За новостилния разкол



Може да харесате още...

55 Отговори

  1. mmm каза:

    Сигурно текстът е много хубав, но е прекалено дълъг и аз като прост мирянин не можах да разбера какво има да ни каже в крайна сметка… 🙁 Явно проблемът е много сложен и неясен, иначе нямаше да се нуждае от толкова много и сложни обяснения 🙂
    Какво трябва да направим, да спрем да ходим на църква защото преди да се родим някой авторитет е направил грешка, която ние и не разбираме съвсем? Да отидем в църквата на оня самозванец Фотий? Да приемем исляма?… Какво?

  2. strat62 каза:

    Целта на статията е да събуди малко заспалата църковна съвест на хората, тъй че ако се предложи едно връщане на стария стил хората да го подкрепят, а не да викат: „А? Че то тва много сложно, поповете да се оправят, нас що ние…?“

    Въпросът е много прост! Въвеждането на новия стил е антицърковно и неканонично, плодовете му са горчиви (разколи, разединение ХАОС). Но напускане на каноничната църквата заради това е недопустимо! Това е. Дай Боже, да върнат стария стил, както го върнаха във Ватопед на св Гора (значи може и обратно…)

  3. strat62 каза:

    „…и аз като прост мирянин…“ какво точно искаш да кажеш с това брате? Че не можеш да мислиш, че не искаш или че не те интересува или че нямаш мнение??? Няма прост, няма сложен мирянин. Християните трябва да са царствено свещенство (посл.Пет. 2:9), а не малодушни плазмодии.

  4. anima_mea каза:

    „злото ни поглъща с грозната си паст,
    никой не посмя да чуе моя глас“…

  5. refab каза:

    НЕ Е ОТ ПЪРВОСТЕПЕННА ВАЖНОСТ за църквата и обществото!? Предполагам, също така, че за много хора този въпрос е нещо като дъвка и полуманиакална занимавка, в която „горят“ своите енергии! Все пак, не отричам значението му, за мен лично-ПЕРИФЕРНО!

  6. mmm каза:

    Аз писах какво значи – че не знам какво е решението на проблема. И че сам не мога да го намеря (а ако не ме интересуваше просто нямаше да пиша под този материал).
    Във всеки случай съм сигурен, че решението не е в създаването на нова, отделна църква!
    И пак питам – какво е решението на проблема? Само подкрепа? Добре, подкрепям възстановяването на юлианския календар. И какво? Както пита anima_mea, някой ще чуе ли моя глас?

  7. Atila каза:

    оттегчително, объркано, а автора твърди, че няма да повтаря предъвквани неща. Кое е новото в този текст? Намесването на името на св.Максим – това не прави текста по качествен. Защо вьобще е публикувано тук се чудя? Сигурно поради интересните констатации от рода на:
    „Защото Църковната история свидетелства недвусмислено, че обещанието на Спасителя за Църквата, че портите адови няма да й надделеят, Мат. 16:18, съвсем не означава, че отделни поместни църкви не могат да отпаднат…“

    Аха, може да са в общение, но новостилните са мъртва пльт…, а старостилците и без общение са живи в календарчето. Простете отче Божидаре – говорите да се намирате на приказка!

  8. portos каза:

    Их, Атила! Много е чувствителна за тебе темата. А?

    Двата ти аргумента:
    1) Нищо ново
    2) Осъждате новостилните църкви

    Честно ми кажи – плащат ли ти да хулиш достойни свещеници и богослови? Ако да – залудо си дават парите – стой та гледай.

