Да бъдем отново едно



БЛИЗКИ ТЕМИ:

4 коментара

  1. Дон Кихот каза:

    Ангелов не казва нищо ново, а преповтора и преразказва вече писаното в двете статии. Въпросът дали католиците са хора и християни е толкова нелеп, че буди съмнения в здравия разум на питащите. Една от последните новини е, че Руската църква ще прилага катехизичния курс „Алфа“ на Англиканската църква. А ние в бездънното си фарисейство отричаме тотално всичко католическо, без дори да го познаваме. Бил съм на много техни богослужения с изпълнения на Бах, Моцарт и пр., пред които нашите служби с кукуригащи псалти са просто смешни. Срещал съм обикновени католици, които по-набожни и по-големи молитвеници от мнозина от нас. Чел съм св. Тереза Авилска и Едит Щайн, пред които нашите богословски каканижения не издържат критика. В заключение – нека първо да видим ние какво представляваме и да се оправим, а след това да осъждаме другите, защото това е смъртен грях.

  2. Владислав каза:

    Общо взето съм съгласен с Дон Кихот. Обаче малко настръхнах, когато спомена за Тереза Авилска. Чел съм я. Мисля, че тази жена просто ме плаши. Тя е истерично психарска в сравнение с това, което е нормално в православието – говоря за молитвения ни опит. И това, как нарича хората „твари“ с такова пренебрежение… Не, любовта към Бога, който наистина е толкова повече и над нас, не оправдава това отношение. Сам Той няма такова отношение. Така че съм малко резервиран. Освен това- говорим за красотата на католическото богослужение- в конкретния случай, или по принцип? Защото на конкретния случай с Бах в някоя определена катедрала и с пискливото кукуригане в някоя наша църквица могат да се противопоставят жалкото пищене на елементарни полусветски мелодии в градската католическа църква на Варна и великолепния източен хор на … е, да речем, на някоя от НАШИТЕ катедрали някъде. Принципно няма никакво превъзходство на запада в това (музикално) отношение, даже напротив!
    Освен това, пак припомням, че тези, които осъждат католиците са просто лоши православни, при това с нисък интелект. Но тези, които осъждат чистотата на вярата им, са похвално прави!
    Имаме много за оправяне. Но не всяко от нашите православни произведения е „каканижене“. Никога няма да се съглася, че светите отци (да не изброявам) са жалки пред Едит Щайн. По-скоро бих препоръчал на последния трудовете на съвременните руски учители по богословие. А мой личен авторитет е Кураев- абсолютен капацитет. Да си имаме уважението!

  3. saluti каза:

    намирам за нелеп коментарът, че авторът не казвал нищо ново. целта на текста очевидно е да изрази позиция по статиите на чурешки и романов. новото е именно авторовата гледна точка към двата текста, неговото предложение за прочит – за дешифриране на привидния сблъсък на първите две тези. мисля, че тези текстове имат за основно предназначение да предизвикат размисли, а не да раздиплят факти и знания, както дон кихот очевидно схваща предизвикателствата на перото.
    крайно смущаващ е начинът, апропо, по който ерудираният архимандрит коментира православното богослужение… както и известната католическа мистичка, която слагала в джоб православното богословие…
    не смятам, че религиозният опит може да бъде разбран отвън; и това е най-вярно за православния духовен опит. така че нека не се впрягат в разговора абсурдни художествени критерии. погледнете как изглежда колибката на стареца паисий с хартиените иконки по стените и дайте да разсъждаваме за това колко са чисти и подредени католическите църкви… нелепо.
    смятам че въпрос за обединение на православни и католици най-правилно беше коментиран тук от отец стефан – никой при никого няма да ходи, а всички заедно трябва да се обърнем към корените на християнската си вяра.

    или с други думи – не да се обръщаме в посока един към друг, а заедно да гледаме към Христос. така ще се окаже, че гледаме в една посока. така ще имаме и истински Критерий и Път за преодоляване на догматическите различия.

    дай Боже това да се случи някога!

  4. Дон Кихот каза:

    Пази Боже, не сравнявам св. отци с мъченицата Едит Щайн, който надмогна юдейската си традиция и загина с газовата камера на Аушвиц през 1942 г. Дори над нея поставям друга гениална еврейка – Симон Вейл, която не се кръсти, защото не искаше да приеме историческото бреме на римокатоличеството. От друга страна сте прави, че „нещо“ може да се разбере, ако човек стане част от него. За да извлечете полза от мистиката на св. Тереза, трябва да бъдете мистици като нея, а това се дава от Бога и се отхвърля от хората.
    .
    Едно от последните богослужения, в което участвах, беше водено от „епископ“ – бивш разколник (nomina sunt odiosa), който спираше литургията, за да целува деца и милва майките им, а накрая претупа водосвета, защото му се пушело болезнено цигара. А след това залегна над банкета – в продължение на часове. Още не мога да преглътна тази гавра.

Споделете в социалните мрежи