Св. Максим Изповедник за Богопознанието



Може да харесате още...

7 Отговори

  1. Едно от средствата за разбиране на тайнствеността, която е непостижима за човешкия ум е Божието откровение и знамението. Тук не става дума за мъдростта на богословието, което с разумни средства търси да обясни непостижимото за разума, а за пряка откриваемост на божественото. Това е пророческото начало, това е видението, това е съновидението в определени трудни за изследване случаи от опита на християнството, това е чудодейната намеса при рационално необясними анализи на конкретната религиозна ситуация. Не съм съгласен, че само официалните светии са имали божественото прозрение. Случаят на св.пророк Илия, когато официалните религиозни институции са отстъпили от вярата, а Божиите угодници и праведници са живеели гладни и жадни в пустинята заради вярата си е илюстративен за мнението ми, защото през комунизма БПЦ участваше в банкети с властта, а верните страдаха, забравени от всички и никой в България не иска да говори за тази епопея на българската вяра през атеизма, още по-малко БПЦ.

  2. Има някои логически проблеми на висшето богословие. Ако разумът не може да познае тайнствеността на промисъла, тогава откъде го знаем? Ако не може да бъде описана всеобхватността на Бога, тогава как се създава правилна Богопредстава? Ако не ни е съдено да знаем тайните, тогава как придобиваме понятие за тяхното същестувване? Въобще има сериозни проблеми на богопознанието, които без факти от историята на християнството, без пряка намеса на Бога и без Божие откровение не могат да бъдат решени, защото в познанието на човека, ако примем, че то логически стои противно на незнанието се иска предметно-вещева проверимост, която с енциклопедичните знания, с резултатите от космическите проучвания, с разработката на философията на езиковостта на старинните културни езици като старогръцки, латински и старобългарски непрекъснато ще се увеличава и ще се постигне по голям обхват на представите и оттам перспектива на богословието. Интересно ми е каква е Ванга, която говореше за Господ?

  3. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    „Ако разумът не може да познае тайнствеността на промисъла, тогава откъде го знаем?“

    Отговорът е даден преди 2 000 години в Йоан 1:18.

  4. Дон Кихоте,
    С риск да влезна в ерес ще ти цитирам посочения от теб цитат по синодалното издание на Библията:
    “ Бога никой никога не е видял. Единородният Син, Който е в едрата на Отца, Той го обясни“. Я сега ми кажи как може от толкова кратък текст като Библията да бъде изяснено всичко, което е говорил Христос, при условие че Евангелията са селекция на много текстове, като любимият ти гностицизъм е отречен и на практика неизползваем? Може ли на толкова малко страници, пълни с биографични и фактографски данни да се изкаже всичко, което е вършил и проповядвал Христос? Освен това заложеният религиозен модел в Библията ясно е изказал, че е потенциал за бъдещо развитие – апостолите, Църквата, слизането на Светия Дух, т.е. има разширение на информацията и откровенията, заложени в текста, затова има богословие, църковни науки, Божии избраници в историята и духовно развитие на хората на базата на богопознанието, което пак казвам, без актуално Божие откровение не може да бъде постигнато.

  5. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    30 години от смъртта на Владимир Висоцки –
    http://archiman.livejournal.com/

  6. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Много интересна статия –
    http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2010/jul/23/women-virginity-losing-age-32

  7. Аз съм съгласен с „chingis“, но като гледам гласуването към коментарите, става ми тъжно, защото виждам, като че ли има едно неразбиране и недоосмисляне! 😥