Грузинската църква между шовинизма и демокрацията



Може да харесате още...

34 Отговори

  1. Angel Georgiev каза:

    [quote]Тя става втората православна църква в света след Йерусалимската, която скъсва с икуменизма (третата е Българската).[/quote]

    Сигурен съм, че Йерусалимската патриаршия членува и в Световния съвет на църквите, и в Близкоизточния съвет на църквите.

  2. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Писано е: „Скъсва с икуменизма“, а не „Напуснала е ССЦ“.

  3. Ioan Jelkov каза:

    Отец Павле,
    в 1999 година създадох първата грузинска община във Виена, като приобщих трийсетина грузински семейства към нашата община. Това бяха бежанци и хора от най / долните слоеве на грузинското общество и трябва да кажа, че по-големи приятели от тях до сега не намерих.
    Този народ има вродена ( явно, генетична) потребност от богослужебен живот. Идват на църква от най- отдалечените райони на града, а нашите българи живеят срещу църквата и трудно ще ги докараш в храма.
    Катарзиса, който са преживели в гражданската война им е помогнал да се видят , какво представляват.
    Личността на патриарха е свята и те са готови да се пожертват за него.
    Не знам дали в България е известен факта, че патриарх Илия II, обеща да кръсти лично всяко родено трето дете в грузинските семейства.

  4. Смирна каза:

    Афрем, Иерусалимската патриаршия не е в ССЦ. Бъди сигурен в това!

  5. Списък на православните църкви, членки на ССЦ: http://www.oikoumene.org/en/member-churches/church-families/orthodox-churches-eastern.html

    Списъкът е от 2006 г. и в него фигурира и Йерусалимската патриаршия.

  6. Смирна каза:

    Plamen, старо ти е инфото. Виж сега как е.

  7. Angel Georgiev каза:

    [quote name=“Смирна“]Афрем, Иерусалимската патриаршия не е в ССЦ. Бъди сигурен в това![/quote]

    Сигурен съм в това което е вярно, а именно че Йерусалимската патриаршия е член и на ССЦ, и на Близкоизточния съвет на църквите.

  8. Никола Владиков каза:

    Грузинците имат и много динамичен фолклор. Но може ли една поместна православна Църква да скъса с икуменизма(=вселенността, съборността), и да е православна? В Символа на вярата се казва че, вярваме в едната, съборна , (в някои варианти е, и вселенска) и апостолска Църква.

  9. Vasco V каза:

    Не знам защо авторът толкова се е загрижил за правата на разни секти в Грузия?! Много хубаво, че са ги забранили там! . Още по-добре, ако това стане и у нас. А що се отнася до членството в ССЦ – какво да правят те, а пък и ние в това икоменическо сборище. Икоменизмът е ерес и няма нищо общо с православието!

  10. Никола Владиков каза:

    Ако икуменизмът(=вселеността) е ерес трябва сериозно да се замислим, за вселенските(икуменическите) учители и апостоли на Църквата, дали са православни.

  11. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Не ми достига време да напиша статия за 100-годишнината на икуменизма, основан от масони през 1910 г. Той няма нищо общо с учителите на православната ойкумена (Византия).

    Речник-индекс на авва Доротей –
    http://archiman.livejournal.com/

  12. Смирна каза:

    Владиков,термините „икуменизъм-вселенскост“ в Църквата и „икуменизъм“ в аспекта,който ССЦ влага в него са съвсем различни неща.Ходи се образовай малко, че предизвикваш 😆

  13. Смирна каза:

    Афрем,за да твърдиш нещо със сигурност, трябва да можеш да го докажеш, което не правиш!

  14. Никола Владиков каза:

    Смирна, икуменизъм означава вселенност, независимо от контекста в който се използва. А ние тук говорим за Църквата. А извън това, кой как е приема си е негов проблем. А констатацията че икуменизма е ерес, означава че Вселенските(икуменическите) събори са еретически, и че Истината на Ортодоксалната Църква не е вселенска, обща за всички а регионална и частна.

