Стар ли е „старият“ календар?



БЛИЗКИ ТЕМИ:

71 коментара

  1. jordanph каза:

    като един православен християнин се моля за въвеждане на стария календар в България изказването че не празнуваме дати е твърде арогантно явно хората нависоко ни мислят за доста прости и необразовани те обичат да благославят богатите барековци а за най-малките кой да мисли – остава ни Христос те и него не разпознаха и сега да дойде пак фарисеите в черно със съдействието на светската власт ще го разпънат колко познато нали братя явно за хилядолетия не сме се променили ни най-малко дали те четат този сайт? дано има полза остава ни молитвата и аз искам в храма който посещавам вТърново да служим по стария стил -св.вмч.Марина
    Бог да ни е на помощ!

  2. portos каза:

    В изказването, че празнуваме събития, а не дати, има много високо и светоотеческо богословие, нежели арогантност… Пояснителен риторичен въпрос – на 25 декември ли е „рождения ден на Иисус Христос“??

    При все това ми е все още далечна темата. Нямам сериозно виждане по въпроса. Надявам се да се получи стийностна дискусия и да си го изясня за себе си.

  3. ieromonah Ioan каза:

    По кой календар се е молел в пустинята Св.Онуфрий? Той, казват, 60години не бил говорил с човек и даже нямал дрехи, дали му е пукало за глупавия, недодялан календар? Какво отново сте се заяли с този абсолютно глупав въпрос, по кой календар да се молим, а не вземете да си хабите силите за молитва и не по календара, а по сърце. Разни милиционери повдигат на съборите идиотски болни теми, за да отклонят Църквата от истинските и проблеми. Тези провокатори ще получат своята награда. Не календара обърква нещата, а комунистите в раса. Говорят против масоните, а самите са масони и предатели. Какво сте го зацелували този календар? Нито Рождество, нито Пасха се празнуват на свойте истински дати и сте станали като слепи, които не виждате, а се опитвате да направите Св.Отци съучастници на свойте си заблуждения. Идиоти стигат до това да утвърждават, че Св.Огън слизал на Божия Гроб по правосалвния календар, все едно те казват на Бога кога да чудотвори. ОСТАВЕТЕ ТОЗИ КАЛЕНДАР НА МИРА И СЕ МОЛЕТЕ ДА ВИ СЕ ПРОСТЯТ ГРЕХОВЕТЕ! ХОДЕТЕ В ХРАМА С ВРЕМЕ И БЕЗ ВРЕМЕ; СИЛАТА Е В ОБЩАТА МОЛИТВА И НЕ Е ЗАВИСИ ОТ ТОЧНИ ИЛИ НЕТОЧНИ КАЛЕНДАРИ!

  4. portos каза:

    Отче Йоане, това не е идиотизъм. Аргументите им наистина хващат място, независимо, че не са облечени в съвременен академичен жаргон. даже, усещам в тях да диша Древно чувство за Предание.

    Но от патоса и в коментара ти разбирам друго, че темата е болна. Ако беше толкоз ясна, щеше да е значително по-малко болна, струва ми се… Не мислиш ли и ти така?

  5. nadezhda_a каза:

    Като чета написаното тук, а и в други статии, се убеждавам, че старият календар е по-правилен. Но дори да оставим въпроса справилността на единия и другия календар на страна е нелепо да се празнуват неподвижните празници на различни дати. Нали когато е Възкресение целият православен свят ликува, защо да не е така на всички православни празници? Въпросът с календара създава голямо различие в православния свят и следователно трябва да бъде решен един път за винаги. Нека всички православни преодолеят гордостта си и да се намери един календар – бил той нов или стар, и всички да празнуваме заедно!!! Дай, Боже, по-скоро да се реши тоя проблем.

  6. papas1983 каза:

    Tova e statia napisana ot niakoi vrl starostilec ! Nima kato spazvam Iulianskia kalendar schte se spasia? nima tova e kriterii za spasenieto? A znaete li che tezi „istinskite“ pravoslavni sa se razdelili na 7-8 Sinoda v Garcia i se iztakvat che izvan tiaxnata carkva’
    “ Niama spasenie“! V Balgaria vernite se vodiat ot edin maloumen „episkop“ podchinen na oschte po maloumen“ mitropolit“ Dokato ne sprem da dalbaem tam kadeto ne ni e miastoto to nischto niama da se promeni!

  7. Razkolnikov каза:

    Тръгнах да пиша коментар по темата, но когато видях написаното от ieromonah Ioan се отказах. Напълно съм съгласен с написаното от отеца и го подкрепям. Подобни изкуствени дискусии наистина целят да отклонят вниманието на хората от истинските проблеми в БПЦ.

  8. Kakvo e istina? каза:

    Нека се каже открито, кой иска да се смени календара в БПЦ. Това са заразените с календарната ерес, както и тия дето са против съврененния български език в Богослужението. Хора, които искат да живеят в 15 век, но с всички удобства на 21 век. Тия дето си мислят, че с дължината на брадата се измерва благодатта и че с мазната коса благочестието. Няма правилен, благословен, точен, църковен и тн. календар, всичко е човешка направия и суета.

  9. jordanph каза:

    изтъквам само факта че това води до разкол
    и макар и въпроса да се струва маловажен щом води до разцепления и съблазън на най-малките то тогава какъв е според вас ???
    а и не разбирам защо този въпрос толкова много дразни-значи има проблем а смятате ли че един еромонах трябва да изпуска така нервите си? като титла високо спрямо нас обикновените но може би титлата трябва да се живее и да бъде за пример

  10. Prohor каза:

    Не знам защо протестантстващите винаги се връщат в пустинята. Та нали ние не живеем в пустиня. Щом празнуваме събития, представете си какво би станало ако всеки свещеник определя сам честването на празниците в своята църква.
    Като гледам каква злоба струи от някои коментари, явно Звяра е настъпан на болното място. Той най – много се страхува от Истината и от единението в Нея.
    „ Иисус му отвърна ако говорих зле, докажи злото; ако ли – добре, защо ме биеш?” Йоан [18:24]

  11. Idiot каза:

    Вече видях и своето име по-горе и реших да драсна и моето мнение.
    Юлинският календар трупа грешка от незнам си колко минути всяка година. Доколкото знам, всеки календар е съобразен с движението на небесните тела. Тъй като с времето са се трупали грешки, би трябвало те да се компенсират. За това, колко да се компенсират, трябва да се произнесат учените.