  9. otec_ivan каза:

    Изразявам съгласието си с огромната част от написаното от о. Божидар и го поздравявам. Остана ми само следното недоумение:
    Как така той признава, че има анатеми над новия стил, а същевремнно твърди, че православните не трябва да се отделят от епископи, които въвеждат и служат по този нов стил? Че какво по-страшно има от църковната анатема за вярващия човек?
    И нещо още по-важно – о. Божидар правилно отбелязва, че промяната на календара е съвсем тясно свързана с икуменизма и нейните плодове са ужасяващи, като на всяка друга ерес и отстъпление. Е, питам се тогава, как тъй оставането в общение с епископи икуменисти и новостилци не засяга по никакъв начин свещеници, които служат по стар стил? Ереста е зараза и смърт, от която православните трябва да странят и да не участват по никакъв начин в нея. Да служиш по стар стил, а да поменаваш новостилен архиерей и икуменист или такъв, който е в общение с еретици (например Вартоломей, за когото споменава о. Божидар, но неправилно според мен твърди, че само при съслужение с него българските архиереи ще отпаднат от Църквата. Ами че те с Вартоломей са си в пълно общение, независимо дали служат с него пред очите ни в храма или не.), е поддържане на една самозаблуда, че оставаш чист и православен. Не, това си е да го наречем старостилна уния, която не може да бъде приета от православното съзнание.

  10. Atila каза:

    Може ли да бъде анатемосан някой, от някого, с когото няма нищо общо? Не може църквата да бьде анатемосвана от хора с претенции за църква но стоящи вън от нея! Опитите за разлайването на кучетата могат да предизвикат възхищение у хора като г-н Портос, но легитимност не носят. Няма нито един сериозен аргумент против календара, а само общи сьждения и догадки. Ей тука мьдрите волнодумци да наберат смелост и кажат – С КАКВО СЕ ПРИЧАСТЯВАТ В БПЦ – с тялото и крьвта Христови или? Останалото са празни приказки!!!

    LOL Извинявайте г-н Портос, не знаех, че сте богослов – не ви личи. Завършили сте задочно или сте поредния ярък пример за дървото и свирката?

  11. Atila каза:

    относно анатеми и тем подобни, с които много обичат да плашат и спекулират някои, моля прочетете внимателно този материал:

    http://www.dveri.bg/content/view/1606/114/

  12. nobody каза:

    Темата е много сериозна, но искам да попитам автора й защо осъжда българските старостилци като разколници, а пък дава като пример в подкрепа на календара техните висши духовници архимандрит Серафим Алексиев и архимандрит Сергий Язаджиев с книгата „Православие и икуменизъм”? Тези двамата би следвало също да са старостилци-разколници. След като те двамата са старостилци-разколници(така излиза според написаното от автора за старостилците в България) защо той ги дава за пример? Не е ли това признак за двуличие от страна на автора? Или всички старостилци в България са разколници или нито един от тях не е в разкол! Не може свещ. Борислав Главев да дели например архим. Сергий Язаджиев от някой обикновен мирянин от същата старостилна общност. Има и нещо друго – казано е да страним от еретиците, за да не ни объркат с техните лъжеучения. След като новостилието е ерес не трябва ли миряните, които забелязват тази ерес да се отделят от нея? Дори ангел от небето да ни благовества нещо по-различно от това, което заповядва Христос и Църквата да бъде анатема(някъде беше казано). След като нашите духовници ни благовестват чрез една ерес, каквато е новостилието, не трябва ли да се отделим? Не можем да стоим в ереста и в същото време да твърдим, че пазим вярата си чиста! Както не може да ядем курбан байрам заедно с мюсюлманите и да твърдим, че опазваме вярата си, така не може и да служим по еретическия календар и да твърдим, че пазим православието! Нова година не е по-голяма от Господ!

  13. nobody каза:

    сори, че му обърках името, но функциите в сайта не допускат възможността за корегиране на мненията.

  14. portos каза:

    „LOL Извинявайте г-н Портос, не знаех, че сте богослов – не ви личи. Завършили сте задочно или сте поредния ярък пример за дървото и свирката?“

  15. portos каза:

    Кога казах, че съм богослов?! Не, аз съм змиеукротител. Качил съм се на дърво и от там свиря. Наивник съм, който вярва, че може да опитомява змии и лисици. Поздрави.

