Стар ли е „старият“ календар?

Мнозина вече са писали по този въпрос и становището на Църквата е ясно и еднозначно, но тъй като и до днес той си остава неразбран и подценяван, стори се и на мене богоугодно да напиша няколко реда. Нямам претенции за авторско право над написаното по-долу. Всичко тук написано съм събирал от много и различна литература – от духовния опит на Църквата. Моето единствено желание е повече православни християни де се осведомят по този въпрос, за да не бъде използвано невежеството като оръжие против Истината.
Кои са свидетелствата за нашата увереност, че каузата която защитаваме е права? Наистина ли въпроса с възстановяването на Юлианския църковен календар е важен? Трябва ли да работим за това или е достатъчно да знаем истината? Не е ли по-добре да оставим друг да свърши тази работа, понеже нищо не зависи от нас? Това са въпроси които си е задавал всеки, който се надява на Бога и търси Неговото царство. Нека потърсим отговорите на тези въпроси като се обърнем към двехилядолетния духовен опит на Църквата.
Юлианският календар
Юлианският календар е въведен в употреба 46 години преди раждането на нашия Спасител Иисус Христос. Въведен е от римския император Гай Юлий Цезар, с цел утвърждаване на Римската империя, и е бил задължителен за всички територии над които тя се е простирала. За основа на Юлианския е послужил древноегипетски календар от преди 2776 години преди Христа. Поначало той не е църковен календар, но е пригоден за нуждите на Църквата и е осветен от неговата двехилядолетна употреба. Днес той е неделима част от Църковният календар.
Лунният календар
Преди още хората да се научат да правят точни астрономически наблюдения, е бил използван лунният календар. Тъй като е по-лесно да се наблюдава интервала от време между две пълнолуния, древните народи са създали и използвали този календар.
Един лунен месец е равен на 29,53 денонощия, но за по-голямо удобство месеците са били редувани последователно от 29 и 30 дни. Това е една сравнително голяма точност, която отговаря на реалността и не случайно този календар и до днес е в употреба в Израел и по него евреите изчисляват Пасхата си.
Църковният календар
Нашият църковен календар е едно уникално съчетание между слънчевия – Юлиански календар и лунния календар. Началото му е поставено през 325 година на Първия вселенски събор в малоазийския град Никeя. В първите векове християните не празнували християнската Пасха (Възкресение Христово или Великден) по едно и също време. За да се премахне тази аномалия, на този събор били определени единни правила за изчисляване на нейната дата. Така в църковния календар се образуват два взанмносвързани годишни кръга – неподвижен и подвижен. От неподвижния кръг или Месецослова, основа на който е Юлианския календар се определят неподвижните празници през годината. Това са Рождество Христово, Успение Богородично, Гергьовден, т.е. всички Господски, Богородични и светийски празници. Датата за тяхното честване през годината е точно определена и не се изменя, откъдето носят и името си – неподвижни.
Подвижният годишен кръг определя празниците, свързани с християнската Пасха и самата Пасха. Той е тясно свързан и зависим от лунния календар, тъй като евреите изчисляват Пасхата си по него. Според реда на евангелските събития, Възкресение Христово е след еврейската Пасха, и това е причината за обвързаността и зависимостта му от нея.
Взаимодействието между тези два годишни кръга, наречено още Пасхалия, стои пред нас като основно изискване от Първия вселенски събор. В подкрепа на това е и Седмо апостолско правило, което гласи: „Епископ, презвитер или дякон, който празнува светия ден на Пасхата, преди пролетното равноденствие, заедно с юдеите, да се низвергне от свещен чин“. Тоест пред нас стоят две основни изисквания: не преди пролетното равноденствие, което се определя от слънчевия – Юлиански календар, и не заедно с юдеите (ще рече след юдеите, за да се спази редът на евангелските събития), което се определя от лунния календар. Поради това откритата от учените и използвана от Църквата взаимна връзка (цикличност) между лунния и слънчевия календари се оказва толкова важна и неповторима. Както неразривно свързани в едно спасително учение са Стария и Новия завет, така неразривно свързани в Църковния календар са лунният и слънчевият календари. Да се откажем от която и да е част ние не можем, защото истините в Православната Църква са Богоустановени и поради това не подлежат на промяна. Въвеждането на друг календар за църковна употреба, освен че би било бунт срещу „несъвършенството“ на това Божие творение, но на практика е невъможно.
Научната гледна точка, която не е обект на нашето изследване, също смята, че тази корекция е неудачна. За науката днес е известно, че вселената, в която живеем, е динамична. Тя непрекъснато се разширява. Всички галактики непрестанно се отдалечават от един общ център, а слънцата в нашата галактика от центъра й. Нашето Слънце и Земята също. Земята забавя своята скорост. Всеки който е запознат с тази материя, би се засмял на желанието на папа Григорий XIII да „закове“ Земята завинаги на едно и също място спрямо всички околни небесни тела. Григорианският календар, като едно лошо копие на Юлианския, носи всички негови недостатъци. Предимството обаче на Юлианският календар е, че той удовлетворява напълно нуждите и на Църквата и на науката. Той е утвърден от двехилядолетната история на Църквата и благословен от Бога. Свидетелство за това са безкрайния низ от божии угодници и чудесата, които Бог извърши чрез тях. Този календар обаче не беше угоден на „духът на промяната“ – дявола и неговите чеда, които се стремят всичко да се промени и обърка.
Началото на календара, който днес е на богослужебна употреба в БПЦ е поставено в 1582 г. Тогава на 24 февруари папа Григорий XIII издал специална була, според която датите се премествали с 10 дена напред и се нареждало след 4.X.1582 г. да бъде ден 15.X.1582 г. По-късно се добавят още три дни „за да се навакса изоставането“ до наши дни. С това дните стават тринадесет и така печално завършва „усъвършенстването“ на календара. Основанието за тази корекция е това, че по времето на Първия вселенски събор през 325 година пролетното равноденствие е било на 21 март. Според папа Григорий XIII, на този събор е взето решение пролетното равноденствие да бъде „заковано“ на 21 март. Според историческите свидетелства, основание за такова решение няма. През 1582 г. пролетното равноденствие е било на 11 март и затова той издава въпросната була. Това решение той взима, без да изучи задълбочено проблема, под влиянието на псевдоучени, които са смятали Земята за център на света, и че целия космос се върти около нея (едно учение, което и по онова време е било вече отхвърлено).
Много учени и богослови тогава са се противопоставяли на тази промяна, понеже лунният календар не може да влезе в каквато и да е връзка с новия слънчев не се притеснили от това, а променили и лунния календар и цялата Пасхалия. Така съгласуваността между тези два календара била нарушена, което пък довело до там, че Възкресение Христово в някои години съвпада с еврейската Пасха и дори отива преди нея. Това е грубо потъпкване на църковно-каноничсските изисквания, за които стана дума по-горе, но властолюбието и амбициозността на папата за утвърждаване на папската власт, са били по-тежки от всички научни и богословски аргументи. Така започва натиска на католическата църква за възприемане на новия календар. Без да следваме историческия ход на събитията, ще отбележим, че като се изключат Италия, Испания, Португалия и Полша, които още тогава на 4.X. 1582 г. приемат календара, повсеместно започват протести и въстания. Безбройни са жертвите на това нововъведение, но под натиска на Рим, постепенно много страни приемат този календар: Англия – 1751 г., Швеция и Финландия – 1753 г., Швейцария – 1811 г. и т.н.
Още щом провел реформата, папа Григорий XIII изпратил в Цариград пратеници с богати дарове и предложение към тогавашния патриарх Иеремия II да приеме новия календар. Патриарх Иеремия II веднага осъдил нововъведението, заради църковно-каноническите му отстъпления и върнал пратениците на папата с даровете. На следващата година (1583 г.), той свикал църковен събор, който взел следното решение:
Окръжно послание на поместния Константинополски събор, свикан в 1583 г.
Патриаршески синодален сигилион
Който не спазва обичаите на Църквата и онова, което са ни заповядали седемте св.Вселенски Събора за Светата Пасха и за Месецослова и добре са ни законоположили да спазваме, а желае да следва григорианската Пасхалия и Месецослов и заедно с безбожните астрономи противодейства на всички решения на св.събори, като желае да ги измени или отслаби, такъв да бъде анатема отлъчен от Църквата и от събранието на верните. А вие, благочестиви и православни християни, пребъдвайте в това, на което сте се научили, в което сте се родили и възпитали и когато стане необходимо, пролейте даже самата си кръв, за да запазите отеческата вяра и изповедание.
