Икони

На 21.03.2008 г. в София се състоя международен семинар, посветен на съвременното състояние на православната иконопис на Балканите. Предлагаме на вашето внимание основните доклади от семинара.

Семинарът отбеляза края на изложбата „Нови балкански икони”, която включва наивни икони, копия на класически образци и съвременни авторски икони от балканските страни. Изложбата досега е представяна в редица западноевропейски градове, но в България за първи път показа изцяло съвременни икони. Четиридесет произведения, които не са копия на иконографски образци и са изградени в църковната традиция бяха показани в криптата на "Св. Александър Невски” като повод в Българската църква да започне един закъснял разговор за смисъла на иконопочитанието. 

Изкуството на иконата е дълбоко вкоренено в българската култура. Но автентичната църковна употреба на иконата, иконата като богословско събитие и като духовно преживяване на истините на нашата вяра има нужда да бъдат осмислени още по-дълбоко и цялостно. Надяваме се проведеният в София семинар да се окаже началото на едно такова осмисляне.

 

 

Икона и религиозно изкуство: Размисли върху възможността за прогрес в иконографията. Проф. Георгиос Кордис, иконограф и преподавател в Богословския факултет на Атинския университет.

Опасността иконографското изкуство да стигне до едно статично и безжизнено повторение на изобразителни решения от миналото е видима и във всеки случай поне в Гърция това се случва. Икони, но и цели храмове представляват “точни” копия на изображения от миналото, от които липсва личният елемент и затова те са без вдъхновение и свобода, с единствено положително качество – техническото им съвършенство. >>>

 

За канона в църковната живопис. Тодор Митрович, магистър по богословие, иконограф, преподавател в Църковната академия в Белград.

Като че ли именно това отношение може да бъде последното потвърждение на тезата, която през цялото време ни се налага: че най-близкото пояснение, или по-добре казано определение, за понятието канон се намира именно в езика (в понятието за език). Вдействителност светлината – централната тема на византийското/църковното изкуство – функционира езиково. >>>

 

Новата балканска библейска живопис като откровение. Юлия Станкова, магистър по богословие и художник.

Каква е картината на православната живопис по нашите балкански земи днес? Най-общо казано – скучна. Преобладава манифактурното производство на икони. Изписването на новопостроените храмове е на занаятчийско равнище. Такава е и вярата на днешния човек – вяла и повърхностна. Словенският културолог Славой Жижек нарича тази вяра «безкофеинова». Ако използваме неговата терминология можем да кажем, че «безкофеиновата» вяра се нуждае от «безкофеинова» икона. >>>

 

 

Православната иконография в България днес, гл. ас. Тодор Енчев

С болка мога да кажа, че Българската Православна Църква днес се намира в изключително незавидно положение, сравнена с останалите поместни църкви. Това незавидно положение неминуемо се отразява и върху съвременното християнско изкуство. Нещо повече – това състояние определя до голяма степен и насоките в които християнското изкуство се развива у нас. >>>

 

Съвременната иконопис: проблеми и перспективи. Ст.н.с. Георги Геров

Георги Геров е изкуствовед, уредник в Криптата към храм-паметник "Св. Александър Невски", която беше домакин на изложбата "Нови балкански икони". Лекцията е във видеоформат. >>>

 

 

 

Новите балкански икони. Лазар Предраг Маркович

Лазар Маркович е изкуствовед и журналист, куратор на изложбата "Нови балкански икони". Лекцията е във видеоформат. >>>

 

 

 

Тук можете да чуете и част от дискусията по докладите:

 

 

 

 

 

 

 

 

Коментари

коментара

Близки теми:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

one × 2 =

*