Красотата е последното убежище на християнството
Втора част от беседата на о. Владимир Зелински с големия френски православен богослов Оливие Клеман (+ 15 януари 2009 г.). Началото на беседата можете да прочетете тук.
Такъв е бил, значи, вашият път. От въпросите, отправяни към празнотата, до долавянето на космичните енергии, изпълващи мирозданието, до откриването на Христовия лик…
Да откриеш Христос – това не е някакво еднократно събитие. Това е цял един живот, животът като процес на повярване. Ако това, което ни дава сили да живеем, е вярата, то в такъв случай тъкмо тя е онова откритие, което минава като червена нишка през цялото ни съществуване. На тридесетгодишна възраст, когато се кръстих, това събитие на вярата бе някак по-друго, отколкото сега, когато Той ме посреща на прага на смъртта, и аз знам, усещам, че Той ме очаква зад нейния праг. Ние Го откриваме в основите на нашето съществуване, приемайки Го като любов според чудесната формула на Вячеслав Иванов: Amor ergo sum – „Обичан съм, следователно съществувам“. Когато вече няма да ме има на земята, аз ще вляза в любовта, която ме е извикала към живот, и няма да намеря вратата й заключена. Човекът е създаден по образа на Христос, и той може да Го намери в своето „аз“ и във всичко, създадено от Христос, защото всичко чрез Него е станало…
Тогава как да си обясним тази множественост на религиите?
Нищо не трябва да се обяснява. Ще ви отговоря с думите на митрополита на Ливанските планини Георги Ходр: „Трябва да събудим Христа, Който е стаен в религиите“.
Няколко пъти ми се е случвало да срещам митрополит Георги по време на конференции в Киев. В твърде напреднала възраст хората, придобили опита на боговиждането, стигат до някаква светла прозрачност. Чел съм книгите му, но най-много ме порази меката му усмивка, с която ми разказа, че по време на последната израелско-ливанска война къщата му е била изтрита от лицето на земята веднага щом той е излязъл по някаква случайност от нея.
Разбира се, неговите думи не трябва да се превръщат в някаква догма. И все пак ние имаме право да дерзаем. Както и да се доверяваме. Аз се доверявам на Светия Дух, Който ни говори навсякъде, където сме способни да Го чуем, показвайки ни Христа. Не мога да си представя, че Христос би могъл да бъде чужд на някого или на нещо. Признавам, че понякога чета текстовете на великите суфии и се моля заедно с тях. В света има много повече откровения на Христос, които бих нарекъл подготвителни, отколкото можем да си представим. Нямам предвид само Стария завет. Цялото мироздание съдържа в себе си Словото, което го е създало. Когато Бог се яви в цялото Си творение, ние ще открием или може би ще си спомним за безбройните Му „икономии“, защото Христос, повтарям, е в дълбините на всяка реалност. Но къде е Той и как точно присъства в нея – това засега не можем да обясним. Можем само да се опитваме да различаваме думите Му, насочени към нас и доловяни от нас чрез гласа на Светия Дух…
…Който „диша, където иска“, и „ти чуваш гласа Му“. Но как да съвместим това дишане с неподвижността на Преданието?
При руските религиозни мислители аз открих свидетелство за Преданието, което е било и автентично, и творческо. То е било вярно на изворите, съдържащи се в Писанието и патристиката, и същевременно способно да разгадае в светлината на Петдесетница съвременния свят, който ни заобикаля, да изгони злите духове от него, да влезе в него, за да го преодолее и да го надмогне. Разбрах, че евангелският дух и меката плавност на обреда могат да бъдат съгласувани. Но аз не отделям преданието на Руската църква от византийското, сирийското предание… Първата ми, тъй да се каже, фактическа среща с православието беше пътуването ми до Сопочани, Сърбия. Преданието е езикът на нашата вяра. То й придава форма, смисъл, памет – онази свещена памет, която изгражда самите нас. Но и свещената памет не трябва да се вкаменява. От православните катехизиси можем да научим много за христологията, но почти нищо за Иисус от Назарет. Живият Иисус сякаш остава скрит зад стената от формули, с които Го определяме. Да бъдеш християнин според мен означава да не отделяш нито Христос от Иисус, нито Преданието от Светия Дух. И все пак нито Иисус, нито Христос, нито Троицата, ни Светият Дух не принадлежат само на християните или на историческите Църкви. Тук е налице редица антиномии, които трябва да приемаме като такива. Аз не се отказвам да виждам във всичко проявата на божественото начало, защото всичко, което се явява, е светлина, както казва апостол Павел.
Това разбиране вероятно е станало основата на вашия икуменизъм. Знаете ли, че днес в Русия думата икуменизъм е почти мръсна дума? Ако искат да унищожат нечие реноме като православен човек, наричат го икуменист.
Tiens! (трудно преводимо възклицание, което може да се преведе като „гледай ти“, „виж ти“. Тъй, с усмивка, той посреща новините, които не са му напълно по сърце). Да, чувал съм за това. И то не ме учудва. Русия е излязла от ледник и още доста време ще мине, докато се постопли. Не мислете, че за двадесет години организмът на една толкова огромна страна като вашата може да се промени. Нямате представа, колко нетърпима беше Римската църква отпреди не повече от половин век. Едва днес, в епохата след Втория Ватикански събор, тя раздава усмивки на всички църкви и конфесии, а доскоро само за една съвместна молитва заедно с протестанти, пък и с православни, вие рискувахте да бъдете отлъчен. Този синдром на страха от другия, страха да надникнеш в другия, за да не би да познаеш там Христос, се маскира винаги като борба за чистота. Рано или късно това ще се изживее и ще отмине само.
Но нима нетърпимостта към изопачаванията на истината – anathema sit! – не влиза органично в онова наше наследство, което е самата същност на православието?
