Евхаристията



Може да харесате още...

18 коментара

  1. Стефан Йорданов Чурешки каза:

    Когато повдигам въпроса за ценза в редиците на БПЦ нямам намерение да хуля Църквата и да се себепревъзнасям. Правя това, защото в наше време и в България е крайно важно да се установи дали ние пазим духа, учението и същината на православието, или пазим формата на културни параметри от една отминала епоха, в която Църквата е била все и вся в живота. Казвам това, защото ми е все едно дали Пловдивският владика, който гаси лампите по кръчмарски обичай на католиците се изживява като Великия инквизитор на православието или де факто е един банален селски бирник. Казвам това, защото познавам Пловдив и части от неговата история и знам колко високи са изискванията на пловдичани за истински духовен водач, и колко държат „духовността“ да не е изтъпясала вярност и преданост към йерарха, а една мощна синтеза на знание, интелект, добрина, чувство за дълг и народна съпричастност и едно себераздаване по евангелски образец, които ученикът на св.апостол Павел – Ерм, е донесъл в античния Пловдив.

  2. Стефан Йорданов Чурешки каза:

    Говоря за дух и същина на православието, защото в България се наблюдава едно прехласване по формата и материята, което неглижира същината и принципите на човешкото познание. Това личи в медийния шум за археологическите находки. Поуката от филмите за Индиан Джоунс е, че археологът търси да намери предмет, който е описан в свещен текст като Библията например. Затова предимството на културната интерпретация на философски текст преди интерпретацията на веществената останка е факт в световната култура. За съжаление обаче днес суетния шум от намерените лъскави предмети измества в съзнанието на модерния българин акцента във философията на познанието на нашата старина. А тази философия в българския случай изисква първо да се познава езика на старобългарските документи и посланието на устното народно предание, а после да се търси шумотевицата от предмети, чието послание не носи познавателен ефект освен за малцинство изкушени в детайлите на историята.
    http://www.slavicorthodox.hit.bg

  3. Траянка Георгиева каза:

    Не разбрах несвързаната Ви реч, Чингис, относно ценза, гасенето на лампите, св. Ерм и високите изисквания на пловдивчани. Не разбрах и как „духовността“ може да бъде изтъпясала вярност в противовеса на мощна синтеза на знание.
    Та за знанието ми е думата. Ако Вие знаехте, че Христос е женихът на Църквата, едва ли бихте и се пробутвали и конкурирали с Него! В друг Ваш коментар пишете, че освен физическата изневяра на две жени, сте понесъл и изневярата на „фамозната легитимистка……българската БПЦ. Ами научете нещо, просветете се елементарно, пък след това хулете, завиждайте, нападайте и съдете архиерейте, свещенството и Божият народ. Иначе е гадно и тъпо! Само си слагате прях на душата, а на друго място пишете, че не сте цъфнал и вързал. Затова никак не ми беше приятно да пиша тоя коментар. И нямаше да го правя, но дано Ви е за спасение, това, че ме принуждавате да Ви нападам. И се вкарвам в грях.

  4. Eleazar каза:

    „Траянка Георгиева“…“И се вкарвам в грях.“, що за глупости?
    Какъв грях е човек да си казва мнението?
    Колкото това кой е „жениха“ на църквата, то това няма нищо общо със идеята, която вие се опитвате да менторствате.

  5. Стефан Йорданов Чурешки каза:

    Госпожо Георгиева,
    Не знам какво сте разбрали то коментара ми, но очевидно не сте разрбарил това, което казвам в други мои бележки. От идиотското образование в БЪлгария в областта на хуманитарните науки не се знаят две основни неща. Първо, не се знае колко висока и взискателна е била българската претенция към християнската вяра и Църквата, които са ни коствали две разтърсващи граждански войни – по времето на св.цар Борис І и по времето на комунизма. Второ, не се знае, че българите имат трайна общонародна спойка, на която се е подчинявала и Църквата в името на мисия за опазване на истинската вяра, както пише в непознатите на модерния българин старобългарски документи. Трето, не се знае че балканската култура е градска, училищна и ценозва по своята характеристика още от Античността и българите са част от нейната ерудирана и цензова претенция. Четвърто, въвеждането на читалища снижава ценозвите изисквания и заедно с култа към етнически чистото природно българско село деформира ценза.

