За изповедта и духовното ръководство



БЛИЗКИ ТЕМИ:

17 коментара

  1. Ioan Jelkov каза:

    Уф, като чета такива неща, особенно писани от човек, който никога не е изповядвал хора(поне се надявам), доста се смущавам.
    В текста има доста неща, които не са православно представени. Ще дам само 1-2 примера, защото после ще почне пак една дикусия, дето край няма.
    Явно г-ца Вълчанова разбира изповедта, като условие за приемането на Светите Тяло и Кръв Господни:“изповедта и покаянието подготвят човека за най-великото събитие в християнския живот – приемането на Бога с дух и тяло в тайнството Евхаристия.“ Това е противоречие с православното учение , което не поставя никакви условия, освен ония написани в текста на литургията, а именно : Със страх Божии, вяра и любов пристъпете!!!
    Виж, в папската църква, това условие е лигитимно.
    Авторката с много красиви думи иска да създаде впечетление(убеден съм, че не го прави умишлено), че разбира за какво всъщност става въпрос по време на таинството Покаяние(изповед), обаче такова разбиране и липсва.

  2. Ioan Jelkov каза:

    Православното разбиране е следното: Изповедта не е констатция на греховете, тяхното анализиране или тяхното картотекиране. Изповедта е дейно, несъмнено изразяване на дълбоко желание за приключване с релано СЪЗНАТ грях. Свещеника не е информационна агенция за събиране на сведения, той е свидетел, именно на пълното отказване от греха, изразено вербално и доказано с дела. Той приема покаялият се грешник отнов в общение с верните и когато този покаял се грешник се причасти със Светите Тайни, тогава му се прощават и греховете, а тази така наречена „отпустителна молитва“ я няма в православната практика, до момента до който едни верни на папската традиция схоласти я внасят в православните книги.
    Жалко , че се е наложила една неправилна практика, духовната беседа да се счита за покаяние(изповед).

  3. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Йоане,

    Вярно е, че тази молитва е нова и в древност изповедта е била публична и обща, но тя днес е нормална и логична част от тайнството и не може да бъде премахната. Ако искаш да съставяш нов Типик, можеш да си основеш нова секта, няма проблем. Какво богословско образование имаш?
    .
    Французские масоны объявили войну церковным организациям в структурах Евросоюза. – http://ansobor.ru/news.php?news_id=833

  4. Nane i Vute каза:

    Благодаря Ви отец, помолете се за мене!

  5. o. Bojidar Glavev каза:

    Отче Иоане, какво излиза според теб? Че не мога да се изповядам след като съм съгрешил, защото греховете ще ми се простят едва, когато се причастя? Ами ако не успея да се причастя 1 година, а съм се изповядал – цяла година „неразвързан“ ли ще ходя?! :))
    И какъв е смисълът на тайнството Покаяние и Изповед, ако греховете се прощават в Светото Причастие?
    А доколкото знам, разрешителната молитва е с далеч по-древен произход, отколкото сочиш ти.

  6. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    до Kakvo e istina,

    Щом искате да се помоля за Вас, изпратете ми името си и проблема, който имате. Лекувал съм болни от рак и още са живи и здрави.

  7. Силвия Панайотова каза:

    Великолепен анализ! Благодаря на авторката.

  8. Ioan Jelkov каза:

    o.Bojidar, срамувам се за тебе,
    ти да не би да приемаш Св.Тяло и Кръв, като атрибути в твоя църковен живот.???
    Прочети коментара ми още веднъж и помисли върху казаното, преди да ме изкушаваш с въпроси, които по-скоро трябваше да ми зададе някой катихумен, а не свещеник.
    Таинството Покаяние има задачата, да възстанови общението ти с верните, а след като си верен си длъжен да се причастиш, именно …..“….за опрощение на греховете!“(цитат: Иисус Христос).
    Евхаристията е центъра, същността, стремежа и изпълнението на нашия православен християнски живот.
    И чети по-малко руски книжки, иначе винаги ще задаваш грешните въпроси. Прости!

  9. Ioan Jelkov каза:

    Уважаеми отец Павле,
    очаквах от тебе именно такъв коментар. Благодаря, че ме категоризира в чредата на еретиците.
    Питаш какво е образованието ми, ами висше фундаментално, учих в Богословския факултет, после история на изкуството и общоевропейска история във Виена, имам и 9 семестара икономически факултет във Виена.
    Поглдени требниците от 13 век в националната библиотека и намери ако можеш отпустителни молитви някъде.
    И не говори за 1-2 век на църквата. Не искам да кажа нещо невярно, но ако не се лъжа едва 16, 17 век се среща за първи път тази папска(абсулуционна) молитва и то чрез покатоличените книжки от Матушка Русь. Но какво да се прави, като е нямало други, чели са това, което са имали.

  10. Nane i Vute каза:

    Дон Кихоте, без да искам да те обидя, но молбата ми за молитва беше отправена към ieromonah Ioan, но ако имаш време и ти се помоли за мене. Ей така, за спасение. Слава Богу не съм болна, аз си мислех, че ние християните се моли едни за други и когато сме здрави.

  11. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Йоане,

    Щом си завършил БФ-Сф, всичко е ясно.