  15. Смирна каза:

    Владиков, продължаваш да разсмиваш с невежеството си. Не става дума кой как приема икуменизма. Икуменизмът като синкретично учение е ерес и за такова го възприемат всички без теб.А вселенскостта е свойство на Църквата, което е съвсем друго нещо.Това са две различни неща, но щом държиш, самозаблуждавай се.!

  16. Никола Владиков каза:

    Смирна и не се предизвиквай, че е лошо да те предизвиква необразованост.

  17. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Честит празник на всички!

    400 църкви има на остров Санторини –
    http://www.dnevnik.bg/evropa/patuvane_v_evropa/2010/08/06/942886_chitatelska_fotoistoriia_santorini_sinyo_vulshebstvo/

  18. Никола Владиков каза:

    Честито Преображение Господне на всички!
    Смирна, говория за икуменизъм( вселенност), а не за синкретични учения. В православната Църква икуменизмът вселенността, не е синкретично учение!
    . И пак ще повторя, ако някой отрича икуменизма(вселенността), той трябва да отрече и всички вселенски измерения и перспективи на Църквата.
    А този твои „икумениззъм-като синкретично учение“ какво му е икуменичното,обясни, явно си по запозната със синкретичния икуменизъм..

  19. Angel Georgiev каза:

    [quote name=“Смирна“]Афрем, Иерусалимската патриаршия не е в ССЦ. Бъди сигурен в това![/quote]
    [quote name=“Смирна“]Афрем,за да твърдиш нещо със сигурност, трябва да можеш да го докажеш, което не правиш![/quote]

    А защо да бъда сигурен, че не членува във въпросната организация?

    Запознат съм с Православието в Близкия изток, но така или иначе членството на Йерусалимската патриаршия се потвърждава и от собствения й сайт, и от сайта на ССЦ. В Близкоизточния съвет на църквите от православна страна членуват Александрийската, Антиохийската и Йерусалимската патриаршии и Кипърската църква.

    Йерусалимската патриаршия имаше и делегати на последните православно-католически срещи в Белград – 2006, Равена – 2007 и Пафос – 2009 г. Предполагам, че ще бъде представена и на планираната за тази година среща във Виена.

    Самата статия е много полезна и с богата информация, при толкова малко информация за Грузинската църква.

    Честит празник днес!

  20. Vasco V каза:

    Честит празник на всички!
    Ако Владиков наистина „пада от небето“ и не е чувал нищо за ереста икуменизъм, нека да прочете книгата на архим. Серафим и архим. Сергий за икуменизмът като ерес. А не да философства самочинно върху лингвистиката на думата!

  21. ПАЛАМИТ каза:

    На много езици наименованието на Грузия е Георгия. Произходът на последното наименование се обяснява различно, но показателно е, че вярващия грузински народ смята св. великомъченик Георги за свой покровител. И наистина, във всяка местност на Грузия, особено в планинските, се намират храмове, посветени на св. Георги. Животът на планинците е суров и е подобен на живота на аскети. Спартанският им начин на живот се определя от многовековни строги християнизирани обичаи и порядки, които наподобяват на правила на общежителен манастирски устав. Дори развалините на църкви и манастири, носещи името на великомъченика, са на особена почит при тях. Това е обяснимо. Благодатната помощ на св. Георги прави сърцата на планинците, които му се уповават, твърди като меч в бой, което е от съществено значение за физическото и духовно-нравственото им оцеляване. Ако молитвата и силата на волята не ги съпътстваха, нямаше да оцелеят …

  22. ПАЛАМИТ каза:

    ПРОДЪЛЖЕНИЕ:
    Като че ли съществува в историята някаква тайнствена цикличност, осмислена в духовно отношение. Последният грузински цар носел името Георги като указание за това, че след неговата смърт съдбата на страната се поверявала на закрилата на св. Георги. Последният руски император е Николай ІІ, което по някакъв начин е свързано с дълбоката почит на русите към светител Николай Мирликийски. Последният византийски император Констаттин ХІІ е едноименен със светия равноапостолен император, който основал Константинопол, – Константин Велики. Последният български цар е Борис ІІІ, а при равноапостолния Борис І през ІХ век нашият народ бил просветен с Христовото благовестие и покръстен. (Открит съм за приемане на критични забележки особено по отношение на последната постановка) …

