Посланието на името Емануил
Родословието на Иисус Христос
Родословието на Иисус Христос, според ев. Матей, води началото си от Авраам (Мат. 1:1-17). Свети ев. Лука проследява човешкия произход на Спасителя чак до Адам (Лука 3:23-38). Чрез родството Си с Адам Иисус Христос е човек; чрез родството Си с Авраам Иисус Христос е евреин; чрез родството си с Давид Иисус Христос е Цар-Месия-Пророк. Но както разбираме от псалма, Иисус Христос е също така и свещеник:
„Кле се Господ и няма да се разкае: Ти
си свещеник навеки по чина Мелхиседеков.“
(Пс. 109:4)
Какво означава свещенство по чина на Мелхиседек? Свещеническият чин, според евреите, води своето начало още от времето на Аарон, Мойсеевия брат. Той бил ръкоположен за свещеник, за да служи в скинията на събранието. Свещеническият чин се предавал на синовете от поколение на поколение – той се наследявал. В юдаизма свещениците винаги произхождат от рода на Леви. Иисус Христос, родом от Юдиното коляно, нямал право да бъде свещеник. Въпреки това Той е свещеник, но не според човешкото родословие, а според друг, различен произход.
Мелхиседек (Бит. 14:17-20)
Авраам1 повел своите воини на битка срещу четирима царе, за да освободи братовия си син Лот, който бил взет в плен заедно с жителите на Содом. Авраам спечелил битката, възстановил своята собственост и освободил семейството си. След битката той срещнал един цар, произходът и държавата на когото не са известни никому. Той се появил в Библията като доста тайнствена фигура: „Без баща, без майка, без родословие, нямащ нито начало на дни, нито край на живот и, по такъв начин, е уподобен на Сина Божи, – пребъдва завинаги свещеник“ (Евр.7:3).
Авраам дава на Мелхиседек десятък от своята плячка като на по-висшестоящ от него. В замяна царят го благославя и като свещеник на Всевишния Бог принася в жертва хляб и вино. Това е единствената жертва от хляб и вино в Стария Завет и тя е предобраз на безкръвната жертва, която извършваме при светата Евхаристия, следвайки Христа, Чиято кръв замества всички жертви (Евр. 7). Мелхиседек е цар на Салим2, което означава „цар на мира“. Според свети ап. Павел и някои отци на Църквата този образ е явяване на Христа далеч преди времето на Неговото действително въплъщение.
Емануил: Княз на мира
„С нас е Бог!
Разберете народи, и се покорявайте: защото с нас е Бог.
Чуйте до краищата на земята.
Могъщи, покорявайте се.
И ако закрепнете, пак ще бъдете победени,
и какъвто заговор скроите, Бог ще го разори;
и каквато дума кажете, няма да се изпълни.
Няма да се убоим от това, от което се вие страхувате,
нито ще се смутим.
Господа, нашия Бог – Него свето ще почитаме,
и Той ще е наш страх.
И ако на Него се надявам, Той ще ми бъде освещение.
И ще се уповавам на Него и чрез Него ще се спася.
Ето аз и децата, които ми даде Бог.
Народът, който ходи в тъмнина, видя голяма светлина.
Върху вас, живеещите в страната на смъртната сянка,
светлина ще блесне.
Защото Младенец ни се роди – Син ни се даде.
Властта е на раменете Му
и Неговият мир е без край: защото с нас е Бог!
И ще му дадат име Ангел на великия съвет, Чуден съветник,
Бог крепък, Властител, Началник на мира,
Отец на бъдещия век.
Слава на Отца и Сина и Светия Дух,
и сега, и винаги, и во веки веков! Амин.
С нас е Бог!
Разберете народи, и се покорявайте: защото с нас е Бог!“
(Ис. 8:9-18; 9:1-6; по прев. на 70-те)
Тези стихове от Исаия се четат на всяка велика вечерня. На рождественското бдение Великата вечерня се служи в късните вечерни часове. В същата тази вечер високогласно се възвестява Рождеството на Спасителя с изпяване на текста на пророчеството: „Защото Младенец ни се роди! Син ни се даде!“ Краят на всеки отделен стих се придружава от рефрена: „Защото с нас е Бог!“ Това е точният смисъл на еврейската дума „Емануил“ – име, което срещаме и в седма глава на кн. на прор. Исаия: „Затова Сам Господ ще ви даде личба: ето, Девицата ще зачене и ще роди Син, и ще Му нарекат името Емануил“ (Ис. 7:14).
В своето евангелие св. Матей взема това пророчество на Исаия, за да възвести изпълнението на обещаното от Господа. Дева Мария, сгодена за Йосиф, ражда Син, заченат от Светия Дух: името Му е Емануил, което ще рече: с нас е Бог (Мат. 1:18-25). Чрез това име свети прор. Исаия предвестява Въплъщението. То е прозрение за съединяването на божествената Христова природа с човешката.
Бележки
1. Авраам: Когато срещнал Мелхиседек, патриархът се е наричал първо Аврам. Едва след обрязването си (Бит.17:5) той получил от Бога името Авраам, което ще рече „баща на много народи“.
2. Навярно съкратено название на Йерусалим.
Превод от английски: Анжела Петрова
Из книгата „Въплътилият се Бог. Празничен катехизис“, ИК „Омофор“ 2007