  16. portos каза:

    Има два подхода – единия да избягаш, другия – да стоиш до самия край (че даже и оттатък края). А има и два начина да се отделиш – самочинно или да бъдеш изхвърлен.

    Почти цялата Църква по времето на св. Максим Изповедник изпада в монотелитска ерес. Но, той не създава със св. папа Мартин отделна църква, а претърпява до край. Кому от вас са отрязали езика, заради старостилни убеждения??

  17. prokimen каза:

    Благодаря на администраторите на портала „Православие.бг“, че най-после публикуваха нещо сериозно, свързано с Православието.

    Свидетелствувам адмирацията си към автора на статията, който е съумял да се изрази изящно на банализираната стара тема по един нов начин. Отдавна не са се появявали статии с нужната богословска грамотност в духа и светлината на светоотеческото богословие. След благозвучните и ненадминати по своята смисленост творби на Архимандрит Серафим Алексиев не бях чел друг български автор на такава богословска и словесна висота, каквато е показал отец Божидар.

    Да се надяваме, че отецът ще пише по-често и ще обогади съкровищницата на обеднялото ни съвременно родно богословие.

  18. nobody каза:

    Прокимене, лицемерно е да се оплюват обикновените миряни старостилци, а техните духовни водачи да бъдат идолизирани и обявявани за светци. Засрамете се бе хора, плюете старостилците, а хвалите водачите им, които са водили същия живот като самите миряни(естествено по-праведен), водили са старостилен живот в старостилната църква. Засрамете се, че от това лицемерие ми се повдига!

  19. prokimen каза:

    Не разбирам какво точно сте искали да ми кажете.

    Адмирирам казаното от автора за календарната реформа в светлината на каноничното право и православна догматика.

    Въпросът за календарната реформа е банализиран и е писано прекалено много по него. Намирам, че статията хвърля нова светлина или по интелигентен и богословски грамотен начин приканва отново да се замислим над въпроса за календара.

    Колкото до обезсоляващото се православно християнство, отворил съм тема във форума.

    Не виждам къде е лицемерието. Човек може да е критичен и по съвест да отдаде нужната чест на един текст, заслужаващ внимание и адмирация. Адмирацията не изключва критично мислене и критичността не бива да става тенденциозна демагогия. Това е скромното ми мнение по неоправданата пенливост на несериозния Ви изобличителен опит.

  20. FTR каза:

    Авторът на линия ли е да отговаря, или само е решил да ни гледа сеир как ще реагираме?

  21. Lakota каза:

    Я! Тоя (авторът) не беше ли в Ахат?
    Чудно, дали се е покаял за рок-младостта си? (ако е той де 🙂

  22. nobody каза:

    Не съм богослов, но ми стана странно, че свещ.Божидар отрича старостилната църква в България и ни съветва да си стоим в БПЦ като в подкрепа на своите думи дава за пример двама велики духовници с издадена от тях книга, които са били членове именно на тази старостилна църква в България. Те са погребани в старостилния манастир в София, защото са били старостилци, а отец Божидар обяви всички миряни от старостилната църква в България за разколници, следователно би трябвало и тези двама архимандрити да са разколници, защото те приживе са били част от тази старостилна общност, а пък той дава тяхна книга за пример. Това ми се струва лицемерно и не ми харесва подобен двоен аршин, а после се обърнах и към Вас, защото Вие го подкрепихте. С две думи – обявяваме старостилците архим.Сергей Язаджиев и архим.Серафим Алексиев за пример в Православието, въпреки, че са старостилци от „разколническата“ старостилна църква в България, а пък например Иван Петров и Петър Иванов, които са си съвсем обикновени старостилци без нито една издадена книга, ги обявяваме за разколници. Странно ми е, просто смятам, че или всички членове на старостилната църква в България са разколници, или никой от тях не е такъв. Човек трябва да има една позиция и един аршин.