Константинополски патриарх Иеремия Александрийски патриарх Силвестър Иерусалимски патриарх Софроний и останалите архиереи на Събора
Подобно съдържание има и изпратеното тогава окръжно послание до християните в западна Европа от Александрийския патриарх Силвестър:
„Православната Църква веднъж завинаги е отсъдила да не се приема изобщо никакво новаторство и да не се отстъпва от нищо старо“.
Въвеждането на новия стил е било осъдено от много патриарси и архиереи на Православната църква през следващите столетия. Например Константинополския патриарх Калиник XI заедно с Антиохийския патриарх Атанасий (1686 – 1728 г.), свидетелстват, че празнуването на Пасха заедно с католиците, отричането на установените правила на Православната Църква за постите и приемането на Устава (Месецослова) на Римската църква е измяна на Православието и отстъпление от светоотеческнте завети, гибелно за чадата на Православната Църква. Вселенският патриарх Кирил V в своето Окръжно послание от 1756 г., налага на християните приели новия стил, страшни проклятия за временния и вечния живот.
За да предпази православните от приемането на новия стил като от най-тежък грях, вселенският патриарх Антим VI заедно с други източни патриарси: Александрийският Иеротей, Антиохийският Методий и Иерусалимският Кирил заедно с техните синоди през 1848 г. в Окръжно послание от името на Едната Съборна Апостолска Църква са изказали такова изповядване на вярата:
„При нас ни патриарси, ни събори никога не са могли да въведат нещо ново, защото пазител на благочестието е самото Тяло на Църквата… Нека държим изповеданието от такива мъже – св. Отци, нека да отхвърляме всяко нововъведение като дяволско внушение, та ако някой би дръзнал или с дело, или с дума, или с помисъл на такова нововъведение – такъв вече се е отрекъл от вярата Христова и доброволно се е подхвърлил на вечно проклятие, заради хулата против Светия Дух, Който (според него) сякаш е говорил несъвършено в Свещеното Писание и на Вселенските Събори. И така всички, внасящи в Църквата нововъведения – били те еретици, или разколници, облекли се доброволно в проклятие като в риза (Пс. 108,9), макар да са папи, макар да са патриарси, макар да са миряни или дори ангел от небето – анатема да бъде!“
През 1917-1918 г. Всерусийския Църковен Събор след разглеждане на въпроса за новия календарен стил е издал постановление строго да се придържаме към стария стил при църковното времеизчисление. Взети били под внимание не само църковно-каноническите, но и съвременните научно-астрономически съображения, като е било посочено предимството на Юлианския календар и че преминаването към Григорианския календар ще бъде пагубно за Православната Църква.
Приемане на Григорианския календар
в някои Православни Църкви
В православния свят Григорианският календар е бил възприеман най-напред само за гражданска употреба, като в последствие под натиска на силно развиващото се масонство е бил възприеман и за църковна употреба. За гражданска употреба в България е бил възприет н а 31.III.1916 г., в Русия – на 31.I.1918 г., в Сърбия – на 18.I.1919 г. в Гърция – на 9.III.1924 г. и т.н.
За първи път, на обявения за „Всеправославен“ конгрес в Константинопол през май 1923 г. се взема решение да се премине към новия стил. На този конгрес не са присъствали Александрийския, Антиохийския и Иерусалимския патриарси, които по-късно осъдили неговите решения, а така също не е имало представители на Руската Православна Църква. Не са присъствали и представители и на Българската Православна Църква, която според Цариградската е била схизматична (в изолация). Макар че поради негодуванието на православния народ на новатора патриарх Мелстий му се наложило да се оттегли в покой, следващата година последвалия го патриарх Григорий все пак въвежда новия календар. Под натиска на Константинопол, Румънската Църква първа въвежда новия стил.
Свидетелство за реакцията на източните патриарси е писмото на Александрийския патриарх Фотий (1853-1925 г.) до един от инициаторите на календарната реформа – Атинският епископ Хризостом (Пападопулос) във връзка с въвеждането на новия етил в Гръцката Църква: „Няма да скрием, Блаженнeйши брате, голямата скръб и удивление, които предизвика в Синода ни това неочаквано съобщение… , че без никаква действителна нужда, противно на свидетелството и уверенията на Ваше блаженство, без догматически и канонически причини бе отхвърлена братската препоръка и молба на четири Апостолски престола (Александрийски, Антиохийски, Иерусалимски и Кипърската Православна Църква), от векове държащи за истината и едностранно се предлага поправянето на една „практика“, която се използва не само от Гръцката, но и от цялата Православна Църква…
В заключение на всичко горе казано … , довеждаме до знанието на Ваше Блаженство, че … „поправянето“ на календара, за което ни съобщавате като за вече постановено, нашият Синод отхвърля и … остава на своето предишно становище, като предлага отново свикването на Събор – или голям поместен, или Вселенски, без който, според общо установения ред в цялата Църква нито дадено мнение, нито едностранно решение би било канонически валидно и притежаващо необходимата сила.“ (писмо №226/ 20.IV.1924 г.).
Въпреки че решенията на този „конгрес“ били осъдени, Мелетий IV прибегнал и до лъжа, като изпратил писма до финландския Архиепископ Серафим и руския Патриарх Тихон, в които предлага съгласно „решение“ на Православните Църкви да се въведе новия църковен стил. След огромната съпротива на клира и православните християни и след установяване на измамата, патриарх Тихон отменил разпореждането си за промяната.
Така или иначе пробив в единството на Църквата вече бил направен. Тази реформа, считана от някои за маловажна, остави след себе си много смутове и разколи. Тя довежда до там, че например в Гърция, духовниците, които не са се подчинили на нововъведението, да бъдат лишени от сан, затваряни в затвор, църкви и манастири били затворени, братства разпуснати, а монаси и монахини разстригани и заточени. Подобни примери могат да се дадат за всички православни страни и църкви приели новия календар.
Независимо от огромните усилия на „духът на промяната“ – днес повечето православни християни служат на Бога и почитат неговите светии по Църковния – Юлиански календар. Най-многобройната Руска Православна Църква, върхът на копието -Иерусалимската Православна Църква, Сръбската Православна Църква, Македонската Православна Църква, Грузинската Православна Църква, както и части от всички останали православни църкви.
Приемане на Григорианския календар за гражданска употреба в България
В България промяната започва през 1916 г., като по Указ на царя – католика Фердинанд след 31.III.1916 г. настъпва 14.IV.1916 г. Същата година на 4.VII./21.VI. ст.ст. с решение № 3551 Светия Синод на БПЦ отхвърля „новия“ календар като абсолютно неприемлив за богослужебна употреба. Въвежда като правило на всички църковни книжа и документи да се отбелязва датата по нов и стар стил едновременно (горния пример), но богослужението продължава да се извършва по „стария“ – Юлиански календар.
Този факт не бива да се пренебрегва, защото днес някои недобросъвестни човеци спекулират с това, като казват: „През 1916 г. беше сменен календарът и след това през 1968 г. беше възстановен и сега този календар, който употребяваме днес, е всъщност стария.“ За доказателство на това , често показват богослужебните книги, писани преди 1916 г. и казват: „Вижте датите тук са както днес.“ Това е груба спекулация и за жалост намира почва, поради ширещото се невежество и незаинтересованост на мнозина за истините на Църквата.
Въвеждане на Григорианския календар за църковна употреба в България
Новия календар сe въвежда у нас за богослужебна употреба от 20.12.1968 г. На 18.06.1968 г. БПЦ излиза с „послание до клира и всички чеда на БПЦ“, в края на което четем следните аргументи: …“През 1967 г. Св. Синод посвети няколко заседания на календарния въпрос и като взе предвид:
1. че въвеждането на изправения от междуправославната комисия Юлиански календар сс желае от клира и вярващия народ;
2. че то ще премахне тая несъобразност Нова година да се чествува преди Рождество Христово, при което се нарушава Коледния пост;
3. че приемането на тоя календар съответствува на икуменическите стремежи на Св. Църква;
4. че въвеждането на поправения Юлиански календар означава връщане към църковно – богослужебните традиции на нашия народ, когато имаше единна дата на празници и особено на такива, които са свързани с празнуване богослужебно паметта на български светии (напр. Св. Св. Кирил и Методий).
Като чете човек тези „сериозни основания“ за промяната, на първото от тях може просто да се усмихне, защото е напълно в духа на времето. Както се казва „глас народен – глас Божий“. Щом пък толкова иска народа… А кой казва, че се нарушава поста? Нарушаваше ли се той преди 1968 г. – у нас, както и в Русия, Сърбия, Македония и Йерусалим до днес. Ако постът се нарушава от невярващите и друговерците, това не е наш проблем, а ако ни е грижа за немощните православни християни, то Рождествснския пост бездруго не е строг и Църквата би могла да благослови в новогодишната нощ да се яде риба. Освен това Новата година, както всички знаем, за православните християни е на 14 септември ст.ст., а и не мисля, че трябва да се отдава такова голямо значение на този светски празник. Що се отнася да икуменическите стремежи на Църквата то днес тя, слава Богу, е извън това сатанинско сборище от всякакви религиозни общества: шамани, секти, мюсюлмани, будисти, сексуални общества и т.н. Четвъртото съображение е просто абсурдно, защото днес Църквата чества Светите братя на 11 май, незабелязано за никого, докато целия български народ ги почита на 24 май, което и децата знаят.
