Двойнственото календарче
Календарът не е само скала за измерване на времето, но и социален феномен, и в тази си функция изненадващо се оказа много точен индикатор за религиозното здраве на обществото в конкретна държава. Най-големи извращения и глупави експерименти с календара са се извършвали от Френската буржоазна революция от 1789 г. и от Руската социалистическа революция от 1917 г.
За да поддържам формата си на календаролог, всяка година си купувам православното календарче, издание на Българска патриаршия – Св. Синод, еврейското религиозно календарче (тяхната нова година се пада септември-октомври) и мюсюлманското религиозно календарче, издание на Главното мюфтийство в София. В мюсюлманското календарче има само 11 свещени дни и нощи, не е както при нас православните, на всички дати от годината да има светец или събитие, които да почитаме и честваме. Даже съм си измислил един лаф: “Празно като в мюсюлманско календарче”, без да влагам и най-малка подигравка към исляма и българите-мюсюлмани. По-скоро иронията ми е породена от сравнението с православното календарче – там е “everyday holiday”.
Мюсюлманското календарче си го купувам от малката будка, която е на входа на оградата на джамията “Баня Баши” в София. За 2008 г. бях забравил да си го купя и в първите дни на януари разтревожен, че може да свърши, се завтекох към джамията. Купих си го и с удивление видях едно “пълно” мюсюлманско календарче, изглеждащо така:
Не можех да повярвам на очите си. Към 11-те свещени дни и нощи бяха прибавени още цели 42 такива ! От тях най-смайващи бяха: “Човекът стъпи на Луната (1969)”, “Учредена е ДПС (1990)”, “ Революцията на Хомейни в Иран (1979)”, “Превзема се Истанбул (1453)” и т. нат. Съставителите на календарчето бяха извършили грях – идолопоклонство и многобожие съгласно ислямската религия, на арабски „ширк“, и то много очевидно и драстично. Без да се надценявам, бях сигурен, че никой в Република България нямаше нито да забележи, нито да реагира. По-голямата част от българите сме религиозно нечуствителни и безразлични, та какво остава за някакво си календарче, за което малцина християни у нас знаят, че изобщо съществува. Бях сам в огорчението си, но по стечение на обстоятелствата ми дадоха възможност в предаване на живо по една наша телевизия да обясня проблема (жив и здрав да е водещия на предаването !). Това стана на 22.01.2008 г., вторник вечерта.
Предаването се превърна в едно фиаско за моето представяне на малкия екран. Обърнах се към камерата с призив “братя мюсюлмани” и между другото казах добри думи за календарната реформа на папа Григорий XIII през 16-ти век. Възмутени зрители се обадиха, че такива изказвания са недопустими в предаване за християнство и една жена ме нарече “объркана душа”. Останах още по-огорчен.
Но посятото даде плод. На 26 януари в събота, същата седмица, вестник “Труд” излезна с уводна статия на първа страница, озаглавена с големи букви: “Раждането на ДПС – свято за исляма у нас” и разследваща случая с мюсюлманското календарче. Авторките бяха говорили с говорителя на Главното мюфтийство и той ги беше уверил, че е станало грешка и се отпечатва нов тираж. Сгрешеното календарче било в тираж 15000 екземпляра. В статията изобщо не се споменаваше моето име, както и телевизионното предаване и неговия водещ, благодарение на който обществеността ни беше алармирана. С други думи – чиста кражба на авторство. Излишно е да споменавам за поредното си огорчение.
Чест прави на Главното мюфтийство, което точно и бързо изпълни своето обещание. След две седмици си купих “второто издание” на мюсюлманското календарче за 2008 г. и се зарадвах – всичко беше наред. Значи струваха си усилията. Честолюбието ми беше накърнено, но спечели “цял един народ” (извинявам се, че правя алюзия с известните думи на Левски: „Ако спечеля, печеля за цял народ — ако загубя, губя само мене си“.)
И така, почти без никой да разбере, беше спряно настъплението на ислямския фундаментализъм по календарна линия 🙂
Съвременният български православен календар показва силно влошено религиозно здраве на обществото ни. Годишният богослужебен кръг (църковната година, индикта), започващ от 1-ви септември, включва в себе си пасхалния богослужебен кръг (понякога наричан пасхална година). Следователно църковната година, която по продължителност съвпада с гражданската, включва в себе си по-късата пасхална година. Обаче тук има недопустима и парадоксална двойственост (дихотомия)– църковната година е по Григорианския календар (нов стил), а пасхалната година, пасхалният период – по Юлианския календар (стар стил). По този начин е разцепена на две цялостта на календара и нарушена литургичната последователност на църковните празници. Календарът ни страда от тежка хронична болест и моя милост, самотен радетел за цялостното приемане на Григорианския календар от Православието, съм напълно съгласен със старостилците, че подобна двойственост е кощунствена.