  23. strat62 каза:

    Да, дядо Серафим беше против новия стил, НО разкол не е правил. Това направи гн. Фотий. После, това че някой е в разкол и е старостилец, не значи че е безблагодатен, НО и в никакъв случай не значи, че е на прав път и че трябва да го последваме. За пример мога да ти дам, стареца Йосиф Исихаст (велик светогорски подвижник), кой то е бил старостилец и зилот, ако не се лъжа, около 40г. През това време благодатта не го е напускала, виждал е нетварната светлина и други свръх естествени явления. Е, в крайна сметка получава откровение свише, да се върне в каноничната Църква, защото камъка на който стои потъва.

    Така че нека не се хващаме за хора като архим. Серафим, и да викаме, добре си е да си старостилец. Да, има силно вярващи хора сред тях, и благодат сигурно има, НО това е разкол, тази „църква“ е неканонична и аз не бих тръгнал да се спасявам там.

  24. nobody каза:

    По твоята логика ако бяхме католици би било редно да си стоим в католическата църква, за да не правим разкол, нищо че катол.църква е изпаднала в дълбока ерес? Старостилната църква в България е „разколническа“, а пък автентичната БПЦ е изпаднала в ерес, в общение е с вселенския патриарх Вартоломей, който най-редовно се прегръща с папата за щяло и нещяло. Такива извращения мене лично ме дразнят и ме отблъскват от БПЦ. Ако БПЦ върне стария стил и онези от сегашната старостилна църква си останат самостоятелно, тогава бих се съгласил, че са истински разколници, но сега, когато БПЦ е в ерес не смятам, че можем да ги обвиняваме. А архим.Серафим се е отделил още със смяната на календара през 1968г. , а Църквата е направена след демокрацията, защото по времето на БКП милата ни БПЦ е била дълбоко свързана с Червената Партия и е била маша в ръцете на комунистите и те в никакъв случай не биха позволили отделянето на старостилна църква. Както през времето на БКП е имало една партия, така е било допустимо да има и само една Църква, макар и изпаднала в ерес. Ако БПЦ беше върнала календара след демокрацията мисля, че нямаше да се стигне до отделянето на ревностните православни българи в отделна старостилна църква.

    Не може да наричаме разколници хората, които бягат от ереста, може и да бъркам, но не ги обвинявам. Ереста е от Сатаната все пак, а ние трябва да се пазим от него.

  25. strat62 каза:

    Няма да влизам в спорове. Казах ти мнението си, за мен този проблем е свързан и с нездрава духовност и календаромания, икуменомания и един куп други мании и паранои от страна на старостилците и зилотите. Има и читави сред тех, но май стават все по-малко. Но всеки си решава по съвест и е свободен да върши каквото иска. За мен тук е на лице и една нездрава духовност, която води в крайна сметка до прелест. А този който от сърце търси Бога и не се е помрачил до край, Бог го води.

  26. ЛюбимеЦ каза:

    Не ви знам кой сте,но като ви чета и да ви науча не ща.
    Освен пълно произволно съшиване на мнения,на този или онзи авторитет,нищо,ама нищо свясно няма в тази статия.
    Какви стилове,какви пет лева,метода който използвате е напълно естествен за „неправославните“ общности,бил съм в такава,и ви грантирам че разлика във методите ви няма.
    Не само не отговаряте на най-важните въпроси,но даже и не се и опитвате,минавате метър със израза „рационално-схоластичен „.
    Не се и опитвате да кажете какво значение има календара за промяната на личноста на вярващия.
    А само това е от значение,никакви други цели няма дори във „църковно-каноничен подход“,така щедро хвален от вас.

    Поздрави,и дано истината в Христа ви води поне от тук нататък.

  27. ЛюбимеЦ каза:

    Е един лакмус за идейната безизходица,за положението в което се намират някои уж „представители“ на Христовата църква във България.

    С такива пастири:-) далеко не се стига.