Какво се постигна с промяната? На практика стана така, че много от празниците се изпразниха от религиозното им съдържание. Например в много села на 28 август има събор на селото. Но това е, защото на 28 август е „Успение Богородично“. След като са попостили, миряните отиват сутринта най-напред в черквата, за молитва и причастие, а след това, заслужено след поста, започва народно увеселение, за утеха на човеците и за слава на Бога. И сега по силата на голямата инерция на традициите тези събори ги има, но тогава църквите са затворени и остава само веселбата. Доста години след промяната едни празнуваха по „старо“, други по „ново“ докато на края повечето се объркаха и умориха и просто празнуваха. Въведоха се празници на овчаря, комбайнeра, акушера, лозаря и т.н. Попитайте например днес един студент, защо 8 декември е техния празник и в отговор ще видите малко блясък в очите и плаха усмивка. Не знаят, че на този ден Църквата чества паметта на Св. Климент Охридски, а Софийския Университет носи неговото име. Такива примери има много и те са причина за бездуховността на много от нас днес.
Нарушение на Църковния Устав – Месецослов, предизвикани от въвеждането на Григорианския календар
Всички богослужебни последования в Църквата имат божествен произход. Първата Св. Литургия е била написана от Св. Яков, брат Господен, и пръв Епископ на Йерусалим, научен на нея от нашия Господ. По-късно с развитието на Църквата се развива и разширява и богослужението, което е записано в църковния Устав (Типик). Основен принцип при съставянето на Типика, както и въобще в Църквата, винаги е бил новото да не отхвърля старото, а да го допълва, доразвива и разширява. Да видим какво става с църковния Устав при промяната на календара? Какво направи БПЦ, за да преодолее проблемите възникващи с въвеждането на новия календар? В предговора на Устава е записано: „Новото издание се налага поради въвеждането на новия календар, което особено засяга богослужебния ред на празниците, които се падат през времето на постния и цветния период, от края на януари до началото на юли. За този период всичко е преработено.“ Това е. Работи се със замах. Ще приведа някои конкретни примери за нарушенията, които се правят днес в богослужението, в следствие от промяната.
Друг много показателен пример за нарушение на Устава е Петровия пост. Той е установен още от дълбока древност (Св. Атанасий Велики) като един от големите постни периоди в Църквата. Тъй като началото му зависи от подвижния кръг на годината, той може да продължи от 8 до 42 дни, но при въвеждането на новия стил той се съкращава на няколко дни или напълно изчезва. Това води до там, че православните християни като се причастят един път по-малко, ще положат една тухличка по-малко във вечните си жилища. Така веднага става ясно, на кого е угодно това.
Друг пример за нарушение на църковния Устав е големият православен празник Кирио-Пасха. Така се нарича съвпадението на празниците Благовещение и Великден в един ден, което при новия стил не е възможно. От нововъведението се обърква и реда на евангелските четива през годината. Единственото нещо, което не може да бъде объркано е яденето на Гергьовско агне, защото според „мъдрото“ решение на БПЦ Гергьовден остава и се празнува и днес по стар стил. В противен случай той много често ще се пада по време на пост, а така „и вълка сит и агнето цяло“. Това е едно негласно признаване на правотата на Юлианския календар.
Нарушаването на църковния Устав е тежък грях независимо от това, че не е нарушение на догматическа истина. Но нали думите на Христос: „Ако и Църквата не послуша, нека ти бъде като езичник и митар“ (Мат. 18,17), не се отнасят до нарушение на догматически истини и въпреки това според думите на Спасителя това е тежък грях, който налага отлъчване от Църквата. Църковния Устав, за нас православните християни, е свещен закон, който ни ръководи в нашето богослужение. Той е гласът на нашата Майка – Църквата. Към този глас ние трябва да се отнасяме не с пренебрежение, а със синовна вярност и послушание, защото любовта към Бога, според нашия Спасител, се изразява с изпълнение на заповедите му, и който ги изпълнява пребъдва в Божията любов. Ако допуснем, че новото времеизчисление е правилно, тогава се оказва, че времеизчислениeто според Типика е неправилно. Коя е истината? Да видим от къде произхождат едното и другото. Типикът е създаден от Православната Църква, и е огледало на истините на Църквата, вложени от тези, които заради ревността им по Истината, сам Бог прослави, а новото времеизчисление е от католиците – потънали в тъмнината на всякакви ереси и заблуди. Какво? – отговорът е много прост.
Заключение
Без да се поставя под съмнение каноничността и наличие на благодат в БПЦ, държейки на йерархичната й цялост и желанието да се запази Църквата от разколи, не бива да се пренебрегват пагубните последици от новостилното отстъпление. Тежкото положение на Църквата ни днес, разколите, все по-оскъдяващото монашество, бездуховността на някои клирици и миряни, са все плодовете на отстъплението от Истината. Още от дълбока древност, от историята на еврейския народ в Библията, знаем че колкото пъти еврейския народ е обръщал гръб на своя Бог, толкова пъти е бил подлаган на разорение. Такива са плодовете на отдалечаването от Бога. Въпросът с възстановяването на календара е в правомощията на Св. Синод на БПЦ и той носи отговорността за това. Ако през 1968 г. в най-тежките тоталитарни години БПЦ бе принудена чрез натиск от различни посоки да приеме тази промяна, то сега няма оправдание това отстъпление да продължава. Отговорността обаче тежи и върху всеки един от нас клириците и миряните в БПЦ. Ние не можем с делата си да променим нещата, но ако включим в ежедневните си молитви и тази, Бог да премахне календарното разделение между православните християни, то Той е силен и по нашите молитви може да го стори. Достатъчно е само да го желаем и от сърце да Го помолим за това, защото …“ако двама от вас се съгласят да просят нещо, каквото и да било, ще им бъде дадено от моя Отец небесен. Защото дето са двама или трима събрани в мое име, там съм и Аз посред тях“ (Мат. 18: 19,20). Знаем колко са чувствителни хората към промените, но когато става дума за отвръщане от злото и обръщане към Истината, то за това и Бог ще ни помогне та всичко да мине по-безболезнено. А това че ще има и недоволни не е аргумент, защото Православната Църква, не служи на човеците, както много други религиозни формирования, а ги учи как да служат на Бога, за да получат живот в изобилие. Не трябва да се залъгваме с някакво псевдо спокойствие в Църквата: „Не мислете, че дойдох да донеса мир на земята: не мир дойдох да донеса, а меч; … и който не взема кръста си, а следва подире Ми, не е достоен за Мене. Който е запазил душата си ще я изгуби, а който е изгубил душата си заради Мене, ще я запази“ (Мат. 10: 34,38,39). Освен всички тук посочени аргументи има и още един против промяната. Когато става дума за нещо толкова важно като нашия живот не си струва да правим експерименти със себе си. Имаме изпитано вече от 2000 години средство, което трябва да използваме. Тук няма място за експерименти. Нашето внимание трябва да бъде насочено главно към опазване на Православното, Истинското, Божието учение за спасение на човеците. Защото каква полза от сол, казва Христос, която не соли, и каква полза от едно приятно за ухото и в мир с всички учение, което не спасява. Нашата Вяра е не просто една от религиите, а наука за вечен живот и всеки, който дръзне да наруши законите на тази наука, се оказва враг на самия себе си, на живота си, на Бога. Ако човекът, както казва нашия Господ, се спасява в дух и истина, то понеже за малцина днес може да се каже, че живеят по дух, то нека положим усилия поне да опазим истината и да се надяваме на Божията милост. Ако ли и истината не опазим, какво ни остава?
като един православен християнин се моля за въвеждане на стария календар в България изказването че не празнуваме дати е твърде арогантно явно хората нависоко ни мислят за доста прости и необразовани те обичат да благославят богатите барековци а за най-малките кой да мисли – остава ни Христос те и него не разпознаха и сега да дойде пак фарисеите в черно със съдействието на светската власт ще го разпънат колко познато нали братя явно за хилядолетия не сме се променили ни най-малко дали те четат този сайт? дано има полза остава ни молитвата и аз искам в храма който посещавам вТърново да служим по стария стил -св.вмч.Марина
Бог да ни е на помощ!