Заедно с много светци и просто отци аз повтарям: православието – това е Христос. И затова то е безкрайно по-голямо от своите конфесионални граници. Русия притежава вселенски дух, какъвто навярно никоя друга страна не притежава. В нея има дълбочина, каквато не съм срещал никъде другаде, има красота, граничеща с откровение Божие, в която се долавя нещо пределно, нещо изумително, и същевременно тя е измъчвана от демоните на някаква натрапчива изключителност (която, разраствайки се, се изражда понякога в етнически или ритуален нарцисизъм), ксенофобия, специфичен комплекс за малоценност-превъзходство, и всичко това се прелива в религията, където безмерността спори с войнстващото тесногръдие… Французите могат понякога да мразят Франция (спомнете си Селин и толкова много други), но при тях липсва онова мъчително усещане за безпочвеност, което понякога ви отнася към противоположния бряг, към онази разгорещена романтика на кръвта и почвата по руски маниер… И все пак каквато и да е Русия, аз вече не мога да представя живота си без нея, тя е станала вече сякаш част от самия мен. Свети Серафим, свети Силуан, Достоевски, Солженицин, вашите новомъченици, Флоренски, Булгаков, Бердяев, Лоски, Евдокимов, о. Александър Мен – всички те, колкото и да се различават помежду си, са част от вътрешната ми биография. Бих казал дори, че именно Русия, тъкмо тя стана за мен път към откриването на вселенската тайна на човека.
Струва ми се, че в основата на онази вселенска нагласа, която някои наричат икуменизъм, трябва да легне едно ново осмисляне на човешката природа на Христос. Колко суров е Иисус с онези, които са Му най-близки по вяра („рожби ехиднини“ – за фарисеите; „махни се от Мене, сатана“ – към Петър, скалата на Църквата), и колко мек, отстъпчив, диалогичен е с „еретиците“ – жената край кладенеца, сирофиникийката, римския стотник. Ако Христос е в центъра на нашия живот, то защо трябва да проклинаме онези, които Го възприемат по друг начин? Дори по-лошо от това да ги проклинаме, защото в проклятието все още се запазват изсъхналите семена на любовта, заграбени от бяса на гнева, – да им обръщаме равнодушно гръб, да не желаем да знаем нищо за тях. Говоря не за другите изповедания, а за хората.
„Да би знаела дара Божий…“ – тъй се обръща Иисус към самарянката. Да бяхме знаели Божиите дарове, които могат да се открият при другите… В диалога между религиите или конфесиите ние трябва да тръгваме не от формулите, а от онези дарове, което са заложени в личността на всеки от нас. Защото тези дарове са дарове на Христос. Той присъства в тях. „Кой ще ме отлъчи от Божията любов?“, възкликва апостол Павел. Само любовта разпознава човека дори зад неговите маски.
Днешното вкоравяване, дори ожесточение, което изживява православието в много страни, не само в Русия, е по своему неизбежно. То, разбира се, издава явна стъписаност пред глобализацията, дошла заедно с предизвикателството и невероятната тежест или лекота на свободата, стоварила се изведнъж върху плещите на Църквата. Тъй се появи естетическо-идеологическият проект на „православната цивилизация“ с нейната утопия на сакралното общество и религиозността в стил XIX, понякога дори и XVII век, проектирана върху бъдещето. Нещо подобно вече се е случвало в началото на послевоенното църковно „затопляне“, допуснато от Сталин. Между другото, и самото сталинско общество създаваше собствена лъжесакралност, от която и до днес не може да се откъсне лесно. Тя омагьосва човека с черна или сива магия, засмуква го в себе си. И затова никакви изобличавания не заплашват главния й жрец, защото човешките хекатомби с всякаква височина са съставна част от неговата жреческа дяволиада. Впрочем преобладава нещо друго: обръщайки гръб на нашата неотдавнашна и неусвоена история, ние почти инстинктивно се хвърляме към нашата „свещена далечина“, към онази носталгична сакралност – фанатичния монархизъм, морализъм, обрядоверие, – която тъпче всяка проява на духовен живот, ако тя възниква от другата страна на стените, с които сме се обградили.
Аз възприемам Църквата, както впрочем и цялото Свето писание като тайнство, което е универсално и може да се възприема по безброй различни начини. Ние извършваме това тайнство, обличаме го във формата на ритуал, изповядваме го, участваме в него, и същевременно самата му божествена основа остава скрита за нас. Никоя вяра не може да я обхване. Образи на Църквата като тайнство на тайнствата могат да се открият и извън границите на видимите й прояви. Ние, православните, притежаваме безценното наследство на вярата; защо тогава да не бъдем и великодушни, разпознавайки, отгатвайки следите на същото богатство и при другите?.. Ако е вярно, че трябва да търсим, доколкото ни позволяват силите и възможностите, видимо единство с другите християни, без да отстъпваме нито една йота от нашата вяра, то това ни най-малко не означава, че ще си създаваме една удобна за всички религия от многото вери, както се страхуват мнозина православни. Никаква всеобща религия не ни трябва, това би било наистина някакво вавилонско смешение на верите. Но да отгатваш, да разпознаваш лика на нашия Господ зад всяка „добра“, същностно добра Негова изява в света – това не е забранено никому.
Имате предвид „анонимните християни“?
Не, разбира се. Нека да не ми се сърди Карл Ранер, но в най-последната, в Христовата дълбочина няма „анонимни християни“, има само святост или само безумие. Мисля, че идеята за „анонимността“, макар зад нея и да стои една вярна интуиция, възхождаща още към св. Юстин Философ, е своего рода мирен договор, предложен на враждебния секуларен свят: бъдете такива, каквито искате да бъдете, и все пак ние ще ви смятаме за свои. Но откровението на Христос, отправено към всеки човек – знам това от опит – превъзхожда всеки човек, то е призив за святост.
Ами ако срещнем тази святост извън стените на Църквата?
Истинската святост е свободна от всякакви стени. Вземете „Добротолюбието“, тази книга за Иисусовата молитва, за аскетиката, за контрола върху сърцето – неща, които могат да се смятат за съкровена душа на православието. И същевременно колко далеч е тя от всякакъв конфесионализъм. Макарий Коринтски, който е подбирал текстовете, и Никодим Светогорец, който ги е обработил и е съставил книгата, представят св. Григорий Палама, игнорирайки най-полемичните му текстове срещу латинците. Същият този Никодим превежда и адаптира за гърците няколко католически трактата. А методът на исихията, свещеното безмълвие, изложен в „Добротолюбието“, е твърде близък до бенедиктинското pax. Православната Църква свидетелства чрез себе си за неразделната Църква, в която се коренят всички християнски конфесии, от която израстват различни традиции – не в името на смешението, а в името на общението в Христос, в което западният човек не губи своята личност, а истински си я възвръща. Както са казвали св. Силуан Атонски, о. Думитру Станилое, о. Лев Жиле („Монахът в Източната църква“), църковността на „Добротолюбието“ обхваща цялото човечество и цялото мироздание.
