Отворено писмо до Негово светейшество румънския патриарх Даниил и вярващия народ на Румъния



Може да харесате още...

12 Отговори

  1. ieromonah Ioan каза:

    ДОСТОЙНО! Дано не е глас в пустиня.

  2. Idiot каза:

    Присъединявам се напълно.

  3. Грешник каза:

    Относно първата част от отвореното писмо – до Негово светейшество румънския патриарх Даниил:
    Господ Иисус Христос е казал: „Не съдете, за да не бъдете съдени; защото с какъвто съд съдите, с такъв ще бъдете съдени; и с каквато мярка мерите, с такава ще ви се отмери. А защо гледаш сламката в окото на брата си, пък гредата в своето око не усещаш? Или, как ще кажеш брату си: чакай, да извадя сламката от окото ти, а пък на, в твоето око има греда! Лицемерецо, извади първом гредата от окото си, и тогава ще видиш, как да извадиш сламката от окото на брата си“ (Мат. 7:1-5).

    Следва продължение…..

  4. Грешник каза:

    До каква степен осъждането е противно на Бога, се вижда от следния пример: „Живял през V в. знаменитият по своите подвизи Авва Исаак Тиваидски. Да, той наистина бил свят по живот, но и най-светият човек не е безгрешен, защото непогрешим е само Бог. Дошъл някога този праведник в дин манастир и забелязал, че един брат върши някакъв тежък грях. Като видял това, Исаак възнегодувал, поради което монахът бил изгонен от манастира. Подир това Исаак се върнал в килията си и сварил пред нея ангел, който с висок глас строго му извикал: „Стой, няма да те пусна да влезеш!“ Исаак го попитал на какво основание няма да го пусне в собствената му килия. Ангелът му отговорил: „Бог ме прати да те попитам, къде ще заповядаш да бъде настанен оня брат, когото ти осъди и който заради тебе бе изгонен от светата обител?“ Тогава Исаак паднал пред ангела на колене, започнал да плаче и да се съкрушава за този си грях. Ангелът му казал: „Стани! Господ ти прощава, но занапред внимавай и никого не осъждай, преди Бог да го е осъдил“ (Сливенски митрополит Йоаникий, книгата „Покаяние и изповед“, София 1992, стр. 49-50).
    Частта от отвореното писмо – до православния румънски народ е достойна, според мен.

    СЛАВА НА ОТЦА И СИНА И СВЕТИЯ ДУХ ВОВЕКИ ВЕКОВ! АМИН!

  5. negoden каза:

    В древните повествования четем: Един отшелник видял някой си брат да съгрешава и заплакал: “Горко ми! – рекъл той. – Както брат ми съгрешава сега, може би аз ще съгреша утре!” След това, като се обърнал към ученика си, добавил: “В какъвто и тежък грях да падне в твое присъствие някой брат, ти не го осъждай! Но трябва да бъдеш уверен, че ти грешиш повече от него, макар той и да е светски човек. Като изключение от това правило може да бъде случаят, когато чуеш някого да богохулствува или да говори нещо еретическо”. (архимандрит Серафим Алексиев книгата „Самозваните съдници“ – глава „Единстевното позволено осъждане“, София 1992, стр. 15)

  6. negoden каза:

    Понеже цитирате Свещеното Писание Ви предлагам да помислите и върху следните думи на ап. Павел: “Моля ви, братя, пазете се от ония, които произвеждат разцепления и съблазни против учението, което сте научили, и странете от тях” (Рим. 16:17). А също: „Заповядваме ви също, братя, в името на Господа нашего Иисуса Христа, да страните от всеки брат, който постъпва безчинно, а не по преданието, що е получил от нас”. (ІІ Сол. 3:6). А също: „Чудя се, че тъй скоро преминавате от Оногова, Който ви е призвал чрез благодатта Христова, към друго благовестие; не че има друго благовестие, но има някои, които ви смущават и искат да изопачат благовестието Христово. Но ако дори ние, или Ангел от небето ви благовестеше нещо по-друго от това, що ние ви благовестихме, анатема да бъде.” (Гал. 1:6-8). А също: „Страни от еретик, след като го посъветваш веднъж и дваж, знаейки, че такъв човек се е извратил и греши, като сам осъжда себе си” (Тит 3:10-11). А също: “Пазете се от псетата, пазете се от злите работници!” (Филип. 3:2) “Гледайте, братя, да ви не увлече някой с философия и с празна измама според човешкото предание, а не според Христа.” (Кол. 2:8)