В изказването, че празнуваме събития, а не дати, има много високо и светоотеческо богословие, нежели арогантност… Пояснителен риторичен въпрос – на 25 декември ли е „рождения ден на Иисус Христос“??
При все това ми е все още далечна темата. Нямам сериозно виждане по въпроса. Надявам се да се получи стийностна дискусия и да си го изясня за себе си.
По кой календар се е молел в пустинята Св.Онуфрий? Той, казват, 60години не бил говорил с човек и даже нямал дрехи, дали му е пукало за глупавия, недодялан календар? Какво отново сте се заяли с този абсолютно глупав въпрос, по кой календар да се молим, а не вземете да си хабите силите за молитва и не по календара, а по сърце. Разни милиционери повдигат на съборите идиотски болни теми, за да отклонят Църквата от истинските и проблеми. Тези провокатори ще получат своята награда. Не календара обърква нещата, а комунистите в раса. Говорят против масоните, а самите са масони и предатели. Какво сте го зацелували този календар? Нито Рождество, нито Пасха се празнуват на свойте истински дати и сте станали като слепи, които не виждате, а се опитвате да направите Св.Отци съучастници на свойте си заблуждения. Идиоти стигат до това да утвърждават, че Св.Огън слизал на Божия Гроб по правосалвния календар, все едно те казват на Бога кога да чудотвори. ОСТАВЕТЕ ТОЗИ КАЛЕНДАР НА МИРА И СЕ МОЛЕТЕ ДА ВИ СЕ ПРОСТЯТ ГРЕХОВЕТЕ! ХОДЕТЕ В ХРАМА С ВРЕМЕ И БЕЗ ВРЕМЕ; СИЛАТА Е В ОБЩАТА МОЛИТВА И НЕ Е ЗАВИСИ ОТ ТОЧНИ ИЛИ НЕТОЧНИ КАЛЕНДАРИ!
Отче Йоане, това не е идиотизъм. Аргументите им наистина хващат място, независимо, че не са облечени в съвременен академичен жаргон. даже, усещам в тях да диша Древно чувство за Предание.
Но от патоса и в коментара ти разбирам друго, че темата е болна. Ако беше толкоз ясна, щеше да е значително по-малко болна, струва ми се… Не мислиш ли и ти така?
Като чета написаното тук, а и в други статии, се убеждавам, че старият календар е по-правилен. Но дори да оставим въпроса справилността на единия и другия календар на страна е нелепо да се празнуват неподвижните празници на различни дати. Нали когато е Възкресение целият православен свят ликува, защо да не е така на всички православни празници? Въпросът с календара създава голямо различие в православния свят и следователно трябва да бъде решен един път за винаги. Нека всички православни преодолеят гордостта си и да се намери един календар – бил той нов или стар, и всички да празнуваме заедно!!! Дай, Боже, по-скоро да се реши тоя проблем.
Tova e statia napisana ot niakoi vrl starostilec ! Nima kato spazvam Iulianskia kalendar schte se spasia? nima tova e kriterii za spasenieto? A znaete li che tezi „istinskite“ pravoslavni sa se razdelili na 7-8 Sinoda v Garcia i se iztakvat che izvan tiaxnata carkva’
“ Niama spasenie“! V Balgaria vernite se vodiat ot edin maloumen „episkop“ podchinen na oschte po maloumen“ mitropolit“ Dokato ne sprem da dalbaem tam kadeto ne ni e miastoto to nischto niama da se promeni!
Тръгнах да пиша коментар по темата, но когато видях написаното от ieromonah Ioan се отказах. Напълно съм съгласен с написаното от отеца и го подкрепям. Подобни изкуствени дискусии наистина целят да отклонят вниманието на хората от истинските проблеми в БПЦ.
Нека се каже открито, кой иска да се смени календара в БПЦ. Това са заразените с календарната ерес, както и тия дето са против съврененния български език в Богослужението. Хора, които искат да живеят в 15 век, но с всички удобства на 21 век. Тия дето си мислят, че с дължината на брадата се измерва благодатта и че с мазната коса благочестието. Няма правилен, благословен, точен, църковен и тн. календар, всичко е човешка направия и суета.
изтъквам само факта че това води до разкол
и макар и въпроса да се струва маловажен щом води до разцепления и съблазън на най-малките то тогава какъв е според вас ???
а и не разбирам защо този въпрос толкова много дразни-значи има проблем а смятате ли че един еромонах трябва да изпуска така нервите си? като титла високо спрямо нас обикновените но може би титлата трябва да се живее и да бъде за пример
Не знам защо протестантстващите винаги се връщат в пустинята. Та нали ние не живеем в пустиня. Щом празнуваме събития, представете си какво би станало ако всеки свещеник определя сам честването на празниците в своята църква.
Като гледам каква злоба струи от някои коментари, явно Звяра е настъпан на болното място. Той най – много се страхува от Истината и от единението в Нея.
„ Иисус му отвърна ако говорих зле, докажи злото; ако ли – добре, защо ме биеш?” Йоан [18:24]
Вече видях и своето име по-горе и реших да драсна и моето мнение.
Юлинският календар трупа грешка от незнам си колко минути всяка година. Доколкото знам, всеки календар е съобразен с движението на небесните тела. Тъй като с времето са се трупали грешки, би трябвало те да се компенсират. За това, колко да се компенсират, трябва да се произнесат учените.
Написано от ieromonah Ioan / на 2008-06-26 23:04:49/ е много смущаващо. НЕ ВЯРВАМ ДА Е ДУХОВНИК, може би само използва такова име. Дори да е от квотата на „провокаторите“, би трябвало да знае, че в обсъждане се ползват аргументи. Търсих нещо такова за цитат, но не открих нищо освен злост, от началото до края. ??? Чудна работа…
По поставения въпрос подкрепям написано от jordanph и от Prohor. Господ да ни изпрати просветление за Истината и за единението в Нея.
човека не е духовник просто използва титлата в началото и аз се подведох но времето в което живеем е лукаво и твърде опасно от духовна гледна точка не съдя никого просто и аз преди време имах извесна злоба в себе си но мисля и слава Богу почвам да улягам
дерзайте сайта е добър и мисля че има полза от тези коментари
Като ви чета коментарийте и на двамата, ами вие сте си лика прилика, защо не вземете да създадете едно здраво старостилно семейство, да си родите едни здрави старостилчета, за да не загине никога вашия народ. Да сте чували случайно, че астрономическата и календарна наука се е развила за последните 2000 години? И че е работа на учените и специалистите да определят календара, а не на ентусиасти с бради и още по-малко на Мия и Йордан? Жалки сте, ама кво да ви прави човек, нали и вие трябва да се занимавате с нещо.
Не ме разиеромонашвайте без време Мия, а прочетете още веднаж това дето го написах с големите букви и ще видите, че в него няма злость(русизъм употребен от Вас, явен знак за подсъзнателната ви привързаност към Матушка Русь и нейния календар, обаче до колкото разбирам Вие сте чадо на Майка България.) Обвинявате ме в отсъствие на аргументи и именно тука Ви е заблуждението, защото очаквате да стана адвокат на календара, ама не аз съм за календата, а календара е за мене. Ако този аргумент не Вие е достатачен или не го разбирате, то наистина не мога да Ви помогна.
Не е вярно, че студенти не знаят, защо празнуват на 8-ми декември. Някои смятат, че защото тогава е убит Джон Ленън….
Като чета защитниците на новия и на стария календар, имам чувството, че всички са прави донякъде. Но вече съм сигурен: и двете страни пропускат „неудобните“ аргументи на противника встрани от дискусията.
Дякон Пенко Колев не споменава Московското Всеправославно съвещание от 1948 г., за което четох скоро. Не обсъжда и други аргументи на „новостилците“.
Въпросът за стария календар е изключително важен и е жалко, че на Събора в Р. ман-р бе посрещнат с дюдюкания от епископи и свещеници. Това е поведение на нискочели футболни фенове, люпещи семки на стадиона, а не на православни духовници. Впрочем когато простаците в Църквата започват да преобладават се провеждат събори познати в Църк. история като събора под Дъба, осъдил св. Иоан Златоуст, Разбойническия събор и този във Филипополис, осъдил св. Атанасий Велики. Когато пък преобладават боговдъхновени отци, говорим за Вселенски Събори. Новият календар е приет от Св. Синод в намален състав през 68 г. с цел да удовлетвори икуменическите контакти на БПЦ. С тази цел е и променен /!/ Символа на вярата от протопрезв. Стефан Цанков, в члена си за „Една Свята Съборна и Апостолска Църква, на „Вселенска“, както се чете днес у нас! Така стигнахме до промяна в богослужението и разкол вътре в Православната Църква. На практика БПЦ празнува Рождество с папата, а не с правосл. братя от Русия, Грузия, Света Гора, Иерусалимска Патриаршия и пр. Защитниците на нов. кал-р трябва да решат дали искат да запазят Православното Предание непокътнато и така да го предадат нататък или ще лукавстват, търсейки оправдание за своето предателство. Много е лесно да се използват обидни клишета и квалификации за защитниците на ст. кал-р, но преди това е добре да се осведомят правилен ли е нов.кал-р и как е приеман от от правосл. свети отци. Прочетете по въпроса напр. статиите на Глубоковски и Арх. Серафим Соболев!
