Може ли жената да влиза в храма, когато е „нечиста“?



БЛИЗКИ ТЕМИ:

13 коментара

  1. Ioan Jelkov каза:

    Добре, въпрос тогава, ако по време на ремонт на храма или зографисването му, работкик или зограф се пореже и капне кръв в храма, трябва ли той да се освещава на ново? Предписания за хигиена от средните векове, па и преди това са просто нелепи в наше време. Разбирам, че и днес има хора, които се къпят веднъж в седмицата, но това не бива да се взема за правило. Единствена причина, която би могла да се приеме за серьозна, жената да не пристъпва към Даровете в този период е нейното духовно състояние, а когато тя е в този период е нервна, духовно нестабилна и затова са го нарекли неразположение. Всичко останало е безпочвено на фона на Св.Евангелие. Аз не бих се придържал към практиките на сръбската църква, що се касае Причастието, те отдавна проповядват ерес по този въпрос.

  2. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Сигурно развивам пророчески способности, но след като на сайта напоследък се предлагат за дискусия (щом има форум, значи точно това се очаква) второстепенни и дори елементарни теми, започнах да си мисля, че ще се стигне рано или късно до менструацията преди Причастие и до дилемата дали в момента, когато целуваш ръка на владиката и доближиш сополивия си нос до Ролекса му за 50 000 евро, да кихнеш върху нея.

    Сериозно – да се смята, че менструацията е от дявола и че не може жена в такова състояние да влиза в църква, издава невежество за човешката анатомия и юдейски тип мислене. Християнството отдавна е преодоляло тези суеверия.

  3. Мариан Павлов Томов каза:

    е този превод. Преди повече от петнадесет години от синодалното издателство на СПЦ излиза тритомен трактат на патриарх Павле „Въпроси и отговори за вярата“ в който доста широко обсъжда и тази тема.
    Относно цикъла у жените, всички знаем че греха осквернява, не естествените процеси на тялото. Друг е въпроса с реставраторките: по време на практиките ни в академията, колежките редовно си влизаха в олтарното пространство, и то в действащи храмове /а да правя справка за цикъла на над 20 студентки от НХА не е лесна задача/ така че ги оставях да воля да ходят из цялата църква.

  4. John J. Smith каза:

    Едва ли е възможно да не се разочарова човек четейки „клатушкащата” се логика на сръбския патриарх. Напълно споделям рационалните позиции на #1 и #2, които отразяват не само просветеното мислене на съвременния християнин, но в същото време загатват че тази тема е далеч от изчерпване. Аз бих подчертал отново, че да се идентифицира нормалния и повтарящ се ежемесечно физиологически процес с „нечистота” е идиотизъм и безбожие. В допълнение, безграмотност е да се внушава, че „нечист” е само един от многото компоненти на този процес. Какво „по-чисто” виждат подобни автори в предшестващата овулация, или в неизброими болестни състояния, които се придружават от много по-неприятни сензации? Нужни ли са примери: дизентерийна диария, гнойните рани на лепрозата, кървящото тяло на умиращия солдат, разлагащaтоa се плът на СПИН-нещастника… Имат ли всички тези люде право на (последното) причастие? Би било интересно да се види как този форум ще се отзове.

  5. Martin Todorov Dimitrov каза:

    [quote name=“ieromonah Ioan“] Аз не бих се придържал към практиките на сръбската църква, що се касае Причастието, те отдавна проповядват ерес по този въпрос.[/quote]

    Какво имате предвид накратко, че не ми стана много ясно?

  6. Ioan Jelkov каза:

    Chorbalan4o, не знам дали сте запознати с изискванията на сръбските свещеници (мога да огранича–по-старото поколение и онези без реална богословска подготовка) към пристъпващите към Чашата. Пост на вода и хляб най-малко 3 дни, а то и седмица. Учение и практика чужди на Православната църква. Това е ерес, практика взета от руснаците, а те я вземат от папистите. Достатъчно често обсъждаме и говорим по тези въпроси тука.

