата за Св.Евхаристия и необходимата подготовка преди нея, като становище на вселенската Църква?Св.Атанасий е говорил на първия вселенски събор с разрешението и благословението на Александрийския архиепископ Александър и така в смирено послушание към висшия клир е защитавал православните истини. Правило 64 на 6 всел. събор забранява на миряни /дори и да са „знаещи“ богослови/, „да поучават на божественото“,т.е на вярата. Проповядването на вярата и правила за църковен живот е приоритет на клириците, респективно на църкон(вните пастири- Епископи и свещеници. В същото цитирано правило Св.Григорий Богослов казва:“Защо се правиш на пастир, когато си поставен в реда на войниците?..“, и правилото завършва:“Ако някой дръзне да наруши това провило, нека се отлъчи за четиридесет дни от църковно общение“./Правила на Св.Православна църква,Соаф. 1936г, стр.197/
    Нека господата обяснят с чие благословение водят настоящия диспут???

  6. n_antonov каза:

    Отец Кирил, аз поне пиша правилно името Ви.

    „Аргументите“, които изтъквате, издават богословско безсилие и на мен ми е мъчно изобщо да дискутирам по този начин с Вас. Изглежда дори пропускате незначителния факт, че се „намираме“ в интернет, където сте длъжен да проявявате подобаващото уважение към събеседниците си, което те проявяват към Вас.

    С чие благословение водим тази дискусия нямаме право да Ви казваме, защото имаме послушание към епископа, когото и без това не познавате.

    Относно темата за това кой има правото да богословства, ще Ви задам само един въпрос: Вие, като завършвахте Семинарията или Духовната академия, чии лекции слушахте и кой Ви даде диплома? Колко от учителите, пред които държахте изпити, бяха клирици и колко – миряни?

    Просто отказвам да участвам в подобен разговор.

  7. prezvytera каза:

    Отче, смирете се,
    не излагайте свещенството по този начин.
    Само папата, доколкото знам, говори непогрешимо „екс катедра“, в Православната Църква всеки, според талантите прави това, което може – едни са учители, други богослови, трети – мисионери и т. нат., и не епископското благословение е това, което прави едно богословие истинско или не. Св. Максим Изповедник казва, че богослов е този, който се моли и само този, който се моли може да богословства. А да ти изброя ли с благословията на епископи колко камари глупости са се изписали досега?
    А пък се питам и колко ли от членовете на епископата у нас се осмеляват въобще да поразсъждават върху темата и дали има някой, който би се осмелил да благослови и най-безобидния текст на тема редовно причастяване.
    И накрая – за да водите равноправен диалог с въпросните господа, трябва още доста книжки да попрочетете, само правилата не стигат.
    С уважение: свещеник Стоян Бербатов,
    пишещ от ник-а на благоверната си презвитера.

  8. prezviter dobromir каза:

    Въпросното цитирано 64 правило се отнася за една конкретна ситуация!
    В правилото се разглежда проблема, лаик явно пред народа дα държи речи δογματικον λογον относно за едната или двете воли и енергии в Христа. Правилото засяга ересите осъдени на Пето-шестия събор. За това говори и Валсамон, че това се забранява дори на клирик или монах ако те събират множество и дискутират за тези догматически вероопределения.
    Бих цитирал и еп. Никодим . който тълкувайки правилото пише:Думите в това правило пред народа показват, че забраната за която става дума , се отнася до публични проповеди, а в частност до църковни проповеди за предмети на вярата. Вън от това , следователно, на миряни не е забранено,“и не може да бъде забранено“, както се изразява Зонара в тълкованието на това правило, да поучават за предмети на вярата и да отговарят на въпроси, които им се задават по тия предмети(вж тълкованието на Зонара и Валсамон на това правило в Ат. Синт II, 454-453)
    А че Църквата не само не забранява , но напротив , дори в известен смисъл и предписвала, – се вижда от наставлението за новобрачните, поместено в Требника, също за възприемниците при кръщението, че те били учители по вярата и нравствеността в известни граници. Църквата всякога с благодарност приемала, а църковната йерархия никога не считала за посегателство на правата си, когато отделни учени и благочестиви миряни се предавали на разработване църковната наука в разните и клонове, кога те, като учители в училищата, като глави на семейства, като представители на разни общества се стремяли, намиращите се под ръководството им лица да усвоят християнското учение и да живеят съгласно това учение.“
    Бог да Ви благослови , г-н Антонов и г-н Тутеков, че проявявате дара си на Царственото свещенство.
    Моля се Господ да умножи жаждата за богословие и копнежа за автентичния живот в Евхаристията.
    о. Добромир