  23. ПАЛАМИТ каза:

    ПРОДЪЛЖЕНИЕ:
    Как да се обяснят тези съответствия – случайности, съвпадения, нагласяване. Или с това, че Бог движи всичко, и човешката история съдържа духовен подтекст и послание, които ако се възприемат правилно и адекватно в православно осветление, биха осмислили историческите събития и биха послужили като допълнително свидетелство за Божия промисъл по отношение на грехопадналото човечество…

  24. Angel Georgiev каза:

    [quote name=“Смирна“]Афрем, Иерусалимската патриаршия не е в ССЦ. Бъди сигурен в това![/quote]
    [quote name=“Смирна“]Афрем,за да твърдиш нещо със сигурност, трябва да можеш да го докажеш, което не правиш![/quote]

    Защо да бъда сигурен в това?

    Запознат съм с Православието в Близкия изток, Йерусалимската патриаршия никога не е напускала ССЦ.

    Така или иначе членството на Йерусалимската патриаршия в ССЦ се потвърждава и от собствения й сайт, и от сайта на ССЦ. А в Близкоизточния съвет на църквите от православна страна членуват Александрийската, Антиохийската и Йерусалимската патриаршии и Кипърската църква.

    Йерусалимската патриаршия имаше делегати на последните православно-католически срещи в Белград – 2006, Равена – 2007 и Пафос – 2009 г. Предполагам, че ще бъде представена и на планираната за тази година среща въе Виена.

    Иначе статията за Грузинската църква е много интересна и с богата информация. Честит празник днес!

  25. Смирна каза:

    Какво има да обяснявам?! В Световния Съвет на Църквите всичко е обяснено, по-точно в разбирането им за „църква“. Ако наистина те интересува -“ Православие и икуменизъм“ може да те осведоми как стоят нещата. Но така като те гледам, ти мислиш, че всичко си знаеш и си по-сведущ от архимандритите Серафим и Сергий и още куп свети отци, та едва ли ще се оставиш други да те учат. Тебе умния!
    Айде, стигат ми толкова разправии с такива като теб! Неам нерви да си кореспондирам с всезнайковци, които се правят на страхотни умници, а всъщност дрънкат на кухо!

  26. Никола Владиков каза:

    Смирна, разбрах, че за теб Световният Съвет на Църквите и техния “ църковен синкретизъм“ са непоклатими авторитети, но аз говоря за Църковния икуменизъм(вселенността), чиито корени са в Ортодоксалната Църква. Икуменизма(вселенността) е неразделим от Ортодоксалната Църква
    И как така ме гледаш, и мислите ми разчиташ незнам направо.
    Ами да, хубаво е да се подържа добър тон на разговора, дори и във виртуален форум.

  27. Никола Владиков каза:

    Vasko, с много лека ръка анатемосвате дълбоко църковни характеристики. Това че някой извън Църквата тълкува по свой си начин икуменизма(вселенността) не означава че Църквата трябва да се откаже от тази своя онтологична характеристика. Това е поражение, предателство спрямо Църквата. По абсолютно същата логика можете да настоявате, че Петдесетница е еретически празник, защото видете ли има и протестантски петдесятни църкви. Пълно безумие. Но да се разберем, ако говорим за Православната Църква, тя е критерия, за всяка своя характеристика, а не разни други организации и „църкви“. че като гледам се позовавате на техните тълкувания. И за кой ли път да повторя икуменизъм= вселенност.в православната традиция.

  28. Никола Владиков каза:

    Едина препоръка. Добре е преди да се констатират ереси, което е основната цел на някои коментари, всеки да си зададе въпроса-Икуменичнна(вселенска) ли е Ортодоксалната Църква или не? И честно да си отговори. И на базата на този си отговор да прави констатаций.