  6. Стефан Йорданов Чурешки каза:

    Пето, в модерността след средата на ХІХ век образованието и научните знания напускат контрола на Църквата и се пренасят в гражданските сфери на действие и словесност. Шесто, елитът на българите, който според думите на чужди пътешественици е ловък, търпелив, познаващ същината на въпроса и много упорит след 1878 година се пренасочва към военна, държавна и образователна дейност, като така се стеснява кръга на ресурса на Църквата – днешните възрастни владици са ученици на хора, които не са заемали най-престижните и високо платени граждански прожесии като военните и университетскити учени. Седмо, комунизмът доразви тази алтернативност на модерността у нас като репресира Църквата и се намеси в кадровото израстване и подбор на бъдещите, т.е. днешни духовници. Осмо, въпросът със себесравнението и себепреценката в България е драматичен, като единствен сериозен критерий е състоянието на военните и някои от книжовниците ни. Девето, през комунизма интелигентите и културни хора бяха светски лица

  7. Стефан Йорданов Чурешки каза:

    Десето, ако женихът на Църквата е Христос това означава, че има свещен брачен съюз между БОга и неговите хора на Земята. Това означава, както в едно семеййство, защото пропаганданата на религиите навсякъде по света ползва примери от земния живот на хората извън пророческите откровения, знамения и Божии намеси, това означава че това семейство има функциите на всяко човешко семейство – има деца, участва в обществения процес, носи ценностти, възпитава и обучава, грижи се за своите си и притежава йрерахично място, което обаче не му се дава по силата на тайнството на бракосъчетанието, а по силата на показани критерии на обществената стълбица от представи и знания, които датират в света още от зората на цивилизацията. Ако се абстрахираме от Жениха, с Който не искам да се сравнявам, ние трябва да видим какво прави невестата в това семейство и да я преценим по критериите, по които преценяваме всеки в обществото.И тогава виждаме, че тази невеста днес е попаднала в съблазни, изкушения и неправди

  8. Стефан Йорданов Чурешки каза:

    И виждаме, че тази невеста у нас лежи на стари лаври, на тайнство и на страх на хората от Жениха, а не на уважение, работа, съпричастност, ценз, обществени ползи и критериалност според нормите на обществата, където невестата е легално почитана. И виждаме, че тази невеста учи на идииотски неща – чу вярата не е култура, че вярата не е знание, че вярата не е възпитание, че вярата не е информация, че вярата не е традиция, че вярата не е светско занимание, че вярата е едно жертване и страдание на човека, че вярата е духовност, макар тази духовност в българския варинат заради злодейското дело на архимандрит Серафим Алесиев и Сергий Язаджиев да ползва чужди ментори, да се предава конспиративно, да страни от народните чувства и да избира прости и неграмотни хора, попаднали в капана на българското самоотнасяне според затворените граници през комунизма и характера на българската културология. Тази духовност в бг-манастирите е гледане на животни и копаене на градинки, а духовните хора у нас?

  9. Стефан Йорданов Чурешки каза:

    В обществото, което има норми за критериалност и опитност от 40000 години ако вярваме на праисторията и археологията, които боравтя с точни методи на датировка и познание, има наложени практики за да накаращ едни човек да свърши работа.В света има три вида работа, която използва всички форми на ресурси, които са познати на човечеството. Това е работата срещу заплащане, работата по убеждения и работата чрез културно и психологическо зарибяване на населението. В комунизмът трите вида работа се експлоатираха на всички нива, като скромното заплащане и зарибяването на българския народ бяха компенсирани от затворени граници, цензурирана и редактирана информация, конспиративно-партийни назначения на наши верни и проверени хора и незачитане на ценза, културата и знанията на хора, които не са удобни на властта. Интересно, исторически издигната невеста на Жениха какъв вид експлоатация използва у нас и Женихът съгласен ли е с поведението на избраницата си, която няма участие в модерността ни?