  9. toshev2006 каза:

    Уважаеми събратя отци, мили хора,
    учудвам се на хапливия език на някои към мен?
    Всъщност когато написах писмото си към „dveri.bg“ и към г-жа З.Каравълчева, аз конкретно съм посочил кое, изказано от нея, а също и в отговора на о.Стефан ме е смутило и имам основание да се съмнявам,че е ясна православна позиция- не защото аз мисля така, а защото съм го сравнил с мнението на много съвременни светила в богословието, част от тях канонизирани светци. И понеже писмото ми бе съчинено за 2 ч., набързо, не съм успял да изложа становището си в пълнота с целия обем аргументи. Просто не очаквах такава гореща реакция и то от хора, които работят в ЕКИП!? Лично чрез моя митрополит исках и очаквам да получа отговор от Св.Синод, кой е прав. Уверявам ви, ако се окаже, поради моята богословска неграмотност, че съм сгрешил, то както някога е правил покойния архим. Серафим Алексиев /в сп.Дух.култура/, публично ще се извиня на всички! Преди туй ще предоставя отново открито писмо и на ДВЕРИ.БГ и на ПРАВОСЛАВИЕ.БГ пълен текст на онези автори-Св.Отци, и съврем. богослови, чийто изказвания и АРГУМЕНТИ са ме заставили да приема за православна друга от вашата позиция.Моля простете, ако някой лично съм засегнал! о.Кирил Тошев

  10. prezvytera каза:

    Христос посреди нас, отче!
    Простете и Вие моето емоционално невъздържание. Съвсем по братски ще ви кажа, че така „ребром“ поставен въпроса „с чие благословение вие излагате горното становище“ е много дразнещ. Дори бих си позволил да кажа, че е обидно и за самите епископи да се отнасяме към тях като към някои квестори. Те са ни дарени от Бога за да първенствуват във вярата и да са стожер за истинността на изповядваното от всички ни учение.
    В този ред на мисли ще добавя, че лично аз предпочитам не да изпадам в ситуация да се чудя какъв тон на говорене да избера – провокативен или смирен – за да ме чуят отсреща, а да мога съвсем спокойно и убедено да се доверя на заявената ясна и категорична позиция на надлежния ми митрополит по всички вълнуващи мен и живата Църква въпроси.
    Обещавам ти, че ако ми посочиш поне една ясна, точна, ангажираща и аргументирана (така, както Никола и Свилен са се аргументирали и носят отговорност за това) позиция на един митрополит по един екзистенциален проблем в нашата църква през последните десет години, ще дойда на крак в твоя град и ще се почерпим за моя сметка.
    Имаше наистина в предишното ми мнение малко невъздържаност, опитай се да не я забелязваш и прочети останалото.
    Твой в Христа, о. Стоян.

  11. safa каза:

    „Izpovedta i Svetoto Pri4astie sa neizbejno neobhodimi;ednata o4istva,a drugoto e bania,plastir i hrana….“-„Du6epolezni pou4enia“na sv.Teofan Zatvornik,str.426 i pak tam:“Moje da se dobavi i o6e,no ne prekaleno,za da ne stanem ravnodu6ni.“A kade e miarkata neka tova ostavim na6ia izpovednik i duhoven voda4 da kaje.Tova e na6eto malko poslu6anie za slava Bojia.Kolkoto za komentariite kam otgovora na o.Toshev za men te nosiat privkusa na ikumenizma.