  12. Мия каза:

    Написано от ieromonah Ioan / на 2008-06-26 23:04:49/ е много смущаващо. НЕ ВЯРВАМ ДА Е ДУХОВНИК, може би само използва такова име. Дори да е от квотата на „провокаторите“, би трябвало да знае, че в обсъждане се ползват аргументи. Търсих нещо такова за цитат, но не открих нищо освен злост, от началото до края. ??? Чудна работа…
    По поставения въпрос подкрепям написано от jordanph и от Prohor. Господ да ни изпрати просветление за Истината и за единението в Нея.

  13. jordanph каза:

    човека не е духовник просто използва титлата в началото и аз се подведох но времето в което живеем е лукаво и твърде опасно от духовна гледна точка не съдя никого просто и аз преди време имах извесна злоба в себе си но мисля и слава Богу почвам да улягам
    дерзайте сайта е добър и мисля че има полза от тези коментари

  14. Kakvo e istina? каза:

    Като ви чета коментарийте и на двамата, ами вие сте си лика прилика, защо не вземете да създадете едно здраво старостилно семейство, да си родите едни здрави старостилчета, за да не загине никога вашия народ. Да сте чували случайно, че астрономическата и календарна наука се е развила за последните 2000 години? И че е работа на учените и специалистите да определят календара, а не на ентусиасти с бради и още по-малко на Мия и Йордан? Жалки сте, ама кво да ви прави човек, нали и вие трябва да се занимавате с нещо.

  15. ieromonah Ioan каза:

    Не ме разиеромонашвайте без време Мия, а прочетете още веднаж това дето го написах с големите букви и ще видите, че в него няма злость(русизъм употребен от Вас, явен знак за подсъзнателната ви привързаност към Матушка Русь и нейния календар, обаче до колкото разбирам Вие сте чадо на Майка България.) Обвинявате ме в отсъствие на аргументи и именно тука Ви е заблуждението, защото очаквате да стана адвокат на календара, ама не аз съм за календата, а календара е за мене. Ако този аргумент не Вие е достатачен или не го разбирате, то наистина не мога да Ви помогна.

  16. svetlio каза:

    Не е вярно, че студенти не знаят, защо празнуват на 8-ми декември. Някои смятат, че защото тогава е убит Джон Ленън….
    Като чета защитниците на новия и на стария календар, имам чувството, че всички са прави донякъде. Но вече съм сигурен: и двете страни пропускат „неудобните“ аргументи на противника встрани от дискусията.
    Дякон Пенко Колев не споменава Московското Всеправославно съвещание от 1948 г., за което четох скоро. Не обсъжда и други аргументи на „новостилците“.

  17. D.Vladimirova каза:

    Въпросът за стария календар е изключително важен и е жалко, че на Събора в Р. ман-р бе посрещнат с дюдюкания от епископи и свещеници. Това е поведение на нискочели футболни фенове, люпещи семки на стадиона, а не на православни духовници. Впрочем когато простаците в Църквата започват да преобладават се провеждат събори познати в Църк. история като събора под Дъба, осъдил св. Иоан Златоуст, Разбойническия събор и този във Филипополис, осъдил св. Атанасий Велики. Когато пък преобладават боговдъхновени отци, говорим за Вселенски Събори. Новият календар е приет от Св. Синод в намален състав през 68 г. с цел да удовлетвори икуменическите контакти на БПЦ. С тази цел е и променен /!/ Символа на вярата от протопрезв. Стефан Цанков, в члена си за „Една Свята Съборна и Апостолска Църква, на „Вселенска“, както се чете днес у нас! Така стигнахме до промяна в богослужението и разкол вътре в Православната Църква. На практика БПЦ празнува Рождество с папата, а не с правосл. братя от Русия, Грузия, Света Гора, Иерусалимска Патриаршия и пр. Защитниците на нов. кал-р трябва да решат дали искат да запазят Православното Предание непокътнато и така да го предадат нататък или ще лукавстват, търсейки оправдание за своето предателство. Много е лесно да се използват обидни клишета и квалификации за защитниците на ст. кал-р, но преди това е добре да се осведомят правилен ли е нов.кал-р и как е приеман от от правосл. свети отци. Прочетете по въпроса напр. статиите на Глубоковски и Арх. Серафим Соболев!

  18. O. Bojidar каза:

    Колкото и разгорещена да е дискусията, трябва да намерим сили да подходим към въпроса от църковно-канонична гледна точка. Ако го направим ще видим, че новият календар принуждава православните християни да влизат в явно противоречие с богослужебните устави и предание на Църквата. И това се прави гордо, високомерно, насред Божиите храмове. Такова нещо св. Оуфрий в пустинята не е правил. Противопоставянето на дата и събитие в аргумента „празнуваме събития, а не дати“ е недопустимо за православен духовник. Много е просто. Празнуваме събития, но на определени за това дати. Не задължително, защото това е точната дата на събитието, а защото проявяваме любов и послушание към труда и подвизите на Св. Отци, които са съставили този прекрасен богослужебен ред и реда на празниците в месецослова. Нима това е ерес (старостилство), или пък русизъм. Та нали векове наред цялата Православна Църква е служила по Юлиянския (т. нар стар) календар. И през тези векове Църквата е била единна и е давала благодатни плодове. А днес !? Що се отнася до науката, при въвеждането на григориянския (нов) календар в употреба на запад, срещу него възстава буквално целият научен елит. При всичките си претенции за точност, той се оказва по-неточен и най вече по-труден за употреба от юлиянския. Това, което най-вече би трябвало да интересува нас православните християни е, че новият календар е абсолютно неприложим в православното богослужение. Дано намерим добра и богоудна воля да го решим подобаващо!

