Из Неврокопската епархия
Манастирът е отдалечен от селото, но посетители никога не липсват. Литургия в него се служи на празници, а всяка последна събота на месеца, вечерта, отец Георги отслужва вечерня в Кресна и се качва в манастира, където извършва параклис срещу магии и водосвет. След това се устройват общи трапези на вярващите.
Там навремето е имало древен манастир. Не се знае откога датира, но в манастирския двор и наоколо още има останки от основите му. Разказват, че е разрушен по време на турското робство и изоставен от монахините, които избягали в днешна Македония.
Местното население продължило да отдава почит на св. пророк Илия, като отслужвали служби в негова чест и правели курбани на мястото на разрушения древен манастир. Памет за него са и наименованията на околните местности: Поповица, Калугерица… През 1992 г. на мястото издигат параклис "Св. Илия" и малка сграда с четири стаи. По-късно е построена и голяма църква, посветена на св. Георги Победоносец, която е в процес на благоустрояване и предстои да бъде осветена.
Непосредствено до манастирските стени, иззидани от мраморни плочи, се намира аязмо. Там овчар от близкото село намерил икона на св. Илия, която е поставена в храма и се смята, че е чудотворна. Посетителите могат да видят и останки от тракийски глинени съдове от средата на III век пр. Хр., които са намерени при строежа на новия храм.
Качихме се там по тъмно и останахме да спим в манастирската сграда. На сутринта с изгрева на слънцето пред очите ни се разкри дивна гледка: ясно синьо небе, полегнало на заоблените върхове на Малешевска планина.
Поклонихме се в параклиса, разгледахме и църквата, която вече има хубав дърворезбен иконостас. После се полюбувахме на прекрасната гледка и покоя, насищан векове наред с молитва и поехме надолу към долината на Струма.
Отец Георги ни очакваше в храма на Кресна, който носи името на св. Йоан Рилски. Първото, което грабна очите ни, бе прекрасно оформеният просторен двор отрупани с цветове цветни лехи, алеи, чешми, шадравани и пейки за отмора на богомолците и посетителите. В предния край на двора е пред довършване църковен дом, в който е предвидено да се помещават: параклис, канцелария, стаи за енорийска работа и помещения за свещеника и семейството му, за да бъде той постоянно в близост до храма и в услуга на енориашите си.
Храмът се извисява величествен и просторен. Той е със статут на храм-паметник-костница като храма на връх Шипка. Строен е от армията през периода 1939-1941 г. в памет на загиналите български войни в Балканската и Междусъюзническата война. Идейният проект е на Неврокопския митрополит Борис, който е епархийски архиерей по онова време и лично освещава храма през 1941 г. От 1957 г. със специален указ на Министерството на отбраната е обявен за паметник на културата.
Представлява еднокорабна, еднобазисна сводеста базилика с костница в приземния етаж и висока камбанария над притвора. От изключителна ценност в храма е уникалният иконостас с ажурна резба, изработен през 1939 г. от изкусни майстори на Дебърската иконописна школа. По стените има стенописи от 1939 година.
Тук в специална мощехранителница се съхранява частица от мощите на св. Яков Персиец.
След като се поклонихме в храма, отец Георги ни заведе в криптата, където е устроен параклис. В него се съхраняват костите на загиналите български воини.
Разказа ни, че на храмовия празник, 19 октомври, след светата Литургия духовенството и богомолците извършват в този параклис-костница заупокойна молитва за загиналите по бойните полета през 1912-1913 г. български войни. Костите им, събрани от признателни сънародници в специални стъклени витрини, покриващи стените на параклиса, са мълчаливи свидетели на нашите молитви, надежди и вопли, а навярно мнозина от тях и наши молитвени застъпници пред Божия престол.
На външната страна на храма докъм 1984 година е имало паметна плоча за 526 офицери, подофицери и войници, която по непонятни причини е демонтирана. Отец Георги възнамерява да я възстанови.