  12. glory каза:

    …Ето,Тоя лежи за падане и ставане на мнозина в Израиля и за предмет на противоречия…
    Лука 2:34

  13. p_stefanos каза:

    Някои хора заменят богословието с бабословие. Това не е от вчера. Иначе нямаше св. ап. Павел да пише на своя ученик и спътник Тимотей: „От скверни и бабешки басни отбягвай, а се упражнявай в благочестие“ (І Тим. 4:7). Само нека припомня, че под благочестие не се разбира да стоиш в храма със забрадка. Малко по-горе ап. Павел пише на Тимотей в що се състои великата тайна на благочестието: „Бог се яви в плът…“ (3:16). От три дни не преставам да се чудя на осезанието на safa, който е доловил в безупречно православния текст на Тутеков и Антонов „привкус на икуменизъм“. В него няма цитиран нито един неправославен източник, всички цитирани автори са стълбове и светила на Светото Православие и откъде го е доловил този привкус? Явно си го има генетично. Такива не са малко. Подобно е и отношението на о. Тошев, с когото ние разменихме няколко писма преди той да напише отвореното (а не открито) писмо до Златина Каравълчева и до целия православен свят. Аз му изпратих заглавия и линкове на доста православна литература по темата, но той едно си знае. В богословието не бива така. Православието не е казарма. Без свобода няма подвиг. Без свобода няма и смисъл. Все едно да караш малко дете да пости. То ще слуша, но няма да разбира. А като порасне ще престане да слуша, но пак няма да разбира. Православие и формализъм са антоними. Христос ни приема само свободни, защото Той е Който ни прави такива. Христос ни приема само с „весело и чисто сърце“ (Деян. 2:46). Който го няма, той е който „не различава тялото Господне“ (ІКор. 11:29). Всичко друго е бабословие, икуменизъм и казарма.

  14. toshev2006 каза:

    О.Стефане, уважаемата safa, твърде проницателно е усетила икуменическият дух и възглед на авторите г-н Антонов и г-н Тутеков.За този опит на икуменистите- да игнорират важността на Тайнството Покаяние, свързано и предшестващо Св.Евхаристия твърде ясно го описват доц.архим.Серафим /Алексиев/ и доц.д-р Сергий /Язанджиев/ в кн.“Православие и икуменизъм/ Ярък пример е залитването на Филанската православна църква, която заради икуменическия си дух допусна доста нарушения на църковните канони и правила.За модерния „православен дух“ и разбиране на много съвременни богослови ясно говори и иером.Серафим /Роуз/ в кн.“Православния светоглед“. Разликата е там, както казва той, че за да разбираш св.Отци трябва да имаш светоотеческа нравственост ,чистота и смирение.Гордият ум на съвременния богослов трудно ще „прочете“ и разбере разсъжденията и мислите на древните отци,просто защонто са настроени на на различни вълни. Споменатите о.Серафим и о.Сергий, поне са практикували усилена и правилна аскеза/ дух. Живот/, а са имали и просветен и свят учител -архиеп .Серафим /Соболев/, та е имало правилна духовна приемственост и здрава основа на православност.Не знам дали „братската православна “ прегрътка на връх Въскресение Христово между прав.свещеник/знаете кой/ и католически духовник м.г в гр. Русе
    е израз на истинска християнска любов и любов към Христа. Аз споменах в по-горния си коментар, че има доста светоотечески свидетелства, а и такива на известни съвременни богослови, които са авторитет /предполагам/ и за Вас, потвърждаващи вярността на поддържаната от мен позиция, като православна. Още малко ще се забавя докато ви ги предоставя, на вас и на аудиторията, която се интересува от проблема.Поне за онези, които разбират защо съм такъв „инат“ и не отстъпвам от казаното.
    А за това че изповедта е била задължителна преди причастяване още в средновековието сега ще цитирам откъс от „Православното Догматическо богословие“2ч., на Св Макарий Московски живял през 15в. :
    „Призовавайки всички свои верни чада към Христовата трапеза, Св.Църква ги допуска до това свято тайнство не инак, а само с предварителна подготовка, следвайки заповедта на апостола7/1Кор.11:28,29/. Приготовлението се състои в искрено изпитване на вярващия и очистване на съвеста посредством тайнството покаяние, съвместно с пост и молитва, съобразно чинопоследованието на църквата“/пос.съч стр 406.
    Така че тава нито е измислено от добросамаряните, нито е допуснато от комунизма, както твърдят някои автори!
    Св.Макарий, Св.Филарет, Св.Серафим, Св Теофан и др. не са се занимавали с бабословие, а с борба в изяснение на православната духовност и са я направили достъпна за нас съвременните лаици в тази материя! С уважение : о.Кирил Тошев