  19. forerunner каза:

    Абсолютно безсмислено е, отче Иоане, да убеждаваш старокалендарец, че живее в пълна заблуда. И ангел да слезе от небето и да ги изобличава с най-категорични доводи, те няма да го послушат, ако този ангел спазва новия календар. Най-безапелационна критика на тяхната заслепеност е направил един служещ по стария календар епископ – Атанасие Йевтич, който, както знаете, е признат от целия православен свят за един от най-големите богослови на нашата епоха. И за него чашата преляла, когато в старокалендарна Сърбия се появили разни самозвани „старокалендарни“ побъркани зилоти, които заявили претенции да оправят затъващата СПЦ. Смях в залата.
    От тук може да си изтеглите книгата, уважаеми живеещи в заблуда братя и сестри старокалендарци, прочетете я и ако имате въпроси, питайте. Ако ви затруднява езика, пак питайте. Но не позволявайте да останете неосведомени и лесно манипулируеми от вашите нарцистични духовни водачи. А относно това, че били повдигнали на Събора този въпрос мога да кажа, че на милата ни родна Църква много ще олекне ако инициаторите на този „дебат“ се поувлекат малко повечко по зилотството, не, че не са достатъчно затънали в него, де.
    http://www.verujem.org/pdf/atanasije_zablude_raskolnika.pdf

  20. ieromonah Ioan каза:

    Абе чеденце, защо постоянно някой се опитва да докаже, кой от двата календара бил по-верен. Не разбирате ли, че това е абсолютна суета. Давате пример с Рождество и сами влизате в конфликт със себе си. Да не би случайно Господ да се е родил на 25.12 или на 07.01? Почетете църковна история и апологиите на Св. Йоан Златоуст. Та нали преброяването на народа се е състояло в края на лятото, началото на есента,когато се ражда Спасителя, как тогава Господ се е родил на 25.12.? Нали се назначава празнуването на Рождество на езическия празник на слънцето в деня на зимното слънцестоене? Вие кой календар отстоявате, езическия ли? Това, че руснаци, грузинци, атонци, македонци, сърби празнуват заедно, а ние с гърците и румънците, не ни прави по-малко православни. Догмата, учението ето това е важно за нас. Руснаците са станали отдавна католическа църква в свойто поведение и дух, но докато пазят православната догма са едни от нас и не календара ги прави истинни, а правата вяра.

  21. jordanph каза:

    първо нивото ти е много ниско и твърде първично женен съм и освен това служа в енория по новия стил с никого не съм се конфронтирал и никого не съм обидил но злото явно се проявява даже и непредизвикано то е вътре в човека и го отравя и умъртвява вътрешно виж какво момче не можеш да ми направиш никакво впечатление изкарвам прехраната на семейството си с труд и пот срещу мизерно заплащане в забутаната провинция и от нищо не ми пука а единственото нещо което ми дава живот е св.Православие на което са служили прадедитеми няколко поколения свещеници така че от разни книжни лиглювци които нямат мъжеството дори да излязат с имената си не ми пука

  22. jordanph каза:

    какво е истина=пилат понтийски-съвременен вариант
    макар и да съм сигурен че той ни знае какво значи това

  23. Епископ Тихон каза:

    Като отворя минея на 25 декември пише – „Рождество Господа Нашего Иисуса Христа“ Миней печатан прди повече от 100 години в Русия. С него се служи все още из повечето църкви и всички манастири. Ако се върнем към „стария календар“ ще трябва ли на ръка да поправим всички дати? Ще трябва ли да пишем покайно писмо до Фотий? Какъв ще стане той? Ще се напълнят ли църквите, ще престанете ли да спорите със слънцето и звездите и целия свят дали днес е 27 юни или 9 юли? Трябва ли по това да покажем, че сме истински православни, като сме все по-различни? Питам се.Нищо повече.

  24. Prohor каза:

    При всичкото ми уважение към Вас владико, имате твърде много въпроси за епископ. Ако бяхте прочел горната статия сигурно поне половината щяха да отпаднат. Като не вярвате на тук пишещите, попитайте някой ваш събрат епископ от Руската църква, те служат по същия миней. А за Фотий какво Ви е грижа тук става дума за Българската Православна Църква.

  25. forerunner каза:

    Какво да й четеш на горната статия, брате. Тя освен с някаква общоизвестна информация е пълна с глупости и бисери като тези:
    „Петровият пост…. може да продължи от 8 до 42 дни, но при въвеждането на новия стил той се съкращава на няколко дни или напълно изчезва. Това води до там, че православните християни като се причастят един път по-малко, ще положат една тухличка по-малко във вечните си жилища“.
    Откъде пък изнамери тук ерудираният автор връзка между продължителността на поста и причастяването? Болни хора. Вместо да се усмихнат малко и да направят някакво усилие да пренесат радостта от Възкресението в света около себе си, те тухлички, пчелички, романтика.
    Ами тази пък констатация какво доказва:
    „Поначало той (Юлиянският календар) не е църковен календар, но е пригоден за нуждите на Църквата и е осветен от неговата двехилядолетна употреба. Днес той е неделима част от Църковният календар.“
    Ей, братле, в коя строго секретна книга пише, че само измислените от езичници календари могат да се освещават в Църквата? Няма ли вие, пазителите на традицията, да се смилите малко и над грешния папа и да разрешите и неговия календар да получи шанс за осветена употреба? Или папата е зъл и действа подмолно против нас и не заслужава, виж Цезар Юлий е нещо друго, той е император и сигурно е знаел, че империята ще стане християнска и затова си е казал: дайте да им направим един хубав календар на бъдещите християни, че да ни запомнят с добро! само така е станало, да знаеш.

