Как да четем Библията
По времето на комунистическия режим Библията беше на практика забранена книга. Намираше се трудно и се търсеше много. Днес тя е достъпна в най-различни преводи и издания. Мнозина ме питат защо и как да четат Библията. С Божията помощ ще се опитам да дам някои разяснения:
1. Когато купувате или заемате Библия от библиотека, обърнете внимание дали е православния Синодален превод. Протестантите разпространяват своя превод, но той е правен преди 140 години от американци и много е остарял.
2. Винаги започвайте четенето не от началото на Библията – първата книга Битие на Стария Завет, а от Евангелията, с които започва Новият Завет. В противен случай има реална опасност да се объркате и смутите.
3. Библията не е любовен роман или криминална повест. Нейното четене трябва да е сравнително бавно и внимателно, като започва и завършва с молитва. Преди да я отворим, трябва да се помолим Бог да открие сърцата ни за словото Си. След като я затворим, трябва да отправим молитва Божието слово да даде плод в душите ни, като ни освети и очисти.
4. Библията не е една книга, а сборник от книги. Старият Завет обхваща 50 книги, а Новият – 27. За нас Старият Завет е ценен не само като свидетелство за Божия промисъл в човешката история, но преди всичко като пророчество за живота и мисията на Богочовека Иисус Христос.
5. В Библията не трябва да се търси „под вола теле”. Тя не е учебник по история, научна монография или политически манифест. Нейната цел е религиозно-етическа. Както пише един американец, „Библията не ни учи как се движи небето, а как ние отиваме на небето”.
6. Текстът на Библията има различни нива. Докато едни пасажи трябва да се възприемат буквално, други могат да бъдат разбрани само в символичен или алегоричен смисъл. Има много примери, че когато хора четат Библията сами и се опитват да я проумеят с ограничения си разум, стигат до ерес и отпадат от Църквата. Затова Свещеното Писание трябва да се чете, като човек се съветва с духовния си наставник или, ако няма такъв, да се ръководи от тълкуванията на древните и новите св. отци.
7. Трябва не само да четем Библията, но да размисляме над прочетеното и да го въплъщаваме в живота си. Само по този начин Словото Божие ще стане „живо и действено” (Евр. 4:12) за нас.
Отче, забравихте да добавите, че християнинът е ДЛЪЖЕН да познава добре Светото Писание, и Стария, и Новия Завет. Това се заповядва и от Писанието, и от светите отци. Да, запознаването с Библията може да започне с Новия Завет, но това не означава, че трябва да се спре дотук. Двата Завета са едно цяло и който не ги познава, не познава собствената си вяра.
…
Поздравления за интересната статия за Калвин в Двери. Има обаче една грешка, поправете я – не е Еколампадарий, а Еколампадий.
Тук не става въпрос за манихейско отхвърляне на Стария Завет. Моят опит е доказал, че почти всички хора, които започват да четат Библията от Битие 1, бързо я захвърлят и придобиват доживотна алергия към нея. Без ръководство те възприемат текста буквално като сбор от примитивни дивотии – създаване на човека от кал, на жената от ребро и пр. Затова трябва да се започва от Евангелията, които имат по-друг дух.
За Йохан Хаусшайн, наречен Еколампадий, сте прави. Такъв е психологическият механизъм, че понякога се пише за едно, а се мисли за друго.
Истината е, че старият завет обхваща не 50 книги, а 39. А останалите, които съществуват в синодалната Библия са добавени… и аз не знам защо!? Но знам, че когато ги четеш не изпитваш същото /духовно/, което като четеш останалите книги, които със сигурност са Божие слово.
Blagodaria za poleznite saveti! Interesuva me Dali ima elektronno izdanie na vsichki knigi na bibliata na sinodalnoto izdanie?