Грузинската църква между шовинизма и демокрацията
В историята на християнската Църква епохата на гоненията и досега се отличава с особен ореол. В най-ново време не липсват цели поместни православни църкви като Руската и Албанската, които отстояват вярата с цената на хиляди жертви. И Грузинската църква с пълно право може да се нарече “църква-мъченица”. От създаването си през ІV в. до ХХ в. тя е принудена да води почти непрекъсната борба за оцеляване – срещу зороастрийството, исляма, руския шовинизъм, съветския атеизъм.
Вулгарната социология не е в състояние да обясни оцеляването на тази църква при крайно неблагоприятни условия. Единственото достоверно обяснение може да се търси само в свръхестествената закрила, с която грузинският народ се ползва в историята. На периферията на християнския свят, при суровите природни условия на Кавказ, обкръжени от врагове, грузинците са синоним на православни християни. Това се признава и от иноверци като османския пътешественик Евлия Челеби през ХVІІ век, който отбелязва, че грузинците особено се гордеят с вярата си.
Но църковната история на Грузия има не само светли страни. В нея се откриват и остатъци от езичество, и суеверия, и невежество, и периоди на отпадане от вярата, когато аристократи и интелигенти нерядко се приспособяват към източните завоеватели или римокатолическата пропаганда.
Грузинската църква е единствената в света, която е основана от жена – св. Нино, през ІV в. Тя е независима до 1801 г., когато е принудена да стане екзархия на Руската църква. През 1917 г. използва преломните събития, за да обяви автокефалия. Московската патриаршия посреща този ход враждебно и между двете църкви се установява схизма. Когато Сталин променя радикално отношението си към православието през 1943 г., Руската и Грузинската църква се помиряват.
Настъпването на демокрацията в Грузия през 1991 г. не само нормализира състоянието на Грузинската църква, но я превръща в духовен стожер и коректив на обществения живот. На практика национализъм и православие са тъждествени понятия в Грузия. Църквата мъдро отказва да се ангажира с борбите между президента Звиад Гамсахурдиа и заелия неговия пост Едуард Шеварнадзе през 1991-1992 г. Шеварнадзе приема кръщение и участва активно в набирането на средства за строежа на катедралата “Св. Троица” в Тбилиси. Когато той на свой ред е свален от безкръвната революция в Грузия в края на 2003 г., католикосът Илия ІІ, който е депутат, нарочно не присъства в Народното събрание. Той призовава народа към спокойствие и миролюбие, без да вземе страна в двубоя между Шеварнадзе и неговия съперник Михаил Саакашвили, бивш министър на правосъдието, учил в САЩ.
Разцветът на Грузинската църква в най-ново време се доказва от броя на епархиите и архиереите, които от 5 през 1972 г. нарастват на 29 през 2003 г. Рязко се увеличава и броят на манастирите. През 1995 г. в Грузия има вече 10 мъжки и 7 женски обители. Църквата разполага с две духовни академии в Тбилиси и Кутаиси, четири духовни семинарии, една гимназия, неделни училища. Църквата е патрон и на Гелатската академия на науките. Броят на студентите богослови през 2000 г. е 687 души, което е забележителен брой за народ с численост четири милиона души. Църквата навлиза в училищата, болниците, казармите, затворите, приютите. Благовестието на Евангелието се разпространява чрез многобройни периодични издания и радиостанция “Иверия” (от 2000 г.). Сред грузинците се засилва и масовата религиозност с всички присъщи й явления, за което говори и големият брой “явявания” на Св. Богородица, чудеса и пр. В края на 2003 г. е сменено и държавното знаме, като е възприет средновековният грузински флаг. Той представлява т. нар. йерусалимски кръст на бял фон, фланкиран от четири по-малки кръста.
Поради засилената старостилна пропаганда, подкрепяна от разколнически църкви в България и Гърция, в Грузинската църква назрява конфликт. През 1996-1997 г. игумените на пет манастира поставят ултиматум пред патриарх Илия ІІ и Св. Синод, че ще напуснат църквата, ако тя не излезе от всички икуменически организации. За да предотврати разкол, Грузинската църква предприема тази радикална стъпка на 20 май 1997 г. Тя става втората православна църква в света след Йерусалимската, която скъсва с икуменизма (третата е Българската). В същото време разколниците, които са отлъчени, продължават дейността си. Този факт показва, че истинските им цели нямат нищо общо с вярата. В Южна Осетия е основан т.нар. Синод на противостоящите, подчинен на гръцкия разколнически синод на митрополит Киприан.