  28. portos каза:

    ЦИТАТ:
    „Не се и опитвате да кажете какво значение има календара за промяната на личноста на вярващия.“

    Ти по-добре ми дефинирай личност, тогава да говорим. Хайде да ритмуваме – ден един, ден втори… ден шести… (пък на седмия ден) и прочие… Моисей разказва как Бог ритмувал, творейки и включил човека в ритъма… Хайде Любимецо – да потропаме…

  29. дяконПенкоКо каза:

    Не мога да не изразя радостта си от това, че има такива български духовници, които ревниво и безстрашно пазят вярата ни. Такива трябва да са духовниците ни. Втръснало ни се е от безхаберни попове, скрити между погребения и кръщенета, треперещи от страх да не би ако изразят позиция, да се наруши спокойствието им. Да това е бившият член на „Ахат” и това не е тайна, но той извървя един дълъг път и е още едно доказателство, за това че Бог е жив и действа в нашата Църква.
    Подкрепям напълно отец Божидар и споделям този начин на мислене, а такива които вместо аргументи използват улични похвати е имало винаги. Та нали за това Църквата ни е на този хал.
    Има и още нещо. Всички вие миряни или клирици сте се скрили под чадърите на анонимността, а отец Божидар стои с позицията и с името си. Прави му чест.

  30. ЛюбимеЦ каза:

    В едно съм съгласен с вас!
    Липсата на мнения е по-опасна ситуация отколкото мнение макар и погрешно.
    Макар и да не съм съгласен нито в една точка с автора,все пак адмирации за способноста му да изразява позиция.
    Кухите требничари изобщо трябва да бъдат игнорирани по каквито и да е въпроси.

  31. Грешник каза:

    Напълно съм съгласен с автора отец Божидар и дякон Пенко Колев.
    Препоръчвам Ви да прочетете чудните книги на йеромонах Касиан – „Против календарната реформа“ и „Съвременният християнин и разделението“.

    СЛАВА НА ОТЦА И СИНА И СВЕТИЯ ДУХ ВОВЕКИ ВЕКОВ! АМИН!

  32. D.Vladimirova каза:

    Приятели от сайта, покаянието не е само да изповядаш греха си, но и да спреш да го повтаряш. О. Божидар захвърли китарата и надяна расото – този факт говори сам за себе си дали се е покаял. Две думи до Любимец: Приятелю, явно си доста глупавичък, пък нивото на статията далеч надхвърля твоето; личи си, че си бил в „неправославна общност“ по кухотата на аргументите ти и по фанатичната омраза към догмати, канони и ред, нещо така характерно за протестаноидните секти. Важните въпроси в Църквата са много и първият от тях е чистотата на вярата, а след него делата на вярата, както пише и отецът. А промяната на личността идва с малко повечко духовен труд, смирение и желание да се чуе светоотеческото мнение от което ти така се гнусиш. Защото о. Божидар цитира именно него. И той не „минава метър с рац.-схол. подход“, а подробно обяснява неговата незначителност. Наистина в Църквата църковно-каноничния подход държи предимство, защото той е пъпната ни връв с отците на църквата и цялото Предание. Схоластичният си сърбеж ще удовлетвориш при католиците. Прощавай, ако те засегнах, но се надявам поне мъничко да се преосмислиш собствения си подход към наистина важните неща! Не слагай каруцата пред коня!

  33. 1978 каза:

    starostilzite v varna im be6e kazano 4e prez 2007 godina 6te doide antihrista, i nqmalo smisal 4ovek da se jeni 6toto krayat idval…bol6instvoto ot tezi ziloti sa bolni moz1tzi..ima ne6to ironi4no te se imayt za nai revnostnite pravoslavni. a sa v1n ot z1rkvata…

  34. ЛюбимеЦ каза:

    Радвам се за думите ви „Две думи до Любимец: Приятелю, явно си доста глупавичък, пък нивото на статията далеч надхвърля твоето“,защото скъпа Д. само себеподобните са способни да се оценяват правилно!
    Разкривайки моето ниво вие ме направихте близка с вас,как след това да не ви обичам.