  10. Стефан Йорданов Чурешки каза:

    И накрая госхожо Траянка Георгиева,
    По въпроса за завистта ми към владиците и представителните фигури на днешната БПЦ. Принципно положение на средното образование в България и Европа е да се гледа фактическото положение на нещата, а не външния израз и формата, които могат да са прекрасно лустро на нискокачествено менте. Това е основоно положение на стокооборота и стоките по пазара, но си личи и в обществените отношения и при качествата на хората. Светът знае българската поговорка, че по дрехите се посреща, а по акъла се изпраща. Както и поговорката, че хубавият кон личи и под скъсан чул, а нагизденото магаре си остава магаре. Не завиждам на Пловдивския владика за лукса в който живее и за привилегиите, които му се дават, включително и целувките с премиера Бойко Борисов, който е все и вся в България. Само ще Ви кажа, че с мен са искали да работят католици, протестанти, евреи, фашисти, комунисти и десни сили и са искали да си сменя вярата за лукс.Интересно какво ще искат от Николай?

  11. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Днес в Орешака ще има банкет за 100 души. Поповече не са получавали заплати от години, но гуляй трябва да има. […]
    .
    Наръчници по магия –
    http://archiman.livejournal.com/

  12. Траянка Георгиева каза:

    Ама завиждате Чингис, затова сте фиксиран именно тук. От това, е целият плач и ридание – от завист. Били Ви искали всякакви, казвате, и след като не сте отишъл при тях, защо не отидохте при Бога? Да изучите православната вяра, за да няма конфузни ситуации, да развиете и облагородите интелекта си( да се осветите), и дадете себе си на Бога, което дълбоко в сърцето си искате, но плачете като дете, защото Ви е страх. Защото дори да получите това, за коете копнеете (лукс), трябва много повече да дадете. При Господ не е като при комунистите – ние ги лъжем, че работим, те ни лъжат, че ни плащат. При Господ даваш всичко и нищо не искаш, освен да ти прости греховете и те помилва. Всичко друго ще ти се придаде, ако си чист, искрен и не гледаш в чуждата паничка. Виждам, че има полза от това, че се вкарах в грях, като Ви изобличавам, защото не се сравнявате вече с Христос. Свалихтте малко гарда Чингис, но ако можеше повече да се грижите за своята душа, а не за чуждите, още по-добре би било.

  13. Иван Иванов каза:

    [quote name=“Eleazar_Levi“]“Траянка Георгиева“…“И се вкарвам в грях.“, що за глупости?
    Какъв грях е човек да си казва мнението?
    ……[/quote]

    Тя се опитва да е самокритична и благочестива, според мен, отчитайки, че е смесила [b]страсти с разсъдливост[/b]!?

    [quote name=“Eleazar_Levi“]“Траянка Георгиева“…………
    Колкото това кой е „жениха“ на църквата, то това няма нищо общо със идеята, която вие се опитвате да менторствате.[/quote]

    Тук, уважаемата Траянка използва аргумент („Ако Вие знаехте, че Христос е женихът на Църквата…“) на едро, резоньорски, недиференцирано и недостатъчно съответно, мисля аз!

    🙂

  14. bafar каза:

    Бъркаш приятелю чингиз, бъркаш на много места. И ще ти кажа причината, защото това е доста характерно за нас българите. Не търсиш вината в теб. Колко пъти когато си имал някакво нещастие или проблем си си казвал дали не съм Аз виновен? Или с две думи смирение, приятелю. Христос е жениха, а Църквата е невестата – да, но Църквата не са хората, приятели. Набиите си го това нещо в главите, че ми омръзна вече да го повтарям. Църквата не е институция! Това са стананиски (пардон комунистически) твърдения. Е какво е Църквата тогава? По принцип за това „какво е“ си има съответните книги и ако човек наистина иска да разбере като хората трябва да ги прочете внимателно. Иначе на прост говтарски език, Светите Отци, „Светите Тайнства“, Богослужбите, Свещтените Книги, щипка вяра в сърцето на отделната индивидуалност и много много Благодат. А най-отгоре Триединната Света Троица – Отец, Син и Светия Дух. Без тях няма Църква!