През 2002 г. отношенията между църквата и държавата са издигнати на качествено ново равнище. На 30 март грузинският парламент гласува промяна на Конституцията, според която между двете национални институции се сключва конкордат. Той е официално подписан на 14 октомври с.г. в катедралата “Светицховели” от католикоса Илия ІІ и президента Шеварнадзе. Според конкордата държавата се задължава да възмезди частично огромните материални загуби, нанесени на църквата през съветския период между 1921 и 1990 г. Всички храмове се връщат на църквата, а въпросът за земите й се решава от комисия. Църквата няма да плаща данъци, духовниците се освобождават от военна служба, тайната на изповедта става неприкосновена, църковният брак се признава от държавата, 12-те Господски празници стават официални и неработни. Грузинският народ посреща конкордата с възторг. След “кадифената революция” в края на 2003 г. някои кръгове поставят въпроса за отмяната на този договор като едва ли не лична инициатива на сваления диктатор Шеварнадзе.
Трябва да се признае, че от една страна конкордатът е забележително постижение за Грузинската църква и възкресява “симфонията” между държава и църква във Византия. Но от друга страна днес условията в света са коренно променени в сравнение със Средновековието и подобна симбиоза крие опасност от провал, както е известно от историята на Руската църква.
По покана на грузинския президент и със съгласието на патриарха папа Йоан Павел ІІ извършва официално посещение в страната на 8-9 ноември 1999 г. Мнозинството духовници и вярващи реагират възмутено на визитата. На 16 септември 2003 г. грузинският католикос-патриарх Илия ІІ оповестява декларация и порицава правителството, което зад гърба на църквата иска да сключи споразумение с Ватикана по време на визитата на архиепископ Жан-Луи Торан в Тбилиси от 18 до 20 с.м. Целта на спогодбата е да даде юридически статут на 50 000-те римокатолици в Грузия, който да е равен с този на православните. След три дни няколко хиляди студенти блокират улиците около парламента и заставят властите да се откажат от подписването на споразумението за голямо огорчение на папата. В разгара на спора в Тбилиси пристига Цариградският патриарх Вартоломей І, за да подкрепи явно каузата на православието.
Възползвани от демократичните промени след 1991 г., редица протестантски общности засилват дейността си или навлизат за първи път в страната. Тъй като не е приет закон за вероизповеданията, те не са регистрирани и нямат статут на юридически личности. Грузинците, които изпитват исторически комплекс към чужденците като завоеватели, започват упорита борба с тях. През последните години в Грузия са извършени над 700 нападения срещу църкви и офиси на различни религиозни малцинства като йеховистите, баптистите, петдесетниците, римокатолиците и някои православни разколници.
Една от старокалендарните епархии в Грузия – Глданската, се възглавява от отлъчения свещеник Василий Мкалашвили, който е подчинен на гръцкия митрополит на Оропос и Фили Киприан и построява пет църкви. Неговите фанатични последователи се наричат “василисти” и наброяват над хиляда души, някои от които са доста богати. От 1999 г. той и неговите последователи започват своите изстъпления срещу събранията на протестантски секти, римокатолици и други православни разколници. Властите си затварят очите или открито им симпатизират. През декември 2002 г. щурмоваците на Мкалашвили задържат камион с четири тона литература на Свидетелите на Йехова и я унищожават. След като в. “Резонанс” помества статия в подкрепа на сектите, металната врата на редакцията е заварена с оксижен и журналистите са предупредени, че следващия път сградата на “сатанинската редакция” ще бъде запалена. Мкалашвили дълго време се укрива в нелегалност. От време на време той се появява внезапно по телевизията, анатемосва враговете си и заплашва, че ако бъде заловен, Грузия ще бъде разрушена от опустошително земетресение. След многобройни протести на Съвета на Европа, САЩ и пр. в началото на юни 2003 г. Мкалашвили е осъден задочно на три месеца “предварителен арест”. В Грузия се разпространяват видеофилми на погромите на Мкалашвили срещу разни секти.