Но нима „Добротолюбието“ не учи преди всичко на строга аскеза, достъпна само на малцина избраници?
Аскезата съществува съвсем не за да се умъртвяваме чрез нея, съвсем не в името на някакъв мазохизъм, както смятат мнозина. Ориген казва, че трябва не да потискаме естествената дейност на нашата душа, а да я пречистваме. Смисълът на аскезата е умъртвяването на смъртта, която се спотайва в нас, и съживяването на живота, който ни е дарен. Защото смъртта е по същество най-голямата човешка страст. Аскезата преобразува смъртното ни тяло в литургично тяло, освобождава ни от „този свят“ като мъгла от хипнози и илюзии, за да ни разкрие Божия свят, света, който е в Бога, тайнството на Неговото творение. Например постът в широкия смисъл на тази дума е доброволно ограничаване на нашите потребности, за да ги сведем до едничкото потребно – изначалния порив към Бога и Неговото творение. Постът пропъжда двете главни страсти, които живеят в нас: сребролюбието и гордостта. Постът ни помага да проумеем безкрайната дълбочина на тварните същества, които ни заобикалят. Същото може да се каже и за целомъдрието и бдението, т.е. за контрола върху сърцето.
Същността на страстите, за които се говори в „Добротолюбието“, е стремежът да обогатяваме нашето „аз“, да му служим в противоположност на Бога, вместо Бога: с други думи, това е идолослужение, което може да бъде безкрайно разнообразно. Зад всеки „храст“, израснал от думите, делата и особено от помислите, може да се крие грях, който впрочем може и да не държи да остава незабелязан. Но ето кое е най-интересното: грехът манипулира нашия разум, който ни даден за познание, в това число и за богопознание. Доколко грехът е присъщ на самото ни мислене? И още един, паралелен въпрос: доколко Бог изобщо е достъпен за мисленето? Струва ми се, че католическото решение, според което разумът може уж да познае по естествен път Бога, минава покрай „тайната на беззаконието“, която действа и в разума, без да я забележи. Какво бихте казал за това?
Аз пак ще се върна към „Добротолюбието“, в което доминират идеите на Евагрий. Евагрий се опира върху νους, върху мисленето в неговото духовно измерение. При това то е пронизано от интуицията на Макарий Велики, който смята, че основният орган на познанието е сърцето. По-точно сърцето е „същността“ на познанието, а „нусът“ – неговата енергия. Този Аристотелов речник не трябва да скрива от нас победата на библейското разбиране за човека над гръцкия интелектуализъм. В сърцето, осветено от лъча на Слънцето на Правдата, рационалността и душевния плам, разумът и влечението се преобразуват, отваряйки се за безкрайността.
Значи тепърва ни предстои да открием собственото си сърце…
Точно така. Да го открием чрез промяната в нашия ум, чрез метаноя. Такова е удивителното свойство на източното виждане за човека: то ни дава усет за божествената дълбочина в него. Човекът не може да бъде обяснен на ниво човек. Думата етос, която ние унижаваме с това, че я отпращаме към етиката, означава обичай, навик, обитаване. Хераклит е казал: Обитаването (биването) на човека е Бог.
За това е говорил неведнъж и апостол Павел: „Не знаете ли, че Христос е във вас, упованието на славата?“. Но това, което виждаме във всекидневния живот – в другите и най-вече в себе си – е далеч от всякаква слава. Това хипнотизирано, опиянено от самото себе си „аз“ прилича на раков тумор, разраснал се между мен и небето.
„Човекът е идолопоклонник на самия себе си“, казва св. Андрей Критски. Той насочва способността за поклонение, заложена в природата му, към самия себе си. С това той обръща гръб на Извора на живота, за да се върне към нищото, от което е бил създаден. Той става роб на смъртта, не на онзи край, с който завършва всеки човешки живот (този край може да се смята за израз на Божието милосърдие), а на опита на смъртта. Ние го натрупваме в себе си, и понякога тъкмо той ни насочва към търсенето на вечността. Спомнете си вопъла на разбойника на кръста: „Ние приехме достойното според делата си“.
Струва ми се, че угасването на паметта, сполетяло нашето време, което аз за разлика от мнозина мои едноверци далеч не съм склонен да смятам за най-лошо в историята на човечеството, е всъщност тотална забрава тъкмо на тези думи. Тотална загуба на благоразумие пред лицето на смъртта и наказанието. Бягство от смъртта не само във всекидневното съществуване, но и във вътрешния опит. Евангелското благоразумие се пробужда в опита на кръста: „Спомени ме, Господи…“.
Със силата на животворящия Кръст човекът придобива способността да преобрази всяко съществуване под знака на смъртта в живот, във Възкресение. Християнското съществуване е насочено към Пасхата в самия човек, в неговото сърце. „Сърцето на човека е създадено толкова голямо – казва Николай Кавасила, – за да вмести Самия Бог“. Пред Бога и в Бога открива той самия себе си. Откровението означава любов, разкриваща красотата на Христос. В тази красота е тайната на всички човешки лица, великолепието на всичко сътворено.
Заедно с Павел Евдокимов вие можете да бъдете наречен „богослов на красотата“, защото за вас красотата на творението означава разговор с Бога.
Богословието на красотата се съдържа вече в Библията и в самото учение за Троицата. Красотата остава последно убежище на християнството, което се изражда в бъбрив морализъм, както е на Запад, или в кораво законничество, както е на Изток. Всичко обаче започва от лицето, от способността ни да го видим. В почти всяка моя книга аз говоря за това, което съм открил от личен опит: християнството е религия на лицата, и то не на всички лица, взети заедно, а на всяко от тях поотделно. Лицето е отпечатък на Божията любов, Христос ни учи да го разчитаме. Но днес именно тази вяра изживява криза. Тъкмо затова лицето се заличава в съвременната цивилизация: спомнете си за живописта на отминалия ХХ век. След като всяка велика култура, в това число и изкуството, произлиза от култа, то нашата съсредоточеност върху себеизразяването, върху търсенето на своето „аз“ в мигновеността и скоротечността на впечатленията, се превръща в култивирана от самите нас реалност, в тържество на субективността, която не ще да знае за нищо друго освен за самата себе си, и същевременно отчаяно копнее за общуване с другия. „Време е да заменим изтъркалата се психология на човека с лирична халюцинация на материята“, както е казвал Маринети…
...която пък се изражда в халюцинация на нашето „аз“. Винаги ме е тревожел въпросът: как да отделим красотата-откровение, красотата-отблясък на истината, която присъства зад нещата, от красотата-фалшификат, в която художникът се заобикаля с огледалата на собствената си самост и натиква в този свят на кривите огледала цялото мироздание. В наше време това разделение става особено очебийно, бих казал раняващо. Разделението между това, което изначално е било „твърде добро“, и онова, което Йоан Богослов нарича „този свят“.