В криптата с много любов е подредена и малка църковна музейна сбирка с утвар, стари антиминси, одежди, икони и богослужебни книги. Между тях е и антиминс от 1918 г., когато архиерей на Неврокопска епархия е митрополит Макарий, а начело на държавата е княз Фердинанд. Сред експонатите са и епитрахил и кръст от одринската църква "Св. Георги", дарени на кресненския храм "Св. Йоан Рилски".
Отец Георги Танчев не пести думи да се хвали от своите енориаши и от местната власт, която му съдейства във всички начинания. И вероучителните беседи за възрастни, и вероучението за деца се провеждат в помещения предоставени от общината.
След като се сбогувахме с отец Георги и семейството му, отпътувахме за Мелник. Един град, от който пазех прекрасни спомени. Исках да се събудя там на следващия ден, да погледна през прозореца и да видя как слънцето извайва меки сенки по причудливите пирамиди на пясъчниците, да се разхождам по калдъръмените улици в едно друго време, в един друг свят.
В приказно красивия Мелник останахме два дена. Исках да разгледаме спокойно всички забележителности, да усетим атмосферата на този град-приказка.
Идвала съм в Мелник още като ученичка в основното училище, после в гимназията бяхме на практика тука, рисувахме по цял ден старинните къщи, храмовете, пясъчниците. Познавах всяка уличка, всеки ъгъл, всеки детайл, извивките на стрехите, потъмнелите подпорни греди, "изражението" на този град в различно време на деня… Всеки път, когато се завръщах след години, го намирах все същия, не загубил нищо от своето очарование. Сега исках да го покажа на децата си и малко се боях да не го намеря пренаселен, комерсиализиран, опошлял. Но Мелник и този път не ме разочарова. Предложи ни щедро своето гостоприемство, уюта си и заразказва дългата си приказка за отминали времена.
Първите писмени сведения за "извънредно здравата крепост Мелник, изградена на една скала и опасана отвред със стръмни и много дълбоки пропасти" се отнасят до началото на ХI век, но и те, и откритите антични колони, капители, архитрави, плочи и монети говорят за много по-стари антични поселища на това място. До днес по хълмовете на съвременния град могат да се видят запазени крепостни стени до 8 метра височина. През ХIII век тази крепост се разраства до столица на самостоятелно феодално владение на деспот Алексий Слав, сестрин син на Асен, Петър и Калоян. Могъщият деспот превърнал Мелник не само в политическо, но и в голямо икономическо, духовно и културно средище по онова време. Строят се усилено крепостни съоръжения, жилищни сгради, църкви и манастири.
Недалеч от жилището на владетеля се е издигала внушителната базилика "Св. Николай". В края на ХIII век тя става епископска, а от ктиторски надпис на южния приолтарен стълб става ясно, че тя е и "фамилна църква" на владетелския род. Стените на тази трикорабна базилика и днес се открояват на най-високото място на хълма в източната част на града. Детайли от уникалната є стенопис от края на ХII и началото на ХIII век са експонирани в криптата на храм "Св. Александър Невски" и Археологическия музей в София. Много по-късно около храма се развива и манастир. Самият деспот Слав е ктитор на друг манастир в източната част на хълма Света Богородица Спилеотиса и в качеството си на самодържец го дарява с грамота, подобно на тези, които издават българските царе.
Третият манастир на хълма Славова крепост "Св. Харалампий" също е изграден през ХIII век. В приписка към т. нар. "Мелнишко евангелие", принадлежало на този манастир, се споменава годината 1206. Когато през 1898 и 1901 година френ-ският учен Пол Пердризе посещава Мелник, намира манастирските сгради порутени, всеки момент заплашващи да се сринат в бездната заедно с ронещата се пръст. Той описва манастирски и стопански сгради, както и две църкви под един покрив, едната посветена на "Велик архангел, въоръжен с меч", а другата на св. Харалампий, изписана отвътре и отвън с прекрасни фрески, датирани от ХIII и ХIV век.
