Нови светци – вечни истини
В момент като сегашния, когато човешките ни немощи някак почти съборно вземат връх и виждаме, че сякаш настава време разделно – разделени сме и противопоставени по казуса с Украинската църква, а Македонският въпрос също тлее…; та може би точно тогава – сега! – имаме нужда от спомняне и завръщане към автентичната святост. И ето, в този смисъл, при последната си визита на Света Гора Вселенският патриарх Вартоломей обяви на всеослушание пред целия православен свят, че предстои канонизирането на четирима атонски старци:
Даниил Катунакиот (1846-1929)
Йероним Симонопетрит (1871-1957)
Йосиф Исихаст (1895-1959)
Ефрем Катунакиот (1912-1998)
Преди няколко месеца, през лятото, разказах подробно за малкото-огромно чудо и лична среща, която имах с предвкусената и подразбрана святост на Стареца Йосиф Исихаст – в текста “Следобедните светогорски селения“. Всъщност, той отдавна е честван и живян като светия – в Неа Скити, манастира Ватопед, из цяла Света Гора, Гърция и изобщо в Pax Orthodoxa е пълно с негови икони. В последните години на български език излязоха няколко книги за него: три томчета, преведени и издадени от нашия Зограф, две от тях с биографията на Стареца от едно отнеговите духовни чеда – Ефрем Филотейски, или Аризонски – под заглавие “Моят Старец Йосиф. Исихаст и Пещерник“, и книга на друго негово чедо – Йосиф Ватопедски – озаглавена “Старецът Йосиф Исихаст. Живот, подвизи, учение“, както и още две – с писмата и поученията му – издадени от братството на Църногорския манастир “Св. св. безсребреници и чудотворци Козма и Дамян“. Тъкмо тези книги съм ползвал и при написването на този текст. В тях покрай Стареца Йосиф Исихаст се говори и за старците Даниил и Ефрем – съответно негови наставник и чадо.
В началото на месец ноември игуменът на Църногорската света обител, архимандрит Никанор, с патриаршеско благословение инициира среща-беседа с йеромонах Филип – игумен от скита “Малката света Анна“ към Лаврата на св. Атанасий на Света гора – Атон. На събитието присъства и Негово преосвещенство Поликарп – Белоградчишки епископ и Патриаршески викарий. А преводът от гръцки беше на г-жа Анула Христова.
Йеромонах Филип е на Света гора от 45 години. Aвтор е на книгата “Преподобните отци на Атонската пустиня“, която чака своя превод на български. Той познава отблизо съвременното светогорско старчество, като го изследва в живия опит на Църквата и разказва за него. Идеята сега беше да разкаже за подготвените за канонизация старци, като с Ефрем Катунакиот, най-късно упокоилия се от четиримата, той е общувал отблизо и непосредствено. И понеже за Стареца Йосиф Исихаст безспорно се знае най-много, нека чуем разказа на йеромонах Филип за старците Даниил и Ефрем. За последния – Йероним Симонопетрит – почти не стана дума на беседата; няма и много отпратки и литература в онова, което е достъпно за обикновения мирянин. Очакваме фактическата канонизация, така щото наедно със служба и житие, да научим повече подробности за него. Да бъде представен той и в нашата поместна църква; да бъдат захранени и ословесени молитвите ни към него така, като се случи например със св. Лука Войно-Ясенецки и св. Ефрем Нови покрай популяризаторските дейности на журналиста Ангел Бончев.
* * *

Старецът Даниил Катунакски
Старецът Даниил бил випусник на богословското отделение на известното Евангелистко училище в Смирна, в което някога учил преподобният Никодим Светогорец. Още от младини наизустявал цели откъси от “Добротолюбието“, събрано от последния. Преди идването си на Света Гора бил духовно свързан с преп. Арсений от о. Парос.
Старецът Даниил започнал монашеския си живот в манастира “Св. Пантелеймон“. Около 1880 г., когато манастирът става руски, отишъл в Катунакския скит. Живял там до края на дните си в подвиг и писателски трудове. Добродетелният му живот и голямата му разсъдливост без време станали известни не само на Света Гора, но и извън пределите ѝ.
“От много години говоря за стареца Даниил. – разказва гостуващия у нас йеромонах Филип – И честно казано, не съм чувал друг да говори за него. Той беше последовател на коливадите, конфронтирали се с Просвещението след 1830 г. Това е поколението на св. Козма Етолийски, Евгениос Вулгарис, св. Атанасий Париос и др.“.