„От хубостта ти се възгордя сърцето ти, от тщеславието си ти погуби мъдростта си“, казва пророк Йезекиил [Иез. 28:17]. Човекът търси да завладее всичко, до което се докосва неговата ръка или поглед. И все пак Христос го зове от всички сътворени неща. „Видимите неща добиват дълбочина чрез невидимите“, казва Максим Изповедник.
А също и Владимир Соловьов, и Пастернак с неговия „образ на света, явен в Словото…“. Само че трябва да се научим да пишем думата Слово с буквите и мощта на Йоан в неговия Пролог…
Да, и Владимир Соловьов, и Рилке, и толкова много други. Но обърнете внимание, че Словото не се крие някъде зад нещата, зад „невидимото за очите“, както е при Соловьов, то е в самите тези неща, като божествен лъч, изпълващ всичко сътворено. Човекът е призван да отрази този лъч, този Логос, да му придаде образ и смисъл, да яви славата му. Патриарх Атинагор ми казваше: „Когато настъпва февруари, аз очаквам времето, когато ще цъфне бадемовото дърво в двора на патриаршията; аз отивам при него, за да се присъединя към това славословие, към този химн, който пее бадемовото дърво“. Тъй и светът трябва да стане образ на образа с помощта на човека.
И все пак в света ние виждаме нещо съвсем друго: агресивна секуларизация и обезбожествяване, от една страна, и продължаваща сакрализация на утопиите, от друга. Изплашен, почти истеричен есхатологизъм, и активно изтласкване на „паметта за смъртта“ до последна възможност, пределна рационализация на живота на Запад (виждаме я в биологичните експерименти, в манипулациите с живота), а също и надигане на архаични религии, уморено бягство към будизма, исляма, към най-чудновати секти, „диворастящ“ култ към тялото, култ към ероса и древният култ към звездите… На мода е отново прераждането, което, както казвате, се поднася като увлекателен туризъм за особено важни персони. И заедно с това все по-нарастващи морални питания към Църквите, виновни в хилядолетно потискане на човека, отбраняващи се както винаги с плосък морализъм, но оставащи по същество безметежни, безмерно самоуспокоени… Всичко това е прието да се нарича с името „постхристиянство“.
Няма никакво постхристиянство, няма и да има. Бих го нарекъл по-скоро извън-християнство. Това, за което говорите, е само кълбо от нови и стари самоизмами или „прелести“, както ги нарича аскетичният език. Днес ни е необходимо преди всичко да намерим отново Църквата, да я открием пак като място, в което обитава Словото, говорещо за пълнотата на битието, явяващо ни славата Божия. Словото, което е истина. Ние трябва да откриваме Истината-слово, да изпълваме с нея цялото битие… „Ти, Който си навсякъде и изпълваш всичко“, се молим ние, обръщайки се към Светия Дух, Който съдържа в себе си майчинско начало (на арамейски – езика на Иисус – думата „Дух“ е от женски род). В това е същността на християнството – че то открива себе си отново и отново, оставайки непоколебимо вярно на древните корени, изобличавайки призраците на света и пробивайки видимите напластявания дори и в самите Църкви. Бог ни се разкрива там, където Го търсим – но също и на съвсем други места, неочаквани за нас. И все пак Той винаги е Бог на любовта; вчера, днес и утре Той е Същият. Той се „изобразява“ навсякъде освен в злото и греха: както в Своето Си – в Църквата с нейните тайнства и предания, – така и в другите вери, в безмерността на мирозданието, в премъдростта, припламваща и гаснеща около нас. „Вся Премудростию сотворил еси!“ – сътворил за живот, преображение, космическа Пасха.
Оливие, вие сте имал щастлив живот. Но сега вече почти две години сте прикован към леглото, скован от болка и неподвижност, лишен от възможността да творите. До вас е обичното ви семейство, пред вас е късчето небе зад прозореца. Но в Париж – не както във вашия Юг – небето рядко бива слънчево… Какво е тогава за вас болестта?
Всеки ден, събуждайки се, аз виждам кръста върху камбанарията, към която гледа моят прозорец, а зад него, в далечината, катедралата “Сакре Кьор” [Светото Сърце] в Монмартър… Кръст и сърце, двуединен знак на любовта Божия. Божието Сърце е близо… Умирането стана за мен време на нови открития. Аз отново се научих да виждам облаците. И птиците, прелитащи зад прозореца. И дори вятъра. Оказва се, че можем да виждаме движението на вятъра. Понякога ми носят саксии с растения и аз се вглеждам в техния растеж. Мога да ги наблюдавам с часове и да се моля. Но най-важното е, че открих ново, по-дълбоко измерение на надеждата. Времето на умиращия е очакване. Ако смъртта е за нас пропадане в нищото, то времето се обагря в безнадеждност. Но ако смъртта е очакване за среща със светлината, умирането се изпълва с надежда. За стареца, както и за детето няма „утре“. Има само „днес“, само този миг, в който вярата може да преобрази мрака в надежда, смъртта във възкресение. Случвало ми се е да чувам свидетелства на хора, изтръгнати в последната минута от смъртта. Не вярвам, че умираме самотни: Христос ни очаква, чака всекиго от нас дори в най-самотната му смърт, обзета от най-голямо отчаяние. Но важно е и това, в последния момент върху ръката ти, върху челото ти да легне ръката на близък човек. Това е сякаш последното майчино докосване…
Превод: Андрей Романов
| www.glasove.com
„Светия Дух, Който съдържа в себе си майчинско начало (на арамейски – езика на Иисус – думата „Дух“ е от женски род)“.Не само гностиците, но и редица други ранни християни като монтанистите, сирийците, създали „Песни Соломонови“, и пр. са вярвали в „женствеността“ на Светия Дух като контрапункт на „мъжествеността“ на Бог Отец. С тази логика Бог Син е андрогинен.