Колкото и разгорещена да е дискусията, трябва да намерим сили да подходим към въпроса от църковно-канонична гледна точка. Ако го направим ще видим, че новият календар принуждава православните християни да влизат в явно противоречие с богослужебните устави и предание на Църквата. И това се прави гордо, високомерно, насред Божиите храмове. Такова нещо св. Оуфрий в пустинята не е правил. Противопоставянето на дата и събитие в аргумента „празнуваме събития, а не дати“ е недопустимо за православен духовник. Много е просто. Празнуваме събития, но на определени за това дати. Не задължително, защото това е точната дата на събитието, а защото проявяваме любов и послушание към труда и подвизите на Св. Отци, които са съставили този прекрасен богослужебен ред и реда на празниците в месецослова. Нима това е ерес (старостилство), или пък русизъм. Та нали векове наред цялата Православна Църква е служила по Юлиянския (т. нар стар) календар. И през тези векове Църквата е била единна и е давала благодатни плодове. А днес !? Що се отнася до науката, при въвеждането на григориянския (нов) календар в употреба на запад, срещу него възстава буквално целият научен елит. При всичките си претенции за точност, той се оказва по-неточен и най вече по-труден за употреба от юлиянския. Това, което най-вече би трябвало да интересува нас православните християни е, че новият календар е абсолютно неприложим в православното богослужение. Дано намерим добра и богоудна воля да го решим подобаващо!
Абсолютно безсмислено е, отче Иоане, да убеждаваш старокалендарец, че живее в пълна заблуда. И ангел да слезе от небето и да ги изобличава с най-категорични доводи, те няма да го послушат, ако този ангел спазва новия календар. Най-безапелационна критика на тяхната заслепеност е направил един служещ по стария календар епископ – Атанасие Йевтич, който, както знаете, е признат от целия православен свят за един от най-големите богослови на нашата епоха. И за него чашата преляла, когато в старокалендарна Сърбия се появили разни самозвани „старокалендарни“ побъркани зилоти, които заявили претенции да оправят затъващата СПЦ. Смях в залата.
От тук може да си изтеглите книгата, уважаеми живеещи в заблуда братя и сестри старокалендарци, прочетете я и ако имате въпроси, питайте. Ако ви затруднява езика, пак питайте. Но не позволявайте да останете неосведомени и лесно манипулируеми от вашите нарцистични духовни водачи. А относно това, че били повдигнали на Събора този въпрос мога да кажа, че на милата ни родна Църква много ще олекне ако инициаторите на този „дебат“ се поувлекат малко повечко по зилотството, не, че не са достатъчно затънали в него, де.
http://www.verujem.org/pdf/atanasije_zablude_raskolnika.pdf
Абе чеденце, защо постоянно някой се опитва да докаже, кой от двата календара бил по-верен. Не разбирате ли, че това е абсолютна суета. Давате пример с Рождество и сами влизате в конфликт със себе си. Да не би случайно Господ да се е родил на 25.12 или на 07.01? Почетете църковна история и апологиите на Св. Йоан Златоуст. Та нали преброяването на народа се е състояло в края на лятото, началото на есента,когато се ражда Спасителя, как тогава Господ се е родил на 25.12.? Нали се назначава празнуването на Рождество на езическия празник на слънцето в деня на зимното слънцестоене? Вие кой календар отстоявате, езическия ли? Това, че руснаци, грузинци, атонци, македонци, сърби празнуват заедно, а ние с гърците и румънците, не ни прави по-малко православни. Догмата, учението ето това е важно за нас. Руснаците са станали отдавна католическа църква в свойто поведение и дух, но докато пазят православната догма са едни от нас и не календара ги прави истинни, а правата вяра.
първо нивото ти е много ниско и твърде първично женен съм и освен това служа в енория по новия стил с никого не съм се конфронтирал и никого не съм обидил но злото явно се проявява даже и непредизвикано то е вътре в човека и го отравя и умъртвява вътрешно виж какво момче не можеш да ми направиш никакво впечатление изкарвам прехраната на семейството си с труд и пот срещу мизерно заплащане в забутаната провинция и от нищо не ми пука а единственото нещо което ми дава живот е св.Православие на което са служили прадедитеми няколко поколения свещеници така че от разни книжни лиглювци които нямат мъжеството дори да излязат с имената си не ми пука
какво е истина=пилат понтийски-съвременен вариант
макар и да съм сигурен че той ни знае какво значи това
Като отворя минея на 25 декември пише – „Рождество Господа Нашего Иисуса Христа“ Миней печатан прди повече от 100 години в Русия. С него се служи все още из повечето църкви и всички манастири. Ако се върнем към „стария календар“ ще трябва ли на ръка да поправим всички дати? Ще трябва ли да пишем покайно писмо до Фотий? Какъв ще стане той? Ще се напълнят ли църквите, ще престанете ли да спорите със слънцето и звездите и целия свят дали днес е 27 юни или 9 юли? Трябва ли по това да покажем, че сме истински православни, като сме все по-различни? Питам се.Нищо повече.
При всичкото ми уважение към Вас владико, имате твърде много въпроси за епископ. Ако бяхте прочел горната статия сигурно поне половината щяха да отпаднат. Като не вярвате на тук пишещите, попитайте някой ваш събрат епископ от Руската църква, те служат по същия миней. А за Фотий какво Ви е грижа тук става дума за Българската Православна Църква.
Какво да й четеш на горната статия, брате. Тя освен с някаква общоизвестна информация е пълна с глупости и бисери като тези:
„Петровият пост…. може да продължи от 8 до 42 дни, но при въвеждането на новия стил той се съкращава на няколко дни или напълно изчезва. Това води до там, че православните християни като се причастят един път по-малко, ще положат една тухличка по-малко във вечните си жилища“.
Откъде пък изнамери тук ерудираният автор връзка между продължителността на поста и причастяването? Болни хора. Вместо да се усмихнат малко и да направят някакво усилие да пренесат радостта от Възкресението в света около себе си, те тухлички, пчелички, романтика.
Ами тази пък констатация какво доказва:
„Поначало той (Юлиянският календар) не е църковен календар, но е пригоден за нуждите на Църквата и е осветен от неговата двехилядолетна употреба. Днес той е неделима част от Църковният календар.“
Ей, братле, в коя строго секретна книга пише, че само измислените от езичници календари могат да се освещават в Църквата? Няма ли вие, пазителите на традицията, да се смилите малко и над грешния папа и да разрешите и неговия календар да получи шанс за осветена употреба? Или папата е зъл и действа подмолно против нас и не заслужава, виж Цезар Юлий е нещо друго, той е император и сигурно е знаел, че империята ще стане християнска и затова си е казал: дайте да им направим един хубав календар на бъдещите християни, че да ни запомнят с добро! само така е станало, да знаеш.
Еха, много благодаря, форерънъре! Хвърлих едно око (после ще хвърля и другото) и много ми хареса обяснението на св.Златоуст, че Пасха и Четиридесетница не било едно и също нещо – Четиридесетница има веднъж в годината, а Пасха три пъти, или четири пъти в седмицата 🙂
Ама тоя пусти сръбски..няма ли някакви онлайн речници, или знам ли там какво…
Какъвто и да сте на думи, това не означава нищо. Стилът Ви към всички, които не мислят като ВАС е високомерно -примитивен: „Абе чеденце,“.А сега за Вашия „аргумент“:“.., ама не аз съм за календата, а календара е за мене.“ и не бързайте толкова:“ Ако този аргумент не Вие е достатачен или не го разбирате, то наистина не мога да Ви помогна.“ И достатъчен ми е , и го разбирам. НО ГОСПОД Е ЛЕКУВАЛ в събота, а Вие защо махнахте единия календар /който също е за вас!/ и наредихте другия? КАКВО ДОБРО СТОРИХТЕ? Прощавайте, но аз приключвам дискусията си с Вас по тази тема.