Тук се налага кратка историческа справка. В тесен смисъл “коливадите“ (оттам и донякъде пейоративно поставеното им прозвище) се противопоставят на нетрадиционната практика да се пренасят помените от събота в неделя. Техният довод бил, че тази практика помрачава възкресния и празничен характер на Господния ден. Но тяхната мисия е много повече от това. Следват бележки от гръцкия духовник, богослов и преподавател в Солунския Аристотелев университет – протопрезвитер проф. Теодорос Зисис – за вече посоченото противопоставяне на техните възгледи спрямо духа на Просвещението:
“Известно е, че коливадите бяха против “европействащите” представители на “новото елинско просвещение”, усвоили идеите на френското просвещение и на френската революция (дори на Волтеровия атеизъм). Те именно, тези “европеизатори” на елинизма го насочиха към класическата древност, поддържайки атеизма и развявайки като знаме светското мъдруване, светската наука, те подценяваха и дори потъпкваха божествената премъдрост. Рационализмът, науката, свободата станаха новите божества на движението на просвещението. Византийският синтез, където се осъществява запазването и засилването на здравите елементи на елинския дух в служба на божествената проповед на любовта, на смирението, на помирението, изхождащи от евангелската проповед на Кръста, бяха изоставени и подценени.”
Но да се върнем конкретно към разказа на йеромонах Филип за стареца Даниил:
“В негово време нямало разпространени книги и за да прочете нещо, изпращал някой работник да извърви 10 часа, за да му донесе книга от Есфигмен обратно в Катунакия. На 25 години вече бил изчел св. Йоан Златоуст 5 пъти, всичките му творения. Старецът Даниил много добре хармонирал и съвместявал в себе си добродетелта и познанието. Притежавал истинска православна нравственост. Сега с предложението на Патриарха ще станат известни неговите дела. Ще бъдат преведени творенията му на различни езици. Например съществува книга-диалог между него и св. Нектарий Пентаполски. Това всъщност е писмо, с което св. Нектарий утешава бъдещия св. Даниил, че изпитанията и скърбите са предвестници на философията; че никой не заобичва Премъдростта Божия именно без скърби. А докато бива утешаван, Даниил на свой ред пише правилата на женския манастир на св. Нектарий в Егина.“
А още като млад мирянин, току-що пристигнал на Света Гора, преди да бъде дори послушник и в търсене на духовен старец, при него отива младежът Франциск – светското име не на кого да е, а на стареца Йосиф Исихаст. До голяма степен именно Старецът Даниил определил бъдещия му монашески и подвижнически живот.
Така например когато на служба му давали да чете Псалтира, го четял превъзходно, без грешки и без запъване. Притежавал прекрасен дар на четец. Изпълнявал това послушание и на храмови празници в други каливи. Четейки, Франциск непрестанно плачел.
В малката си община старецът Даниил се придържал към златната среда – не много строг пост, но не и разпуснат живот. Предпочитал път, който е и достъпен, и безопасен. Но подвижническата ревност на Франциск искала нещо по-голямо. В общината всички послушници на Стареца по време на трапеза се хранели, а Франциск само гледал в чинията си. Казвали му:
– Яж, Франциск, яж.
– Да бъде благословено.
Отговарял “Да бъде благословено“, но не ядял и не възразявал.
Отците спели, а той бодърствал и казвал Иисусовата молитва. Имайки подвижническа и духовна нагласа, се трудел много. От него, новоначалния, вече можело да се взима пример. Но той не намирал там успокоение, понеже жадувал за безмълвие. Старецът Даниил разбрал това и казал на Франциск:
– Дете мое, животът тук не е такъв, какъвто търсиш. Много си аскетичен. Не си подходящ за нашата община. Отиди в някоя пещера (оттам и “Пещерник“ – бел. авт.), а аз ще ти намеря брат (вероятно се има предвид Стареца Арсений), за да сте двама, защото не е добре да живееш сам – има голяма опасност да паднеш в прелест.
– Да бъде благословено, Дядо. – отговорил Франциск.
Така той се заселил в уединената и безмълвна местност Вигла, недалече от пещерата на св. Атанасий Атонски, но продължил да ходи за съвети при Стареца Даниил.