  15. Стефан Йорданов Чурешки каза:

    Bafar,
    От всички изследвания в областта на религиите се вижда, че интересното в тях как религиозните институции доказват връзката си с Бога и утвърждават правилната богопредстава и как се съотнася тяхното учение към живота на хората на Земята. Ти не можеш да докажеш , че комунистите са сатанисти, както например аз мога с доводи да ти докажа, че старостилците у нас и по света всъщност са сатанисти, защото унищожават любовта и качествата на хората в името на догми, които без да има човешки ресурс за тяхното изховядване си остават достояние само на БОга – нещо, което никога не е било и никога не е могло да бъде цел на религията, която е връзка на човека с БОга. Един древен историк, струва ми се Йосиф Флавий разказва за една обсада на крепост от враг. Водачът на защитниците предложил на всички да се самоубият за да не се предадат. Всички се самоубили, но водачът останал жив и отворил вратите на крепостта. Същото и със старостилието – учат хората на жертви и страдания, а водачите им?

  16. Стефан Йорданов Чурешки каза:

    Казвам примера със старостилието, защото техният водач архимандрит Серафим е правел подготвителни курсове през комунизма с които е искал да подготви свещениците за мъченичество и изповедничество в името на Христос. Същевременно той се е ползвал с привилегии през комунизма като русофил и е ползвал връзките си с Америка и Гърция. Това положение прави от старостилците, които обсебват живота на човека сатанисти, за разлика от комунистите, които открито си изповядваха религията и само убиваха и пращаха по лагери, като накрая реабилитираха Църквата по национални съображения и днес много комунисти помагат на православието. И накрая, днес е Денят на народните будители. По този повод Държавата награждава заслужили хора. Сред наградените е и митрополит Неофит. Този акт потвърждава вица от комунизма, че след всяка революция у нас се награждават невзелите участие в нея. Защото има хора, много по-достойни от Неофит с много по-големи приноси към духовното пробуждане на българите. А наградата им?

  17. Стефан Йорданов Чурешки каза:

    От анализа на фактите на живота в България и според достоверните знания за българите и тяхната модерност може да се направи извода, че днес условията за проповядване и разпространение на християнството са изключително добри и много подпомагащи религиозното възприятие сред българите. Но очевидно БПЦ и чуждите духовници не знаят и не разбират нищо от ситуацията, затова религията у нас е със скромен интерес и дейци, които вършат работата на институциите, защото драги ми Бафар, всяко божествено дело и слово добива своя учрежденска форма на Земята, тъй като институция значи учреждение на български и факта, че Христос е учредил Църквата, означава че Той я е инстутиционализирал с параметри, които нямат аналог в никое друго учреждение досега, която се създадоха алтернативи на всичката църковна дейност и единственото, която я прави различна е нейната връзка със свръхестественото, ако БПЦ може да го докаже разбира се. Всяко учение иска факти и доказателства.
    http://www.slavicorthodox.hit.bg

  18. Стефан Йорданов Чурешки каза:

    Известно е , че антрополгията и културологията са се развили като форми на познанието като следствие от мисионерската дейност на западното християнство за да могат да се проучат народите по света и така да се проповядва християнството по-добре. Ниският българистичен ценз на БПЦ и политическата й институционална мода да назначава интернационалисти и чужди специализанти в специфичната религозна обстановка у нас ще я конфронтира вбъдеще с българското и тогава народа ще бъде атеист и езичник, а не Църквата неподготвена да възвестява и мисионерства в модерните условия на университетската и академична култура на модерните българи.
    http://www.slavicorthodox.hit.bg/rel3.html