Вижте Мия, календара не е махнат, а е обновен, защото са се натрупали 13 дни и не мога да разбера, защо това Ви смущава? Или искате да си живеете в някакво измислено време, като се заблуждавате, че уж сте в някаква си истина? Запомнете от мене, па некой ден ще ми благодарите: КАЛЕНДАРА Е АСТРОНОМИЧЕСКА МАТЕРИЯ, А НЕ ДОГМАТИЧЕСКА! Единственото ограничение е свързано с изчислението на Пасха, а то не зависи от календара, защото се определя по фазите на луната и пролетното равноденствие, на тях пък от своя страна изобщо не им пука за календара ви.
Има още много и сериозни аргументи които не съм споменал тук поради естеството на медията. Има достатъчно литература и всеки който се интересува може да потърси и да се запознае в дълбочина.
Православното Московско съвещание (за което споменавате) през 48-а год.,взима решение, с цел да се избегнат разколите, църквите които са променили календара да останат така, а тези които не са го променили да не го променят, докато не се вземе съборно решение от всички православни църкви – т.е. БПЦ не спазва и това решение.
В допълнение да поясня, че не става дума за гражданския календар и за астрономия, а за църковния т.е. за нарушения в Богослужението – в това е проблема. Не разбирам откъде се взеха в този сайт толкова много астрономи. Ние не се борим нито със слънцето-нито с гравитацията. Освен това забелязвам, че „крадеца вика дръжте крадеца”- ние просто не желаем тази католико-комунистическа промяна, която донесе на православната ни църква само разделение. Ако някой може да посочи някакви плюсове за Църквата и спасението ни дошли с новия календар , нека го стори.
Отче Йоане,
Аз смятам, че протестантствате, без докрай да го съзнавате:
„искате да си живеете в някакво измислено време, като се заблуждавате, че уж сте в някаква си истина?“
Отче, времето е твърде сложна за осмисляне категория, когато се постави върху Свещеното начало. Аз вярвам, че го съзнавате или поне усещате интуитивно, затова бягате от въпроса в това твърдение:
Цитат: „КАЛЕНДАРА Е АСТРОНОМИЧЕСКА МАТЕРИЯ, А НЕ ДОГМАТИЧЕСКА!“.
Бързината на вашата мисъл, която усеща празнините в приетата структура, ме кара да чета коментарите ви с известно задоволство – човек, който полага усилия да мисли адекватно. Но, огромния проблем е, че „говорите бързо“ на местата, които не можете да обясните… Така, че – ако позволите – мислете бързо, но говорете бавно. Аз така правя – предпочитам да завия, в такъв момент, към някоя шега, отколкото да си строша краката, прескачайки непреодилом трап…
И така, уважаеми Отче. Разсъдък, дишащ в категориите на светото (сиреч „ум Христов) не приема времето и материята като незначителна категории, относно, които не си струва да се разисква, понеже не били „спасителни въпроси“. Това често се изкушава да го прави протестанското богословие, въз основа на лош прочит на Светипавловото богословско наследство.
При св. ап. павел противопоставянето е дух – куха (или претоварена с езически или юдео-езически магизъм обредност), а не на дух и форма в абсолютен смисъл. Когато апостола казва на галатяните „тачите времена, месеци, години, боя се да не би…“
„… напразно да съм ви проповядвал“, той визира именно датите на езичниците и остарелия „метод“ за освещаване на времето на юдеите – „празник, новомесечие или събота“. И едва ли допуска, че са така оносителни, започващите да се утвърждават младо-християнски традиции в „освещаването на времето“ – Кириаки химера (Денят Господен – на Неговото възкресение, дневните часове за молитва, начина и времето за празнуване на Господнята Трапеза).
И това си е съвсем правомерно. Защото езическото свещено време е претоварено с окултизъм, а юдейското – носи сянков, несъвършен характер (неща, които се изпълват и завършват в Христос и тъй се обесмислят, в определен смисъл). С новозаветните символи не може да бъде така. защото нашите сакраменти са образ, а не отсянка на Небесните реалности и защото не предстои ново откровение преди съдния ден.
Освен това смятам, отче Йоане, че злоумишлено (може би с добри мотиви, но със зли методи) слагате знак на равенство между богословски грамотните привърженици на Стария календар и някои крайни старостилни фундаменталисти – разколници. Вярвам, че в споменатите Старокалендарно-православни държави има много богослови, които защитават календара си и държат на него, без ни най-малко да изпадат във фундаментализъм. Така, че не бива да омаловажавате чуждата аргументация, слагайки прибързано тъждество.
Помислих върху въпроса. Сега смятам и да го проуча.
Съветвам Ви, с пълното си уважение към вашия духовен сан, отче Йоане, да дебатирате и с мен. Защото, ако продължавате да се правите, че ме няма, като нищо, в процеса на коментиране вашите аргументи могат чувствително да олекнат, защото не сте опитали синтетичен подход, обръщайки почтително внимание на чуждите…
Познати ли са ви, отче, споровете, относно времето на празнуване Пасха Господня? Защо древните подвижници толкова са се старали и борили да изчистят този въпрос? защо и са настоявали да не се празнува Пасха Господня, заедно с еврейския песах.
Според вашия прочит, това би трябвало да е „периферен въпрос, встрани от важните проблеми“. Но, срещу такова секуларистично богословие цялата Древност въстава със своето свидетелство. хайде да подишаме с Апостолското Предание, вместо да се правим на „твърде напредничави и грамотни“!
Истина е от ст. слав. ист (съм, бъда). Така, че е в пряко отношение с времето и нашето отношение към него. царството настъпва тук-и-сега, с Литургията на Църквата и засяга всяка област от човешкия живот, включително времето… Ама вие каква Евхаристия утвърждавате всъщност??? за една и съща Евхаристия ли говорим???
Цитат от статията:
„че въвеждането на поправения Юлиански календар означава връщане към църковно – богослужебните традиции на нашия народ, когато имаше единна дата на празници и особено на такива, които са свързани с празнуване богослужебно паметта на български светии (напр. Св. Св. Кирил и Методий).“
Отче, това „засужава ли коментар“… Аз го намирам за „удар в десятката“. Честно.
На този сайт:
http://www.pravoslavieto.com/2/prez_vekovete/edinstvo.htm#ikumena
има много интересни статии и книги относно проблема около стария и новия стил. Йеромонах Кассиан е физик, поради което разглежда проблема не само от богословската, но и откъм научната му страна. Колкото до Архиепископ Серафим (Соболев) и проф. Н. Глубоковский – те нямат нужда от представяне.
Повечето православни християни в България поддържат новия стил. Но, според мен, е добре да се запознаят и с позицията на опонентите. Никой съдия не може да даде справедлива присъда, ако не изслуша и ищеца и ответника. Също така и ние няма да бъдем в състояние да вземем правилното решение, ако не чуем аргументите и на двете страни.
Г-н Велчев, преди години четох книжката на йеромонах Касиян и честно казано, тя с нищо не помогна да стана привърженик на непоправения Юлиански календар. Или Вие искате да кажете, че няма натрупване на 13 дни? А ако има, нима е грях да се коригират. И сега не ми казвайте, че съм защитник на папата и неговите нововъведения, щото папата едва ли се е занимавал с календара, а го е дал да го правят астрономи и учени хора, а той се е занимавал с мадами, все пак за 16 век говорим. Някой беше писал по-горе, че едва ли не, ако не се спазваш стария календар, то си против светите отци. Ами ние да не сме роботи, именно те изискват от нас разум и реалност, а не механическо повтаряне на техния живот, иначе не би трябвало и зъбите да си мием, и да се къпем.
Нямам никакво намерение да Ви обвинявам в каквото и да било. Моето лично мнение е, че въпросът за календара трябва да бъде разгледан на някакъв всеправославен форум и то от експерти, които познават отлично богословската и научната му страна. Ще бъде чудесно, ако под ръководството на Св. Дух стигнат до единно съборно решение, което да се приеме и от всички православни църкви (така както се препоръчва и от Православното Московско съвещание, проведено през 48-а год.). Иначе проблемът относно постигането на единство при честването на църковните празници винаги ще съществува и дори да го гоним през вратата, той ще се връща през прозореца.
„ieromonah ioan“ пише: „Вижте Мия, календара не е махнат, а е обновен, защото са се натрупали 13 дни“.
