„За хората Църквата е непознат свят“: как православните свещеници завладяват интернет



Поради строгите ограничения във връзка с пандемията много аспекти на нашия живот бяха пренесени в интернет пространството. Църквата не е изключение. Свещениците започнаха да излъчват пряко в ефир с молитви, да записват клипове с отговори на най-честите въпроси за вярата и да завладяват модните социални мрежи. Russia Today говори с представители на Руската православна църква за мотивите, които ги насочват към интернет, за това как се отнасят те към „филтрите“ и „маските“, за какво могат да ги блокират и кои публикации набират най-много преглеждания.

Всяка вечер 30-годишният Николай Бабкин, след като сложи децата си да спят, сяда пред компютъра и се заема със страниците си в социалните мрежи. Неговите действия не се различават от работата на всеки друг блогър, сериозно занимаващ се със своя акаунт: трябва да измисли теми за постинги и предавания пряко в ефир, да отговори на въпросите на абонатите, да състави контент-план, да започне нови проекти. Единственото по-специално е това, че Николай е свещеник.

Той далеч не е единственият православен свещеник-блогър. Първите публикации на патриаршията в интернет бяха направени през 1997 г., а с появата на Facebook, ВКонтакте и LiveJournal собствени акаунти придобиха и мнозина обикновени свещеници. Впоследствие представителите на духовенството започнаха да се регистрират в YouTube и в Instagram. Днес свещениците усвояват Telegram и дори TikTok, насочен предимно към младежка аудитория.

Синодалният отдел на Московската патриаршия по взаимоотношенията на Църквата с обществото и медиите разработи препоръки и съвети за видеоблоговете на свещениците на РПЦ. В частност, препоръчва им се да общуват с паството на неговия собствен език, не се забранява използването на мемове.

Видеата си те трябва да записват, облечени с подрасник или расо, желателно с кръст на гърдите. Появата в кадър със светски дрехи не е забранена, но свещеникът трябва да съобщи на зрителите кой е той и коя епархия представлява.

На отците-блогъри е забранена „ненормативна лексика, еротика, празнословие, актьорска игра, унижение на човешкото достойнство, оскърбително поведение, показване на сцени на насилие, разпространяване на клевета и непроверена информация“. В публикациите им не трябва да има  пропаганда на нездрав начин на живот, безнравственост и теми, които могат да разделят вярващите по социален, етнически или политически признак. Някои свещеници дори четат преводите на англоезичните песни, използвани от тях като звуков фон, за да са сигурни, че в тях няма нищо нередно.

„Аз нямам духовен скенер“

Отец Николай Бабкин

През 2020 г. активността на свещенослужителите в интернет се увеличи рязко, а оттам се увеличи и тяхната популярност, констатира пред RT главата на Синодалния отдел на Московската патриаршия по взаимоотношенията на Църквата с обществото и медиите Владимир Легойда: „Следвайки позицията на Негово светейшество патриарх Кирил за разширяването на църковното присъствие в социалните мрежи, все повече и повече свещеници създават свои блогове. При това те са наясно, разбира се, че главно за свещеника е реалното, а не виртуалното му паство“.

Максимален брой абонати имаше през дните на Великия пост и преди Великден, защото храмовете бяха затворени заради пандемията, спомня си отец Николай Бабкин. Той служи като свещеник вече осем години, в момента в храм „Св. Николай Мирликийски“ в северна Москва.

 Отецът е в социалните мрежи от 2012 г. Започнал с групи в ВКонтакте, през 2015 г. бил един от първите представители на духовенството, който започнал да води страница в Instagram, където в момента има 305 хиляди читатели. Преди два месеца отец Николай се регистрира в TikTok. Има си канал и в Telegram с повече от 11 хиляди абонати. Там публикува главно църковни новини и аналитични постинги, неподходящи по своя формат за Instagram.

„По-рано в Instagram беше много по-лесно да набереш абонати. Системата не ме ограничаваше и именно затова моят блог се увеличи толкова много. Сега освен всичко друго аз споменавам и други блогъри при условие, че те направят същото за мен, за да имаме взаимен прираст на аудиторията“, казва свещеникът-блогър.

Впрочем кандидатите за взаимен пиар отецът е принуден да подбира много внимателно.