  26. Lakota каза:

    Еха, много благодаря, форерънъре! Хвърлих едно око (после ще хвърля и другото) и много ми хареса обяснението на св.Златоуст, че Пасха и Четиридесетница не било едно и също нещо – Четиридесетница има веднъж в годината, а Пасха три пъти, или четири пъти в седмицата 🙂
    Ама тоя пусти сръбски..няма ли някакви онлайн речници, или знам ли там какво…

  27. Мия каза:

    Какъвто и да сте на думи, това не означава нищо. Стилът Ви към всички, които не мислят като ВАС е високомерно -примитивен: „Абе чеденце,“.А сега за Вашия „аргумент“:“.., ама не аз съм за календата, а календара е за мене.“ и не бързайте толкова:“ Ако този аргумент не Вие е достатачен или не го разбирате, то наистина не мога да Ви помогна.“ И достатъчен ми е , и го разбирам. НО ГОСПОД Е ЛЕКУВАЛ в събота, а Вие защо махнахте единия календар /който също е за вас!/ и наредихте другия? КАКВО ДОБРО СТОРИХТЕ? Прощавайте, но аз приключвам дискусията си с Вас по тази тема.

  28. ieromonah Ioan каза:

    Вижте Мия, календара не е махнат, а е обновен, защото са се натрупали 13 дни и не мога да разбера, защо това Ви смущава? Или искате да си живеете в някакво измислено време, като се заблуждавате, че уж сте в някаква си истина? Запомнете от мене, па некой ден ще ми благодарите: КАЛЕНДАРА Е АСТРОНОМИЧЕСКА МАТЕРИЯ, А НЕ ДОГМАТИЧЕСКА! Единственото ограничение е свързано с изчислението на Пасха, а то не зависи от календара, защото се определя по фазите на луната и пролетното равноденствие, на тях пък от своя страна изобщо не им пука за календара ви.

  29. Prohor каза:

    Има още много и сериозни аргументи които не съм споменал тук поради естеството на медията. Има достатъчно литература и всеки който се интересува може да потърси и да се запознае в дълбочина.
    Православното Московско съвещание (за което споменавате) през 48-а год.,взима решение, с цел да се избегнат разколите, църквите които са променили календара да останат така, а тези които не са го променили да не го променят, докато не се вземе съборно решение от всички православни църкви – т.е. БПЦ не спазва и това решение.
    В допълнение да поясня, че не става дума за гражданския календар и за астрономия, а за църковния т.е. за нарушения в Богослужението – в това е проблема. Не разбирам откъде се взеха в този сайт толкова много астрономи. Ние не се борим нито със слънцето-нито с гравитацията. Освен това забелязвам, че „крадеца вика дръжте крадеца”- ние просто не желаем тази католико-комунистическа промяна, която донесе на православната ни църква само разделение. Ако някой може да посочи някакви плюсове за Църквата и спасението ни дошли с новия календар , нека го стори.

  30. portos каза:

    Отче Йоане,

    Аз смятам, че протестантствате, без докрай да го съзнавате:

    „искате да си живеете в някакво измислено време, като се заблуждавате, че уж сте в някаква си истина?“

    Отче, времето е твърде сложна за осмисляне категория, когато се постави върху Свещеното начало. Аз вярвам, че го съзнавате или поне усещате интуитивно, затова бягате от въпроса в това твърдение:

    Цитат: „КАЛЕНДАРА Е АСТРОНОМИЧЕСКА МАТЕРИЯ, А НЕ ДОГМАТИЧЕСКА!“.

    Бързината на вашата мисъл, която усеща празнините в приетата структура, ме кара да чета коментарите ви с известно задоволство – човек, който полага усилия да мисли адекватно. Но, огромния проблем е, че „говорите бързо“ на местата, които не можете да обясните… Така, че – ако позволите – мислете бързо, но говорете бавно. Аз така правя – предпочитам да завия, в такъв момент, към някоя шега, отколкото да си строша краката, прескачайки непреодилом трап…

    И така, уважаеми Отче. Разсъдък, дишащ в категориите на светото (сиреч „ум Христов) не приема времето и материята като незначителна категории, относно, които не си струва да се разисква, понеже не били „спасителни въпроси“. Това често се изкушава да го прави протестанското богословие, въз основа на лош прочит на Светипавловото богословско наследство.

    При св. ап. павел противопоставянето е дух – куха (или претоварена с езически или юдео-езически магизъм обредност), а не на дух и форма в абсолютен смисъл. Когато апостола казва на галатяните „тачите времена, месеци, години, боя се да не би…“

  31. portos каза:

    „… напразно да съм ви проповядвал“, той визира именно датите на езичниците и остарелия „метод“ за освещаване на времето на юдеите – „празник, новомесечие или събота“. И едва ли допуска, че са така оносителни, започващите да се утвърждават младо-християнски традиции в „освещаването на времето“ – Кириаки химера (Денят Господен – на Неговото възкресение, дневните часове за молитва, начина и времето за празнуване на Господнята Трапеза).

    И това си е съвсем правомерно. Защото езическото свещено време е претоварено с окултизъм, а юдейското – носи сянков, несъвършен характер (неща, които се изпълват и завършват в Христос и тъй се обесмислят, в определен смисъл). С новозаветните символи не може да бъде така. защото нашите сакраменти са образ, а не отсянка на Небесните реалности и защото не предстои ново откровение преди съдния ден.

    Освен това смятам, отче Йоане, че злоумишлено (може би с добри мотиви, но със зли методи) слагате знак на равенство между богословски грамотните привърженици на Стария календар и някои крайни старостилни фундаменталисти – разколници. Вярвам, че в споменатите Старокалендарно-православни държави има много богослови, които защитават календара си и държат на него, без ни най-малко да изпадат във фундаментализъм. Така, че не бива да омаловажавате чуждата аргументация, слагайки прибързано тъждество.