.
Оливие Клеман е очарователен в дълбоката си мистичност, фина мисъл и широта на възприятието. Ние, православните от хилядолетие, сме жалки в сравнение с този новопокръстен французин. Какъв урок!
. „Ние, православните от хилядолетие, сме жалки в сравнение с този новопокръстен французин. Какъв урок…“
О,неразумне юруде….! Нихилистично-православен българино(ко) !
Ами вземи прочети,нещо от Св.Евтимий(Търновски),Св. Теодосий(Търновски) и т.н…!
Е, друго си е православен французин,пък и говорещ за Бога…!
Православието е живот…а не „състезание“ по приказки за Бога и говорене в стил : по-по-най-най…!
В България съществува едно голямо неразбиране както на принципите на познанието, така и на устоите на религията. Ххристиянството се крепи на няколко основни пункта – на доказателството на божествеността на Хриестос, на социалната, здравна и образователна дейност на Църквата и на непосредствената жива връзка с Бога, която би трябвало да се представлява от свещеника. В тази доказателственост на християнството важна част заемат мъчениците, особено неправедно пострадалите, както и аскетите, които в комунизма в България бяха немалка част. Днес ние пак както през комунизма взимаме чужди авторитети, които не са били мъченици, не са били аскети в духа на балканската традиция, които не могат да изразят божгествеността на Христос и които не могат да докажат връзката си с Бога. Разбира се това се отнася и за голяма част от кадрите на БПЦ. Защото ако религията се ограничи до текстова изразност, то с езиковите, класическите и математическите гимназии, които в България са близо 1000 превода отпада.
За да се разбере християнството у нас е нужно познаване на логиката, житейската философия и делата на живота на онези, които наистина са били християни. БПЦ се ограничава до молитви и треби, за които обаче трябва да докаже, че се чуват пред Бога, защото Божието угодничество не се възприема само като благоволение върху хората в Църквата, имайки пред очи живота и делото на мнозина, които по една или друга причина не се намират в Църквата. От друга страна БПЦ ползва наготово и без признанние от нейна страна труда и произведенията на специалисти, които са подготовени от Държавата, която дава безплатно образование и почти безплатно здравеопазване и на хората от Църквата, които за религиозни ритуали вземат пари, а не финансират помощните на религията дейности – науката, философията, историята, литературата, художественото творчество, киното и театъра. Там хората се издържат или на частни начала, или им плаща държавата, което не е законно, защото Държавата ни е светска по конституция.
[quote name=“отговарящ“]. „Ние, православните от хилядолетие, сме жалки в сравнение с този новопокръстен французин. Какъв урок…“
О,неразумне юруде….! Нихилистично-православен българино(ко) !
Ами вземи прочети,нещо от Св.Евтимий(Търновски),Св. Теодосий(Търновски) и т.н…![/quote]
Аз пък съм съгласен с Питащия. На доста неща можем да се научим от хора като Оливие Клеман и тези неща са очевидни. Да не се крием зад широкия гръб на св. Евтимий и Теодосий, твърде далеч сме от тях днес като духовност и свят живот, всеки отговаря за себе си.
Andrey,napulno suglasen s tebe.Imam duhoven brat-datchanin pravoslaven,i ucha dosta ot nego.Toi jivee kato monah,a moje i da stane,ako Bog go povika.
Андрей,всеки православен е призован да се стреми към духовността и светоста на нашите православни отци…! Толкова ли ти е трудно да ги разбереш…!? Че сме далеч,далеч сме….но ако искаш да си истински православен дръж се за Св.отци…и това е !
Съгласен съм. Един от пътищата към постигане на духовността на светите отци е този на интелектуалеца Клеман. Да не забравяме, че отците, особено гръцките, са сред най-школуваните интелектуалци на епохата си, хора не само с фина и изтънчена духовност, писали на великолепен класически старогръцки, но и с огромен философски кръгозор.
Колко скудоумно отговаря отговарящият. Уж православен, пък схоластик. Колко освободен дух и ведрост има във въпроса на питащия. Ами той няма предвид св. Евтимий и св. Теодосий, а днешните доморасли наши „богослови“.
Интелектуалци ( св.отци) за света,който ги мери със софистичен аршин…! и православни в пълнотата на тази дума…!
Съжелявам,но имена,като Бердяев,Булгаков,Шменан и ..т.н.,които си правят духовни упражнения с понятието Православие в кабинетно-интелуктален стил,моля….не ги лансирайте като православни! От гипс и цимент не се получава строителен материал…!
Така е, другарю отговарящ. Всички, освен тебе, са еретици. Как звучи приятно и ласкаещо самочувствието! Знаеш ли какво? Когато стигнеш по вяра, ерудиция и задълбоченост изброените от тебе и признати от целия свят богослови, тогава имаш право да ги критикуваш и то в дух на толерантност. […].
Ами от Евтимий не се сещам за „големи“ богослови по нашите земи. Дано да има! Да има навсякъде.
Отговарящият ако беше живял по времето на тези „православни в пълнотата на тази дума“ щеше да ги анатемоса като мъдруващи по езическата мъдрост, защото пред името им тогава нямаше да има „св.“ и „преп.“ и щеше да се обърка тотално кой прав и кой крив.
Българинът е свикнал религията за него да значи връзка с Бога и в божествеността на религиозните си дейци той вижда израз на православието. Това значи спомени за намеси на Бога в живота на хората след дело и слово на богоизбраните българи, които за съжаление не са издирвани от модерната наука, която под влияние на католицизма и протестантизма търси богословие и християнство според тамошния аршин и според тяхната представа за религия, където богословският труд и интелектуалното присъствие са от голямо значение с оглед опорния довод на вярата в словесността. Тук има хора, които са Божии угодници и не само със слово, но и с дело доказват верността на православието като истинска вяра, на която Бог помага и която води човека към спасение. Освен това има мъченици и праведници, които са живели в исихия и затова е мното трудно да се оценява богословски делото им. Днес има подготвени хора с езици и култура, което позволява силно българско богословие, но БПЦ цени ритуала повече от словото.