На 12 март 2004 г. полицията напада негово богослужение в предградие на Тбилиси и успява да го арестува, като малтретира над 30 старостилци. Протестантите, които наброяват над 60 000 души в страната, завеждат съдебно дело срещу Мкалашвили и шестима негови последователи, като в обвиненията срещу него цитират 80 случая на погроми, нанасяне на побой и изгаряне на книги. Процесът се отлага осем пъти. Отправените му обвинения са свързани с нарушаване на религиозните права на гражданите, повреждане на имущество и организиране на масови безредици (чл. 155, 187 и 225 от Углавния кодекс на Република Грузия). На 31 януари 2005 г. свещ. Василий Мкалашвили получава минималната присъда, предвидена от закона – шест години затвор. Помощникът му Петре Иванидзе получава четиригодишна присъда. Двамата обжалват. Прави впечатление, че йеховистите и баптистите се отказват в съда.от исковете си към зилотите и даже им прощават.
Редица баптисти, петдесетници, лутерани, мюсюлмани и свидетели на Йехова се оплакват, че вносът на религиозна литература, включително Библии, на практика е невъзможен. Грузинската патриаршия е сключила негласен договор с митниците, според който подобна книжнина може да влезе в страната само с нейно разрешение.
Когато полага клетва на 25 януари 2004 г., Саакашвили обещава, че ще направи всичко възможно да обедини страната – една задача, която изглежда утопична и дори невъзможна на този етап. Същото се отнася до евентуалното обединение на Грузинската църква. Ако бъде направен опит да бъдат присъединени насила сепаратистките провинции, това неминуемо ще предизвика война и ще засегне пряко руските стратегически интереси. Опитът да се нахлуе в Южна Осетия през август 2008 г. претърпява провал. Саакашвили също заявява, че Грузия не е и не трябва да е арена на руско-американското съперничество. Но е съмнително дали тази малка и бедна страна може да бъде неутрална в света на голямата геополитика и тоталната война срещу тероризма. Що се отнася до политиката на Грузинската църква, тя е принудена да балансира между растящия национализъм и фундаментализъм на нисшия клир и вярващите от една страна и нуждата от международен авторитет от друга страна. Днес такъв авторитет може да се постигне само чрез спазване на религиозните свободи и сътрудничеството с другите църкви и религии.
[quote]Тя става втората православна църква в света след Йерусалимската, която скъсва с икуменизма (третата е Българската).[/quote]
Сигурен съм, че Йерусалимската патриаршия членува и в Световния съвет на църквите, и в Близкоизточния съвет на църквите.
Писано е: „Скъсва с икуменизма“, а не „Напуснала е ССЦ“.
Отец Павле,
в 1999 година създадох първата грузинска община във Виена, като приобщих трийсетина грузински семейства към нашата община. Това бяха бежанци и хора от най / долните слоеве на грузинското общество и трябва да кажа, че по-големи приятели от тях до сега не намерих.
Този народ има вродена ( явно, генетична) потребност от богослужебен живот. Идват на църква от най- отдалечените райони на града, а нашите българи живеят срещу църквата и трудно ще ги докараш в храма.
Катарзиса, който са преживели в гражданската война им е помогнал да се видят , какво представляват.
Личността на патриарха е свята и те са готови да се пожертват за него.
Не знам дали в България е известен факта, че патриарх Илия II, обеща да кръсти лично всяко родено трето дете в грузинските семейства.
Афрем, Иерусалимската патриаршия не е в ССЦ. Бъди сигурен в това!
Списък на православните църкви, членки на ССЦ: http://www.oikoumene.org/en/member-churches/church-families/orthodox-churches-eastern.html
Списъкът е от 2006 г. и в него фигурира и Йерусалимската патриаршия.
Plamen, старо ти е инфото. Виж сега как е.
[quote name=“Смирна“]Афрем, Иерусалимската патриаршия не е в ССЦ. Бъди сигурен в това![/quote]
Сигурен съм в това което е вярно, а именно че Йерусалимската патриаршия е член и на ССЦ, и на Близкоизточния съвет на църквите.
Грузинците имат и много динамичен фолклор. Но може ли една поместна православна Църква да скъса с икуменизма(=вселенността, съборността), и да е православна? В Символа на вярата се казва че, вярваме в едната, съборна , (в някои варианти е, и вселенска) и апостолска Църква.