  32. portos каза:

    Помислих върху въпроса. Сега смятам и да го проуча.

    Съветвам Ви, с пълното си уважение към вашия духовен сан, отче Йоане, да дебатирате и с мен. Защото, ако продължавате да се правите, че ме няма, като нищо, в процеса на коментиране вашите аргументи могат чувствително да олекнат, защото не сте опитали синтетичен подход, обръщайки почтително внимание на чуждите…

  33. portos каза:

    Познати ли са ви, отче, споровете, относно времето на празнуване Пасха Господня? Защо древните подвижници толкова са се старали и борили да изчистят този въпрос? защо и са настоявали да не се празнува Пасха Господня, заедно с еврейския песах.

    Според вашия прочит, това би трябвало да е „периферен въпрос, встрани от важните проблеми“. Но, срещу такова секуларистично богословие цялата Древност въстава със своето свидетелство. хайде да подишаме с Апостолското Предание, вместо да се правим на „твърде напредничави и грамотни“!

  34. portos каза:

    Истина е от ст. слав. ист (съм, бъда). Така, че е в пряко отношение с времето и нашето отношение към него. царството настъпва тук-и-сега, с Литургията на Църквата и засяга всяка област от човешкия живот, включително времето… Ама вие каква Евхаристия утвърждавате всъщност??? за една и съща Евхаристия ли говорим???

  35. portos каза:

    Цитат от статията:

    „че въвеждането на поправения Юлиански календар означава връщане към църковно – богослужебните традиции на нашия народ, когато имаше единна дата на празници и особено на такива, които са свързани с празнуване богослужебно паметта на български светии (напр. Св. Св. Кирил и Методий).“

    Отче, това „засужава ли коментар“… Аз го намирам за „удар в десятката“. Честно.

  36. Valentin Velchev каза:

    На този сайт:
    http://www.pravoslavieto.com/2/prez_vekovete/edinstvo.htm#ikumena
    има много интересни статии и книги относно проблема около стария и новия стил. Йеромонах Кассиан е физик, поради което разглежда проблема не само от богословската, но и откъм научната му страна. Колкото до Архиепископ Серафим (Соболев) и проф. Н. Глубоковский – те нямат нужда от представяне.

    Повечето православни християни в България поддържат новия стил. Но, според мен, е добре да се запознаят и с позицията на опонентите. Никой съдия не може да даде справедлива присъда, ако не изслуша и ищеца и ответника. Също така и ние няма да бъдем в състояние да вземем правилното решение, ако не чуем аргументите и на двете страни.

  37. Kakvo e istina? каза:

    Г-н Велчев, преди години четох книжката на йеромонах Касиян и честно казано, тя с нищо не помогна да стана привърженик на непоправения Юлиански календар. Или Вие искате да кажете, че няма натрупване на 13 дни? А ако има, нима е грях да се коригират. И сега не ми казвайте, че съм защитник на папата и неговите нововъведения, щото папата едва ли се е занимавал с календара, а го е дал да го правят астрономи и учени хора, а той се е занимавал с мадами, все пак за 16 век говорим. Някой беше писал по-горе, че едва ли не, ако не се спазваш стария календар, то си против светите отци. Ами ние да не сме роботи, именно те изискват от нас разум и реалност, а не механическо повтаряне на техния живот, иначе не би трябвало и зъбите да си мием, и да се къпем.

  38. Valentin Velchev каза:

    Нямам никакво намерение да Ви обвинявам в каквото и да било. Моето лично мнение е, че въпросът за календара трябва да бъде разгледан на някакъв всеправославен форум и то от експерти, които познават отлично богословската и научната му страна. Ще бъде чудесно, ако под ръководството на Св. Дух стигнат до единно съборно решение, което да се приеме и от всички православни църкви (така както се препоръчва и от Православното Московско съвещание, проведено през 48-а год.). Иначе проблемът относно постигането на единство при честването на църковните празници винаги ще съществува и дори да го гоним през вратата, той ще се връща през прозореца.

  39. chaste.tree каза:

    „ieromonah ioan“ пише: „Вижте Мия, календара не е махнат, а е обновен, защото са се натрупали 13 дни“.
    Въпрос: Защо тогава тази „обнова“ не засегна празници като да речем 3 март? Нали „точната дата“ е всъщност 19 февруари 1878 г? И още един въпрос: защо към „обновения“ календар не е добавян ИМЕННО ТОЧНИЯ БРОЙ липсващи дни: за светците, починали в 19 век – 12, за тези в 18 в. – 11, за тези в 17 в. – 10 и тъй нататък, та всички дати да са действително точни? Защо принципът на „точността“, ако действително той е в основата на „обновения календар“, не е спазен последователно? И защо календарните реформи и в Гърция, и в Румъния бяха осъществени от масони (масонството бе предадено на анатема от РПЗЦ именно под влияние на докладите на архиеп. Серафим), защо бяха придружени с насилие, дори с убийства? Защо никъде тази реформа не бе наложена съборно, с МИР? Важно е да се отбележи и фактът, че и архиеп. Хризостом Пападопулос в Гърция, и Мирон Кристя в Румъния, бяха само година преди реформаторството си не само водещи богослови, но и защитници на стария календар, твърдящи че самоличното му налагане в техните поместни църкви ще го постави в разкол спрямо Съборната Православна Църква? Защо само след година те застанаха на противоположни позиции? Ако плодовете са това, по което се познава същината на дадено историческо събитие, то вижте плодовете на календарната реформа и не винете за тях нейните противници, хартията можеш да лъжеш, но Бога – Свидетел на историята – не!