За българина като народ с изключителна опитност в религиозните системи и с познания върху силата на словесността важното в религията е доказателството за връзка с Бога, издирване на Божиите дарби у хората и намиране на Божиите угодници, които имат тежест пред Бога за да могат да издействат от него непосредствени даяния, които са от полза за хората. Богословието е важно дотолкова, доколкото води харесваните от
Бога хора към вярата и насочва общественото мнение в утвърждаването на истинската вяра. Другият път е чрез способностите за писмено и устно изразяване да се търси убеждение на хората, което обаче непременно трябва да бъде подкрепено с дела. Затова има врачки, гадатели, астролози и всякакви хора, които претендират че имат връзка със свръхестественото. Затова и БПЦ следва да докаже връзката си с Бога както и факта, че наистина е Негов представител, а не е плод на национални и комунистически комбинации, още повече, че не е ясно службите и молитвите на БПЦ дали се чуват пред Бога.
„не е ясно службите и молитвите на БПЦ дали се чуват пред Бога.“ А ти с какво ще докажеш, че не се чуват? Можеш ли да докажеш, че не си спам робот, който бълва едни и същи отдавна втръснали коментари?
Зад името Chingis не стои човек, а експериментален монголски софтуер, който по зададени общи параметри излъчва стандартни съобщения.
Лошото е, че и други участници не съумяват да постигнат нещо повече. Отново познатите папагалски клиширани обвинения към изразяващия светоотеческа православна позиция. Например обвинението в «схоластизъм». Едва ли обвиняващият може ясно да формулира съдържанието му, както и защо трябва да избягваме да сме «схоластици». После иде ред на обвинението в антиинтелектуализъм. Твърдението, че подвижниците на духа светите отци били интелектуалци е безспорно оригинално, но и доста смешно. Широтата на познанието е нещо добро, но когато те увлече в мъдрувания против вярата, става гибелно. Спомнете си Ориген. При Оливие Клеман са налице конкретни отклонения, заради които го определят като гностик-плуралист.
Това, че модернистите били «в цял свят известни богослови», ми напомня за фолкпевицата, която била известна с това, че била много известна. И какво от това, че светът лежащ в зло ги е припознал като свои?! Нали за православно вярващите авторитетни са църковно прославените свети отци, а не «световноизвестните» светски чичовци.
Зилотягите пак се обадиха. Само едно не мога да разбера: защо смятате, че представлявате светите отци? Първо придобийте тяхната святост и мъдрост, пък тогава говорете от тяхно име.
Клеман бил гностик-плуралист (? – това пък какво е). Чакам доказателства с цитати от негови книги, иначе това ще бъде просто една хула.
Масоните – с кръста напред:
http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2010/05/28/908078_ricarite-tamplieri_se_subirat_v_pleven_na_nacionalna/?ref=rss
„и защо трябва да избягваме да сме «схоластици»“
Колко нелеп и абсурден въпрос в устата на един православен…
Един от многото проблеми на икуменистите,че се движат по хоризонтала….претендират за широкост на възгледите(!?),а широкостта знаем къде може да отведе човек тръгнал по този път…! Диференцират Св.отци,за които Бог се е произнесъл,но не….тях това въобще не ги смущава….!? Ще ти говорят за ерудираност,философска школовка на едни Св. отци,а ще се разгриначават от други,които нямат тези качества,но светят със същата светлина,защото Господ не ги дели…! И Св.Василий Велики и Св.Спиридон Тримитунски са еднакво мили за нашият Господ ! Кои сте вие,че по единия ще се превъзнасяте,а другият ще неглежирате,понеже е „прост“ епископ…!
Андрей, не разбрах, кое му е лошото да си зилот?
И наистина ли очакваш да почна да те гърмя с цитати? Какво, ако го направя? Веднага ще се измъкнеш по типичния си хлъзгав модернистичен начин. Я че били извадени от контекста, я че не сме разбрали смисъла, я че не е този цитатът и накрая ще излезе и че не е това книгата. И защо смяташ, че ако аз не разбирам светите отци, то ти си им прес-аташе?!
Падре, така и не разбрах какво й е лошото на схоластиката.
[quote name=“O. Bojidar“]И наистина ли очакваш да почна да те гърмя с цитати? Какво, ако го направя? Веднага ще се измъкнеш по типичния си хлъзгав модернистичен начин. Я че били извадени от контекста, я че не сме разбрали смисъла, я че не е този цитатът и накрая ще излезе и че не е това книгата.[/quote]
Бягство от отговора, отец. Просто нямаш какво да посочиш.
Аз не съм хлъзгав човек и не се измъквам, ако ми се дадат доказателства. Доказваш, че Клеман е гностик – приемам го като факт и свалям това интервю.
И аз не виждам нищо лошо в схоластиката, но за един зилот тя трябва да е по-лоша и от чума: католическата философия на Средновековието!…
Аз не претендирам да съм говорител на светите отци, за разлика от вас, които се кичите постоянно с понятието „светоотечески“ като индианец с пера 🙂
Като стандартизиран монголски робот по определението на славния отец Божидар само ще отбележа, че широкият кръгозор и високите степени на познанието , както и умението за работа с писмен текст и устно слово са изисквания за добрия православен. Проблемът на светите отци е , че не знаят нищо за Революцията, за научния атеизъм, за програмите на комунистите за унищожение на религията, за пренасочването на историята и археологията към праистория и дохристиянските времена, за масовите форми на контактьори с извънземен разум и за гадатели, които се обосновават „научно“ в своите тълкувания и предсказания. Обстановката на вярата днес е много по-сложна отколкото през Средновековието и има натрупан исторически опит, за който светите отци нищо не казват. Клеман като французин знае за Революцията и атеизма и затова е полезен , независимо дали е гностик-плуралист или чист православен. Защото с чистото православие на отец Божидар можем да се върнем назад в историята като унищожим прогреса на хората
Какъв гностик е Клеман, щом отрича главния атрибут на гностицизма – крайната, самоубийствената аскеза и висшият дар за него е боговъплъщението? Не хулете Светия Дух!
„Разбира се, огромно събитие в моя живот беше срещата ми с Владимир Лоски. След като прочетох няколко пъти книгата му „Мистичното богословие на Източната църква“, аз реших да прочета и всички отци, на който се позовава той…………………………………………………………………….. Владимир Лоски стана първият ми водач по пътя към същинското православие. Той ме заведе при отците.“
и:
„Лоски беше борец за безкомпромисно православие, което можеше дори да изглежда сурово, той беше един от създателите на Братството „Св. Фотий“ (самото име е красноречиво) и заедно с това почитател на св. Франциск Асизки*, автор на голяма книга за Майстер Екхарт“ (от първата част на беседата)
Много показателно (в положително отношение, естествено) за този забележителен френски богослов е отношението му към Лоски!