След апогея му настават тежки времена за града. От 1246 г. Мелник е във византийски ръце, за кратък период е подвластен на протосеваст Хрельо, 15 г. е под сръбско владичество и почти пет века османско владичество. От средата на ХVIII век Мелник се възражда и бележи нов разцвет. Развиват се различни занаяти, особено винарството, а жителите му търгуват с всички европейски държави, по Малоазийското и Африканското крайбрежие. При посещението си Пол Пердризе заварва 40 запазени църкви, а се помнели местата и имената на още 32. Както големи и представителни, така и малки, фамилни църкви. Тогава с 14 хиляди жители, днес са останали 250.
Разгледахме музея на града, където е представен битът на мелничани през Възраждането, разгледахме прочутата Кордопулова къща, най-голямата запазена от възрожденския период в България. Впечатляваща с просторност, богата подредба, с избите си, зимната и лятната си градина, сауната… Няколко пъти се връщахме към т. нар. "Митрополитска църква" с надеждата да я намерим отворена. Вратите на "Св. Антоний" също оставаха затворени, а местните хора ни уверяваха, че и двете църкви са действащи. Отидохме до махалата отвъд реката, за да видим тамошния храм, посветен на св. Йоан Кръстител, с надеждата там да намерим свещеник. Накрая една възрастна жена ни каза, че свещеник идва от Сандански само за празник. Логично е при толкова малко жители, чието внимание и време изцяло са заети с посрещането на туристите.
Но аз пазя спомен от един Великден, някъде към 1983-1984 година. Помня литията и как плаках от възторг, докато всички заедно, гостите и стопаните на града, пеехме "Христос воскресе".
Преди да отпътуваме от Мелник, посетихме близкия Роженски манастир един от най-хубавите и автентични манастири в България, просъществувал от Средновековието до днес. Манастир, който пази една скъпа за всеки християнин светиня чудотворната Роженска икона на св. Богородица Портариса. Той се намира на около 6 км североизточно от Мелник. Посветен е на Рождеството на Пресвета Богородица, а от тук е и неговото народно наименование "Роженски". Той е дал наименованието и на близкото селце Рожен, чието съществуване както навремето, така и днес е тясно свързано с манастира. За храмовия празник на 8 септември тук от векове се стичат поклонници от близо и далече.
В началото на ХVII в. манастирът е опожарен, а през 1715 г. започва обновяването му. В периода ХIV-ХVII в. той е важен духовен и книжовен център. Прочутата калиграфска школа, развила се тук, оставя великолепни образци. И сега в църквата на Гроба Господен в Йерусалим се пази един от най- хубавите, украсен със 117 ръчно изработени миниатюри ръкопис от XIV век, "Интерпретация на Йов", създаден в Роженския манастир и занесен в Йерусалим от патриарх Доситей в 1674 година.
През ХIХ в. манастирът запазва значението си като важно културно и религиозно средище в областта.
Пътят от Мелник към Рожен се вие между склоновете на Пирин планина и омайните форми на Мелнишките мелове. След всеки завой на пътя бледожълтите пясъчни пирамиди се преобразуват в нови форми, сякаш невидима ръка не спира да ги вае, а ние не спираме да им се любуваме.
От с. Рожен свиваме в югозападна посока. На около километър над селото, на просторно голо място пред очите ни отведнъж се разкриват стените на манастира. Изглежда внушителен като крепост с високите си бели стени, но щом надникнеш зад вратите му, усещането за студена непристъпност изчезва и ти става някак уютно като в спокойна прегръдка. Манастирският двор е във формата на неправилен шестоъгълник, очертан от петте страни с жилищни постройки с надвиснали над двора чардаци, а от шестата с висок зид.
Сградите са от ХVIII в., издигнати при възраждането на манастира след опожаряването му, а трапезарията, костницата и няколко от селскостопанските сгради са отпреди пожара. Извън стените на манастира се намира двуетажният параклис-костница "Рождество на св. Йоан Кръстител". Според открит надпис той е построен през 1597 г., а е зографисан през 1662 година.