  40. NeverFirst каза:

    Моето мнение по въпроса е, че щом едно нещо води към разединение на Църквата и страдание за хората – то не е и няма как да бъде добро. Специално за календара не виждам причина той да не бъде Юлиянския. Не бил точен – този аргумент според мен не трябва да се дава тук, защото както някои споменаха вече ние празнуваме не дати а събития. Щом от нас зависи единството по този въпрос какви стойности доводи могат да се дадът в подкрепа на разединението, още повече че не става въпрос за светски а за църковен календар. Старият календар е бил достатъчно добър за безброй свети отци, кой съм аз та да кажа, че не е достатъчно добър за мен ?
    Специално ако всички православни църкви бяха решили заедно да преминат към друг календар, си мисля че не би трябвало тогава да има проблем с това. Работата е че сега едните не искат да променят, другите са променили и твърдят че в промяната лошо няма – щом е така какво им пречи да променят календара още веднъж и да върнат стария. Църквата все пак не е клуб на астрономите, още повече че неточностите са незабележими за нас в нашия кратък земен живот. Чрез едно евентуално възстановяване на стария календар ще се постигне необходимото единство и недоволни не би трябвало да има.

    Поздрави

  41. ieromonah Ioan каза:

    Гледам по-горе, че някои хора взеха да правят анализ на изреченията ми по отделно и не обръщат внимание на контекстта. Аз не съм привърженик, нито на стария, нито на новия календар, просто защото смятам всичко това за суета. Това, което исках да кажа с всичките си коментатии е, че заяжданията по повод календара в настоящия исторически момент в Българската Православна Църква се провокитат и подклаждат от недобросъвестни хора, само за да се отклони вниманието на верните от реалните проблеми на църквата. Било е време, когато е нямало толкова много милиционери в раса в църковната иерархия, и тогава не е имало проблеми с календара, когато църквата се напълва с милиционери се променя и календара. Значи за да се оправят нещата по естествен ред, би трябвало да се изчистят първо милиционерите, а после да се мисли за календара. Иначе всичко останало е безмислено. А да се спори и да се говори е просто губене на време и добре дошло за враговете на Църквата.

  42. portos каза:

    Не, че ви провокирам, отче, но ето поздрав с една милиционерска песен:
    http://www.youtube.com/watch?v=YvveqXapNxw&eurl=http://portos-14all.blogspot.com/2008/05/blog-post_5414.html

  43. portos каза:

    А като се замисля, май ще добре да Ви поздравя и с това:

    http://portos-14all.blogspot.com/2008/06/en.html

    Вижте, милиционерски въпрос се повдига регулярно, за да се блокира всеки опит на Църквата да се занимае с вероучение, мисия, да се ангажира с проблемите на обществото.

    Прощавайте, ама май бягате сега по тъч линията, отче! Хайде, да коментираме по същество! Изказахте богословски твърдения – радикални и абсолютни. Моля, дръжте се на положение от уважение към дебатиращите. Или си стойте на думите смело и публично, или отстъпете от тях прямо и публично (което, гледам, леко се опитвате да направите). И така – календарът периферен въпрос ли е. Не разбрах?!

    Аз разбирам добре страха ви от това, че „че някои хора взеха да правят анализ на изреченията ми по отделно“. Но, Христа ради, надскочете го, за да има смислен диалог. Не е ли учил така Сократ учениците си – „Първо повтори думите на опонента си и когато стигнете до съгласие, че си го разбрал, тогава подай своето възражение“.

    Моля Ви, аз не искам да Ви унизя. хайде да разискваме.

  44. portos каза:

    Контекстът се определя при правилен анализ на текстовете. Не можете да извлечете адекватен контекст при неверни и неиздържани текстове!

  45. ieromonah Ioan каза:

    Трябва да си признаете, че сте провокатор. Аз съм човек на мира и не ми се спори заради спора. Питате дали календара е периферен въпрос, ако трябва да Ви отговоря от сърце, то бих казал да. И ако помислите, обаче освободен от схоластичния подход във Вашите разсъждения, то непременно ще дойдете до извода, че ако на календара се гледа малко по отгоре и човек не се зацепва в него, като котва в дъно, то тогава всякакви спорове биха станали безпочвени. По стария календар или по новия ще дойде Господ да съди човеците? Ако се мисли малко по-есхатологично, то подобни теми, като календара нямаше да тревожат никого. Сега Ви моля да не се хващате за всяка дума. Цялата неразбория идва от хора, дето си мислят, че като запзят формата ще получат и същността. Да, ама не. Пак Ви казвам, както казах и по-горе правата вяра ни прави истинни, а не обряда. Това може да Ви прозвуча протестантски, но нали Вие искахте да се водим по ап. Павел? Ако българина се беше научил всичките тия години, как да уважава другия, то Господ нямаше да му прати подобно изкушение. А
    сега се учим от това. Ако с Вас в тази дискусия стигнем даже до идеалното решение на календарния въпрос, то именно милиционерите после, дето би трябвало да го приемат, ще ни провалят работата, защото те точно за това са сложени. И с това можем само да докажем, че земята е кръгла и всичко се връща от където е тръгнало.

  46. portos каза:

    Цитат: „Трябва да си признаете, че сте провокатор.“

    Без бой не признавам нищичко.

    Цитат: „Питате дали календара е периферен въпрос, ако трябва да Ви отговоря от сърце, то бих казал да.“

    Искрено благодаря за откритостта. Тя, обаче, не изкупва богословската неиздържаност на твърдението. Просто, защото Богослужебния календар не се занимава с въпроса „Кога ще дойде Христос“. Да поставите нещата на подобна плоскост може да означава само едно – че ви е трудно да осмислите времето в Богослужебна му перспектива.

    Не е ли Светата Лутургия подредба (преподредба) на света и времето? Хайде, нека мислим литургично, а не схоластично! Не е ли Църковния календар опит и Предание в тази подредба. И така Църковно Предание ли е? Позволете ми да съм по-манипулативен от обичайното – срещу Преданието на Църквата ли въставате, смятайки, че сте достатъчно силен да го префасонирате?!