  7. negoden каза:

    Както и върху тези на ап. Йоан Богослов “Който дохожда при вас и не донася това учение, него не приемайте у дома си и не го поздравявайте; защото, който го поздравява, участвува в неговите лоши дела” (ІІ Йоан 1:10-11)
    и на ап. Петър: “И между вас ще има лъжеучители, които ще вмъкнат пагубни ереси… като се отричат от Господа, Който ги е изкупил.” (ІІ Петр. 2:1). А също: „пазете се, да не би, увлечени от заблуждението на беззаконниците, да отпаднете от твърдостта си, но растете в благодат и познаване на Господа нашего и Спасителя Иисуса Христа.” (ІІ Петр. 3:17-18

  8. Грешник каза:

    „Възлюбени, нека любим един другиго, защото любовта е от Бога, и всякой, който люби, е роден от Бога и познава Бога; който не люби, той не е познал Бога, защото Бог е любов, Божията любов към нас в това се яви, дето Бог проводи в света Своя Единороден Син, за да бъдем живи чрез Него. В това се състои любовта, че не ние възлюбихме Бога, а Той ни възлюби и проводи Сина Си да стане умилостивение за нашите грехове. Възлюбени, ако тъй ни възлюби Бог, и ние сме длъжни да любим един другиго“ ( 1 Иоан 4:7-11).
    Именно поради Любовта, аз грешният вярвам, че Светият Синод на Румънската православна църква е взел правилно решение, като не е наложил наказание на Банатския митрополит Николай, причастил се наскоро в униатски храм, и Орадийския епископ Софроний, отслужил на Богоявление тази година съвместен водосвет заедно с гръко-католически йерарх. Светият Синод е порицал неканоничните постъпки на двамата йерарси, предизвикали тревога в Църквата. Заедно с това Синодът приел тяхното съжаление и покаяние, смятайки, че това е крачка към поправяне“.

    „Ние всинца много грешим“ (Иак. 3:2).

    Авва Пимен казвал: „Когато ние покриваме прегрешенията на братята, Бог покрива нашите, а когато ние разкриваме съгрешенията на братята, Бог ще открие нашите“

    Затова св. апостол Павел пита всеки човек-християнин: „Кой си ти, който съдиш чуждия слуга? Пред своя Господар стои той, или пада. И ще бъде изправен, защото Бог е мощен да го изправи“ (Рим. 14:4).

  9. Idiot каза:

    Наистина осъждането е страшен грях. Не трябва да осъждаме хората за техните нравствени недъзи. Единственото праведно осъждане е на еретици за техните еретически възгледи и действия. Очаквах да падне митра.

  10. vency_82 каза:

    15 Ако съгреши против тебе брат ти, иди и го изобличи насаме; ако те послуша, спечелил си брата си;
    16 ако не послуша, вземи със себе си още едного или двама, та с устата на двама или трима свидетели да се потвърди всяка дума;
    17 ако ли пък не послуша тях, обади на църквата; но, ако и църквата не послуша, нека ти бъде като езичник и митар.
    Къде е границата между осъждане и изобличение за доброто на човека?
    А къде е разликата между това да обичаш брата си и това да имаш Евхаристийно общение с неправославни? Едното пречи ли на другото?

  11. Vladislav каза:

    Болката на румънънците е и наша болка. Но виждаме, че те поне правят нещо. В БПЦ има случаи на извършване на опело от масони в православен храм, архонтисване в съслужение с католици, панахида отново в съслужение с еретик. Обаче няма никакви последствия. Това писмо важи и за нас, много ми харесаха следните думи:
    „Светите Отци ни учат, че когато вярата ни е в опасност, Божия заповед е да не мълчим. Никой няма правото да казва: “Ама аз съм толкова малък, кой съм аз да меся в църковните работи?“ Не, мили мои, Светите Отци ни учат, че ако ние си замълчим и останем равнодушни, камъните ще проговорят.“ – това важи и за нас в пълна сила. Бог с нас!

  12. Vladislav каза:

    А да, и забравих да попитам. Кой от нашите надигна глас при тези случаи, резултат има ли? Следя редовно новините и смятвам, че забвението ни е обхванало напълно. Някъде прочетох „гарван гарвану око не вади“…