Как да се обръщаме към православен йерарх



Може да харесате още...

13 Отговори

  1. p_stefanos каза:

    Странно, никъде не казва, че можем да се наричаме братя и сестри!
    Това дали е също неучтиво?!
    Защо ли в Литургията казваме „Архиерейство твое“? Може би трябва и там да се промени на „Ваше“?!
    Протоколът май е изместил Евангелието.
    Архипастирската десница размахала писмото във въздуха…?

  2. Liturgist каза:

    Съгласен съм, че обществото и отношенията в него търпят историческо развитие, но не съм убеден, че в него трябва да бъде въвлечена Църквата Христова. Това поучение на Преосвещения епископ е отчасти полезно и…тъжно. За пореден път се подчертава пропастта между отделните служения в Църквата като се забравя, че всички сме едно в Христа. „Едно Тяло сте вие, братя…“/св. ап. Павел/. Цялата тази протоколност е най- малко подходяща за отношения, които трябва да почиват на благодатна основа. В писмата и обръщенията си до императора в Рим /Византия/ без изключения са се обръщали на „ти“. За признак на непосредственост и духовно извисяване се е считало подобно обръщение на „ти“ от страна на на монаси към който и да е представител на духовната, или светската власт /изключвам, разбира се простаците, които го правят от поза, или недодяланост/.
    И към Бога се обръщаме като към Баща- Ти, Който си на небето.
    Настояването за учтивата форма „Вие“ демонстрира желание за земност и светскост, а не за отчество.
    Нямам проблем да се обръщам към епископите на „Вие“, но това винаги напомня за дълбокото разделение между тях и повереното им паство.

  3. xristova каза:

    Протоколът е част от реда, нужен за израстването на всяко едно живо дихание. Без него настъпва своеволието, което падклажда егоизма-майката на всяко падение и смърт. Затова той трябва да се съблюдава най-вече в църковния живот, за да не се отпъжда поне там Онзи, Който всичко благо тайноводи. Не забравяте, че всеки епископ е преди всичко образ на Бог Отец и не може да се пристъпва към него (независимо от винаги задължително присъстващите осъждания към човешката му личност) без синовно уважение. Съответното, който не зачита видимия епископ, още по-малко зачита и Невидимия – сравни учение на св. Отци.

  4. ieromonah Ioan каза:

    Подобни писма са показател за отсъствие на интелект. Отношението към другите хора е показател за отношението на самия човек към себе си. Когато сам си примитив и отношението ти към другите ще е примитивно, а всичко зависи от семейството(не казвам, че няма изключения). Говотенето на „ти“ с хората е признак на пълно неуважение към тях. Някои се плашат от етикета, защото просто не го познават, не са го имали в семейството и не могат да го приложат в обществото.

  5. mirko каза:

    „Свещениците не бива да се обръщат един към друг с „отче“ в техните разговори помежду си.“

    … глупости

    Може би полезно четиво ако си решил да пишеш писмо на някой владика или искаш да се подмажеш… Но иначе според мен автора си противоречи или не му е изяснена позицията:
    хем трябвало да е просто и нелицемерно (православно) хем се оплаква, че му жегнали самочувствието и колко било нередно да се обръщат към „Ваше Високопреосвещенство“ с „ти“ – („Авторът ме нарича „ти“, с такива писма трябва да се примиряваме от нашите свещеници!“)

    Ей шшш… Ало! Някой се е посамозабравил! Ние към Господа Бога нашего се обръщаме с Отче и Ти (справка – Господнята молитва)…

    Лицемерщината е най-неправославното нещо!
    Толкова е топло когато наричаш презвитера си“отче“ и владиката „дядо“…

  6. mirko каза:

    Подобни мнения са показател за отсъствие на православен дух.

  7. ieromonah Ioan каза:

    Ако Вие имате дядо епископ, то няма нищо лошо, ако му викате дядо, което ще е истина, ако обаче не Ви е роднина, то тогава лъжете, че Ви е дядо. Тези кратки обръщения са плод на ленивостта на хората, ясно е, че по-лесно се казва дядо, отколкото Ваше Преосвещенство. И не бъркайте отче с Отче. Православието не е отсъствие на самоуважение, от което произлиза и уважение към другите, а перфекция, тя от своя страна включва в себе си и един изискан етикет. А на село си викайте, както си искате.

  8. mirko каза:

    Изисканият етикет сме го оставили на цивилизованите гейове и лезбийки от развитите западни демокрации :-).

    На изток хората обичат простотата…
    отец Йоан, дядо Йоан… Благослови Отче, Благослови Владико.

    Поздрави

  9. Дон Кихот каза:

    Тези допотопни обръщения предизвикват у нехристияните насмешливи усмивки или подигравателни гримаси. Крайно време е да се премахнат и въведе нещо по-нормално. Какво означава „Ваше Всесветейшество“, когато и идиотите знаят, че носителят на титлата е милионер в зелено и отявлен масон?

  10. prezviter Dobromir каза:

    По повод обръщението за епископите с т.н. – дядо, четох някъде, че това е остатък от манихейството и от по-късното богомилство.
    По-добре да се обръщаме с автентичното епископ, отколкото с това -дядо, но „традицията“ е толкова силна, че думата дядо е равна на сугуба благодат .
    Може би о. Павел ще ни обясни дали това е вярно.

  11. Дон Кихот каза:

    Титул „дед“, сиреч ‘старейшина’, носят водачите на богомилски общини в българските земи. Съответства на гръцкото presbyteros, което на български се превежда със ‘свещеник’.

  12. mirko каза:

    странно …
    баща (отец) на бащата какъв е?

  13. p_stefanos каза:

    някои са недоразбрали – изобщо не става дума, че етикетът е ненужен. Безспорно той е част от уважението, макар и не най-важна част. Не можеш да обвиниш една неграмотна, но с чиста вяра християнка от село, че не уважава митрополита, само защото не е чувала, че той е Високопреосвещен!
    Иде реч за съвсем друго – за това, че онзи подскочил и размахал във въздуха писмото!!!
    иде реч и за по-същностни неща – защо сме изоставили простите, братски евангелски звания и обръщения и сме ги заменили с по-натруфени?!
    Епископът трябва да се нарича епископ, а не владика, защото той не бива да владее. Презвитерът е презвитер, а не свещеник, защото свещеници са целият народ Божий. Нима е „случаен пропуск“ това, че в Новия завет нито един път презвитерите не са наречени свещеници?!
    И е прав о. Павел, че тези натруфени титли днес само предизвикват иронична насмешка. И създават ненужна дистанция между нас – високоблагоговейните и високопреподобни и обикновените хора.
    Преди няколко години едно благоговеинство беше в Шоуто на Слави, той сбърка сложната титла и през цялото време го наричаше „благовещенство“… Шоуто стана цирк! А ако се беше обръщал просто „отче“ много духовни истини щяха да стигнат до хора, които иначе няма от къде да ги чуят.
    Добре, че светците нямат претенции и към тях да се обръщаме задължително на „Вие“!