Отворено писмо на свещеници в защита на затворниците по „Московското дело“



О, човече, казано ти е, що е добро, и какво иска от тебе Господ: да работиш справедливо, да обичаш милосърдни дела и смирено да ходиш пред твоя Бог” (Мих. 6:8).

В изпълнение на нашия пастирски дълг по обгрижване на затворниците, ние, свещениците от Руската православна църква, всеки от свое име, смятаме за свой дълг да изразим нашето убеждение, че е необходимо да се преразгледат съдебните решения за ефективни присъди, произнесени по отношение на мнозина от подсъдимите по „Московското дело”. Константин Котов е един от осъдените. Той не е извършил никакви насилствени действия нито по отношение на представителите на властта, нито по отношение на други граждани, но му е наложено безпрецедентно жестоко наказание. Цялата „престъпна” дейност на този човек се състои в застъпничество за други затворници, при това изключително с мирни средства. За нас беше тежко да научим, че едно от веществените доказателства, иззети от него, е самоделен плакат с думите на протойерей Александър Мен: „Милосърдие е това, към което призоваваме”, а също и призив за размяна на пленниците с Украйна. 29 години след убийството на отец Александър, по което следствието още не е приключило, неговите думи продължават да са актуални и да звучат като укор към нашето озлобено общество. Що се отнася да размяната на пленници между Русия и Украйна, която беше осъществена след задържането и съда над Константин Котов – тя беше еднозначно подкрепена от Руската православна църква. Затова е нелепо да се оценява неговият призив като призив към противозаконни действия.

В нас извиква недоумение отказът на съдиите да приложат по делото видеозапис, който доказва невинността на Константин Котов, но противоречи на показанията на полицаите, които повтарят дословно едно и също. Искаме да напомним на всички, които са давали или ще дават показания по това и други дела, думите не Свещеното Писание: „Лъжесвидетел не ще остане ненаказан, и който говори лъжа, ще загине” (Притч. 19:9).

Лъжесвидетелството превръща човека в съучастник в съда над Спасителя, който също се основава на показанията на лъжесвидетели (Мат. 26:60).
Надяваме се също, че ще бъдат оттеглени обвиненията и по отношение на другите подсъдими, делата спрямо които не са приключили и които не са обвинени в насилствени действия (в частност – по отношение на Алексей Миняйло – православен християнин, активен участник в социални и благотворителни дейности).

Надяваме се те да бъдат освободени възможно най-скоро. Ние се обявяваме категорично против всяка проява на насилие както от страна на демонстрантите, така и от страна на представителите на властта, чието задължение е да осигуряват безопасността на гражданите, в това число – и на демонстрантите.

По отношение на подсъдимите по „Московското дело” – недоумение извикват присъдите, особено в сравнение с други доста по-леки присъди, които произнасят руските съдилища спрямо подсъдими за много по-тежки престъпления. Ние смятаме, че наказанието трябва да бъде съразмерно с нарушаването на закона, а притежаването на власт натоварва човека с допълнителна отговорност, а не го освобождава от нея. В противен случай самото правосъдие се превръща в повод за насмешка и за „масов безпорядък”.

Изразяваме своята надежда, че гражданите на Русия ще живеят с доверие в съдебната система, която ще бъде справедлива и безпристрастна независимо от социалния, икономическия и политическия статут на заподозрения или обвиняемия. Съдът трябва да може да защитава гражданите от произвола на изпълнителната власт и на силовите структури, в противен случай самото му съществуване се превръща в декорация и формалност.

Ние се обръщаме към хората, облечени в съдебна власт и служещи в силовите структури на нашата страна. Мнозина от вас са кръстени в Православната църква и смятат себе си за вярващи хора. Съдебните дирения не трябва да имат репресивен характер. Съдът не може да се използва като средство за потискане на несъгласните. Използването на сила не бива да се извършва с неоправдана жестокост.

Ние изразяваме своето безпокойство от това, че произнесените присъди повече приличат на сплашване на гражданите на Русия, отколкото на справедливи присъди по отношение на подсъдимите. Апостол Павел прави връзка между страха и робското състояние на човека: „…вие не приехте духа на робство, та пак да бъдете в страх” (Рим. 8:15); а апостол Йоан пише: „в любовта страх няма, но съвършената любов пропъжда страха, защото в страха има мъка. Който се бои, не е съвършен в любовта” (1Ин. 4:18). Не е възможно чрез сплашване да се изгради общество от свободни, живеещи в любов помежду си хора.

Ние призоваваме всички към усилена молитва за затворниците и за хората, в чиито ръце се е оказала тяхната съдба, към молитва за Русия, за нейните власти, войнство и народ. Да благослови Бог всички нас със Своя мир и да ни даде сили и решимост да можем да изградим уважение и любов помежду си. | Pravmir.ru

 

Следват имената на 182 православни духовници от различни епархии на Руската православна църква

 

17 септември 2019 г.

 

Превод: Евгения Николчева

 

 

 

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...