Нацисти и комунисти в румънски манастирски стенопис
В сцената на Страшния съд, изписана от външната страна на църквата в Апусени на манастира Лупша в Румъния са изобразени неколцина отрицателни персонажи от историята на човечеството. Архиепископът на Алба-Юлия Андрей Андрейкуц заяви, че ще се консултира с екип от специалисти, след което ще реши дали сцената да остане ли да бъде заличена.
Туристите и посетителите на манастира и дървената църква, която е на повече от 600 години ще открият на стенописите от външната страна на храма нещо, което ще ги изненада.
В Сцената на Страшния съд е изписана група от хора, които носят знамена с нацистки свастики или със сърп и чук. Стенописите са дело на Николае Сава и екип от студенти. Той се е опитал да илюстрира факта, че двете идеологии са изиграли отрицателна роля за човечеството и за Румъния.
Стенописите са направени през 1997 година. Темата е проблематична, тъй като поставя всички поддръжници на дадената идеология под един знаменател. Те са представители на злото – т.е. хитлеристите и комунистите са в ада. Но, както твърди игуменът на манастира Мелхиседек Унгуряну, Страшният съд е последният призив Христов към покаяние.
В момента храмът е все още в процес на реставрация и сцената може лесно да се заличи. Проблемите с нейното съществуване са от доста дълго време. Дванадесет години държавната комисия за историческите монументи и наследство на Румъния настояват за премахването на новоизписаната сцена. Като паметник с културна и историческа стойност храмът е защитен и в него не бива да се правят нововъведения, както не е позволено да се изписват и нови стенописи интериорно или екстериорно. Въпреки това идеята е реализирана от автора и се пази и до днес.
Архиепископът на Алба Юлия казва, че биха могли да се премахнат изображенията, но след консултация със специалисти в областта.
Според него изображението има своята основа в древността. Подобни сцени се срещат в стенописи най-вече от Северна Молдова. В църковните изображения от този район в сцената на Страшния съд са представени групи от турци и езичници. В изображението от Лупша Сталин и Хитлер са представители на злото и са поставени в ада.
Специалисти в областта на иконографията признават факта, че подобни сцени има и в предишни векове. В сцени на Страшния съд са били включвани врагове като турците и унгарците. Примерно в древни икони, изписани в село Лаз в близост до Валея Сабешулуй можем да видим войници, облечени в унгарски униформи.
Възможно е идеята на Николае Сава да идва оттук и това да е причина да постави нацистите, комунистите и турците в реда на грешниците.
Манастирът, където може все още да видите въпросното изображение се намира в планината Апусени в окръг Алба. Църквата е дървена и е от 1421 година. Тя е най-древният храм от този род в района на Трансилвания. | www.infoportal.ro
Превод от румънски: Камелия Константинова
Трябвало да включат Чаушеску в сцената Прехваленото румънско богословие май се оказва доста прогнило. Мелхиседек: „Страшният съд е последният призив Христов към покаяние“. Изречение-оксиморон. Призивът е в Евангелието, а Страшният съд ще бъде въздаяние.
По време на румънска литургия тук, в Регенсбург, йеромонахът на Великия вход 5 минути стои на солея, хората се изреждат и той поставя чашата отгоре на главите им уж за благословение. Интересно е откъде идва това суеверие.
Всеки вид намеса която променя външния вид на паметник на културата е недопустима, в някои страни даже наказуема.
Не веднъж румъски „ретсвратори“ са намесвали грубо: в една църква от Фанариотския период в Букурещ, която за тях е древна, видях как „рествратори“ директно пренаписват старите надписи на гръцки език, с румънски такива. Не се зарадваха когато ги питах дали са запознати с Венецианската харта за културното наследство…
Не само румънците фалшифицират. Това е шовинистична епидемия на Балканите. В гъркоманските райони на Южна България, които са били под Цариградската патриаршия, след Освобождението масово се замазват гръцките надписи и се слагат български. В новата митрополитска катедрала на Скопие на иконостаса има икона на св. Кирил и Методий. Кирил държи свитък със славянската азбука, но юсовете са замазани, защото са присъщи на старобългарския език, а не на сръбския. Да не говорим за гаврата на гърците с българските светини в Беломорието след 1918 г. или на албанците със сръбските в Косово след 1991 г.
Поздрави от Регенсбург. Тази вечер немските телевизии не искат да знаят за годишнината от войната. Само 3сат пусна филм за Данциг, в който населението от 96% немци през август 1939 г. е потискано от 4% поляци. След това друг филм за с. Плесса недалеч от Берлин, което в края на април 1945 г. е превзето от част на СС, а когато те са отблъснати от Червената армия, руснаците изгарят половината къщи и избиват почти цялото цивилно население. Надгробни паметници, пожълтели регистри, срещу имената пише едно и също „убит от руски войник“, спомени на малцината живи. Кой е дивак и кой е нормален в една война?
………………………….
http://archiman.livejournal.com/
Поздрави от Шумен,отче.Бъди жив и здрав! БОГ да ти помага!!!