„Светските блогъри не са готови да говорят за религия и затова често ми отказват. Веднъж ми писа астролог-таролог. Той изглежда така и не разбра защо предложението му не предизвика у мен особен ентусиазъм — смее се отец Николай. — Да, аз мога да рекламирам блогъри, с които не съм абсолютно съгласен по всички въпроси, все пак нямам духовен скенер. Но това със сигурност не са курсове и със сигурност не е астрология: става дума главно за материална продукция на хора, които познавам лично, които имат, например, свой малък бизнес“.

В Instagram има раздел с „маски“, в това число и изпълнени в религиозен стил, например въртящи се около глава икони или надпис „дай Боже“. Към „маските“ и „филтрите“ на социалната мрежа отец Николай има нееднозначно  отношение.

„Самият аз имам две „маски“: едната рождественска, където два ангела пеят песен на Бога, а другата пасхална, където се появява кошничка с боядисани яйца. Но използването на „маски“ с църковна атрибутика — икони, кръстове — не е нещо хубаво, аз такива неща не одобрявам. Не може да се каже, че това е каноническо престъпление, но осмиването на свещените образи е според мен нещо отвъд понятието за хумор и ирония“, казва той.

Съпругата на отец Николай Алина е една от известните „Instagram-презвитѐри“, четат я 156 хиляди души. По образование тя е психолог и педагог, в блога си пише за семейството, децата, бременността (в момента двамата очакват четвъртото си дете), отношенията със съпруга. Всяко дете в семейство Бабкини си има акаунт в социалните мрежи, дори двегодишната Мелитина, чиято страница води мама.

 „Създала съм за всяко наше дете акаунт, който един ден ще мине под техен собствен контрол. Помагам им също и да си намерят подходящи блогове за техните интереси: за по-голямата дъщеря — балет, хореография, сладкарство. За сина — живопис, блогове на художници. Уча ги да гледат на социалните мрежи като на средство за саморазвитие. И задължително им разказвам за безопасността в интернет“, обяснява Алина.

Вече пет години всяка седмица отец Николай заедно със съпругата си служи молебени в пряк ефир. От края на март 2020 г. като временна мярка в такъв формат започнаха да се провеждат молебени и на други теми. А, виж, да се изповядаш по интернет е невъзможно, обяснява свещеникът: „Тайнството предполага личното присъствие на човека и свещенослужителя в храма. Ако човек е болен, изповядват го у дома. Тайнството онлайн е сериозно нарушение. Има електронни ресурси, които предлагат такива неща, но РПЦ няма към това никакво отношение“.

Както и всеки популярен блогър, отец Николай нерядко се сблъсква с хейтъри, дори е получавал писма със заплахи.

„Много хора са обидени, че не съм им отговорил навреме, казал съм нещо не така, пошегувал съм се не както трябва — разказва той. — Навремето, когато едва започвах в Instagram, бях много уморен от въпросите за църковните пожертвувания: защо в църквите са установени точно определени пожертвувания за заупокойна молитва, за кръщене и така нататък. Аз в моя храм съм установил не твърди, а свободни размери на пожертвуванията, тоест по желание на енориашите, за да покажа, че за нас са важни хората, а не парите. Но ако човек е настроен негативно спрямо Църквата, то той не забелязва доброто“.

„Църквата е непознат свят“

Отец Евгений Подвисоцки

33-годишният отец Евгений Подвисоцки също се сблъсква с критика, но главно от страна на своите колеги духовници и свещеноначалието.

„Действайки в интернет, лесно можеш да се отплеснеш встрани и да станеш повече блогър, отколкото свещеник. Духовниците ми казват в кои видеа започнам да се държа като мирянин и кога излизам извън духовните рамки. Това много ми помага“, обяснява той.

Отец Евгений е станал свещеник преди десет години. Преди да постъпи в духовната семинария, работел в рибен цех, а сега живее на брега на Азовско море и служи едновременно в три селски храма в Ейски район, разположени на 20-30 км един от друг. В момента Подвисоцки е болен от коронавирус и в църквата го замества свещеник от съседното село.

„По време на изолацията разбрах, че ми е много тежко без храма, толкова съм свикнал с него. Интернет безусловно никога няма да замени истинската църква“, разказва свещеникът.