Влизайки в двора, се натъкваме на млад монах, който прекарва с малък трактор керемиди. В целия манастир тече усилен ремонт. Работници спускат по специален дървен улей керемидите от църквата и сградите, за да ги заменят с нови. Това не пречи на дошлите поклонници да усетят атмосферата на манастирския живот, а някак непринудено ги потапя в непрестанния ритъм на молитва и труд, който поддържа обителта жива. Обновата на тази древна обител, в която и монаси и миряни имат своя дял, се случва пред очите ни.
Изгладени от милиони стъпки калдъръми ни повеждат към входа на храма, почти изпълнил тесния манастирски двор. Храмът е трикорабен, триапсиден, без куполи, с пристроен през 1600 г. притвор и с открити галерии от юг и запад. Северната част на притвора е оформена като параклис, посветен на светите безсребреници Козма и Дамян.
С влизането в храма първо те грабват чудните стъклописи по прозорците, като в богаташките възрожденски мелнишки къщи. Постепенно от полумрака изплуват стенописите, старинните икони и поразяващите с фината си изработка резби. Стенописите датират от 1597, 1611, 1715 и 1732 г., а стъклописите от 1715 г.
Търся с очи чудотворната Богородична икона и я откривам в ляво близо до входа. Заставам пред нея и дълго не намирам сили да прекъсна мълчаливия ни разговор, за да вляза навътре в храма.
Едва откъснала очи от лика на Божията Майка, се вглеждам в десетте малки медальона около образа є, в които с миниатюрни картинки е разказана историята на първообраза на Роженската икона Иверската света Богородица. История, която посетителите могат да прочетат и на указателните табла в двора, заедно с кратко описание на историята на манастира.
В патриаршески сигилий от 1761 г. се посочва, че по това време Роженският манастир е под управлението на Светогорския манастир "Иверон". Затова през 1790 г. тогавашният игумен на "Иверон" Игнатий Родестим възлага на монаха зограф Яков Иверски да направи за Роженската света обител копие на прочутата чудотворна икона от Иверския манастир "Света Богородица Портаитиса", която според преданието е рисувана от св. ап. Лука.
В целия православен свят са пръснати копия на Иверската светиня, но доколкото знам, само Роженската е обкръжена от тези малки композиции, представящи събитията от историята на светинята и нейните чудеса.
Поседяхме в покритата галерия на храма, загледани в стенописите по външната му страна. Тежки мисли ни навяваше изображението на духовната лествица и изкачващите се и падащите от нея.
Преди да тръгнем от манастира, монах Даниил ни покани да се подкрепим в архондарика. Взехме си сувенири от магазинчето до портите и потеглихме обратно към Мелник.
На около 200 м надолу по пътя се намира църквата "Св. Кирил и Методий". Построена през 1914 г. по инициатива на Яне Сандански. Неговият гроб е пред апсидата на храма.
Оставихме зад гърба си Мелник и се отправихме през Марикостиново, Катунци и Горно Спанчево към манастирите и храмовете около Гоце Делчев, престолния град на епархийския архиерей митрополит Натанаил.
Пътят типично планински: стръмен с остри завои, прекосява страховития Пирин и от долината на Струма ни прехвърля в долината на Места. Някак отведнъж започва да се смрачава. С километри не срещаме постройки или други коли. Дори сигналът на GSM-ите изчезва. Едва успяваме да се свържем с архим. Григорий от Хаджидимовския манастир. Той с готовност ни кани да нощуваме там и мисълта за манастира ме прави по-спокойна. Пътят вече не е така плашещ, защото води натам.
Хаджидимовският манастир "Св. Георги" е същият, в който от 1994 г. насам се събират деца от цялата епархия на летни вероучителни лагери и е безспорен пионер в най-новата ни история в тази област. Годишно от там минават около 200 деца от 6 до 18-годишна възраст в четири смени две за момичета и две за момчета. Заниманията се водят от млади богослови и педагози. Не един или двама свещеници и богослови са започнали усвояването на истините на вярата именно от там.