Не знам защо авторът толкова се е загрижил за правата на разни секти в Грузия?! Много хубаво, че са ги забранили там! . Още по-добре, ако това стане и у нас. А що се отнася до членството в ССЦ – какво да правят те, а пък и ние в това икоменическо сборище. Икоменизмът е ерес и няма нищо общо с православието!
Ако икуменизмът(=вселеността) е ерес трябва сериозно да се замислим, за вселенските(икуменическите) учители и апостоли на Църквата, дали са православни.
Не ми достига време да напиша статия за 100-годишнината на икуменизма, основан от масони през 1910 г. Той няма нищо общо с учителите на православната ойкумена (Византия).
Речник-индекс на авва Доротей –
http://archiman.livejournal.com/
Владиков,термините „икуменизъм-вселенскост“ в Църквата и „икуменизъм“ в аспекта,който ССЦ влага в него са съвсем различни неща.Ходи се образовай малко, че предизвикваш 😆
Афрем,за да твърдиш нещо със сигурност, трябва да можеш да го докажеш, което не правиш!
Смирна, икуменизъм означава вселенност, независимо от контекста в който се използва. А ние тук говорим за Църквата. А извън това, кой как е приема си е негов проблем. А констатацията че икуменизма е ерес, означава че Вселенските(икуменическите) събори са еретически, и че Истината на Ортодоксалната Църква не е вселенска, обща за всички а регионална и частна.
Владиков, продължаваш да разсмиваш с невежеството си. Не става дума кой как приема икуменизма. Икуменизмът като синкретично учение е ерес и за такова го възприемат всички без теб.А вселенскостта е свойство на Църквата, което е съвсем друго нещо.Това са две различни неща, но щом държиш, самозаблуждавай се.!
Смирна и не се предизвиквай, че е лошо да те предизвиква необразованост.
Честит празник на всички!
400 църкви има на остров Санторини –
http://www.dnevnik.bg/evropa/patuvane_v_evropa/2010/08/06/942886_chitatelska_fotoistoriia_santorini_sinyo_vulshebstvo/
Честито Преображение Господне на всички!
Смирна, говория за икуменизъм( вселенност), а не за синкретични учения. В православната Църква икуменизмът вселенността, не е синкретично учение!
. И пак ще повторя, ако някой отрича икуменизма(вселенността), той трябва да отрече и всички вселенски измерения и перспективи на Църквата.
А този твои „икумениззъм-като синкретично учение“ какво му е икуменичното,обясни, явно си по запозната със синкретичния икуменизъм..
[quote name=“Смирна“]Афрем, Иерусалимската патриаршия не е в ССЦ. Бъди сигурен в това![/quote]
[quote name=“Смирна“]Афрем,за да твърдиш нещо със сигурност, трябва да можеш да го докажеш, което не правиш![/quote]
А защо да бъда сигурен, че не членува във въпросната организация?
Запознат съм с Православието в Близкия изток, но така или иначе членството на Йерусалимската патриаршия се потвърждава и от собствения й сайт, и от сайта на ССЦ. В Близкоизточния съвет на църквите от православна страна членуват Александрийската, Антиохийската и Йерусалимската патриаршии и Кипърската църква.
Йерусалимската патриаршия имаше и делегати на последните православно-католически срещи в Белград – 2006, Равена – 2007 и Пафос – 2009 г. Предполагам, че ще бъде представена и на планираната за тази година среща във Виена.
Самата статия е много полезна и с богата информация, при толкова малко информация за Грузинската църква.
Честит празник днес!
Честит празник на всички!
Ако Владиков наистина „пада от небето“ и не е чувал нищо за ереста икуменизъм, нека да прочете книгата на архим. Серафим и архим. Сергий за икуменизмът като ерес. А не да философства самочинно върху лингвистиката на думата!