*св. Франциск от Асизи си остава, поне за мен – засега, доста противоречива фигура – за едни светец, за други – пример за монах, изпаднал в прелест
„Традиционалистите“ явно разчитат на традиционното непознаване на миналото.Да видим какво казават за „традицията“ нейните съвременниците: Минин в „Древноцърковна мистика „,преведена на български ,посочва,че пише,за да запълни на 60 страници пълната липса на изследвания по въпроса.Книгата е писана непосредствено преди революцията и свидетелства за нулевия интрес към богообщението в руската „традиция“.Синът на В. Лоски твърди, че преди революцията било прието да се причестяват веднъж годишно,колкото да получат документ,без който гонели от държавна служба, смисълът на евхаристията бил открит едва от Афанасиев в средата на 20 век. Глубоковски съжалява,че по „католически подбуди“ в семинариите започнали да изучават дори Св. отци.К.Уеър пише,че Добротолюбието било непознато дори на енциклопедистите в Гърция през 30-те години. „Традиционалистите“ какво защитават в това „духовно“ наследтво?!Модернистите поне търсят някакъв смисъл и изход от тази нелепица.
Ще ти извади очите, Андрей! Прочети си собствената статия и виж какво говори човечецът Клеман:
„Трябва да събудим Христа, Който е стаен в религиите.“ – Ние пък мислим, че се е открил в Християнството.
„Признавам, че понякога чета текстовете на великите суфии и се моля заедно с тях.“ (?!) „В света има много повече откровения на Христос, Които бих нарекъл подготвителни, отколкото можем да си представим.“ (?!) „Цялото мироздание съдържа в себе си Словото, Което го е създало.“ Ето характерното за гностицизма сливане наТвореца с творението.
„Аз не се отказвам да виждам във всичко проявата на божественото начало, защото всичко, което се явява, е светлина, както казва апостол Павел.“ (Къде тук е цитатът на св. ап. Павел???) Ето типичното пък за пантеизма „Бог присъства навсякъде и всичко е Бог“.
Заключение: освен гностик Клеман е икуменист и неправославен! Това крещи от цялата втора част на статията!
Колкото до определенията към православен свещеник „индианец с пера“ и „зилотягата“ – нека това нека лежи на собствената ти съвест!
Ама тоя наистина не е в ред: ултраправославен, пък иска да ме убеждава, че схоластиката, на която е фундирано и от която произтича католическото извращение на духа на апостолското и светоотеческо християнство, не била лошо нещо!?
За разлика от суровите средновековни светци св. Франциск е човек по-скоро от Ренесанса, въпреки че когато живее – ХІІІ век, още няма Ренесанс. Може да се каже, че той го предшества и въплъщава. По убеждения св. Франциск е пантеист, но не в смисъла на класическата мистика – потъване и сливане с океана на Божественото, а по-скоро преклонение пред природата и нейните твари, което силно напомня за класическото езичество. Това личи ясно от неговото поетично творчество. Той пише химни на слънцето, възпява вълците като братя и пр.
.
Езическият монотеизъм в Римската империя –
http://archiman.livejournal.com/
Отче, имаш твърде неадекватна представа за гностицизма, за съжаление. Това, за което обвиняваш Клеман („сливане наТвореца с творението“), се нарича пантеизъм, а не гностицизъм. Гностиците, напротив, са смятали, че материалният свят е създаден от зли сили, а не от Бога. Впрочем, смешно е богослов от ранга на Клеман да се обвинява и в пантеизъм. Всичко сътворено съдържа в себе си замисъла на Твореца и е образ и изява на Неговото Слово – това ли отричаш? Не си ли чувал, че според всички отци светът също е откровение, книга Божия? Не знаеш ли, че е казано: „Небесата проповядват славата на Бога, и за делата на ръцете Му възвестява твърдта“ (Пс. 18:2)? И това ли е пантеиъм? Св. Атанасий казва: „А отпечатъкът на Премъдростта присъства в създанията, както казах, за да може светът да познае чрез Премъдростта своя Създател – Словото, а чрез Словото – Отца. И това е същото, за което казва Павел: „Тъй като онова, що може да се знае за Бога, тям е явно, понеже Бог им го откри. Защото онова, що е невидимо у Него, т.е., вечната Му сила и Божеството, се вижда още от създание мира чрез разглеждане творенията“ (Рим. 1:19-20)“. “При праведния Антоний Велики пристъпил веднъж един от тогавашните мъдреци и му казал: “Как понасяш, отче, този живот, лишен от утешението, което дават книгите?” Онзи му отговорил: “Моята книга, господин философе, е тази сътворена природа. Тя е винаги с мене, и когато поискам, мога да чета в нея словата Божии”. Друг цитат – от уважавания и от зилоти, и от незилоти св. Игнатий Брянчанинов: “Веднъж си седях и съзерцавах градината. Внезапно падна пердето от очите на моята душа: пред тях се отвори книгата на природата. Туй е книгата, дадена за четене на първоначалния Адам, която съдържа словата на Духа, подобно на Божественото Писание. И какво учение прочетох аз в градината? – Учението за възкресението на мъртвите!..” Св. Йоан Кронщадски: „Като творба на живия, премъдър Бог, светът е пълен с живот: навсякъде и винаги намираме живот и премъдрост, във всичко виждаме проява на една мисъл, както в цялото, така и във всичките му части. Това е същинска книга, от която можем, макар и не толкова ясно, като от откровението, да се учим на богопознание”. Всички тези отци гностици ли са в твоите очи, или какво..?
[quote name=“O. Bojidar“]““Аз не се отказвам да виждам във всичко проявата на божественото начало, защото всичко, което се явява, е светлина, както казва апостол Павел.“ (Къде тук е цитатът на св. ап. Павел???) [/quote]
Цитатът от апостола – ето го: „Всичко, което бива явно, е светлина“ (Еф. 5:13).
Че Христос е „стаен в религиите“, т.е. присъства в неявен, скрит вид и в другите религии, е мисъл на ливанския митрополит Георги, който Клеман цитира. Формулировката звучи дръзко, но не говори ли апостол Павел за наченките на богопознание, които Бог е вложил в сърцето на всеки човек, дори и на езичниците (Рим. 1:19-21)?
