Руската православна църква събра над 15 милиона рубли за пострадалите от пожарите
От синодалния отдел „Църковна благотворителност и социално служение” на Руската православна църква са събрани 15 милиона 679 хиляди рубли, 7147 долара и 888 евро за пострадалите от пожарите, съобщи електронното издание Православие.ру.
Едни от най-големите дарители досега са Святотроицката Сергиева лавра и Покровския женски манастир в Москва, които са превели по един милион рубли. Пет хиляди долара е предоставил Фондът за помощи на Руската православна църква. Над хиляда и петстотин долара са дарени от православните християни от Тайланд.
През последните 11 дена от Светия синод под ръководството на Патриарх Кирил са изпратени в бедстващи райони 144 коли с хуманитарни помощи. Това са предимно частни коли на доброволци, които са откликнали на призива на Синодалния отдел за благотворителност. В спасителната акция са включени и десетина тежкотоварни камиона. Църковното ръководство отправя помощите към най-тежко засегнатите райони в Рязанска, Воронежка, Липецка, Владимирска, Нижегородска и Московска област.
Електронният портал за благотворителност и социална дейност Милосърдие.ру информира, че 170 доброволци се грижат за сортирането и товаренето на помощите през цялото денонощие. Над 500 души ежедневно даряват вещи от първа необходимост за страдащите от нестихващите пламъци. Списъкът с необходимите вещи се обновява постоянно на сайта на Светия синод на Руската православна църква. Сред най-важните предмети сега са електропомпи, брадви, лопати, обувки с дебели подметки, работни ръкавици, огнеустойчиви дрехи, надуваеми матраци, рибни консерви, питейна вода и лекарства.
Фандъкова се продаде на католичките –
http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2010-08-12&article=336123
Тоест, що се отнася до самотните, изоставените и болните – по-добре гладни, самотни, че и мъртви, само не в лапите на католиците, ммм?
Какво значи „самотни“? Самотни се раждаме и самотни си умираме. Да не говорим за самотата на омръзналия след десетилетия брак. За нуждаещите се има държавно здравеопазване и социални грижи с добре развита мрежа. Ако католиците тръгнат по улиците да катехизират пияните клошари и просяци, значи са съвсем изпаднали.
„Самотни“ в този контекст означава „изоставени от близките си“ или „хора без близки“; изолирани не просто в психологически смисъл, но и без някой, който да им помогне в ежедневните им нужди. Понякога става въпрос за хора на легло, които не могат да излязат от дома си с месеци и години. Изразът „Добре развита мрежа“ на родните социални услуги оставям да тежи на съвестта ти 🙂
А доколкото си спомням, Христос „катехизираше“ без оглед на социално положение.
Дон Кихоте,
Омръзна ми хора с клисарско-йогистик манталитет и възможности като твоя милост да се изживяват като стожери на православието. Православната Църква в България е една долнокамчествена катедра по идеологическа чистота, зависима от Москва, Атина и Белград, чиято работа през комунизма свършиха светските хуманитаристи и дейци на изкуството и културата, които вярваха в Бога. Ти трябва да си благодарен на комунизма, защото ако комунизма не се беше месил в църковните дела ти щеше да си бъдеш клисар до гроб. И БПЦ нахалства за държавно доктринално вероучение като няма никакъв принос за държавното изграждане на българите, а лежи на исторически твърдения за исторически заслуги, макар никой да не обяснав как точно и в какво се състоят тези исторически заслуги. Много ясно, че когато има хора които се грижат за теб, когато ти дават образование и култура ще идеш при тях, а при такива, които мънкат треби и молитви на нивото на седмокласнки и които не си плащат за услугите ще презреш.
Пламене,
Ти или нищо не разбираш, което е абсурдно, или се правиш, че не разбираш, което е по-вероятно. Преди 13 години участвах в конференция в Ханя, Крит. Чух, че е умряла Майка Тереза и предложих на митрополита да прочетем молитва за душата й. „Дума да не става“, махна с ръка той. „Защо? Не е ли свята личност?“ – запитах плахо аз. „Да я съди Господ – отговори той. – Изпратила свои монахини в Крит, за да покръстват православното население“. Да извиняват римокатолиците, но тяхното нахалство минава всякакви граници. Губят Запада и се опитват да настъпват в Изтока.
Светата Рус пак изненадва с разбиранията си за нормално обществено функциониране. Вместо да разработят активна превантивна система за защита и борба с природните бедствия, да осигурят технически ресурс за предотвратяването на катастрофи, те са принудени да разчитат на чужда помощ и последващи благотворителни дейности за компенсиране на щетите. Какъв голям интелектуален капацитет, какво неизчислимо природно богатство, каква сплотеност на населението….каква грандиозна култура.