  12. o. Bojidar Glavev каза:

    Отче Иоане, ти се срамуваш за мене, задето не съм знаел, че греховете се прощават в св. Причастие! Аз пък се срамувам за теб, че не знаеш какво се чете на тайнство Изповед! В православния катехизис и учебниците по догматика за Изповедта пише следното: „Покаянието е тайнство, в което изповядващият греховете си при видимо изявление на прощение от страна свещеника, невидимо се разрешават греховете от Самия Иисус Христос“, Който пък казва още: „Каквото свържете на земята, ще бъде свързано на небето; и каквото развържете на земята, ще бъде развързано на небето!“
    И да ти кажа, не виждам нищо лошо в руските книжки. Изобщо не мога да си обясня твоята омраза към тях.
    Освен това логиката ти в „Таинството Покаяние има задачата, да възстанови общението ти с верните“ куца и с двата крака. Това не може да стане, ако първо не са простени греховете!
    Май твоето ниво на познание е на катЕхумен трета година, за правописа ти пък да не говорим!

  13. ivan ivanov ivanov каза:

    Да ви кажа честно вашия спор ме смущава много.Знаех, че по въпроса за тайнствата има неяснота и спорове,но от вашите думи имам чувството, че говорите за две различни религии.Не знам каква духовност са пренесли Вселенската патриаршия и РПЦ от Византия и Светите отци до днес,но имам чувството, че тези две църкви са скъсали тотално с традицията и са пренесли по скоро ритуал осмислен по католически без да имат в продължение на 500 години и най- малка представа какво точно извършват.С какво са се занимавали освен с политика?Как да очакваме след тоталното скъсване с традицията през комунизма народа да стане църковен, когато по основните въпроси на вярата дори и водещите богослови не могат да се оправят с пълния батак завещан от 500 годишната богословска духовна мизерия на руснаците и гърците. Смущава, че и днес няма отговори.Хората питат, не получават отговор , а от хиляди други места им го предлагат. Ще изле прав Диму, който писа за гърците::другите народи имат религии, а ние попове.

  14. ivan ivanov ivanov каза:

    Отец Божидаре,ieromonah Ioan е прав,тази отпустителна молитва е прибавена в Русия през 17 век и утвърдена през 18 век под католическо влияние.Съвременнта практика на покаянието и тайнствата няма нищо общо с православната традиция, там въобще липсва идеята за 7 тайнства и никой от светите отци не споменава за 7 тайнства, най-често се говори за една Тайна- Евхаристията.Митовете усвоени от школските руски книжки и проповядвани масово от клира като православие са извън класическата православна духовност. Това е следствие от духовната нищета и леност на руската църква,иначе усърдна в обслужването на батюшката и властите, която за по-лесно преписва католическите книги,вместо да осмисли собствената си традиция. При положение че Съременното Православие е скъсало с автентичната си духовност е супер смешен комсомолския патос, с който се защитава „своето“ „древно““ учение“, преписано от папските книги през17в. и се хулят нововъденията на папата, които са приети от Православието.

  15. o. Bojidar Glavev каза:

    Додо, човек който няма достойнството да си напише името, когато дискутира във форум с хора, подписали се с имената си, няма моралното право да разсъждава каква е „класическата православна духовност“. „Класическата православна духовност“ изисква почтеност, каквато ти дори не можеш да демонстрираш, докато се криеш зад никове.
    При това положение да се претрисаш за духовната нищета и леност на руската църква, която дава изобилен плод на святост дори само от 17 век до сега, е убийствено лицемерие!
    Дон Кихот правилно отбелязва, че както сте тръгнали, ще стигнете до Христос през трупа на Павел. Тайнствата и богослуженията в сегашния си вид са оформени по-късно. Ако, по логиката на реформаторите, изтрием всичко с по-късен произход, представяте ли си какво ще се получи? Идеята за наслоенията е чисто протестантстка, но с местенето на пластовете, неизбежно ще се стигне до трусове.
    Keyem, и за мен няма съмнение на чие поприще се трудят част от горе-пишещите! 🙂

  16. ivan ivanov ivanov каза:

    Отец Божидаре , радвам се , че имаш доблестта да си признаеш, че излъга в спора с Йеромонаха и че призна , че въпросната молитва е добавка от 17 -18 век, както той написа. Интересно , какво ще обясниш на енориашите , когато те запитат за Покаянието: по светотческото или по католическото учение ще го овърташ? Ако са по-грамотни как ще им обясниш подмяната на църковното Предание , което до 17 век е било друго.Или отричаш като протестантите Преданието? Или просто не ти пука за това и просто ще ги подведеш като пастир, щото са прости и ти ИМАШ ПРАВО ГИ ЛЪЖЕШ, защото си венчан за духовността .

  17. o. Bojidar Glavev каза:

    Додо, продължаваш да пишеш глупости. Каква лъжа ти се привидя пък сега? В първия си коментар пиша, че въпросната молитва е с по-древен произход, отколкото мисли о. Иоан, защото беше писал така, сякаш е въведена съвсем наскоро. Не съм писал, че е преди XVII век. Прочети и виж. От неговите коментари личи, че сам не е съвсем сигурен, кога точно е въведена молитвата. Едва по-нататък споменава XVI – XVII в. и пак не е сигурен. Е, аз пък съм сигурен, че е втората половина на XVII век и какво?
    И пак ще повторя, че човек, който се именува Додо и не може дори да чете, няма никакво право да учи кой как да си гледа работата. Моите пасоми, слава Богу, не са твоя грижа! Ти по-добре си оправи правописа, вместо да ми даваш „пастирски“ съвети, които никой не ти е искал!

Споделете в социалните мрежи