Сръбската църква ще наложи проклятие на призналите Косово

Сръбската православна църква все още няма официална позиция за евентуално налагане на анатема, тоест църковно проклятие на всички държави или отделни лица, които биха признали независимостта на Косово, потвърдиха за "Глас явности" от Патриаршията на СПЦ.
"Сръбската православна църква няма да реагира на някакви изявления за признаване независимостта на Косово, което е сърцето и душата на нашата Църква, но със сигурност ще направи това, ако отделни държави решат да признаят независимостта му", казаха от Сръбската православна църква. "Глас явности" обяснява, че когато някой в християнската общност бъде анатемосан (прокълнат, изключен, отстранен от нещо или някого от дотогавашната му среда), това означава, че той престава да бъде член на общността, към която дотогава е принадлежал, защото се е оказал недостоен чрез поведението. Решението за изключването на анатемосания от църквата или Христовата общност може да бъде обявено публично или тайно, пише вестникът.
С цялото ми уважение към сръбските клирици и богослови. Но как се анатемосват цели държави? Как ще си проличи анатемата и как ще извадят от евхаристийно общение английската кралица примерно?
Ако „предупреждението“ е към „някои наоколо“, които се намират в някакъв вид литургично или парацърковно общение със Сръбската църквата, защо не прецизират, ами говорят богословски тинтири-минтири.
Че аз по тази логика мога да отлъча президента на Луната, задето не ми чете статиите! Или главния редактор на в-к „Алтернатива“, задето не донесе водка за подарък на рождения ми ден… Яворе, отлъчен си – ще те залея с афтършейфа Бонд и ще те запаля:-):-)
Отлъчване на църква може само от всеправославен събор. Тези сърби за какви се имат, че те да отлъчват другите поместни църкви и държавите?! Ами някой тях не може ли да ги анатемоса, за присвояване на македонските епархии след Междусъюзническата война!
Жалко, че у нас в последно време се нъвъдиха доста сърбомани в църковните среди.
Чакайте, бе хора, това може да е само поредният журналистически кьорфишек.
Струва ми се че казаното от страна на Сръбската Църква се отнася конкретно на Черна Гора, като и за онези вярващи които са под нейна иурисдикция. Разбира се че Сръбската Църква не може по никакъв начин да изобщи вярващи хора на Българската или Румънската църква. Не виждам нищо шовинистично в това една пометна Църква да брани църковните си граници и народа си.
То хубаво „да брани народа си“, ама с такива средства ли? Ако някой сръбски или черногорски верен е с либерални политически възгледи, да мълчи, за да не го отлъчат ли? Едно е „войната на идеи“, а друго такава репресия върху съвестта“… Аз протестирам!
Ако някой си православен има „либерални политически възгледи“ и затова е загубил чувствието за страданията на братята си и на Църквата Христова – тогава не мога да кажа по какъв начин същият би могъл и след това да се нарича „православен“. Онова което, поне на нас балканските православни, отчайно ни липсва е – малко повече „междуправославна солидарност“. А онзи който няма любов към брата си вярно е че няма нужда специално да бъде отлъчен от Църквата – тъй като самият си се е отлъчил.
30% от населението в Албания са православни (и това голямата част са Власи и Гръци). Албанците в Македония и Косово са мюсюлмани плюс 2-3% католици. Пожевей малко с тях – па да те видя дали ще мислиш същото. Иначе, Илирите са асимилирани или избити още по времето на Рим, докато днешните Албански племена са донети от Турците в 17. век. Още нещо – аз казах че „междуправославната солидарност“ е проблем на всички православни на Балканите, включително и на Сръбите. Как иначе ще обясниш онова което днес става с православната Църква в Македония например. Но, това по никакъв начин не може да бъде причина сега да се радваме на тяхната мъка. Катастрофата на Косово е катастрофа за цялото православие – и колкото по-малко разбирам това толкова по-вече отдалечаваме от вярата си. Православен християнин съм (преди всичко друго) и не мога да мисляа по друг начин.
в сръбските училища на такива смешки ли ви учат – „Албански племена са донети от Турците в 17век.“?
представителите на което официално са регистрирани като македонци.
