Архим. Игнатий: Вартоломей Първи не е Вселенски патриарх
Източник: За града
Българската православна църква се намеси в спора за титлата "Вселенски" на патриарх Вартоломей Първи, който поде цариградският българин Божидар Чипев, атакувал званието пред турски съд.
"Константинополският Патриарх Вартоломей не е Вселенски патриарх. Въобще няма Вселенски патриарх, защото всички патриарси са самостойни, независими един от друг и с равни по права между себе си в патриаршеското служение. Това e утвърдено в каноните на Църквата, за това свидетелствува историята", заяви пред БНР в Москва архимандрит Игнатий, представител на Българския патриарх и Св.Синод на Българската православна църква в Москва.
"Константинополският Патриарх Вартоломей не е Вселенски патриарх. Въобще няма Вселенски патриарх, защото всички патриарси са самостойни, независими един от друг и с равни по права между себе си в патриаршеското служение. Това e утвърдено в каноните на Църквата, за това свидетелствува историята", заяви пред БНР в Москва архимандрит Игнатий, представител на Българския патриарх и Св.Синод на Българската православна църква в Москва.
Архимандрит Игнатий заяви, че Вартоломей Първи, както и всеки един от другите патриарси, не може да отслужи никаква служба и в най-малкото българско селце без разрешение на българския патриарх и на митрополита, в чиято енория е селцето. Константинополският патриарх се е намирал в столицата на съществувала навремето империя, която се е възприемала като Вселенска и затова и Патриаршията в Константинопол се е наричала Вселенска, а патриархът – Вселенски, каза още посланикът на БПЦ в Москва. Според него като "столичен" Патриарх той е имал предимството – и то само за чест, да бъде наричан така, но това е важало само пред тези патриарси, чийто територии са се отнасяли към тази съществувала някога държава-империя. Затова Константинополският патриарх Вартоломей Първи не може и не трябва да се самоопределя като патриарх или духовен водач и т.н. на всички православни християни по земята, а патриаршията не трябва да се нарича Вселенска, а Константинополска, категоричен е архимандрит Игнатий.
Следвайте ни
Игнатий като папагал повтаря руската позиция. Неизбежно възниква въпросът: църковните канони и творенията на св. отци, в които въпросната патриаршия се назовава Вселенска, важат или трябва да се отхвърлят? И ако се отхвърлят, ще бъдем ли ние православни или една психопатна националистическа шайка?
Архимандрит Игнатий е апсолютно прав,и изключително верен в умозаключението си от църковно-историческа гледна точка.Източната Римска Империя несъществува а заедно с нея и идеята за християнската универсална държава.Епископа на древния град Византион е бил потчинен на Ираклийския митрополит,но от себе си се бодразбира ,че когато Константин „мести РИМ“ в този град(Византион) обстоятелствата и ранга на тамошния епископ ще се изравняват с тези на епископа от „стария Рим“.Много по късно,при съвсем други обстоятелства Османската Империя даде възможност на Истанбулските епископи шанса да управляват и обгрижват почти всички православни народи,но резолтатите ги знаем всички…симония,невежество,абсолютна богословска неграмотност,шаманизъм….и какво ли още наследство,което и днес пречи на балканските църкви и най вече БПЦ.
Дядо архимандрит, ти наистина ли мислиш, че Истамбулския(Константинополски) патриярх е гарант за наднационалност в православната църква? Изборът на думи, които употрбебяваш е може би добър, за да събуди някои заспали глави, но не е достоен за православен архимандрит. Това го казвам след като съм прочел доста твои коментари в този сайт и не за да те осъждам, а за да те предпазя, нали знаеш, че на Страшния съд ще отговаряме за всяка дума и това не е шега.
Кога става ваксаджия, кога ти почерня вратът?
Бих попитал иеромонах Иоан, наричан Иванчо, от Дон Кихот. Наистина ли на Страшния съд, ако не признавам в момента Константинополския патриарх и за Вселенски, ще бъда съден? И защо? Патриархът в Истанбул носи званието – Негово Светейшество (името) – архиепископ на Константинопол, Новия Рим и Вселенски Патриарх. И до днес така се произнася и пише.
Когато през 1945 година Цариградската патриаршия премахва схизмата за нашата Църква с томос, в началото на този томос пише: Вениамин, по милост Божия архиепископ на Константинопол, Новия Рим и Вселенски Патрирах. Този томос го има в учебника по новозаветен гръцки език, стр. 77.
Защо тогава онези българи, които не са съгласни, че Константинополския патриарх е и Вселенски, не надигнаха глас против това? И после, през всичките 62 години? И чак сега се намери един българин, на име Чипев, който дори сезирва турски съд!
На този въпрос съвсем точно и обстойно е отговорено в самата статия на архим. Игнатий.
В православната църква Няма и Не трябва да има подобие на Римския папа – еретик. Нещо, което няколко поколения „Вселенски“ (по чест) патриарси се опитват да направят. „Вселенският“ патриарх е „Пръв сред равни“. Всички патриарси (епископи) са равни. Господ Иисус Христос е глава на Църквата. На който не му харесва и иска да бъде с „католиците“ (в това число и на „Вселенския“ патриарх) има свободата да бъде с тях… и не е нужно да се сърди на православните, че искат да бъдат православни и да „повтарят папагалски“ каноните на св. Църква. Нали за свобода ни е призвал Господ?
http://religiabg.com/?p=news&id=10884
Какво лъха от тази статия,едно:ЧЕ БПЦ Е В ПЪЛЕН КОЛАБС. Спомнам си,че този комуто сега БПц оспорва “ титлата“ бе чакан с четири очи в т.н.“всеправославен събор“ състоял се в София преди няколко години.Да но тогава ситуацията беше различна,трябваше да се играе ролята на гьон сурат,за да може марин Найденов Минков,да бъде спасен,отърван от брожението на недоволния български народ.За да се окопае във църковната власт.тогава Вартоломей бе „ВСЕЛЕНСКИ“за да легитимира форумчето.Сега когато „НЕГОВИТЕ“ са на власт,може да си позволи чрез устата на расилните му в Москва,да се говорят неща които граничат с безумие……дали това не е поредната дериктива на Москва.След като българската,руската,сръбската църкви са хванати в “ прегръдката“ на Братския Съветски Съюз,защо не си пожелаем Алексий да стане главнокомандващ на православната армия.Той и така доста често проявява претенции към доминираща роля в православния свят.Още повече че чрез устата на друг ,от друга църква,в Москва няма да има виновни,виновни ще са другите.да не би това да е “ ИМПЕРИЯТА ОТВРЪЩА НА УДАРА“ Спомням си че скоро имаше прецедент,а именно епископ от РП премина към Вселенския престол.Или както се казва “ ИМА НЕЩО ГНИЛО В ДАНИЯ,ПАРДОН В ТОЗИ СЛУЧАЙ М О С К В А“ срам или смях