Заключение: да не си създаваме представа за християнството само по книжки като „Нашата вяра“, а да четем повече и по-сериозни източници, в това число и сериозни богослови!.. Да не бягаме от интелектуализма – неговата противоположност се нарича неграмотност!..
Бъркаш, Андрей. От цитатите става ясно, че Бог е оставил отпечатъка си върху тварите, но винаги: Творецът е Творец, тварта – твар. Бог е навсякъде по силата на Своето Вездесъщие, а не чрез размиване на екзистенциалната граница с тварите. Явно си запознат само с единия от множеството клонове на гностицизма – манихейския дуализъм. Аз обаче говоря за: „Верховное существо в гностицизме представляется самостоятельным, независимым началом света и добра, источником духовной жизни (плиромы) и производит из себя через эманацию множество духовных, вечных существ. Эти вечные существа и составляют всю полноту бытия.” Не е голяма грешка да смесиш този клон на гностицизма с пантеизма. И при двете, както и при Клеман, е налице смесване на Твореца с творението. Всъщност изобщо липсва акт на творението.
Не познавам свети отец, който да твърди, че Христос е „стаен в религиите”. Не се измъквай с посочване на времена и събития преди Христа.
След Неговото явяване и основаване на Църквата да се говори, че още е стаен в другите религии е хула.
„Нашата вяра” пък е едно основно и твърде полезно четиво, което явно си пропуснал да прочетеш и затова допускаш детински грешки. Липсва ти „а-бе”-то, а си тръгнал да летиш в небето на богословието.
А Клеман не е богослов, при това от висока класа! И грешиш, чета богослови, но такива, които живеят богословието, а не мъдруват за него. А противоположността на интелектуализма се нарича тъкмо богословие!!!
Падре, не ми се спори и с теб. Ако те интересува за коя схоластика говоря, тук пише:
http://www.budiveren.com/index.php?option=com_content&view=article&id=156:2010-05-12-15-49-08&catid=36:2010-02-12-18-18-16&Itemid=73
Браво на Андрей! А отче Божидаре, ти наистина не си индианец с пера, а индианец с калимявка. За индианците е характерно, че можеш с елементарни трикове да ги накараш да направят каквото си поискаш, особено когато считат белия човек за божество заради неговите знания. Ти отец Божидаре обожествяваш авторитети, за които Андрей правилно ти каза, че не са сериозни и че има много голяма доза грамотност в православието, имайки предвид сериозната класа на визанитйските богослови, които са имали за опонент не негратомния партиен секретар от село, както твоите авторитети са го имали, а сериозни грамотни езичници и друговерци, с познания върху епоса, мита, литературата, философията, театъра и изкуствата. Затова, отче Божидаре, православието е вселенско – не заради географското му разпространение, а заради диспута му с най-високата класа, която човешкото познание може да излъчи в историята.
http://www.bg-history.info/5088/Za-niakoi-ot-znacheniiata-na-istoricheskoto-poznanie-v-Bulgariia-.html
СИНАЙСКИЕ ИКОНЫ
http://campus.belmont.edu/honors/SinaiIcons/SinaiIcons.html
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Icons_from_Saint_Catherine%27s_Monastery,_Mount_Sinai
Благодаря на Чингиз за подкрепата. Да, отецът е твърде далеч от нивото на светоотеческото богословие, това, с което се е ограничил май, е главно същата тази „Наша вяра“ плюс разни евтини брошурки.
ВСЕКИ човек има вродено познание за Христос, казва Писанието и свидетелства Църквата: Христос е „истинската светлина, която просветява всеки човек, идващ на света“ (Йоан 1:9); „Христе, свете истинний, просвещаяй и освящаяй ВСЯКАГО человека, грядущаго в мир“, се моли Църквата. „Не от това ли се заблуждавате, задето не знаете Писанията, нито силата Божия?“ (Марк 12:24).
Противоположност на интелектуализма е глупостта, простотията и дебелото невежество, от които и така страда в огромни дози горкото ни отечество. Да не ги увеличаваме!
„Не познавам свети отец, който да твърди, че Христос е „стаен в религиите” (отец Божидар)
Всеки може да се поизложи като не разбере нещо и/или го разбере превратно!…Явно, уважаемият отец счита, че Клеман се е произнесъл така: „Христос е стаен в (различните)религии(те)!“ В действителност този френски философ – богослов казва , че Христос, освен в православието („Православието – това е Христос“, Клеман), се намира [b]и (също така)[/b] „стаен в религиите“. Предполага се, че Клеман има предвид такива религии, които нямат уродлива, фанатична и злостно демонична същност, а са израз и резултат на исторически вековни традиции и порив към доброто и правдата. Просто, тези условно „добри“ религии имат , според философа, и този недостатък – не е разкрит, или доразкрит Христос в тях, който да ги [b]преобрази[/b] доколкото е възможно, или, евентуално, да ги подмени, така да се каже!
За всеки случай си отбелязвам коментара и във форума, защото наскоро два не ми публикува някой! 😮
Братя, стига сте се надплювали и надхапвали с празни и отровни мисли. Кога ви остава време да се молите? Не за брата си, а за себе си поне – да не огорчавате въплътения в човек Бог Слово със словата си – жлъчни, гневни и пусти… Спаси Господи…
За съжаление неграмотността на редица наши свещеници все по-силно избуява в неконтролируемото интернет пространство. Отец Божидар обаче е направо върха на наглостта, неграмотността и неконтролируема гордост и самомнение криещи се уж зад голямо смирение. „Ние и светите отци“ – кои сте вие бе отец? Ами от всичко написано от вас, се вижда, че познавате светите отци само и единствено от кратките им жития написани за деца в предучилищна. Смешен сте и само се излагате, но няма как да го разберете – гордото ви смирение не позволява да се видите отстрани. Многословието и свещеническия сан не могат да скрият липсата на духовност и елементарни богословски познания. Нормален човек на ваше място щеше да поднесе извинения на Андрей Романов и никога повече да не се показва виртуално – от елементарен срам. Но не и вие. Интересно е, няма ли кой да сезира митрополита ви, все пак сте свещеник – каноничен, а проповядвате ереси и разделение! 😮
Поетът Борис Христов отказва държавна награда. –
http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2010/05/30/908609_poetut_boris_hristov_otkazva_durjavna_nagrada/?ref=rss