  15. prezviter Dobromir каза:

    Съзнавате ли, че обвиненията Ви в икуменизъм към православни богослови, свещеници и цяла православна поместна църква са много сериозно твърдение? Можете ли да понесете отговорността за тези твърдения?

    Никой не отрича нуждата от изповед и пост, напротив.
    Проблемът е, че по някакъв начин, заедно със св. Причастие те днес се схващат чисто легалистично, не като начин на Живот в Христа, а като правила и норми имащи за цел „лично осъвършенстване“.(Пример за това е Тодоровден; колко „достойни“хора пристъпват, нямащи дори съзнанието Кого приемат, но изпълнили всички рецепти и предписания.)
    Съборния живот е разбит от индивидуалното благочестие, което не винаги е в духа на православната традиция. Заради това нашия народ е вярващ, но не е литургичен.Ако махнете от църквата Христа, а сложите правила, норми, свещи, курбани, обряди, резултатът ще е катастофален(както се вижда от действителността в България).
    Най-сташното за Вас обаче би било ако навсякъде виждате врагове и да изграждате собствената си идентичност на базата на отрицанието и борбата с тях.
    Такава вяра е идеология, а не любов. Простете ми …
    Ваш брат в Христа:
    о. Дбромир

  16. n_antonov каза:

    Съжалявам за позицията на о. Кирил. Честно казано, мъчно ми е за него и за усилията, които хвърля в погрешна посока.

    Уважаеми отец Кирил, XV в. е много далеч от средновековието, а цитираните от Вас източници автори са доста късни и твърде нови спрямо цитираните в статията, за да им бъдат равностойни по авторитет и значение за цялата вселенска църква, а не само за някои поместни традиции.

    Благодаря и от името на д-р Тутеков на отците, които застанаха с имената си и заявиха твърдата си позиция. Разбирам какво мъжество се изисква за това.

    Обвиненията в икуменизъм, особено отправени от разни анонимни провокатори, подминавам като напълно неадекватни на дискусията.

  17. n_antonov каза:

    Пропуснах нещо в предишния си отговор. Уточнението, че годините от 1500 до 1599 попадат в XVI в., а не в XV. Това се учи по история още в основното училище и ми е много неудобно да правя проблем заради това пред големи хора с претенции за високо образование.

    Молбата ми е, ако ще търсим авторитетни източници, нека да се датират поне преди Реформацията и наистина да попадат в средновековието, щом целта да ги цитираме е именно тази – да посочим кое е автентичното православно предание, в което няма примеси на пиетизъм, легализъм, формализъм и прочее -изми.

    О. Кирил, ако говорите за Макарий митр. Московски и на цяла Русия, който е живял през XVI в. (1542-1563), съжалявам, но това не е средновековен автор. А по това време Реформацията вече е дала своите плодове в богословието не само на Запад, както предполагам знаете.