Йеромонах Филип добавя щрихи към образа:
“Във времето на Стареца Даниил се яви Новият календар. Той успя да запази един среден път, защото по това време Света Гора и Гърция се бяха разделили. По същия начин бяха и Папа Ефрем (бел. авт. – Ефрем Катунакиот, за когото ще стане дума след малко), както и Йосиф Исихаст. Така че в края на краищата те си останаха с Църквата. Не създадоха еклесиологичен въпрос оттова. В тяхното богословие те бяха истиннни.“
* * *
За Стареца Ефрем Катунакски (Катунакиот) четем във втория том за стареца Йосиф Исихаст, написан от стареца Ефрем Светогорец, но и в книгата на Монах Йосиф Ватопедски “Блаженият послушник“, преведена отново от Зографското братство.

Атонските старци Ефрем Катунакски и Йосиф Ватопедски
Та той произхождал от Тиванското село Амбелохори, от бедни родители. Дядо му бил свещеник. Завършил гимназия, което по онова време не се случвало често. През 1933 г., 21-годишен, отишъл да монашества при о. Никифор на Света Гора. Юношата имал много добри намерения, но липсата на истински светоотечески пример и богословска подготовка му стрували скъпо. Единствената му помощ в духовния подвиг били житията на светиите и светоотеческите писания. Самият той описва този период от живота си с о. Никифор така: “Те бяха прости хора. Ръкоделие, служба и нищо повече. Когато дойдох на Света Гора, търсех нещо, но сам не знаех точно какво. Денем се занимаваш с ръкоделие, нощем изпълняваш духовните си задължения, но това не ми даваше пълнота, не ми носеше удовлетворение. Исках нещо по-високо, нещо по-голямо. Старецът Никифор бе добър, но не можеше да ме упъти по път, който сам не бе изминал, понеже не го познаваше“.
Йеромонах Никифор живеел в Катунакя. Ръкоделието му било да прави дървени печати за просфори. Имал двама послушници – о. Ефрем и о. Прокопий – към които бил много суров. Ако не успеели да изработят по 8 печата на ден, не им давал хляб. Ето как те изковавали в себе си търпение, смирение, безгневие и кротост. И междувременно правели най-хубавите печати. Йеромонах Никифор много уважавал Стареца Йосиф Исихаст и идвал в каливата му да служи литургия. През 1935 г. с него започнал да идва и о. Ефрем.
Веднъж, в началото на познанството си със Стареца Йосиф Исихаст, като се изкачил в скита “Св. Василий“, о. Ефрем го заварил на молитва. Старецът прегърнал главата му и продължил да се моли, без да казва нито дума. Имал такъв обичай да се моли за младите монаси. О. Ефрем прошепнал, желаейки и той да стане причастник на благодатта:
– Дядо Йосифе, сам ли ще изядеш всички курабийки?
В отговор – леко побутване с лакът. О. Ефрем приел това като указание да замълчи. След малко Старецът дошъл на себе си и рекъл:
– Дете мое, душата ти е не само чиста, тя е непорочна.
Бил получил известие за това в молитвата.
О. Ефрем наистина много бързо напредвал в духовния подвиг и друг път Старецът Йосиф му казал:
– Много бързо тичаш и се боя за теб. Други прекарват цял живот в подвиг и не вкусват такива състояния. А на теб Бог толкова бързо ти даде това!
А о. Ефрем смирено отговорил:
– Дядо Йосифе, ако Бог ми дава да ям месо, ще му кажа ли, че искам боб?
И така, от един момент нататък Старецът Йосиф не позволявал на никого друг, освен на о. Ефрем, да служи при него литургия и много се радвал на умилителната атмосфера, която се създавала по време на нея. Казвал:
– Мисля, че на цяла Света Гора не служат литургия по-добре, отколкото при нас в нашата смирена църквица.
Чрез послушанието о. Ефрем достигнал до такава висота на добродетелта, че о. Арсений, духовен събрат на Стареца Йосиф Исихаст, се удивлявал и казвал: “Виж го само! Ние извършвахме такива сурови подвизи, а той само с послушание надмина всички ни“. Послушанието му обаче било чисто мъченичество, защото о. Никифор се отнасял крайно сурово към него в продължение на десетилетия.