На много езици наименованието на Грузия е Георгия. Произходът на последното наименование се обяснява различно, но показателно е, че вярващия грузински народ смята св. великомъченик Георги за свой покровител. И наистина, във всяка местност на Грузия, особено в планинските, се намират храмове, посветени на св. Георги. Животът на планинците е суров и е подобен на живота на аскети. Спартанският им начин на живот се определя от многовековни строги християнизирани обичаи и порядки, които наподобяват на правила на общежителен манастирски устав. Дори развалините на църкви и манастири, носещи името на великомъченика, са на особена почит при тях. Това е обяснимо. Благодатната помощ на св. Георги прави сърцата на планинците, които му се уповават, твърди като меч в бой, което е от съществено значение за физическото и духовно-нравственото им оцеляване. Ако молитвата и силата на волята не ги съпътстваха, нямаше да оцелеят …
ПРОДЪЛЖЕНИЕ:
Като че ли съществува в историята някаква тайнствена цикличност, осмислена в духовно отношение. Последният грузински цар носел името Георги като указание за това, че след неговата смърт съдбата на страната се поверявала на закрилата на св. Георги. Последният руски император е Николай ІІ, което по някакъв начин е свързано с дълбоката почит на русите към светител Николай Мирликийски. Последният византийски император Констаттин ХІІ е едноименен със светия равноапостолен император, който основал Константинопол, – Константин Велики. Последният български цар е Борис ІІІ, а при равноапостолния Борис І през ІХ век нашият народ бил просветен с Христовото благовестие и покръстен. (Открит съм за приемане на критични забележки особено по отношение на последната постановка) …
ПРОДЪЛЖЕНИЕ:
Как да се обяснят тези съответствия – случайности, съвпадения, нагласяване. Или с това, че Бог движи всичко, и човешката история съдържа духовен подтекст и послание, които ако се възприемат правилно и адекватно в православно осветление, биха осмислили историческите събития и биха послужили като допълнително свидетелство за Божия промисъл по отношение на грехопадналото човечество…
[quote name=“Смирна“]Афрем, Иерусалимската патриаршия не е в ССЦ. Бъди сигурен в това![/quote]
[quote name=“Смирна“]Афрем,за да твърдиш нещо със сигурност, трябва да можеш да го докажеш, което не правиш![/quote]
Защо да бъда сигурен в това?
Запознат съм с Православието в Близкия изток, Йерусалимската патриаршия никога не е напускала ССЦ.
Така или иначе членството на Йерусалимската патриаршия в ССЦ се потвърждава и от собствения й сайт, и от сайта на ССЦ. А в Близкоизточния съвет на църквите от православна страна членуват Александрийската, Антиохийската и Йерусалимската патриаршии и Кипърската църква.
Йерусалимската патриаршия имаше делегати на последните православно-католически срещи в Белград – 2006, Равена – 2007 и Пафос – 2009 г. Предполагам, че ще бъде представена и на планираната за тази година среща въе Виена.
Иначе статията за Грузинската църква е много интересна и с богата информация. Честит празник днес!
Какво има да обяснявам?! В Световния Съвет на Църквите всичко е обяснено, по-точно в разбирането им за „църква“. Ако наистина те интересува -“ Православие и икуменизъм“ може да те осведоми как стоят нещата. Но така като те гледам, ти мислиш, че всичко си знаеш и си по-сведущ от архимандритите Серафим и Сергий и още куп свети отци, та едва ли ще се оставиш други да те учат. Тебе умния!
Айде, стигат ми толкова разправии с такива като теб! Неам нерви да си кореспондирам с всезнайковци, които се правят на страхотни умници, а всъщност дрънкат на кухо!
Смирна, разбрах, че за теб Световният Съвет на Църквите и техния “ църковен синкретизъм“ са непоклатими авторитети, но аз говоря за Църковния икуменизъм(вселенността), чиито корени са в Ортодоксалната Църква. Икуменизма(вселенността) е неразделим от Ортодоксалната Църква
И как така ме гледаш, и мислите ми разчиташ незнам направо.
Ами да, хубаво е да се подържа добър тон на разговора, дори и във виртуален форум.
Vasko, с много лека ръка анатемосвате дълбоко църковни характеристики. Това че някой извън Църквата тълкува по свой си начин икуменизма(вселенността) не означава че Църквата трябва да се откаже от тази своя онтологична характеристика. Това е поражение, предателство спрямо Църквата. По абсолютно същата логика можете да настоявате, че Петдесетница е еретически празник, защото видете ли има и протестантски петдесятни църкви. Пълно безумие. Но да се разберем, ако говорим за Православната Църква, тя е критерия, за всяка своя характеристика, а не разни други организации и „църкви“. че като гледам се позовавате на техните тълкувания. И за кой ли път да повторя икуменизъм= вселенност.в православната традиция.