  7. Иинетерсна тема. По-интересно е дали владици и свещеници, които са били агенти на ДС и които са фактически идолополконници чрез култа си към парите и вещите могат да предствалвят християнството, доколкото може да има християнство в една страна като България, където всичко се подчинява на нормите на мистичната конспирация и на целево тълкувание на хода на историческия процес, който дава индулгенциите на Църквата и нейните материални блага, които духовенството използва егоистично и без чувство за свян с оглед на това, че е ходило в българско училище, което учи че българите са велики и всичко им се полага безвъзмездно – полага им се образование, здравеопазване, социални грижи, висококачествена култура, държавна защита и всички блага на света. Идеята, че Църквата е богоизбрана и възпитанието на българите ражда такава безотговорност и безчовечност в българския духовник, че с право много хора поставят въпроси за законовото основание и мястото на Църквата.

  8. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Иванчо,

    Пак съчиняваш „на бяла хава“, както казват селяните в делиормана. Никакъв строг тридневен пост няма в „папистите“. Римокатолическото условие за причастие след Втория ватикански събор (1962-1965) е само един час въздържане от храна и течности преди това. Вече не изискват и изповед. В най-католическата страна – Ирландия, процентът на изповядващите се редовно е паднал до 1,5%.

  9. Ioan Jelkov каза:

    Дон Кихоте, ти си учен човек, на тебе ли да обеснявам, че имам предвид юридическото отношение на папистите към нещата, а именно: ти на мене, аз на тебе. Точно това е взаимствано от тях и това е неправославното отношение, защото е изпразнено от любов и милосърдие(Милост искам, а не жертва) . И защо цитираш 1965 година, тях ги има от 1000 години, я потърси в по-предните векове.

  10. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Тази нощ напускам Германия, надявам се завинаги. Омръзна ми студенината, фалша, егоизма, с които се сблъскваш на всяка крачка. У нас – изпокъртени улици, мутри, кучета, проститутки, но хората са по-естествени, по-искрени и в добродетелите, и в слабостите си. Както пише Гьоте, Изтокът никога няма да стане Запад и обратно. И слава Богу!

    ……………

    http://archiman.livejournal.com/

  11. стоян йорданов бербатов каза:

    отче Иоане, все пак в първия ти постинг оценката за сръбската „еретична практика“ звучеше малко тенденциозно и обобщаващо. Да, има го тоя момент в СПЦ, но и никоя Поместна Църква не се е излекувала от него. Не знам обаче дали знаеш, че от две-три години част от владиците там се разделиха на два лагера в спор за причастието и този спор дори премина рамките на нормалния богословски спор (то едната страна не че разбира кой знае колко от богословие, де). Стигна се дори до там, еп. Атанасий публично да осмива един свой събрат и да изказва съжаление, че когато му е преподавал във Богосл. фак-т не го е късал на изпит. Иначе по отношение на тази статия и други с подобно съдържание от тритомния сборник на патр. Павле, в които се съдържат доста съмнителни и противоречиви становища по църковни и богословски проблеми, никой сърбин няма да изкаже открито съмнение, защото авторитетът на патриарха е голям и никой няма смелост да му противоречи.

  12. e2rdavid Markowitz Markowitz каза:

    Би сакал да искоментирам само почитуван Г. ieromonah Ioan , (и да ми простите на мои ,,искварен Б’лгарски език“ Неговото мисление:[quote],,Аз не бих се придържал към практиките на сръбската църква, що се касае Причастието, те отдавна проповядват ерес по този въпрос. Интернет страницата ви се чате и в Србиа така да премногу ,,трудни“ са тиа думи…. Многу поблиско до истината е расуждувание (и информираност) на Г. ,,forerunner “(и Г. ,,Дон Кихот“) … Пред година дена(лани) прочитах на овиа ви саит че известен Иеромонах (цитирајки га един владика на БПЦ) редовното , (честото или непрестано) причестие га наказва (нареква, дума за него) СРБСКАТА (и Грцкта ерес) би сакал коментар на ова моиа забелешка …инаку ви Желаем многу срећа (штастие ли беше) в вашиат пат кон Небесниа Иерусалим и Царството Божио в Вечноста в коиа се надиавам ште Б’деме ЗАЕДНО не като Б’лгаре и Срби (ни като БПЦ и СПЦ) а като Божии… Голем ПОЗДРАВ до сички братиа от Б’лгарската страна

  1. 31/10/2015

    […] имало крепостни селяни, кръстоносни походи, jus primae noctis, жените трябвало да живеят отделно една седмица в месец… Абе… било е твърде сложно, за да повярвам, че на […]

Споделете в социалните мрежи