Поради простотата и послушанието му обаче имало и забавни случки. Веднъж Старецът Йосиф заръчал на о. Арсений да сготви за младия о. Ефрем треска с лук и хорта (различни видове ядливи диворастяши треви, които атонските монаси готвят). О. Ефрем се хранел в нозете на Стареца. Взел си чинията, сложил си хляб, почнал да яде рибата, дъвчел, дъвчел…
– Дъвчи, отче – казал му Старецът.
– Не се дъвче, дядо!
– Сигурно ти се е паднала кожа от треската, която не се реже. Я да погледна.
Погледнал и какво да види? Вместо риба – някакъв сварен парцал.
– Ей, Арсений! Какъв е тоя парцал тук?!
– Прости! Нямам очила!
Самият Ефрем Катунакски признава: “Единственият човек, когото съм възлюбил през живота си, бе старецът Йосиф Исихаст; и единственият човек, от когото съм се боял, бе той. Страх и любов – заедно.“ О. Ефрем имал такова благоговение към него и о. Арсений, че винаги в началото и в края на молитвеното си правило казвал: “По молитвите на светите отци Йосиф и Арсений…“.
Йеромонах Филип разказва и за личното си общение с, както свойски го нарича, Папа Ефрем:
“Още на 17 години отидох при него, а той ми каза повече да не се връщам обратно в света и да остана на Света Гора, което аз и направих по послушание към него. Папа Ефрем беше свят човек. Той самият много се подвизаваше в послушание към един старец, който на практика не беше добре, имаше психически проблеми (вероятно о. Никифор). Но въпреки всичко той му остана докрай в послушание. Беше достатъчно само да видиш папа Ефрем, за да получиш духовна полза. Това го има и в светоотеческите писания. Двама отци – старец и чадо – стоят един до друг. Старецът се обръща към духовното си чадо: “Питай ме нещо, де! Защо нищо не ме питаш?“, а другият отговаря: “Достатъчно ми е да те гледам, отче.“ И папа Ефрем така недоумяваше – защо никога не питам, при положение, че толкова много хора идват при него и му задават всякакви въпроси. И аз му отговарях по същия начин. До себе си той винаги виждаше Христос. По време наизпитания обичаше да ми казва: “ВНИМАНИЕ И МОЛИТВА!“ (двете думи на гръцки са идентични).
Йеромонах Филип разкрива и интересни подробности за отношенията между Ефрем Катунакиот и св. Паисий Светогорец:
“Не е нещо неестествено двама свети хора да имат разногласия помежду си, защото в това именно се изявява човешката природа. Тя е надмогната изцяло единствено от Божията Mайка – Нашата Пресвета Богородица и именно затова тя е родила Христос. Примерно аз съм виждал как понякога Папа Ефрем и Старецът Паисий спореха. Това не е нещо лошо. При нас е силно собственото ни, лично мнение – онова, което произтича от нашите страсти. Но пък да ви кажа и страстта е нужна на човека, защото без да има страст в тебе, ти не можеш да се помолиш, нито да песнопееш, нито да иконописваш.”
Днес, в олтара на църквата “Св. Лука“, където йеромонах Филип служи, има две снимки, на практика със статут на икони: на св. Серафим Саровски и на неговия папа Ефрем.
* * *
В края на беседата йеромонахът обобщава в цялост за четиримата, които предстои да бъдат причислени към лика на светиите:

Старецът Йероним Симонопетрит
“Тези свети хора бяха много дружелюбни, прощаващи, утешаващи. Личеше им тяхната доброта към хората – в духа на онова, което казва св. Йоан Дамаскин: “Светлината на монасите са ангелите, а на миряните – монасите.“
Тези четирима нови светци са пребъдвали в Истината. Имали са добра връзка и взаимоотношения с Църквата, с църковната управа. Живели са в тежки времена, но са останали в кораба на Църквата. И още нещо хубаво от бъдещото им вписване в агиографията: целият Божий народ – духовници и миряни – ще разберат, че в нашата съвременност все още живеят светци и че светци не са само онези от древните книги, живели някога много отдавна. Вселенският Патриарх всъщност показва на народа, че светостта е нещо, което се случва и придобива. Сега стои въпросът кой ще им напише службата, защото тя трябва да е богословски издържана. Аз бих искал да бъде съревнование – множество хора от цял свят да я напишат и да се избере най-добрата. Но едно е сигурно…
Там, където са сега, те се молят за нас.”