  29. Смирна каза:

    Владиков,Владиков,Владиков, срам ме е за теб!
    Гледай сега какво става по твойта лукава логика,че Икуменизмът=Православие: Протестантите са икуменисти, католиците също са икуменисти.Значи протестантите и католиците са православни.В Икуменическия Световен съвет на „църквите“ влизат индуски шамани, бахайци, мюсюлмани и още доста,значи всички те са православни.А ако продължим по логиката „Владиков“,католиците са най-православни,защото католическа църква значи съборна църква,пък съборната църква е Православната църква.
    Владиков,тая игра с понятията ще ти опърли перчема накрая, ако го имаш. Не давай на другите съвети, от които сам отчаяно се нуждаеш!!!!!!!!!!!!!!!!!! Оправи си понятийната система,че стана за резил.

  30. Никола Владиков каза:

    Смирна, съветвам Ви да проявите малко аскетизъм и да пишете без толкова вълнение, въпреки важността на темата. И да кажете, православието икуменично(вселенско) ли е, или не, според Вас, тъй като само след като се отговори на този въпрос има смисъл да се разсъждава нататък.
    Виждам че щом става дума за отсъждане чия логика е лукава и чия не, сте първа. Но това не е мой проблем.
    Впочем ти определяш като „лукава логика“-Православие=Икуменизъм. Това не съм го твърдял , не си разбрала нещо.
    Православието и Икуменизмът(вселенността) са две характеристики на Ортодоксалната Църква, който се предполагат едно друго, но са две различни Нейни своиства. Не е добре да се смесват нещата.
    Недоумявам защо твърдиш че протестантите и католиците са икуменисти(вселенски), нима те притежават във вярата и догматиката си икуменичността(вселенността)? Такова твърдение може да изкаже само един дълбоко вярващ католик или протестант. Всеки който споделя Истината е икуменист

  31. Никола Владиков каза:

    А отностно католиците, не ги смятай за по православни от ортодоксалните. Защото Православието е по католично(съборно) от Римо-католицизма.
    Изобщо не мога да разбера ти от каква позиция пишеш. На православна, католичка или протестантка. Защото за всяка църква понятията имат собственно значение. Иначе ако за всички църкви означаваха едно и също нещо, каква е разликата в коя църква ще си, и как ще се наричаш? Само истинската Църква има истински понятия и затова само тя е икуменична(вселенска)!

  32. Никола Владиков каза:

    И тази поговорка“ По католик от папата“, е напълни вярна спямо православните, ако виждат католичните (съборни) и икуменичните(вселенски) измерения на Църквата си.

  33. Петър М каза:

    Много манипулативна статия с изключително несъстоятелни предположения. Вселенският патриарх щял „да подкрепи каузата на православните“ (в протестите им срещу толерирането на папата). Това е върхът на глупостта. Всеки семинарист знае за приятелството на Цариград с Рим. „Българската църква се отказала от икуменизма“… А папският календар, въведен по признание на ЦВ „във връзка с икуменическите стремежи на Светата Църква“?
    По спора Владиков – Смирна, първият съвсем лукаво манипулира с двойствения смисъл на такива понятия като „икуменизъм“, вселенскост, католиичност. Понятията в богословски смисъл са верни, що се отнася до Църквата. Но икуменичност и икуменизъм са противоположни по смисъл. А Ватикана наистина не е католическата църква в нейния богословски смисъл. Но те са си въвели това понятие.

  34. о. Павел каза:

    [quote name=“Петър М“]Много манипулативна статия с изключително несъстоятелни предположения. Вселенският патриарх щял „да подкрепи каузата на православните“ (в протестите им срещу толерирането на папата). Това е върхът на глупостта. Всеки семинарист знае за приятелството на Цариград с Рим. „Българската църква се отказала от икуменизма“… А папският календар, въведен по признание на ЦВ „във връзка с икуменическите стремежи на Светата Църква“?
    По спора Владиков – Смирна, първият съвсем лукаво манипулира с двойствения смисъл на такива понятия като „икуменизъм“, вселенскост, католиичност. Понятията в богословски смисъл са верни, що се отнася до Църквата. Но икуменичност и икуменизъм са противоположни по смисъл. А Ватикана наистина не е католическата църква в нейния богословски смисъл. Но те са си въвели това понятие.[/quote]

    Щом един фанатизиран старостилец казва за статията, че била „манипулативна“, това за мен е комплимент.