Въпросните два богослужебни кръга (може още да се нарекат цикълът на неподвижните празници и цикълът на подвижните празници), се отброяват по поредни недели, например: „Неделя пред Въздвижение“, „1-ва Неделя след Неделя подир Въздвижение“, 3-та Неделя на Великия пост – Кръстопоклонна“ и т.нат. За мен лично е напълно непонятно защо всяка година в нашия календар на места номерацията на неделите е разбъркана. Ще посоча конкретни факти:
Календарчето за 2010 г.: В м. октомври след 6-та Неделя след Неделя подир Въздвижение следва непосредствено 5-та Неделя след Неделя подир Въздвижение ? В м. ноември 9-та Неделя след Неделя подир Въздвижение е последвана от 13-та Неделя след Неделя подир Въздвижение?
Календарчето за 2011 г.: В м. февруари Неделя 17-та след Петдесетница е последвана от Неделя 16-та след Неделя подир Въздвижение?
Вероятно в тази календарна какафония и бъркотия се крие някаква велика тайна, в която не съм посветен. Но повече ми се струва, че това разбъркване на номерацията на неделите се е наложило за да бъдат напаснати един към друг двата цикъла – на неподвижните празници и подвижните празници.
Календарчето ни има и други странности. През последните години до 2009 г. включително в Символа на вярата пишеше „В една света, вселенска…“ От 2010 г. вече е написано: „В една света съборна…“ Изтъкнати богослови и свещенослужители ще ми се изсмеят и ще твърдят, че по същество „вселенска“ и „съборна“ е едно и също. Все пак смятам „съборна“ за далеч по-правилно и разбираемо.
Забелязах и друга странност – в календарчетата за 2011 г. и 2012 г. в понеделника след Томина неделя пише с надебелен шрифт „Света София – Премъдрост Божия“, което преди го нямаше в нашето православно календарче. Кой знае – може би е някакво нововъведение?
Г-н Симеонов,
След предишната ви публикация ви зададох един въпрос, бих била много благодарна да ми отговорите, но не мога да ви заставя разбира се.
Все пак ще се пробвам да ви попитам и тук.
Много ме интересува какво е вашето обяснение защо тази година 2012 Великден беше на 15 Април, ако изчислението му следва правилото: „първата неделя след първото пълнолуние (астрономическо?!) след пролетното равноденствие по стар стил (т.е. след 3 април по нов стил) и ако съвпада с юдейската пасха (с кой ден обаче? само с първия?) да се премести с още един лунен месец“ (това правило го взех от Двери.бг). Ако следвахме това правило Великден трябваше да е или на 8 април, защото първият ден от юдейската пасха беше на 7 април (не навечерието, а първият ден) и значи не съвпадат? Ако обаче сме решили, че съвпадат защо не сме го преместили с 1 месец, а само със седмица?
Уважаема ВБ,
Великолепен въпрос ! Ние православните толкова се страхуваме да не празнуваме Пасхата „наедно с иудеи“, че дори когато седер песах (когато се ядяло пасх. агне по времето на Спасителя), СЕ ПАДНЕ В ПЕТЪК, ЗА ДА НЕ БИ ДА СЪВПАДНЕ С РАЗПЕТИ ПЕТЪК, честваме Възкресението в следващата неделя. Точно такъв беше случая тази година. Католиците това не ги смущава. И [b]много важно [/b] – много често ни се налага ДА ЧАКАМЕ ДА МИНЕ ВТОРОТО ПЪЛНОЛУНИЕ СЛЕД ПРОЛЕТН. РАВНОД. И ЧАК ТОГАВА ДА ПРАЗНУВАМЕ ВЕЛИКДЕНЪТ. Това е така защото нашето Възкрес. може да бъде само от 4 април до 8 май. Ако неделята след първото пролетно пълнолуние се падне ПРЕДИ 4 АПРИЛ, ТОГАВА НИ СЕ НАЛАГА ДА ИЗЧАКАМЕ ЧАК СЛЕД ВТОРОТО ПЪЛН. СЛЕД ПРОЛ. РАВНОД. Обикновено тогава католич. Великден е 5 (пет) седмици по-рано от нашия Великден. Извинявам се, че не съм Ви отговорил на въпрос от предна статия.
Сърдечни поздрави,
Иван Симеонов
Г-н Симеонов,
Много благодаря за отговора. Следя вашите статии (и някои други), но продължава да ми става все по-неясно как всъщност се изчислява Великден. За сега виждам, че датите поне за последните 3 години, съвпадат с това, което се получава по формулата на Гаус. Ако всички дати до сега съвпадат, това означава, че православният Великден се изчислява само по тази формула, а не по алгоритъма който е широко известен или поне алгоритъмът не е точно такъв, и също означава, че тази формула включва и изискването да не съвпадаме с юдейската пасха, както и преместването, ако съвпаднем.
Разбира се това са си мои разсъждения, вече няма да досаждам с въпроси, освен ако не ми попадне някоя нова информация.
Съжалявам, че преди пропуснах да си напиша името, понеже вече е заето.
Поздрави,
Вера