Манастирът се намира на 17 км югоизточно от гр. Гоце Делчев, на високо място над Хаджидимово. Сградите, изградени между 1970 и 1977 г., обграждат двора от север, изток и юг, а в западната част се намира манастирският храм, посветен на св. Георги Победоносец, който датира от 1864 г. В средата кръгла беседка около вековно дърво и мраморна чешма.
Когато влизаме през тежката порта, вече е тъмно, но монасите още са на двора, заети с току-що докарания строителен материал. Те тримата: архим. Григорий, архим. Серафим, архим. Епифаний и неколцината послушници се грижат и за редовното богослужение в манастира, и за посрещането на поклонниците, и за обгрижването на околните села, както и за стопанството и продължаващия строеж на манастира.
Посрещат ни приветливи, гостоприемни и ни настаняват в уютна стая точно до параклиса в северното крило, в сградата с дървените чардаци. Минути по-късно клепалото ни призовава за вечерната служба. Служат в параклиса, защото главният храм в момента е в основен ремонт.
На вечернята дойдоха и три семейства помаци с болните си дечица и останаха до края на служба. Обичайна практика е и мюсюлмани да преспиват в манастира, за да се молят пред чудотворната икона на св. Георги, а в нощта преди Гергьовден целият храм остава пълен с богомолци до сутринта.
Чудотворната икона на св. Георги, която се съхранява и днес в манастирския храм, е датирана към 1750-1800 г. Според преданието св. Георги се явява на местен овчар и му разкрива, че в турска нива е заровена стара икона на светеца-воин. Когато откриват иконата на посоченото място, турчинът дарява нивата и местното население изгражда църква и манастирски сгради. Оттогава манастирът приютил чудотворния образ на св. Георги е притегателно място и за християни, и за мюсюлмани от района и цялата страна. На другия ден, неделя, за Литургията дойдоха и доста хора от околните села, както и неколцина гърци нещо обичайно за този пограничен манастир.
Оставихме монасите с многобройните им задачи за деня, а ние се отправихме към с. Тешово. Нашата цел там беше църквата "Св. Димитър", построена през 1843 г. Тя е забележителна със своята архитектура, изключително ценни стенописи и икони, едни от най-ценните творби на Димитър Молеров, рисувани през 1848 г.
Селото е разположено високо в планината, с къщи амфитеатрално накацали по склона. Спираме на площада и само след едночасов престой дружелюбните жители на Тешово вече са наясно кои сме, откъде сме, какви сме… А ние с всичко за селото.
Църквата е под самия площад. Редом с нея е разположено килийното училище, свързано с храма с покрит проход, по който децата лесно са отивали в храма за молитва. Камбанарията е с три камбани и часовник, който работи безотказно от 1891 г. до днес и бие на всеки час. Има и странноприемница за поклонници. Веднага откриват човека, у когото стои ключът от храма, веднага се намира кой да ни разведе и да ни запознае с историята на селото и забележителностите му.
Над 1500 жители е имало селото, но след национализацията губят поминъка си и започват да се изселват. Сега от няколко години насам селото се възражда. Хората ремонтират или изграждат наследствените си къщи отново, други изкупуват плевни и запустели имоти, строят вили. По-заможните и дейни новонаселници са подели инициатива по възстановяването на църковния комплекс най-голямата забележителност на селото. Ремонтират храма, градят отново килийното училище и странноприемницата. Цялото местно население се включва с доброволен труд и материални средства.
И в момента работата продължаваше. Покриваха странноприемницата. Суетяха се наоколо: едни режат дъски, други носят керемиди, правят улуци, разговарят на висок глас, смеят се, планират какво още да направят… Гледам ги, слушам ги и си мисля: може би така изглеждат новите ни възрожденци…
Две неща веднага правят впечатление в Неврокопска епархия. Първото е грижата и любовта, с която се поддържат храмовете големи, благолепни, идеално чисти и подредени, с дворове сякаш оформяни и поддържани от професионални градинари. И второто: любовта и нескритата гордост, с която хората от този край говорят за своя свещеник. В което и село да попитате, ще ви кажат с абсолютна увереност: "По-добър от нашио поп нема!" Едни от силна вяра, други от силно родолюбие, но като че ли всеки дълбоко тачи и обича църквата и свещенството си.