Въпрос: Защо тогава тази „обнова“ не засегна празници като да речем 3 март? Нали „точната дата“ е всъщност 19 февруари 1878 г? И още един въпрос: защо към „обновения“ календар не е добавян ИМЕННО ТОЧНИЯ БРОЙ липсващи дни: за светците, починали в 19 век – 12, за тези в 18 в. – 11, за тези в 17 в. – 10 и тъй нататък, та всички дати да са действително точни? Защо принципът на „точността“, ако действително той е в основата на „обновения календар“, не е спазен последователно? И защо календарните реформи и в Гърция, и в Румъния бяха осъществени от масони (масонството бе предадено на анатема от РПЗЦ именно под влияние на докладите на архиеп. Серафим), защо бяха придружени с насилие, дори с убийства? Защо никъде тази реформа не бе наложена съборно, с МИР? Важно е да се отбележи и фактът, че и архиеп. Хризостом Пападопулос в Гърция, и Мирон Кристя в Румъния, бяха само година преди реформаторството си не само водещи богослови, но и защитници на стария календар, твърдящи че самоличното му налагане в техните поместни църкви ще го постави в разкол спрямо Съборната Православна Църква? Защо само след година те застанаха на противоположни позиции? Ако плодовете са това, по което се познава същината на дадено историческо събитие, то вижте плодовете на календарната реформа и не винете за тях нейните противници, хартията можеш да лъжеш, но Бога – Свидетел на историята – не!
Моето мнение по въпроса е, че щом едно нещо води към разединение на Църквата и страдание за хората – то не е и няма как да бъде добро. Специално за календара не виждам причина той да не бъде Юлиянския. Не бил точен – този аргумент според мен не трябва да се дава тук, защото както някои споменаха вече ние празнуваме не дати а събития. Щом от нас зависи единството по този въпрос какви стойности доводи могат да се дадът в подкрепа на разединението, още повече че не става въпрос за светски а за църковен календар. Старият календар е бил достатъчно добър за безброй свети отци, кой съм аз та да кажа, че не е достатъчно добър за мен ?
Специално ако всички православни църкви бяха решили заедно да преминат към друг календар, си мисля че не би трябвало тогава да има проблем с това. Работата е че сега едните не искат да променят, другите са променили и твърдят че в промяната лошо няма – щом е така какво им пречи да променят календара още веднъж и да върнат стария. Църквата все пак не е клуб на астрономите, още повече че неточностите са незабележими за нас в нашия кратък земен живот. Чрез едно евентуално възстановяване на стария календар ще се постигне необходимото единство и недоволни не би трябвало да има.
Поздрави
Гледам по-горе, че някои хора взеха да правят анализ на изреченията ми по отделно и не обръщат внимание на контекстта. Аз не съм привърженик, нито на стария, нито на новия календар, просто защото смятам всичко това за суета. Това, което исках да кажа с всичките си коментатии е, че заяжданията по повод календара в настоящия исторически момент в Българската Православна Църква се провокитат и подклаждат от недобросъвестни хора, само за да се отклони вниманието на верните от реалните проблеми на църквата. Било е време, когато е нямало толкова много милиционери в раса в църковната иерархия, и тогава не е имало проблеми с календара, когато църквата се напълва с милиционери се променя и календара. Значи за да се оправят нещата по естествен ред, би трябвало да се изчистят първо милиционерите, а после да се мисли за календара. Иначе всичко останало е безмислено. А да се спори и да се говори е просто губене на време и добре дошло за враговете на Църквата.
Не, че ви провокирам, отче, но ето поздрав с една милиционерска песен:
http://www.youtube.com/watch?v=YvveqXapNxw&eurl=http://portos-14all.blogspot.com/2008/05/blog-post_5414.html
А като се замисля, май ще добре да Ви поздравя и с това:
http://portos-14all.blogspot.com/2008/06/en.html
Вижте, милиционерски въпрос се повдига регулярно, за да се блокира всеки опит на Църквата да се занимае с вероучение, мисия, да се ангажира с проблемите на обществото.
Прощавайте, ама май бягате сега по тъч линията, отче! Хайде, да коментираме по същество! Изказахте богословски твърдения – радикални и абсолютни. Моля, дръжте се на положение от уважение към дебатиращите. Или си стойте на думите смело и публично, или отстъпете от тях прямо и публично (което, гледам, леко се опитвате да направите). И така – календарът периферен въпрос ли е. Не разбрах?!
Аз разбирам добре страха ви от това, че „че някои хора взеха да правят анализ на изреченията ми по отделно“. Но, Христа ради, надскочете го, за да има смислен диалог. Не е ли учил така Сократ учениците си – „Първо повтори думите на опонента си и когато стигнете до съгласие, че си го разбрал, тогава подай своето възражение“.
Моля Ви, аз не искам да Ви унизя. хайде да разискваме.
Контекстът се определя при правилен анализ на текстовете. Не можете да извлечете адекватен контекст при неверни и неиздържани текстове!
Трябва да си признаете, че сте провокатор. Аз съм човек на мира и не ми се спори заради спора. Питате дали календара е периферен въпрос, ако трябва да Ви отговоря от сърце, то бих казал да. И ако помислите, обаче освободен от схоластичния подход във Вашите разсъждения, то непременно ще дойдете до извода, че ако на календара се гледа малко по отгоре и човек не се зацепва в него, като котва в дъно, то тогава всякакви спорове биха станали безпочвени. По стария календар или по новия ще дойде Господ да съди човеците? Ако се мисли малко по-есхатологично, то подобни теми, като календара нямаше да тревожат никого. Сега Ви моля да не се хващате за всяка дума. Цялата неразбория идва от хора, дето си мислят, че като запзят формата ще получат и същността. Да, ама не. Пак Ви казвам, както казах и по-горе правата вяра ни прави истинни, а не обряда. Това може да Ви прозвуча протестантски, но нали Вие искахте да се водим по ап. Павел? Ако българина се беше научил всичките тия години, как да уважава другия, то Господ нямаше да му прати подобно изкушение. А
сега се учим от това. Ако с Вас в тази дискусия стигнем даже до идеалното решение на календарния въпрос, то именно милиционерите после, дето би трябвало да го приемат, ще ни провалят работата, защото те точно за това са сложени. И с това можем само да докажем, че земята е кръгла и всичко се връща от където е тръгнало.
Цитат: „Трябва да си признаете, че сте провокатор.“
Без бой не признавам нищичко.
Цитат: „Питате дали календара е периферен въпрос, ако трябва да Ви отговоря от сърце, то бих казал да.“
Искрено благодаря за откритостта. Тя, обаче, не изкупва богословската неиздържаност на твърдението. Просто, защото Богослужебния календар не се занимава с въпроса „Кога ще дойде Христос“. Да поставите нещата на подобна плоскост може да означава само едно – че ви е трудно да осмислите времето в Богослужебна му перспектива.
Не е ли Светата Лутургия подредба (преподредба) на света и времето? Хайде, нека мислим литургично, а не схоластично! Не е ли Църковния календар опит и Предание в тази подредба. И така Църковно Предание ли е? Позволете ми да съм по-манипулативен от обичайното – срещу Преданието на Църквата ли въставате, смятайки, че сте достатъчно силен да го префасонирате?!
Прощавайте, но аз съм избягал оттам, накъдето вие сега безгрижно вървите. И ще ви засвидетелствам, че в противопоставянето между дух и форма има много смърт. Това не е Светипавловото разграничение, както се постарах да обясня наколко коментара по-на горе. Това е философска спекулация със св. Павел.
Духът намира формата, в която да се изяви. Но Преданието на Светата Църква е именно свидетелство на предпочитаните от Духа форми.
Може вашите конструкции да са правомерни, относно някои други традиции, които търпят осъвременяване. Но, все повече се убеждавам, че Богослужебния ритъм не е от тях и нищо не оправдава своеволното му разстройване.
Цитат: „Аз съм човек на мира и не ми се спори заради спора.“
И аз обичам мира. Но, мир „на всяка цена“ не може и не бива да има.
…Помоему, вие бягате от аргументите ми…
И така: Проблем ли е разстройването на Предадения ни Богослужебен ритъм??
Очаквам отговор.
Усещам как този съвсем скоро ще избяга… 🙂
пак провокирате. искате да ме направите на сила защитник на каледара, независимо кой. Питате все едно не сте чели коментариите ми до тука. Тези, които ни предадоха Богослужебния ритъм, те дали не го променяха и допълваха, и поправяха? Св.Патриарх Евтимий обновленец ли е? НИЕ СМЕ Църквата и както си го наредим така и ще служим, и в това няма грях, а има грях ако не служим. Става въпрос за инструмент, а календара не е нищо друго освен помощен инструмент. Аз не бягам от аргументите Ви, а от схоластичната дреха, дето им обличате, не ми харесва тая мода. Не казвам, че не сте прав, просто има някаква паника в аргументацията Ви. Опасността да се следва Преданието сляпо води до традиционност, а това е езичество. Има социални, икономически, географически и др. фактори, които са водели до някои промени на Преданието(не и в догмата) , същите тези са довели и до промени в календара, но след като Църквата иска да е толкова близкок до държавата, то да не се сърди, че и набутват други условия. Когато Църквата е била част от държавата календара е бил един. Сега, чрез милиционерите, тя пак е част от държавата и следователно календара е един. Ей това му е гадното, защото Църквата е загубила свойта независимост.
