За благодатта
Христовата заповед за любовта не е етическа норма, но сама по себе си е вечният божествен живот. Естественият човек няма този живот в тварното си същество. Ето защо той не е способен да изпълнява волята Божия, т. е. да живее по Божията заповед със собствените си сили. На него обаче му е присъщо да се стреми към Бога, към блажения вечен живот. Този стремеж на естествения човек би си останал само стремеж без възможност за реално осъществяване, ако насреща му не идваше Божествената сила – благодатта – която сама по себе си е и търсеното, т. е. вечният божествен живот.
В опита си христянският аскет се убеждава, като съди по действието на благодатта, че тя може да има само божествен произход. В опита си той се убеждава, че в човешката природа такава сила няма. По-нататък, отново чрез опита, той се уверява, че не само човекът търси Бога, но и Сам Бог търси човека, и дори в несравнимо по-голяма степен. Бог постоянно търси човека и веднага щом човек прояви стремеж към доброто и неговото осъществяване, благодатта вече го е посетила. Все пак действията или въздействията на благодатта в никаква степен не зависят от волята на човека. Благодатта идва и си отива по волята на необвързания от нищо, абсолютно свободен Бог. Каквото и да върши сам човек, ако Бог не благоволи, човекът ще остане вън от истинния човек, вън от божествената светлина, във "външната тъмнина".
Православният монах, познал всичко това в опита си, влага целия смисъл на своя живот в придобиването благодатта на Светия Дух.
Въпросът за придобиването на благодатта е бил централен в живота на старец Силуан. Това е намерило израз в постоянния му стремеж към нея, в неговите непрестанни беседи за това как се придобива тя и заради какво я губим.