За псевдоизбора „Свобода или Бог“
„Без Рождеството и Възкресението на Спасителя животът е скучен и безсмислен“ (Отец Стефан Стефанов)
В миналото религията била неотделима част от политиката на европейските държави. Но това сливане довело до дълги, разрушителни за обществата на Европа, религиозни войни. Затова секуларността (отделеността на държавата от църквата) придобила значение на успешност и модерност. За религията се създало мнение, че тя няма място в обществото, защото е нетолерантна и създава конфликти.
В последните години Европа се описва като секуларна и модерна. През 2009 г. Европейският съд по правата на човека в Страсбург реши, че християнският кръст в класните стаи в Италия нарушава Европейската конвенция за защита правата на човека от 1950 г. Още в първата година на мандата си, френският президент Франсоа Оланд започна политика „брак за всички“ и лявото правителство под ръководството на премиера Жан-Марк Ейро наложи закон, предоставящ на хомосексуалните двойки правото да се женят и да осиновяват деца. Две скорошни събития, илюстриращи тенденцията за все по-голямото разделение между религия и общество.
Но може ли да стане това в действителност – църквата да е отделена от държавата и обществото? Има ли място за Бог в нова Европа?
„Бог… като Творец и като actus purus, сиреч „чисто действие“ и „чиста действителност“, е причина изобщо за всичко действително съществуващо“ казва проф. Цочо Бояджиев в „Един дискусионен въпрос у Тома от Аквино: причината за греха. (3) Злонамереността?“. И ето че повече от 10 европейски страни – Италия, България, Армения, Гърция, Кипър, Литва, Малта, Монако, Сан Марино, Румъния и Русия, обжалваха първоначалното решение на съда, като посочиха, че Разпятието е символ на историческите и културните корени на Европа. Други държави, сред които Австрия и Полша, също застанаха против забраната на християнския кръст в италианските класни стаи. Така през 2011 г. Европейският съд по правата на човека постанови, че Разпятията в класните стаи в европейските училища са допустими, като решението обвърза всичките 47 страни-членки на Съвета на Европа.
Във Франция пък социологически проучвания показаха, че 58% от французите са „За“ гей браковете, а 49% подкрепят осиновяването от еднополови двойки. Но тези стойности спаднаха и от няколко хиляди души, протестиращи срещу закона през ноември 2012 г., през април 2013 г. антигей-движението наброяваше вече над милион според организаторите. Макар Франция да е в основата на секуларната концепция, тя си остана силно религиозна страна. А църквата застана категорично против закона.
Според обобщени данни от различни източници на Християнския информационен център – град Смолян, християнството е основната и традиционна религия на страните от Европейския съюз. Изповядва се от 77 % от населението на съюза. 10.4 % от християните в ЕС считат себе си за източноправославни, 64.9 % – за римокатолици, а 24.7 % се определят като протестанти.
Вярата е невидима, но е най-истинското нещо на света и прави нашето съществуване поносимо. Без вярата в Бог Европа няма бъдеще. В статията си „Европа. Нейните духовни основи вчера, днес и утре“ Йозеф Ратцингер твърди, че „човешкото достойнство и правата на човека следва да се възприемат като ценности, предхождащи всяка държавна юрисдикция“. Според него само Създателят „може да установи ценности, които не са манипулируеми от никого и са истинна и присъща гаранция за нашата свобода и за човешкото величие“. В сложното и трудно време на финансова криза и икономическа рецесия, Европа се нуждае от Бог и вяра в Него, за да знаят хората защо и как да живеят.
„Не се полага на християните да променят външната форма на света, политическата система и държавните режими. От тях се очаква да променят света „отвътре“ акцентира в „Ролята на Църквата в съвременната цивилизация“ отец проф. Радован Бигович. А според Иван Илин християнинът внася началото на любовта и в самия политически живот – любов към родината, към нацията. Православните християни са малцинство в Европа. Но „важно е това „малцинство“ да бъде „сол“ и „светлина“ на света, свято семе, което да дава святи плодове и да ражда святи Божии хора“ продължава разсъжденията си отец проф. Бигович. А Тойнби е прав, че съдбата на едно общество винаги зависи от творческите малцинства. „Вярващите християни би трябвало да схващат себе си като такова творческо малцинство“, развива мисълта му Йозеф Ратцингер.
Да си съвременно мислещ млад европеец и християнин едновременно е отговорност да се обърнеш към самия себе си и да осъзнаеш, че си човешко същество с респект към Бога – Бог, който сам станал Човек, за да разберат хората какъв е смисълът на живота. Безгрешният Иисус страдал за нашите грехове според думите на пророк Исаия: „Той беше изпоранен за нашите грехове и мъчен за нашите беззакония; наказването на нашия мир биде върху Него; и чрез Неговите рани ние се изцелихме.“ Именно когато прозре и се стреми към най-висшите, дарени ни от Бог, цели на живота – братство и общо благоденствие, тогава човек е истински свободен и за него не съществува изборът свобода или Бог.
Използвана литература
1.http://www.mediapool.bg/bulgaria-podkrepi-italiya-sreshtu-zabranata-na-razpyatiya-v-klasnite-stai-news165988.html „България подкрепи Италия срещу забраната на разпятия в класните стаи.“
2.http://www.vesti.bg/sviat/evropa/razpiatiiata-ostavat-v-evropejskite-klasni-stai-3689511 „Разпятията остават в европейските класни стаи.“
3. http://www.webcafe.bg/id_1968704703 „Гей браковете разведоха цяла нация.“
4. Сп. Християнство и култура бр.8/2010 г. „Един дискусионен въпрос у Тома от Аквино: причината за греха.(3) Злонамереността?“ Цочо Бояджиев
5. http://www.smolyanhristianstvo.eu/posts/view/11 съставил: презвитер Николай Сомов Християнски информационен център – Смолян
6. Сп. Християнство и култура бр.7/2010 г. „Европа. Нейните духовни основи вчера, днес и утре“ Йозеф Ратцингер
7. http://synpress-classic.dveri.bg/19-2003/19-Bigovic.htm
„Ролята на Църквата в съвременната цивилизация“ проф. д-р Радован Бигович
8. Сп. Християнство и култура бр.9/2010 г. „Основите на християнската култура“ Иван Илин
Емил Лалов е студент в Connecticut College, САЩ, в специалностите математика и икономика, ІV курс
„Именно когато прозре и се стреми към най-висшите, дарени ни от Бог, цели на живота – братство и общо благоденствие, тогава човек е истински свободен и за него не съществува изборът свобода или Бог.“
Отличен 6