Божието Богу, парите – на Църквата
money.bg
В руския град Екатеринбург в петък се състоя уникален съдебен процес. Ищецът настоя служителите на местните храмове да сключват с миряните договори за извършваните обреди. Той поиска от Екатеринбургската епархия "ъгълче на потребителя" във всеки храм, а от Руската православна църква като цяло – пълно спазване на руските закони.
Ищецът сам е донесъл в съда справка, че е психично здрав, пише Газета.Ру. Делото е възбудил Алексей Конев, председател на обществената организация "Помощник на потребителя". Той е поискал да се признае, че всеки мирянин, идващ в храма, заслужава статус на потребител на култови услуги.
Ищецът счита, че Руската православна църква и нейните свещеници са работници в сферата на услугите, чиято дейност се регулира от руския закон "За защита правата на потребителите". Той не е видял в нито един храм "ъгълче на потребителя", каквото се изисква от закона. СпоредКонев, в преддверието на църквите потребителите следва да бъдат информирани за типа религия, изповядвана в дадения храм, работно време, сътрудници. Съгласно същия закон, ищецът е настоял да се сключват договори за провеждане на обреди като опело или венчавка.
Делото е започнато поради личен сблъсък на Конев с храмовите порядки. Миналото лято ищецът поръчал опело в местен храм на свой починал роднина. Само че имало и друг мъртвец, чакащ за същото и свещеникът се сетил, че може да опее двата трупа едновременно.Конев се опитал да се противопостави, но в крайна сметка го изхвърлили за яката от храма.
След което Конев подал иск в Екатеринбургската епархия, позовавайки се на Федералния закон "За защита правата на потребителя". Отците обаче не били вчерашни и му възразили с обезоръжаващия аргумент, че да се жалва за неправилно обслужване по закон може само непосредственият потребител на услугите, в случая починалият и неговата душа.
Конев настоял на своето, привеждайки нови аргументи в своя полза, при което ответникът поискал от Конев документ за психично здраве. Конев го донесъл в съда.
Във втората част на иска борецът за потребителски права настоял Руската православна църква да спазва Гражданския кодекс. Конев не оспорва правото на РПЦ да събира доброволни дарения. Само че в случая, при който свещеникът предлага услуга в замяна на пари, е нужен договор и ценова листа.
В хода на подготовка за делото ищецът многократно е предлагал на епархията да се споразумеят извън съда "за благото на всички живи хора" и да започнат конструктивно сътрудничество.Конев даже смекчил някои от исканията си и изтъквал, че няма нищо против РПЦ, но настоява да се спазва закона на страната.
Като трета страна в процеса в съда е бил повикан и председателят на комитета за защита правата на потребителите на Екатеринбург (до 1990тегр. Свердловск). Това и объркало плана на консюмериста. Спецът започнал отдалече:
"Има живот – а има и отражение. Църковните обреди само приличат на потребителски услуги, като са предназначени единствено за вярващи хора. Законите действат в живота, но могат ли законите на живота да се прилагат към отражението? По-просто казано, в съответствие с Конституцията църковните обреди не попадат под действието на "Закона за защита правата на потребителите". Ако наКонев му трябваше само антураж, правилност и индивидуалност на провеждането на опелото, то той най-добре да се беше обърнал към театъра. Там щяха да направят всичко, което би им поискал".
И в крайна сметка ищецът загубил делото. Конев се възмутил: "Не може да си наполовина бременна. По същия начин не може законът да се изпълнява наполовина. Църквата отдавна се е сляла с държавата и за тези преференции, които сега РПЦ има, предприемачите даже не са и сънували. РПЦ не плаща данъци – ами хайде всички да не плащаме!"
Конев има намерение да обжалва решението на съда от Екатеринбург. Той не разчита на по-различна присъда от областния съд в Свердловск, но не смята да спре до него. "Наскоро купих от църковния магазин книга. Издадоха ми квитанция, че заплатените пари са доброволно дарение". Само че квитанцията потвърждава стоково – паричният характер на отношенията. "Сега на епархията ще й бъде далеч по-трудно".
На въпроса на журналист от Газета.Ру дали е вярващ, Конев отвърнал с "Да". Само че по време на процеса разбрал, че е особен вид вярващ – който общува със Създателя без посредници.