В Израел ще има библейски конкурент на Дисниленд?
Правителството на Израел планира да построи огромен развлекателен парк на северния бряг на Галилейското езеро – „Земята, по която е ходел Иисус”. За християнския тематичен парк ще бъде заделена територия от около 500 хиляди кв.м.
За поклонниците ще има специални маршрути, които ще минават по местата на земния живот на Христос. При това най-вероятно ще се отворят за посещение и нови, недостъпни до момента места. Сериозността на намеренията на израелските власти се потвърждава от предварителната финансова оценка на проекта — около 60 милиона долара.
„Това ще бъде парк, създаден на истинските места, по които е странствал Иисус. Тук поклонниците ще могат да се докоснат до Библията” – казва представителят на израелското министерство на туризма Идо Хартув.
На какво се дължи тази толкова широка благотворителност на Израел? Не е трудно да се отговори. Най-очевидното обяснение е стремежът на властите за извличане на повече печалба от поклонническия туризъм, който дори и сега доставя значителна част от доходите в израелския бюджет.
Вече се водят преговори с няколко водещи евангелистки църкви от САЩ, които възнамеряват да участват като инвеститори и строители на библейския конкурент на Дисниленд. От гледна точка на икономическата целесъобразност това е обяснимо: американските протестантски деноминации са много по-удобни партньори за правителството на Израел, отколкото консервативните православни Църкви или дори Ватикана. Американският вариант на християнството с неговото леко и свободно отношение към „условностите” на вярата е безспорно по-изгодна „стока”, отколкото пазещото древните си традиции Православие. Многовековната традиция на православното поклонничество в Палестина не се вписва добре в американизирания модел на християнството с неговите паркове за развлечения по евангелски мотиви и туристически пътувания по светите места. А изглежда, че тъкмо според строителите на „Иисусленд” традиционното поклонничество трябва да отстъпи мястото си на нещо по-популярно и отговарящо на нуждите на масовия потребител на „духовността”.