Тайната на светия огън
Двайсет-трийсет минути след запечатването на Гроба в храма влизат – иде ми да кажа “втурват се!” – с викове, скандиране, тътен, биене на тъпани, яхнали един другиго православните арабски младежи. Тези викове не са някакъв безсмислен шум, имаш за цел да наруши молитвеното благолепие и благочиние. Това са древни молитви на арабски към Христос и Божията Майка, която се умолява да измоли от своя Син слизането на божествения Огън, а също и към свети Георги Победоносец, особено почитан из православния Изток. В тях се изказва също и вярата, че те, православните араби, са народът “най-източен, най-православен, живеещ там, дето възхожда слънцето, донесъл свещи за слизането на Светия Огън”.
Колко е близко това до най-древното, най-архаичното, библейско отношение към вярата и Бога! Да си спомним, че древните евреи тъй “викали” своите молитви, че се пръскали йерихонските стени. Пророк Давид, рaзкaзвa Библията, “скачал и танцувал” пред Ковчега на Завета. Ние сме свикнали на друга пластика в богослужението, в молитвата, нa друг ритъм в тях, друг начин за изразяване на отношението си към Бога и света. Арабите запазват изконната древна традиция на старозаветния “вопъл”, явявайки в свое лице, кой знае, може би последния ек от Йерихон и “тръбите йерихонски” – оная огнена молитва, която едничка може да свали огън от небето, както го е свалял някога с молитвата си пророк Илия. Казват, че по времето на британското господство английският губернатор опитал да забрани веднъж тези “дивашки танци”. Патриархът се молел в Кувуклията два часа: Огънят не слизал. Тогава Патриархът наредил на своя отговорност да пуснат арабите… И Огънят слязъл.
Второто условие, без което е невъзможно слизането на Светия Огън, е присъствието на иноци-саваити – монасите от лаврата на преподобни Сава Освещени. От всички древни мaнастири на Юдейската пустиня, цъфтели някога с велики подвижници, навярно само тази лавра се е запазила в изначалния си вид – на 17 километра от Йерусалим, в долината на Кедрон, тaм, където той се влива в Мъртво море. Иноците от тази лавра донасят в храма напрежението на вътрешната исихастка молитва, онази, дето запалва в сърцата “умния” тайнствен огън.
Трети и най-главен участник в събитието е патриархът – предстоятелят на най-древната в света Йерусалимска Църква, Майката на всички Църкви. Към един часа през деня, след като молитвите-заклинания на арабите са докарали до мъчителна екзалтация всички присъстващи, глъчкaтa затихва: в храма на Възкресението през южните му порти встъпва блаженейшият патриарх Йерусалимски и на цяла Палестина Диодор. Подир него в олтара на Католикона влизат представителите на арменското, коптското и сирийското духовенство, целуват му ръка в знак на традиционно уважение и го канят да започне церемонията. Започва собствено самата литания на Светия Огън – кръстното шествие от олтара през целия храм на Възкресението с влизане в ротондата на Божи Гроб и трикратно обикаляне около Кувуклията: отпреде са хоругвоносците с дванайсет хоругви, зад тях са момчетата с рипидите, клирикът-кръстоносец, сиреч носител на патриаршия кръст, и накрая самият болен и стар, мъдър и духоносен, молитвено съсредоточен блаженейши патриарх Диодор.
Всички те спират пред портите на параклиса на Светия Гроб. Там свалят от патриарха тежките празнични одежди, оставяйки го само по подрасник – една проста бяла риза – и сякаш почти насила го вкарват в Кувуклията. Сега всичко зависи само от него, от тайната му молитва на колене там вътре. Напрегнaтото очакване стига до връхната си точка. Както някога през пасхалната нощ апостолите и жените-мироносици, тъй и сега целият народ замира в свещен ужас: ще се изпълни ли пророчеството, ще възкръсне ли Христос, ще слезе или не Свещеният Огън?
Ала Христос Воскресе – и Огънят слиза! Още не е излязъл от Кувуклията умореният и сякаш нищо невиждащ патриарх, а свещоносците-бързоходци вече са успели да приемат благодатта на Огъня през прозорчетата на пристройката на Ангела и го разнасят светкавично из всички кътчета на храмовия комплекс. Ние стояхме приблизително в центъра на Католикона и се взирахме напрегнато в Кувуклията – а през това време Огънят вече се разпали зад гърбовете ни, в олтара на Католикона. Мигът на първото припламване на Огъня се предшества от неочакван, винаги непредсказуем порой от синкави мълнии, пронизващи от горе до долу цялата Кувуклия, бликащи отгоре надолу и отдолу нагоре…
И накрая от Кувуклията излиза с горящи снопове свещи самият патриарх Диодор. Той сякаш се връща от другия свят. Изглежда сякаш не той държи в ръцете си свещите, ами сам с последни сили се държи за тях, държи се за възсиялата от Гроба Христов светлина на Възкресението.
Неслучайно славянските просветители светите брaтя Кирил и Методий превели гръцкото анастасис (въздигане) със славянската дума възкресение. Воскресити значи в първоначалния си и основен смисъл “запалвам огъня наново” (слав. кресити – “паля огън”, б. пр.). Възкресението Христово е по този начин не просто въздигане от гроба на обоженото Му тяло, но и въз-кресение на Нов Огън, Нова Светлина. Както казваше още Хераклит, светът, космосът не са нищо друго, освен “огън, който ритмично се разгаря и угасва”. И докато има Църква и има вярващи, докато се извършва в храма на Божи Гроб ежегодното тайнство на Благодатния Огън на Велика Събота, ние знаем, че Бог не ни е изоставил, не е изоставил земята и света, изкупени с Голготската жертва от робството на греха и смъртта.