Три дни останахме при гостоприемните братя от Хаджидимовския манастир. През това време обходихме доста от забележителностите около гр. Гоце Делчев: две късноантични и средновековни крепости тази край Хаджидимово, с крепостна църква, на чиито основи сега се издига параклисът "Св. Димитър", и крепостта Судинград, разкопките на основания от император Траян град Никополис ад Нестум край с. Гърмен. Но признавам си, че от каменното величие на крепостните стени и отминалата мощ повече ме впечатлиха селските църкви в Тешово и Мусомище, Хаджидимовският манастир, отрупаният с цветя двор на манастира "Живоприемни източник" заради тихото величие на хората, които се трудят и се молят там.
Мусомище се намира само на няколко километра южно от Гоце Делчев. Храмът му "Св. Николай Чудотворец" е в центъра на селото и високата му камбанария се вижда отдалеч. Водени от този ориентир, спираме пред нея. Църквата датира от 1835 година, голяма, трикорабна, леко вкопана в земята, без от това да губи от своята величественост и красота. Заобиколена от север, запад и юг с красива колонада, с пейки за сядане край стените от край до край нещо характерно за възрожденските църкви, но по този край запазено и при новостроящите се църкви.
Впрочем в това село с 3 800 жители има две църкви: голямата псевдобазилика "Св. Николай" и една по-малка "Св. Георги", в горния край на селото, която кой знае защо наричат параклис. Има и още един параклис високо на билото над селото, посветен на Христовото Възнесение. И трите храма на селото се обгрижват от отец Ангел Еринин, млад свещеник, родом от Банско, но преселил се в Мусомище със семейството си, за да е близо до поверените му енориаши. Беше делничен ден, по обед, но щом жената, която помага в храма, му се обади, че са дошли хора, той само след минути дойде. Разведе ни из храма, разказа ни за него, показа ни прекрасните му икони, рисувани от зографите Димитър и Костадин Молерови от Банската школа. После седнахме отвън под колонадата и той дълго и с увлечение ни говори за местните хора, за отношението им към вярата и Църквата, за това как са го приели в селото…
След това отец Ангел ни заведе да видим и да се поклоним в църквата "Св. Георги". Красива, кокетна, зографисана и отвън, с прекрасно оформен двор, потънал в зеленина и пълен с играещи деца, които отец Ангел познава по име. Не ни пусна да си тръгнем току-така, без да му погостуваме. Той и съпругата му рядко остават без гости на трапезата си. Гостоприемството им е пословично. Запознали са се по време на един от първите летни лагери в Хаджидимовския манастир. Тогава презвитера Вяра е била ученичка. Днес самата тя води ученическите групи по вероучение там.
Измина вече доста време от това пътуване из Неврокопска епархия, но умът ми често си почива там. Присядам на пейката в двора на някой от храмовете или край цветните алеи в манастира "Живоприемни източник" на разговор със сестра София. Разговарям с някой от монасите или от свещениците и съпругите им, оказали ни своето Авраамово гостоприемство. Пристъпвам по тесните улички на Мелник, Банско, Ковачевица с църкви, които не успявам да побера в кадър заради колосалните им размери, високи камбанарии и тесните улички и дуварите наоколо им…
Ковачевица. Не знам дали Бог ще напъти отново стъпките ми към това така близко до Него място, но аз още пазя спомена за утрините с кукуригането на петлите и бавно плъзгащото се слънце по сивите плочи на покривите; за деня, тътрещ се без да бърза по калдъръмените улици на селото; за вечерите с мъждукащите в непрогледния мрак лампи и звезди и разказа на хазяйката ни за нейния дядо последния местен свещеник.
Дай Боже, камбаните в този благословен от Бога край никога да не заглъхват! И хората да не престават да ги чуват и да се отзовават на повика им!