През 2010 г., когато отец Евгений е бил все още студент в духовна семинария, той създал една от първите православни групи в ВКонтакте (популярна социална мрежа в Русия – Бел. прев.), която събрала общо 30 хиляди абонати. На студентите било забранено да ползват телефони с връзка с интернет, а семинарските компютри били предназначени само за учебни цели, спомня си отец Евгений. „Аз имах два телефона: обикновен и смартфон с връзка с интернет, като оправдавах притежаването му с това, че моята приятелка (сега вече съпруга) живее в друга страна и общуването по обикновения начин би било твърде скъпо“, казва той.

Семинаристите живеели по строго разписание на времето, така че бъдещият отец Евгений имал време за групата си само нощем.

„Гмурвах се с глава под юргана и влизах в интернет, отговарях на коментарите, пишех постинги. Всичко това ми отнемаше към два часа на денонощие. Беше ми много интересно, пък и придобивах практически опит като бъдещ свещенослужител. Засипваха ме с огромно количество въпроси, чиито отговори търсех в книгите от библиотеката или пък ги поставях сам на преподавателите и опитните свещеници“, разказва отецът.

След дипломирането си Евгений се оженил, станал свещеник и престанал да води групата поради липса на време, сега с нея се занимават доброволци. И все пак не престанал да разказва за православната вяра в интернет. През 2017 г. се регистрирал в Instagram, а неотдавна решил да опита да снима клипове в TikTok. В своите акаунти свещеникът публикува видеа, на които се вижда как се строи неговият храм, как хората се готвят за църковните празници и как ги отбелязват в неговото село.

„Главната цел, която преследвам, качвайки клипове или публикувайки постинги, е проповедта за Христос. Иска ми се да покажа на хората храма и как живее един обикновен селски свещеник. За хората, особено младите, Църквата е непознат свят — разказва отец Евгений. — Днес аз просто снимам своите делници. Тези видеа не набират огромно количество харесвания, както светските клипове. Но аз предпочитам да си остана в духовно равновесие и да не изгубя Христос, отколкото да набера милиони преглеждания».

„Целта ми не е да пропагандирам себе си“

Отец Константин Малцев

36-годишният йерей Константин Малцев е предстоятел на храма „Руски новомъченици и изповедници“ в с. Ленинградская в Кубанския край. Той служи вече 13 години и се занимава с добротворство: помага с храна и дрехи на детски и старчески домове, детски градини и семейства с деца-инвалиди.

Както и другите свещеници, той е минал през няколко социални мрежи: в началото се регистрирал в ВКонтакте, след това в Instagram, после в YouTube, а наскоро започнал да качва клипове в TikTok. В тази платформа той има 252 хиляди абонати.

Отец Константин снима основно кратки клипчета, в които обяснява значението на църковните термини, опровергава митовете за свещениците и отговаря на въпроси на абонатите. Например обяснява как да се избавим от гнева, какво да правим, ако случайно сме запалили свещ за жив човек като за мъртъв и как да се борим с алкохолизма при свой роднина.

 „За мен интернет е само място, където се опитвам да разпространявам словото Божие. Нямам за цел да пропагандирам себе си. Не искам да покажа колко съм готин, за мен е важно да разкажа на хората колко благ е Господ“, казва свещеникът.

Пътят към популярността в TikTok се оказал трънлив. Сред първите му клипове било едно видео, в което дете по време на Богоявление се облива с вода на студа. Това клипче по думите не свещеника не било негово, той репостнал видеото от WhatsApp за повдигане на духа. А в резултат акаунтът на отец Константин бил блокиран с мотивировка „Разпространение на детска порнография“.

Вторият път свещеникът се регистрирал по молба на енориашите и други духовници, защото харесали предишния му акаунт.

„В началото просто наблюдавах другите акаунти и нищо не качвах. После започнах да дублирам отговори на въпроси и „истории“ от Instagram. Няколко мои видеа попаднаха в „препоръчани“ и бяха гледани от повече от милион души. Сега това вече не е просто развличаща социална мрежа, където снимат танци и смешни номера — TikTok стана много по-сериозен“, казва отец Константин.

Каквито и да са целите на абонатите, с които те идват при отците-блогъри, най-важното е, че ги привлича място, където се говори за вярата.

„Интернет е една от възможностите за общуване с хората и всяко правилно пастирско общение, без значение къде, се насърчава. Църквата трябва да бъде там, където са хората. Ако хората днес прекарват времето си в интернет, значи и Църквата трябва да бъде там“, резюмира Владимир Легойда.

Превод: Андрей Романов

Източник: RT

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...