  18. p_stefanos каза:

    Аз също смятам, че е невъзможно и излишно да се води дискусия с човек, който само повтаря едно и също без да се вслушва в аргументите на другата страна, показва пълно пренебрежение към тях, ако и да са канони на Православната църква и стълбове на светоотеческата традиция и упорито цитира все едни и същи схизматични старостилни автори, като се опитва да натрапва това за автентично Православие. Завчера гледах по ОРТ подобна дискусия, по-скоро шоу, относно богохулното поведение на Мадона и там един православен мужик през цялото време стискаше в юмруците си голям напрестолен кръст като щит към тези, които възхваляваха Мадона. Ала на тях това ни най-малко не им попречи да леят глупости и богохулства. Искам да кажа, че не така се защитава вярата. Като си отишъл на шоу, ще приемеш законите на шоуто. Ако не можеш или не искаш – няма да ходиш. Кръстът не само, че не помогна, но мисля, че беше поруган, защото в ръцете на един неадекватен човек беше използван по неадекватен начин. С този пример искам да кажа, че за нас, православните, които живеем в съвременния свят, който все по-малко се интересува от Бога и все повече Го прекроява по свой образ и подобие, е особено важно да бъдем адекватни. О. Тошев вижда в това, че на Възкресение аз и моят католически събрат о. Валтер се прегърнахме и поздравихме с „Христос воскресе!“ предателство на Православието, отстъпление, икуменизъм и не знам още какво. Много ми е интересно той как би постъпил? Другите възможни варианти са следните: да мине покрай него, като се направи, че не го забелязва; да му кимне с глава, избягвайки да говори с него, за да не се оскверни; да го заплюе; да плюе на земята с отвращение; да започне да го убеждава каква гибелна ерес е католицизмът. И трябва да прави това всеки ден, защото ние с о. Валтер сме съседи и се срещаме по няколко пъти на ден. О. Валтер издава църковен бюлетин, където много пъти ми е предоставял възможност да публикувам статии и аз съм писал много материали за нашите различия. После той отговаря. В духа на искрено братство в Христа. Моите текстове отстояват православната позиция, неговите католическата, а различията не ни пречат да бъдем искрени събратя и приятели. Догодина ще празнуваме Възкресение Христово отново на една и съща дата и отново ще се прегърнем и поздравим братски. Въпреки, че аз смятам Григорианския календар за по-лош и неправилен от Юлианския. Забравих да кажа, че с нас ще бъде и арменският свещеник. И с него сме приятели. Добре, че светските хора не четат религиозни сайтове. Ако един такъв човек прочете нашите спорове, доста ше ни се чуди на акъла и ако е невярващ, никога не би приел вярата на хора, които водят подобни спорове. Толкова е елементарно, все едно двама шофьори да спорят кой педал е газта и кой спирачката. А обективната истина е проста и очевидна. Тя се съдържа в молитвите на Литургията. Само е необходимо да не ги четеш инертно и предубедено, а съсредоточено и осмислено. И понеже всички (с изключение на „Никтоже достоин…“) са в множествено число, да ги четеш гласно, за да ги чуват всички. Иначе, ако четеш нещо сам на себе си в множествено число, диагнозата не е добра. Има реална опасност да започнеш да се мислиш за жрец, който единствено контактува с Всевишния, и да забравиш, че богомолците всъщност са „царствено свещенство, народ свет“ (І Петр. 2:5).

  19. toshev2006 каза:

    Отче,това, че о.Валтер ти е приятел, си е твоя работа. Всеки има разум и свободна воля. На Великден, ако искаш може и ходжата да поканите, да не се обиди, че е пренебрегнат, /ако дойде?/ Аз казах само, че обичайния братски поздрав между православни- с прегрътка и целувка, е характерен за единомислещи. А какво единомислие има между православните с католици и монофизити просто не мога да се сетя. Още повече, когато това е публично достояние, чрез медийте. Как ще го изтълкуват хората? На журналистите само това им трябва- ето православни и католици се признаха взаимно!
    Тази уловка на дружелюбност, характерна за тях и за икуменическите среди, на която явно се поддавате, обаче не е успяла да улови прозорливите 26 Зогравски мъченици. Те не само, че не посрещнали любезно латинците, ами и явно ги изобличили в ерес и предателство спрямо Христа.Всеки , който е имал контакти с инославни, дори и на приятелски начала е увредил православния си светоглед в определена степен.
    Който иска да е приятел с католици, да си другарува насаме, а не за съблазан на по-малките братя.Царигратския партиарх Атинагор, също и митрополит Кирил /Гундяев/ от РПЦ се прегръщаха „братски“ с католиците, и скоро разкриха икуменическите си уклони, но това не донесе нищо добро на православието.Публичното общение и дружелюбност с иножславни го забраняват и църковните канони, както и съмолитсвуване с тях, това поне го знаете.
    Относно о.Серафим и о.Сергий, като казвате ,че били схизматизи- Вярно е! Само, че те са се възпротивили през 1968г на сменянето на календара от тог. патриарх Кирил, известен с авторитарното си управление и съмнителен морал.Те са възстанали от ревност по православието, за което са поставени под запрещение от служение.Предполагам знаете колко канони е потъпкала тази реформа и какви беди е нанесла. Не си мислете, че съм старостилец, само коментирам.
    Искам също за попитам, вие не бяхтели под запрещение през 1992г, когато Русенският митрополит Софроний попадна в групата на митрополитите основатели на разкола? Вие дали не сте потъпкали, поради непослушание към законния патриалх църковните канони? Служихте ли? Нека всеки огледа себе си, къде е?Простете за последните редове, но по християнски е -Право куме в очи! С уважение:о.Кирил

  20. p_stefanos каза:

    Всички подред са отстреляни от праведния картечен огън на о. Тошев. „Кой тогава може да се спаси? (Мат. 19:25). Само в календара май е спасението.

  21. didki каза:

    Отче Кириле, непростимо е от ваша гледна точка един прост мирянин като мен да се намесва в т.нар. „спор“. Видно е, че таите в себе си някаква всемирна обида, която води и до озлобление. Наистина е добре да прочетете още веднъж написаното от богословите, там няма нищо осъдително или неправославно. Те вадят наяве забравени истини и при това аргументирано ги доказват, това също е „Право куме – та в очи“, а дали е по християнски е друг въпрос. Не се гневете, отче Кириле. С уважение.

  22. nekoy_si каза:

    Otche Kirile, az niamam jelanie da se predstavia, no se radvam, che imame sveshtenici,kato teb, koito durjat na istinskia duhoven jivot! Logicheskite zakluchenia na hora, koito mnogo sa cheli i malko sa razbrali sa izkluchitelno opasni, zahstoto znaem, che tiahnata prekrasna logicheska konstrukcia, dori i da e neoborima, moje v osnovata si da ima ne prosto piasak,a blatna kal…

  23. n_antonov каза:

    Понеже постоянно се спекулира с „аргумента“, че нямало официално становище по въпроса за причаставянето – макар че по-официално становище от каноните на Църквата надали ще се намери, привеждам линк към окръжно послание на Св. Синод на Еладската църква към вярващите от 2004 г.

    http://www.dveri.bg/content/view/2765/97/

  24. toshev2006 каза:

    Г-н Антонов, вие не само каноните и св.Отци, ами и съвременният глас на епископата, макар и не нашия, а на Еладската църква тълкувате като протестантите: Което ви е угодно него вземате, а другото като да не сте го видяли.
    В Окръжното на Еладския Св.Синод ясно се казва, че обръщението е към онези вярващи, които са небрежни към спасението си – рядко ходят на богослужение, причастяват се само за Рождество и Великден, създават в храма безредие с неблагоговейното си държание. А в края на посланието изрично си подчертава:“Предпоставка за нашето реално участие в това велико тайнство /Св.Евхаристия/ е единство във вярата, любовта, помирението и примирението, които се постигат чрез покаянието и изповедта“. Съвсем ясно е казано, че предпоставка за богообщение, чрез причастяването са покаянието и изповедта.
    Прочетете проповедите на Св.Игнатий Брянчанинов и Св.Теофан Затворник, относно подготовката за причастяване и важността на изповедта! Ако техните думи са маловажни за вас и са съмнителни, тогава е ясно, че или те са неправославни духовници с неправославна вяра или вие! Замислете се!