Браво на католическата църква, за пореден път доказва, че е разбрала правилно в какво се състои същината на християнската църква, за разлика от православните си колеги. Като атеист имам интерес хриситянството в България да изпълнява тези функции, които произтичат пряко от доктрината му и да се ограничава само в този периметър, защото влияе деструктивно върху качественото изграждане на човека излизайки от него и превишавайки компетенциите си. С какво трябва да се занимава църквата? Да намалява до минимум числото на бездомните и гладните, да изгражда приятелски връзки между самотните, да дава надежда на престъпниците, да образова отхвърлените поради предразсъдъци, да бъде пристан за всеки отчаян. Като допълнение може да изгради анти-потребителски фронт (но не крайно аскетичен), който чрез активна кампания да разпространява идеята за умерена консумация и ограничено желание за потребление на масови продукти. Всичко останало е бутафория, която ще разруши адекватното място на църквата.
@Д.К.: Доне, ти сигурно си виждал из българските градове скитащи групи от покатоличени клошари, пеещи бодро латински химни? Е, аз не съм 🙂
…и докато не видя такава мила сценка, съм склонен да отнасям действията на католическите ордени към социалната дейност, а не към прозелитизма.
Към Дон Кихот
Защо, вместо да критикуваме католиците и да ги обвиняваме в прозелитизъм, не се поучим от тях и не внедрим доброто от техните социални практики? Какво прави БПЦ за страдащите и самотните? Почти нищо. Вярно е, че църквата сме всички, приели кръщение, но понякога е нужно благословение, насоки и материална подкрепа от институцията църква.
Ако има отделни такива случаи, те са нищожно малко и освен, че не срещат институционална подкрепа от църквата, често такива свещеници или миряни биват хулени и заклеймявани с тезата, че това не е работа на църквата, че тя има по-важни задачи и т. н. Да, спасението на душите е важно, но е важна и грижата за земния ни живот, защото именно чрез него прославяме Бога.
Пишете, че държавата ни разполага с добре развита мрежа от социални услуги… О-о-о, дано да не Ви се наложи да ползвате държавната мрежа от социални услуги, че тогава сте жив умрял.
Кратко продължение:
Наскоро в коментар под друга статия от портала, Вие написахте, че социалната страна на вярата е много важна и дадохте линк към статия от български ежедневник за една страдаща жена. Дали ако социалните грижи и здравеопазването в държавата бяха адекватни тя, а и много други като нея, щяха да са в това положение?
Ходили ли сте някога в социално заведение за деца или за възрастни в България, за да видите какви са условията на живот и грижи там?…
И накрая, в Евангелието от Матея (14:16) Христос казва на Своите апостоли: „дайте им вие да ядат“. Наша християнска мисия е да помагаме на страдащите и немощните. В противен случай просто не сме християни.
„тогава сте жив умрял.“ Доста хора са духовно мъртви, но не го знаят.
Вашата критика, че БПЦ не се грижела за страдащите е погрешно насочена. Аз не съм фактор в тази църква. Тя си има ръководители, които са поели отговорността пред законите и Бога да я ръководят по правилния път. Дали е правилен обаче е друг въпрос.
чета непрекъснато форумите и ми прави впечатлевие, че има заяждане между този Chingis и Дон Кихот. Не го знам този Chingis какъв е, личи си, че е е запознат с християнството, за което, разбира се можем да му поднесем адмирации. Въпросът е до каква степен, не вярвам да има знанията на Дон Кихот, който, подчертавам, е член на Нюйоркската академия на науките, да не говорим за другото останало. Няма лошо да изказваме мнение, стига да се съобразяваме със колегите си. Да не говорим, че всички ние сме православни християни и се очаква да разсъждаваме като такива. Що се отнася до прозелитизма на католиците, тук няма две мнения, открай време главата на Римокатолическата църква се опитва да посее католическите виждания уж сред еретици, а ако мине и сред православни. Историята го доказва. На всички пожелавам ВЕСЕЛ ПРАЗНИК !
Отново към Дон Кихот:
Не насочих персонално към Вас своята критика, а към позицията Ви. Вие може да не сте значим фактор в БПЦ, но имате духовен сан, и като духовник и преподавател в катедра по богословие можете да организирате социални инициативи на местно ниво. Можете да насърчавате и студентите си да го правят. Но ако не знаете как или нямате желание, не казвайте, че социалната и здравната система в България работят добре, защото очевидно не сте се сблъсквали с тях.
Това е работа и на църквата, защото Христос ни заръча да бъдем евхаристийна общност, но и да се грижим за страдащите. Дори в най-развитите в социално отношение държави, църквата поема своите функции и се грижи за хората в неравностойно положение.
Руснаците са възвишени и приповдигнати духом когато става дума за вяра – готови за и последните си 20 долара да оставят за свещ от 1 долар (аз съм дякон в Българска църква в Канада под Руския Задграничен Синод), а българинът хвърля от високо две монети от по 10 цента та да звъннат и си взима свещтта с печалба… [изтрито от модератор: коментари на лична основа не се толерират]