Света гора – изгубеният свят на Средновековието или обратното на туризма
Когато ми предложиха да напиша материал за Света гора, естествено, замислих се как да го напиша. Дали чисто исторически – полуостров, зает от монашеска общност, създадена през X век, която е запазила самоуправлението си през вековете, дори и днес, в рамките на Гръцката република, и се е превърнала в едно от най-светите места за православните християни по цял свят. Общността е съставена от двайсет манастира – един български, един сръбски, един руски и седемнайсет гръцки. Но това е суха и известна информация. Туристически подробности? Колкото искате. Прекраснаприрода, запазена благодарение на ограничения достъп (до 120 посетители на ден, при това само мъже) и липсата, с изключение на малко мулета и джипове, на други средства за придвижване, освен собствените ви крака.
Слизам от корабчето на пристана на манастира “Св. Георги Зограф”, българската обител в монашеската република. По наша молба корабът спира колкото да слезем почти тичешком. За Зограф сме само трима и с учудване заварваме до каменната кула, отбранявала някога кея от неприятели, двама монаси с джип, открит военен модел от времето на Корейската война. Поздравяваме ги и те се оказват българи, които любезно ни подканват да се качим. Очакваме монасите да вземат още нещо от пристана. Но там сме само ние и те просто са дошли да видят дали някой няма да дойде. Още от този момент усещам, че преживяването ми тук ще бъде необикновено.Като подскача по черния път, джипът се гмурва в гънките на планината. Монасите се умълчават, а и ние още благоговеем от първия досег с Атон, когато след четвърт час иззад един завой на отсрещния хълм се изправят високите каменни стени на Зограф. Минаваме заедно покрай стопанските постройки на манастира, странно тихи – на Света гора не се гледа добитък, понеже освен жени не се допускат и женски домашни животни. Влизаме през портите в манастирския двор. В приемната ни черпят с локум и мастика, неотменен ритуал тук, както разбирам впоследствие. Гостоприемството е свещен дълг на всички манастири в Атон, там странникът, дошъл пред техните порти, получава покрив и храна напълно безплатно. Храната е скромна, но пък от сърце, на общата трапеза на братята. Трябва обаче да уточня нещо за атонското гостоприемство. Монасите са там, защото сърцата им са закопнели за монашеския живот, а монах на гръцки означава сам. С други думи манастирът осигурява среда за общението на душата с Бога, а не със светския живот, и братята са готови да споделят с вас тази среда, но не очаквайте непременно да се зарадват на възможността да споделят и вашата компания, още по-малко туристически интерес. Със сигурност не им ги натрапвайте. Нощуваме в Зограф, а на сутринта тръгваме отново. Живописна и камениста пътека ни отвежда в Хилендар, където оставям своите спътници. Днес този манастир е сръбски, но някога е бил обитаван от многобройни български монаси. Със съжаление напускам тази прекрасна и славна обител, но любопитството ме води към Есфигмен. За Есфигмен, разположен на морския бряг, е известно, че е най-строгият от атонските манастири. Там и бездруго суровият светогорски живот е доведен до крайност, прекомерна дори за останалите манастири. Например в манастира, иначе добре поддържан, съвсем нарочно няма електрически ток. Не може да не се признае обаче очарованието на газените лампи, а и при всичките си крайности Есфигмен дава добра представа за монашеския живот, такъв, какъвто е в средновековните устави. Важен елемент от него е например манастирската трапеза. Начело на масата стои игуменът, а по двете й дълги страни се подреждат първо монасите, после послушниците и накрая гостите. Скромната храна, в случая купичка ориз и къшей хляб, се поднася от един послушник. Храненето протича в пълно мълчание. Освен че не е прието да се говори, не е и разумно да се губи време, защото скоро след началото игуменът се изправя и това е знак за край на вечерята. Един монах събира в кош остатъците от хляба и отива да ги хвърли на рибите, за да не се похабят греховно. Понеже от залез до изгрев портите на манастира са затворени, решавам да продължа пътя си с изгрева, като на тръгване посетя сутрешната служба. Началото й е към три през нощта. Ставането ми в този час обаче си струва, защото черквата преди разсъмване, осветена единствено от мъждукащите свещи, смътните черни силуети на монасите край стените и самотният глас на четеца не се забравят. Следващата ми спирка ще бъде манастирът Ватопед, един от най-големите на Атон, който е недалеч според картата. По пътя срещам неколцина монаси, всеки зает с нещо или с нищо. Приближавам един от тях, приседнал на камък и зает със сплитането на черна прежда в броеница от възелчета, предмет, използван за молитвени цели и за убиване на времето. Зная предварително, че тук разстоянията не се мерят в километри, така че почтително се обръщам: “Благословете, отче! На колко време път е Ватопед?” Монахът поглежда някъде над рамото ми и сякаш се замисля за малко. После ми отговаря просто с беззъбата си вече уста: “Не знам, никога не съм ходил.” Благодаря смутен и закрачвам по пътя, като се питам защо един човек може да прекара голяма част от живота си на едно място и да остарее там, без да поиска да види нещо на пешеходноразстояние. Пътеката на моменти ме води по острия ръб, под който се разбиват вълните. Морето е по-синьо и по-чисто от всяко друго, което съм виждал, а плажовете сякаш мамят да се протегнеш върху тях. Обхваща ме съжаление, че тук никой никога няма да се радва на пясъка, няма деца да се борят с вълните, а влюбени да се разхождат и целуват по залез, но може би не е толкова лошо, че това няма да стане. Пътеката обаче се отдалечава от брега, губя плажа от очи и навлизам в гъст храсталак, а маркировката решава да ме изостави заедно с морето. Два – три часа минават, както очаквам според картата, а след това поне още два. Но пътеката неочаквано свива отново, пред мен пак се ширва морето, а заедно с него в края на широк залив внезапно се разкрива Ватопед. Там вече бързам, понеже вечерта трябва да съм в Солун, а бързането е лош начин за опознаване на Атон. Все пак питам един монах за една от реликвите на манастира, а именно черепа на Св. Йоан Златоуст, един от най-великите Отци на християнската Църква. Монахът ме поглежда леко изненадан, после просто ме завежда в манастирския храм и изважда отнейде черепа на светеца в сребърен обков ими го подава за поклонение. Прибира го обратно. “Чедо, възрадва ли се?” – пита ме благо, но и по обикновения начин, по който се възприема свещеното на Атон. Пладне преваля, а аз безнадеждно закъснявам за кораба, който трябва да ме върне в съвременността. Споделям проблема си и за мой късмет се оказва, че един монах тръгва по работа с джип за единственото селище на Атон Карея, откъдето трябва да се кача на корабчето. Така за три дни вече за втори път се возя на джип, което е добро постижение на място, където се пътува главно пеша. Монахът е мълчалив, но благочестиви докато кара, излишно бързо според мен, по черния път край отвесни урви с остри завои, непрекъснато пуска с дясната си ръка волана, за да се прекръсти край параклиси и други свети места. Притеснявам се от пропастите, а и съм зает да се държа за седалката, понеже вратата ми се отваря на завоите. Стигаме все пак невредими в Карея, където монахът ми пожелава Бог да е с мен, по делничния начин, по който това пожелание звучи в Света гора, и ме оставя на пристанището. Половин час по-късно вече гледам от кораба силуета на Атон и накацалите по него манастири и си мисля колко далеч от нас се намира това място, в което разстоянието се измерва с време, а времето няма никакво значение.