    Прощавайте, но аз съм избягал оттам, накъдето вие сега безгрижно вървите. И ще ви засвидетелствам, че в противопоставянето между дух и форма има много смърт. Това не е Светипавловото разграничение, както се постарах да обясня наколко коментара по-на горе. Това е философска спекулация със св. Павел.

    Духът намира формата, в която да се изяви. Но Преданието на Светата Църква е именно свидетелство на предпочитаните от Духа форми.

  47. portos каза:

    Може вашите конструкции да са правомерни, относно някои други традиции, които търпят осъвременяване. Но, все повече се убеждавам, че Богослужебния ритъм не е от тях и нищо не оправдава своеволното му разстройване.

  48. portos каза:

    Цитат: „Аз съм човек на мира и не ми се спори заради спора.“

    И аз обичам мира. Но, мир „на всяка цена“ не може и не бива да има.

    …Помоему, вие бягате от аргументите ми…

  49. portos каза:

    И така: Проблем ли е разстройването на Предадения ни Богослужебен ритъм??

    Очаквам отговор.

  50. portos каза:

    Усещам как този съвсем скоро ще избяга… 🙂

  51. ieromonah Ioan каза:

    пак провокирате. искате да ме направите на сила защитник на каледара, независимо кой. Питате все едно не сте чели коментариите ми до тука. Тези, които ни предадоха Богослужебния ритъм, те дали не го променяха и допълваха, и поправяха? Св.Патриарх Евтимий обновленец ли е? НИЕ СМЕ Църквата и както си го наредим така и ще служим, и в това няма грях, а има грях ако не служим. Става въпрос за инструмент, а календара не е нищо друго освен помощен инструмент. Аз не бягам от аргументите Ви, а от схоластичната дреха, дето им обличате, не ми харесва тая мода. Не казвам, че не сте прав, просто има някаква паника в аргументацията Ви. Опасността да се следва Преданието сляпо води до традиционност, а това е езичество. Има социални, икономически, географически и др. фактори, които са водели до някои промени на Преданието(не и в догмата) , същите тези са довели и до промени в календара, но след като Църквата иска да е толкова близкок до държавата, то да не се сърди, че и набутват други условия. Когато Църквата е била част от държавата календара е бил един. Сега, чрез милиционерите, тя пак е част от държавата и следователно календара е един. Ей това му е гадното, защото Църквата е загубила свойта независимост.

  52. portos каза:

    Цитат: „просто има някаква паника в аргументацията Ви.“

    Нима?? Че вие преди минути едва събрахте мисълта си, която хвърчеше от епитетите идиотизъм и милиционерщина до фриволни тълкувания и претъкувания на св. ап. Павел.

    Струва ми се, приехте го като въпрсо на чест 🙂 и слава Богу, това май ви върна в дискусията.

    Честно си казвам – Св.Патриарх Евтимий не разбирам защо го намесвате.

    Съвсем не съм адекватен по въпроса дали е имало някаква календарна реформа. Предства нямам как е протекла, ако е имало такава и какво е засегнала. Предполагам, обаче, не е разстроила Богослужебния ритъм и не е разделила Православния свят.

    Помогнете ми сега, моля – посочете аналогична календарна реформа на тази от миналия век. Честна дума, ако ми го покажете, ще млъкна и ще си посипя главата с всичко, което намеря…

  53. portos каза:

    И така: И така: Проблем ли е разстройването на Предадения ни Богослужебен ритъм??

    (Още) очаквам отговор.

  54. portos каза:

    Не подмяната, а именно РАЗСТРОЙВАНЕТО

  55. portos каза:

    И какви „социални, икономически, географически и др. фактори“ съществуват, които да оправдаят разстройването му

  56. ieromonah Ioan каза:

    Самоцитирам се:“НИЕ СМЕ Църквата и както си го наредим така и ще служим, и в това няма грях, а има грях ако не служим“ Няма разстройване на никакви ритми. Това да не са магически книги, че ако не прочетеш нещо и значи няма да хване молитвата? Да се ризилим ли като руснаците?

  57. portos каза:

    Какви магически ритми бре, ОТЧЕ ЙОАНЕ. Говорим за ред и ритъм, Богослужебен, който Църквата е намерила за най-удачен. Седмичен, годишен… Оф!

    Какви руснаци бре, ОТЧЕ ЙОАНЕ!?

    Проклети „зони на влияние“! Проклет страх да не се прокарват гръцки, руски, западни интереси! Ей, този страх ни парализира и прави немощно собственото ни богословие и сив духовния облик. Ей, този страх – фобия от другите – те са непременно антибългари, масони, комунисти, византийци. те все не разбират нашета великост, все са със задни мисли…

    Отче, към свобода уж призовавате, а сте толкова несвободен… Разговорът е на път да свърши…Не знам дали вие усещате загубата, но аз се чувствам зле, че съм се конфронтирал с монашестващ, без особен смисъл…

  58. portos каза:

    Та, кои „НИЕ СМЕ Църквата“?

    Тези, които четем шмеман? Тези, които се причастяваме поне веднъж месечно??

    Ами другите? Ами привържениците на Стария календар??/ те не са ли Църквата? или те са по-малко църквата. И нищо, че май са доста повече…

  59. ieromonah Ioan каза:

    Пак се хванахте за думата. Аз не деля хорат на старостилни и новостилни. Да Ви обяснявам, кои сме църквата е безмислено, сам знаете кои сме. Опитвам се да доведа до главата Вие една мисъл, че календара не е тема на сегашната Българска църква, и че двата календар са правилни стига да не престава молитвата. Не оставайте с грешно впечатление, че имам някакви фобии от руснаци, гърци и.пр., просто не ми харесват националистите, а на тях изобщо не им пука за нас. и не говорете за разстроен Богослужебен ред, защото това означава, да твърдите, че ние, гърците и румънците нещо пропускаме в Богослужебния годишен кръг. Дали това нямаше да смути хилядите румънски монаси, ако нещо не беше наред с Богослужението?(това само като пример).