Цитат: „просто има някаква паника в аргументацията Ви.“
Нима?? Че вие преди минути едва събрахте мисълта си, която хвърчеше от епитетите идиотизъм и милиционерщина до фриволни тълкувания и претъкувания на св. ап. Павел.
Струва ми се, приехте го като въпрсо на чест 🙂 и слава Богу, това май ви върна в дискусията.
Честно си казвам – Св.Патриарх Евтимий не разбирам защо го намесвате.
Съвсем не съм адекватен по въпроса дали е имало някаква календарна реформа. Предства нямам как е протекла, ако е имало такава и какво е засегнала. Предполагам, обаче, не е разстроила Богослужебния ритъм и не е разделила Православния свят.
Помогнете ми сега, моля – посочете аналогична календарна реформа на тази от миналия век. Честна дума, ако ми го покажете, ще млъкна и ще си посипя главата с всичко, което намеря…
И така: И така: Проблем ли е разстройването на Предадения ни Богослужебен ритъм??
(Още) очаквам отговор.
Не подмяната, а именно РАЗСТРОЙВАНЕТО
И какви „социални, икономически, географически и др. фактори“ съществуват, които да оправдаят разстройването му
Самоцитирам се:“НИЕ СМЕ Църквата и както си го наредим така и ще служим, и в това няма грях, а има грях ако не служим“ Няма разстройване на никакви ритми. Това да не са магически книги, че ако не прочетеш нещо и значи няма да хване молитвата? Да се ризилим ли като руснаците?
Какви магически ритми бре, ОТЧЕ ЙОАНЕ. Говорим за ред и ритъм, Богослужебен, който Църквата е намерила за най-удачен. Седмичен, годишен… Оф!
Какви руснаци бре, ОТЧЕ ЙОАНЕ!?
Проклети „зони на влияние“! Проклет страх да не се прокарват гръцки, руски, западни интереси! Ей, този страх ни парализира и прави немощно собственото ни богословие и сив духовния облик. Ей, този страх – фобия от другите – те са непременно антибългари, масони, комунисти, византийци. те все не разбират нашета великост, все са със задни мисли…
Отче, към свобода уж призовавате, а сте толкова несвободен… Разговорът е на път да свърши…Не знам дали вие усещате загубата, но аз се чувствам зле, че съм се конфронтирал с монашестващ, без особен смисъл…
Та, кои „НИЕ СМЕ Църквата“?
Тези, които четем шмеман? Тези, които се причастяваме поне веднъж месечно??
Ами другите? Ами привържениците на Стария календар??/ те не са ли Църквата? или те са по-малко църквата. И нищо, че май са доста повече…
Пак се хванахте за думата. Аз не деля хорат на старостилни и новостилни. Да Ви обяснявам, кои сме църквата е безмислено, сам знаете кои сме. Опитвам се да доведа до главата Вие една мисъл, че календара не е тема на сегашната Българска църква, и че двата календар са правилни стига да не престава молитвата. Не оставайте с грешно впечатление, че имам някакви фобии от руснаци, гърци и.пр., просто не ми харесват националистите, а на тях изобщо не им пука за нас. и не говорете за разстроен Богослужебен ред, защото това означава, да твърдите, че ние, гърците и румънците нещо пропускаме в Богослужебния годишен кръг. Дали това нямаше да смути хилядите румънски монаси, ако нещо не беше наред с Богослужението?(това само като пример).
Цитат: „Опитвам се да доведа до главата Вие една мисъл, че календара не е тема на сегашната Българска църква“
Тя главата ми, бедната, тая мисъл я увря. Няколко пътри я повтрорихте. няма да ви го отрека.
Но това не разбрах
Цитат: „и че двата календар са правилни стига да не престава молитвата.“
И не успявам да разбера именно защо смятате, че въпросът с разстроения Богослужебен ритъм е несъществен, предвид историческото Православно разбиране за Свещено време (което си има и ритъм)… Успяхте само да ми лепнете етикета „магическо мислене“… Не сте пръв 🙂
Ако пък една тема е важна, за нея важи принципа „с време и без време“, не мислите ли? Пак опираме до твърдението ви, че темата е периферна. и аз пак питам: „защо?“. и вие пак не можете да обясните – важно било да се молим, по кой календар св. Мария Египетска се молила в пустинята (ами тя и само веднъж се е причастила – ако ще правим от примера принцип) и върха на безобразното аргументиране – по кой календар ще дойде Христос… Ех, отче… Как пък аз да ви обясня недоумението си, което някой път преминава направо в раздразнение (последното си е само мой проблем, разбира се)
А и св. Онуфрий да не забравим – той дава неповторим цвят на цялата ви аргументация. 🙂
Все пак. Поздрави
До тук не видяхме нито един аргумент, като се изключи разбира се надбягването със Слънцето. Тактиката е следната: оплюй противника и търси слабите му места. Това е много „хитро” и може да носи някаква временна наслада, но няма да донесе победа (спасение). Не знам защо всички поддръжници на новия календар, смятат че аргументите на науката (астрономията) имат много по-голяма стойност от Богословските. Нали много учени вече „доказаха”, че няма Бог, ще трябва ли да се съгласим и с тях? Важно е да имаме точен календар, та ако ще и цялата Църква да се срине. Да се чуди човек… и това са право-славни християни.
Старият календар е жив и е в употреба и днес от по-голямата част от православните християни, и то вече две хилядолетия. Не знам как се оправят тяхните Богослови с този „неточен” календар, като гледам как нашите не успяват. Добре ще е, за нашенци, да отидат на „Света Гора” или в Русия със сигурност ще бъдат изненадани.
„И двата календара са правилни”(въпреки че е все пак еволюция) е абсурдно твърдение, ако гледаме от една и съща страна – Богословската. Само погледнете какво става с Типика – един от основните стълбове в Църквата – с две думи миш-маш. Най-многто, което може да се каже е – Боготърпим.
преди много, много години тоя „най-много Боготърпим“ Типик изобщо не е съществувал, Църквата какво, по-наклонена ли е стояла без тоя „основен стълб“?
В България няма църква от 1872 г.
Това сигурно е някаква шегичка, затова и аз така ще Ви отговоря. И Вие кото малко бече несъмнено Сте се изпускал в гщичките, което сега не Бихте сторил (което важи за всички ни разбира се). Подобно завръщане, в детството, направиха протестантите, и виждаме плодовете му.
Нещата са необратими. Тази Църква Светият Дух Я строи, както Му е угодно, а ние с Вас трябва просто добре да Я стопанисваме. Ако я нямаше колоната ( Типика) това щеше да е сграда без колона, но понеже я има – отговаряме за нея. И горко ни ако не го сторим, защото нашият Спасител казва: „ Ако не бях дошъл и не бях им говорил, грях не щяха да имат; а сега нямат извинение за греха си.” Йоан [15:23]
Това е.
и аз като малко биче (?може би от „бизонче“?) съм се „изпускал“, но е вярно, ако се следва Вашата логика, че след време всички (ако сме стигнали до тоя момент) нахлузваме отново памперсите. Следователно сравнението с человеческото развитие, май е неуместно.
Знаех си аз, че не е достатъчен само Христос за „добре сглобеното здание“. И вече съм абсолютно сигурен, че свети апостол Тома не държи в ръката си (погледнете му иконата на тоя апостол) руло с тайно евангелие, но държи Типик и священ календар.
дразни ни и Христос Вседържител. Я да Го оставим гол на Кръстта, че от там да ни умилява…
Цитат от lakota:
„Знаех си аз, че не е достатъчен само Христос за „добре сглобеното здание“.
Точно, точно… Дойдохме си на думата „Solla skriptura, solla Christ, solla fide“ Кой ще даде сега едно хубаво „Ейме-е-емн!“
😉
Еф.2:20
http://www.youtube.com/watch?v=83Ad3xItBMw
Простете ми за грешката, исках да напиша – бебче – но както виждате и аз не съм безгрешен, а и сигурно не особено оригинален с примера си, както отбелязвате, но уверявам Ви добронамерен.
Разсъжденията Ви са протестантски. Добре ще е за Вас, ( ако Сте православен) за духовните неща, да се доверявате повече на Светите Отци отколкото на себе си.
Бъдете здрав!
Уважаеми отец Колев,
Бихте ли прегледали моя статия от 30.06.2008?
Много ще се радвам, ако ми се обадите – дом.
тел: 856-46-06, служ. тел: 9266-238, e-mail:
isimeonov@ccbank.bg, i.simeonov2007@abv.bg!!
Любезни поздрави !
Иван Симеонов