Почитане на Божията майка – знание, дарено от любовта



Усение на Пресвета Богородица, икона от манастира Ставроникита, Света гора, Атон. Автор: теофан Критски

За Мария, майката на Иисус Христос, в Новия Завет се говори сравнително малко. От четиримата евангелисти само двама, Матей и Лука, повествуват за раждането на Иисус във Витлеем, споменават майка Му, разказват за външните обстоятелства на това събитие и т.н. Евангелист Марк изобщо не споменава Мария. В Евангелието от Йоан името ѝ се появява два пъти: в самото начало – в разказа за сватбата в Кана Галилейска (когато ходатайства пред Сина Си за домакините на сватбеното тържество, на които не достига виното), и в самия край – когато стои пред кръста, на който е разпънат Синът ѝ. В книга Деяния на апостолите, чиито начални глави са посветени на живота на първата християнска община в Йерусалим, Мария се споменава веднъж, в първа глава, където се казва, че учениците Христови пребивават заедно в молитва с жените и с Мария, майката на Иисус (Деян. 1:14). Във всички други книги на Новия Завет – в посланията на апостол Павел и на другите апостоли – за нея не се споменава нищо.

Именно от това обстоятелство черпят своя първи и основен аргумент онези, които в почитта към Божията Майка, която почит има централно място в живота на Църквата, виждат нещо „привнесено“, чуждо на първоначалния дух и учение на християнството. Точно това е аргументът на протестантите през XVI век, които смятат, че почитта към Божията Майка няма своето основание в Свещеното Писание и прилича на идолопоклонство. „Ето,  казват и сега хората, които са на същото мнение,  в Църквата има празници на Раждането на Божията Майка, Въвеждането ѝ в храма, Успението (смъртта) ѝ. Обаче нито едно от тези събития не е отбелязано в Новия Завет; следователно, това са човешки измислици, които засенчват първоначалната чистота и простота на християнското учение“. Тъй като това е сериозен аргумент, с отговора му трябва да започнем онова, което нарекохме опит да обясним смисъла на почитта към Богомайката в християнството, доколкото ни позволят силите.

Ще започна отговора си с подхода към религиозните явления изобщо. Към тях винаги е имало и има само два подхода – вътрешен и външен. Най-лесно е да се възприеме външният подход, който е изцяло основан на доказателства. „Докажи, че Бог съществува. Докажи, че Христос е Бог. Докажи, че в християнското тайнство хлябът става Тяло Христово. Докажи, че съществува друг свят. Докажи и ще ти повярвам!“. Но е достатъчно да се замислим над всички тези „докажи“, и ще стане ясно, че такъв подход не само не води до същността на религиозните явления, но не е приложим към живота изобщо, с изключение на тясната сфера на естествените науки. Може да се докаже, че водата кипи при 100 ̊C, но e невъзможно да се докаже, че Пушкин е гений, както е невъзможно да се докаже и нещо, отнасящо се до вътрешния свят, до вътрешния живот на човека – радостта и мъката, възторга, вярата на човека и т.н. Нека обърнем внимание на това, че Самият Христос нищо не доказва, а само приканва хората да видят, да чуят, да възприемат това, което те както тогава, така и до днес в голямото си мнозинство не виждат, не чуват и не възприемат. С други думи, колкото по-високо стои истината, доброто, красотата, толкова по-малко доказуеми са те, толкова по-малко приложим за тях е подходът, който изисква доказателства.

Стигаме до втория подход – отвътре. Именно него, без да си даваме сметка, ползваме в нашия реален, а не абстрактен живот, точно с него живеем. Когато обичаме някого, пред нас се разкриват онези неща, които са невидими за трети човек, който не го обича. Това е вътрешната същност на обичания, скрита от външния поглед, но открита за любовта, за близостта, за непосредственото познаване. И затова вместо да броим колко пъти се споменава името на майката на Иисус в този или в онзи текст, нека опитаме да поставим въпроса за нейното почитане в християнската вяра по друг начин – съгласно току-що посочения от нас подход отвътре.

Ще го кажа по следния начин: дори нашата вяра в Христос да не знаеше нищо за Неговата майка, освен това, че я е имало и че се е казвала Мария, това елементарно знание щеше да е достатъчно да намерим във вярата си и в сърцата си всичко онова, което за две хиляди години Църквата е видяла, чула, разпознала и приела в Нейния образ. Казват ни, че в Библията не говори нищо за раждането на Мария и за Нейната смърт. Но щом я е имало, значи тя се е родила, живяла е и се е споминала. Е, нима нашата любов към Христос, нашата вяра в Него е равнодушна към това, което започва, когато в света се ражда Девата – тази, на която е отсъдено да стане Негова майка? Нали като вярваме в абсолютната, божествената единственост на Христос и в това, което Той извърши в света, ние насочваме духовния си взор към майката, която Му е дала човешки живот!

С други думи, цялата ни почит към Божията Майка се ражда от любов и познание, което ни е дарено от самата Любов. И пред нас истински стои само една възможност, само един избор – да вкусим и сами да се убедим, какво е това: измислица, митология или все пак истина, живот и красота, които сами доказват себе си.

Беседата е част от сборника „Да бъдем тук“, Омофор, София 2024

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...