  60. portos каза:

    Цитат: „Опитвам се да доведа до главата Вие една мисъл, че календара не е тема на сегашната Българска църква“

    Тя главата ми, бедната, тая мисъл я увря. Няколко пътри я повтрорихте. няма да ви го отрека.

    Но това не разбрах

    Цитат: „и че двата календар са правилни стига да не престава молитвата.“

    И не успявам да разбера именно защо смятате, че въпросът с разстроения Богослужебен ритъм е несъществен, предвид историческото Православно разбиране за Свещено време (което си има и ритъм)… Успяхте само да ми лепнете етикета „магическо мислене“… Не сте пръв 🙂

  61. portos каза:

    Ако пък една тема е важна, за нея важи принципа „с време и без време“, не мислите ли? Пак опираме до твърдението ви, че темата е периферна. и аз пак питам: „защо?“. и вие пак не можете да обясните – важно било да се молим, по кой календар св. Мария Египетска се молила в пустинята (ами тя и само веднъж се е причастила – ако ще правим от примера принцип) и върха на безобразното аргументиране – по кой календар ще дойде Христос… Ех, отче… Как пък аз да ви обясня недоумението си, което някой път преминава направо в раздразнение (последното си е само мой проблем, разбира се)

  62. portos каза:

    А и св. Онуфрий да не забравим – той дава неповторим цвят на цялата ви аргументация. 🙂

    Все пак. Поздрави

  63. Prohor каза:

    До тук не видяхме нито един аргумент, като се изключи разбира се надбягването със Слънцето. Тактиката е следната: оплюй противника и търси слабите му места. Това е много „хитро” и може да носи някаква временна наслада, но няма да донесе победа (спасение). Не знам защо всички поддръжници на новия календар, смятат че аргументите на науката (астрономията) имат много по-голяма стойност от Богословските. Нали много учени вече „доказаха”, че няма Бог, ще трябва ли да се съгласим и с тях? Важно е да имаме точен календар, та ако ще и цялата Църква да се срине. Да се чуди човек… и това са право-славни християни.
    Старият календар е жив и е в употреба и днес от по-голямата част от православните християни, и то вече две хилядолетия. Не знам как се оправят тяхните Богослови с този „неточен” календар, като гледам как нашите не успяват. Добре ще е, за нашенци, да отидат на „Света Гора” или в Русия със сигурност ще бъдат изненадани.
    „И двата календара са правилни”(въпреки че е все пак еволюция) е абсурдно твърдение, ако гледаме от една и съща страна – Богословската. Само погледнете какво става с Типика – един от основните стълбове в Църквата – с две думи миш-маш. Най-многто, което може да се каже е – Боготърпим.

  64. Lakota каза:

    преди много, много години тоя „най-много Боготърпим“ Типик изобщо не е съществувал, Църквата какво, по-наклонена ли е стояла без тоя „основен стълб“?

  65. Pavel 6 каза:

    В България няма църква от 1872 г.

  66. Prohor каза:

    Това сигурно е някаква шегичка, затова и аз така ще Ви отговоря. И Вие кото малко бече несъмнено Сте се изпускал в гщичките, което сега не Бихте сторил (което важи за всички ни разбира се). Подобно завръщане, в детството, направиха протестантите, и виждаме плодовете му.
    Нещата са необратими. Тази Църква Светият Дух Я строи, както Му е угодно, а ние с Вас трябва просто добре да Я стопанисваме. Ако я нямаше колоната ( Типика) това щеше да е сграда без колона, но понеже я има – отговаряме за нея. И горко ни ако не го сторим, защото нашият Спасител казва: „ Ако не бях дошъл и не бях им говорил, грях не щяха да имат; а сега нямат извинение за греха си.” Йоан [15:23]
    Това е.

  67. Lakota каза:

    и аз като малко биче (?може би от „бизонче“?) съм се „изпускал“, но е вярно, ако се следва Вашата логика, че след време всички (ако сме стигнали до тоя момент) нахлузваме отново памперсите. Следователно сравнението с человеческото развитие, май е неуместно.

    Знаех си аз, че не е достатъчен само Христос за „добре сглобеното здание“. И вече съм абсолютно сигурен, че свети апостол Тома не държи в ръката си (погледнете му иконата на тоя апостол) руло с тайно евангелие, но държи Типик и священ календар.

  68. portos каза:

    дразни ни и Христос Вседържител. Я да Го оставим гол на Кръстта, че от там да ни умилява…

    Цитат от lakota:
    „Знаех си аз, че не е достатъчен само Христос за „добре сглобеното здание“.

    Точно, точно… Дойдохме си на думата „Solla skriptura, solla Christ, solla fide“ Кой ще даде сега едно хубаво „Ейме-е-емн!“

  69. Prohor каза:

    Простете ми за грешката, исках да напиша – бебче – но както виждате и аз не съм безгрешен, а и сигурно не особено оригинален с примера си, както отбелязвате, но уверявам Ви добронамерен.
    Разсъжденията Ви са протестантски. Добре ще е за Вас, ( ако Сте православен) за духовните неща, да се доверявате повече на Светите Отци отколкото на себе си.
    Бъдете здрав!

  70. jimo каза:

    Уважаеми отец Колев,
    Бихте ли прегледали моя статия от 30.06.2008?
    Много ще се радвам, ако ми се обадите – дом.
    тел: 856-46-06, служ. тел: 9266-238, e-mail:
    isimeonov@ccbank.bg, i.simeonov2007@abv.bg!!
    Любезни поздрави !
    Иван Симеонов

Споделете в социалните мрежи