Славяните в Албания населяват три групи от села, говорят стар български език – македонски диалект, и се отличават със специфичен бит и култура с дълбоки традиции. Първата група населява 8-9 добре оформени села по крайбрежието на Препанското езеро. Населението е православно християнско и се занимава със земеделие, скотовъдсво и рибилов
Втората група от славянски села се намира в югоизточната част на Северна Албания, до границата с Македония.
И в Голо бърдо има 8-9 села, отличаващи се със самобитна архитектура и традиции.
По религия повечето от хората тук са мюсюлмани (само в едно село са християни) и по обичаи много приличат на българомохамеданите от Родопите.
Третата група славянски села се населява от горяните, които живеят в западната част на Шар планина (североизточна Албания), и най-вече в Косово.
Сръбските историци много интензивно пропогандират, че горяните са сърби, но тази теория не е популярна сред населението. Горяните са регистрирани в Албания като македонци, а в Косово има една група от млади горяни, която отстоява за българския произход на горяните. По религия те са мюсюлмани. Малко известно е, че за четири години (1997-2001) един горянин е бил председател на Народното събрание на Албания, а неговият брат е превел на албански двама известни български писатели.
http://www.geography.iit.bas.bg/2006/5-06/pp12-17.html
И аз се радвам че православното славянско население в Албания в по-голямата част е запазило собствената си вяра и култура (иако незная какво общо има това с коментираната статия). А за другото нямам какво да кажа… Православието и човешките идеологии са трудно съвместими – поне в този случай. Бог нека ни пази.
Абе, хора, какво сте се заяли ;-)! Я вижте тука какво правят другите:
http://www.youtube.com/watch?v=sJEa-MXGdgY&feature=related
Призовавам редакторите да влязат в правата /и задълженията/ си и да изтриват коментари, които съдържат груби ругатни и обиди, от сорта на : „Плюя ….на сърбите, защото са самозабравили се лайна“. Това е отвратително и недостойно.
Брате Милан,
Ти май първо пишеш, а сетне мислиш. Набиват се в очи много „ако-та“ в твоя коментар:
ЦИТАТ:
Ако някой си православен има „либерални политически възгледи“ и затова е загубил чувствието за страданията на братята си и на Църквата Христова – тогава не мога да кажа по какъв начин същият би могъл и след това да се нарича „православен“.
(а, то било само едно – нищо, нищо, пак не му пречи да понамирисва, щото „Акото мирише“, както казваше учителя ни по математика)
А на какво мирише ли? Мирише на тоталитаризъм. Нищо „гъвкаво“ няма в мисълта ти, но има по-скоро желание да оправдаеш мракобесието и тази врапантна злоупотреба със Светото Православие.
Как преценяваш, че един либерал-демократ е изгубил „чувствието за страданията на братята си „. Допусни пък, че тъкмо такъв е неговия начин да изрази активно съчувствие, че тъй вижда пътя за добруване на сърбите – да се освободят от зависимостта си Косово??? Не се съгласявай с мнението му, а само допусни…
…Едни хора ме поканиха да пиша преди месец статия на тема „Секта ли е православието“ ( http://www.center-religiousfreedom.com/bg/art.php?id=142 ) и аз ги насметох както си зная, така че получих цяла кофа с плюнки от някой си Виктор Костов ( http://www.center-religiousfreedom.com/bg/art.php?id=145 )
Ама сега чета, гледам и се огорчавам. Това ли защитавах там – етнофилетизма и нацизма на такива като Милан?! Не! Светото Православие защитавах! Ясно е от статията ми какво съм защитавал, но друг въпрос ме мъчи – как ще обяснявам на протестантите позиция, която и на православни (като Милан) им е трудно да разберат?!
Милане, узми се:-)!
То бива първосигнално мислене, бива, ама не се търпи цяла страница първосигнални коментари. Да не говорим, че самото заглавие подвежда и лъже, и се опровергава от самия текст под него, ама хайде – да речем, че това е проблем само на редакторите на БГНЕС.
Какво влиза под „етнофилетизъм“ – това ли което написах аз, или онова за „самозабравилите се лайна“ (радвам се че това вече е изтрито) – нека да остане (поне за сега) на съвестта ни. За „дискусията“ – ако някой желае да продължи предполагам че по-подходящо място за това е форумът. За статията очевидно казахме какво имахме да си кажем. Стига! Христос посреде нас.