Едина препоръка. Добре е преди да се констатират ереси, което е основната цел на някои коментари, всеки да си зададе въпроса-Икуменичнна(вселенска) ли е Ортодоксалната Църква или не? И честно да си отговори. И на базата на този си отговор да прави констатаций.
Владиков,Владиков,Владиков, срам ме е за теб!
Гледай сега какво става по твойта лукава логика,че Икуменизмът=Православие: Протестантите са икуменисти, католиците също са икуменисти.Значи протестантите и католиците са православни.В Икуменическия Световен съвет на „църквите“ влизат индуски шамани, бахайци, мюсюлмани и още доста,значи всички те са православни.А ако продължим по логиката „Владиков“,католиците са най-православни,защото католическа църква значи съборна църква,пък съборната църква е Православната църква.
Владиков,тая игра с понятията ще ти опърли перчема накрая, ако го имаш. Не давай на другите съвети, от които сам отчаяно се нуждаеш!!!!!!!!!!!!!!!!!! Оправи си понятийната система,че стана за резил.
Смирна, съветвам Ви да проявите малко аскетизъм и да пишете без толкова вълнение, въпреки важността на темата. И да кажете, православието икуменично(вселенско) ли е, или не, според Вас, тъй като само след като се отговори на този въпрос има смисъл да се разсъждава нататък.
Виждам че щом става дума за отсъждане чия логика е лукава и чия не, сте първа. Но това не е мой проблем.
Впочем ти определяш като „лукава логика“-Православие=Икуменизъм. Това не съм го твърдял , не си разбрала нещо.
Православието и Икуменизмът(вселенността) са две характеристики на Ортодоксалната Църква, който се предполагат едно друго, но са две различни Нейни своиства. Не е добре да се смесват нещата.
Недоумявам защо твърдиш че протестантите и католиците са икуменисти(вселенски), нима те притежават във вярата и догматиката си икуменичността(вселенността)? Такова твърдение може да изкаже само един дълбоко вярващ католик или протестант. Всеки който споделя Истината е икуменист
А отностно католиците, не ги смятай за по православни от ортодоксалните. Защото Православието е по католично(съборно) от Римо-католицизма.
Изобщо не мога да разбера ти от каква позиция пишеш. На православна, католичка или протестантка. Защото за всяка църква понятията имат собственно значение. Иначе ако за всички църкви означаваха едно и също нещо, каква е разликата в коя църква ще си, и как ще се наричаш? Само истинската Църква има истински понятия и затова само тя е икуменична(вселенска)!
И тази поговорка“ По католик от папата“, е напълни вярна спямо православните, ако виждат католичните (съборни) и икуменичните(вселенски) измерения на Църквата си.
Много манипулативна статия с изключително несъстоятелни предположения. Вселенският патриарх щял „да подкрепи каузата на православните“ (в протестите им срещу толерирането на папата). Това е върхът на глупостта. Всеки семинарист знае за приятелството на Цариград с Рим. „Българската църква се отказала от икуменизма“… А папският календар, въведен по признание на ЦВ „във връзка с икуменическите стремежи на Светата Църква“?
По спора Владиков – Смирна, първият съвсем лукаво манипулира с двойствения смисъл на такива понятия като „икуменизъм“, вселенскост, католиичност. Понятията в богословски смисъл са верни, що се отнася до Църквата. Но икуменичност и икуменизъм са противоположни по смисъл. А Ватикана наистина не е католическата църква в нейния богословски смисъл. Но те са си въвели това понятие.
[quote name=“Петър М“]Много манипулативна статия с изключително несъстоятелни предположения. Вселенският патриарх щял „да подкрепи каузата на православните“ (в протестите им срещу толерирането на папата). Това е върхът на глупостта. Всеки семинарист знае за приятелството на Цариград с Рим. „Българската църква се отказала от икуменизма“… А папският календар, въведен по признание на ЦВ „във връзка с икуменическите стремежи на Светата Църква“?
По спора Владиков – Смирна, първият съвсем лукаво манипулира с двойствения смисъл на такива понятия като „икуменизъм“, вселенскост, католиичност. Понятията в богословски смисъл са верни, що се отнася до Църквата. Но икуменичност и икуменизъм са противоположни по смисъл. А Ватикана наистина не е католическата църква в нейния богословски смисъл. Но те са си въвели това понятие.[/quote]
Щом един фанатизиран старостилец казва за статията, че била „манипулативна“, това за мен е комплимент.