  25. n_antonov каза:

    О. Кирил, надявам се правите разлика между предпоставка и задължително условие. Както неведнъж сме подчертали в статията, покянието е задължително условие за завръщане на човека в църковно общение, след като е бил лишен от такова. Ако се стремите да оборвате някаква друга теза, моля, не подменяйте нашата.

    Как чета каноните и какво е качеството на богословската ми аргументация, оставете, моля, това да преценят тези, които са компетентни да го направят. Поне засега, не показвате да сте запознат с творенията на някой по-древен и меродавен църковен отец и учител от св. Игнатий Брянчанинов и св. Теофан Затворник. Следователно, не сте в състояние да прецените доколко оборваната от Вас теза е вкоренена или не в автентичната традиция на вселенската Църква.

    Поздрави!

  26. 100 каза:

    Много ми е странен тоя о. Кирил… не стига, че е като слепец в областта за която говори, ами тръгнал да се натрапва на сума народ със самочинните си мнения и тълкувания. Някой да го е питал, някой да го е викал, някой да му е търсил „мнението”…? И откъде това самомнение, Боже мой, да му се чудиш ли, да му се смееш ли, да плачеш ли…? Ти му говориш, то ти приказва. Аман от младостарци напоследък…

  27. Enev каза:

    Когато човек няма аргументи е напълно очаквано да прибегне до лични нападки. С това той показва, че истинската цел на провокираната дискусия не е достигане до общовалидна истина, а по-скоро човешко мъдруване и суета. Когато залогът е спасение на човешката душа смятам, че е меко казано излишно подобна дискусия да се води на основата на индивидуално осъждане и/или злепоставяне. Смятам, че о. Кирил прави точно това и по този начин дава лош пример като свещеник.

  28. toshev2006 каза:

    Уважаеми Enev,
    Първо – мисля, че не сте разбрали – аргументи имам, за това което поддържам като становище и съвсем скоро ще ги предоставя на сайта, ако пожелаят да ги публикуват, разбира се!
    Второ- сам Господ в евангелието ни казва, че всяко дърво се познава по плодовете му. Аз съм изтъкнал някои лични грешки у моите опоненти, не защото ги мразя, или съм им сърдит, а защото плодовете им показват какво е тяхното мислене и християнство.
    Този опит за възвръщане към древните литургични практики, както и тази- редовно причастяване с омаловажаване или изключване на изповедта, като условие, са го подхванали така добре известните ПАРИЖКИ БОГОСЛОВИ, както ги нарича о.Серафим /Роуз/-о.С.Булгаков,о.А.Шмеман,о.А.Мен и др.Всички те, първо, че не са светци, каквито са св.Теофан и Св.Игн.Блянчанинов и др, но и са се отклонили от православната си позиция на богослови в едно или друго направление.Един от тях-Булгаков е основател на совиянската ерес. Другите в друго- виж критиките на о.Серафим Роуз и арх.Лазар!
    Плодовете им показват, че градят богословието си на пясък. о.Серафим ги нарича“двуизмерни карикатури на Св.Отци“, поради това, че ги разбират и тълкуват изкривено
    Плодовете показват-огледай се!

  29. 100 каза:

    Излиза, че редовно причастяване с омаловажаване и изключване на изповедта върши всеки свещеник, който служи литургия без да се е изповядал – и тук нито Париж, нито Лондон имат нещо общо.

  30. Наско каза:

    Св. Кирил Йерусалимски ни завещава следното в Петото тайновъведително поучение:

    Не се самоотлъчвайте от причастие. Не се лишавайте от тези свещени и духовни тайнства заради греховно осквернение.

    Достойното причастяване е осъзнаване на собственото ни грешно недостойнство съпроводено със „страх Божи, вяра и любов“.

    Нито причастието е задължително обвързано с изповед, нито изповедта е задължително обвързана с причастие.

    Благодаря на всички, потрудили се да дадат разяснение по този твърде важен душеспасителен въпрос. Желая успех на всички в добрите им начинания.