    Колкото до „църковно-каноничния подход държи предимство“ е неологизъм който ме озадачава.
    Свежият ви проблясък за „фанатичната омраза към догмати,канони и ред“ ме кара да осъзная че вие сте специалист по догматика,сигурно сте писали и книги с коментари по това църковно творчество,или бъркам.
    Моля ви поправете ме ако греша,в крайна сметка и аз искам да се обърна от грешките си:-)

    Да те ми жива и здрава,и понеже сте дама ви пращам моите целувки,с думите си вие заслужихте това.

  35. D.Vladimirova каза:

    Ех, драги, много сте галантен! Но не се ласкайте с мисълта, че си приличаме. Ние с вас сме като деня и нощта, тоест няма как да се срещнем по хоризонтала. Колкото до любовта, не мога да ви забраня да ме обичате, щом толкова го желаете. Но, ради Бога, проявете любовта си на дело като започнете да мислите с „ум Христов“. Пощадете ме, няма как да отговарям на всички глупости, които ми пишат! Достатъчно е написаното в църковните книги на светите отци. Колкото до неологизмът, той ви озадачава, защото навярно ушите ви са свикнали с друга музика, а тази, с църковната терминология явно сте оставили да прашясва някъде на тавана. Колкото до книгите с догматика, аз не ги пиша, а ги чета, защото се уча от тях. Впрочем, признавам, че ме разкрихте – преди три години наистина завърших богословие. Как пък аз да не ви обичам – та вие сте невероятен! Ако наистина искате да се поправите и обещавате да бъдете добро момче, моля, моля, моля ви, купете си някоя книжка на архимандрит Серафим и започнете да се учите. Тогава, наистина любовта ни ще е споделена… Впрочем, говорите за себе си в женски род, да не би да сте жена – какво значи това „направихте ме близка с вас“? Може би сте искали да кажете „близък с вас?“ Ах, този български…

  36. D.Vladimirova каза:

    Атила, хуне мъдър! Преди да правиш препратки към разни старци като м. Теоклит, се позаинтересувай какво мислят по въпроса светите отци от 16 в. досега. Защото този Теоклит изкара всички Православни църкви без нашата, Румънската и Еладската, „старокалендарци“. По-кротко с авторитети като този! А каква тогава е Иерусалимска патриаршия с Благодатния огън? Няма как тези Сигилиони да са фалшификати, защото тяхната достоверност е засвидетелствана от десетки, че и повече, други документи, които се позовават на тях от 16 в. та до днес! Как така изведнъж в 20 в. се оказаха фалшификация? Много удобно, не мислиш ли? Мисли, брате, мисли с онова нещо на раменете си!

  37. prezvytera каза:

    В първите векове на християнството е съществувала разлика между римската и малоазийската практика за празнуването на Пасхата.
    През 155 г. е имало преговори по този въпрос между св. Поликарп Смирненски и Аникита Римски. В крайна сметка и двамата продължават да отстояват собствената си практика, в мир и общение един с друг (Поликарп извършва Евхаристия в Рим).
    През 157 г. в Лаодикия има дебат по календарния въпрос, в който участват Мелитон Сардски, Аполинарий Йераполски, Климент Александрийски и Иполит Римски. Спорът е за това, дали Христос е пострадал на 14 или 15 нисан и съответно – коя е датата, на която трябва да се празнува Възкресението.
    Между 190 и 192 година протича най-важният спор за това кога трябва да се празнува Пасхата. Римският епископ Виктор призовава малоазийските църкви да приемат римската практика, заплашвайки ги с анатема. Организират се множество събори, като повечето подкрепят Рим. Единствено съборът в Ефес, който упълномощава еп. Поликрат Ефески да защитава малоазийската практика, се противопоставя на налагащия мнението си еп. Виктор. Еп. Поликрат не се плаши от заплахите и твърдо отстоява собствената си традиция, осветена от апостолите Йоан и Филип и много славни епископи след тях. Тогава Виктор отлъчва малоазийските църкви, но не среща особено съчувствие дори у подкрепящите го. Св. Ириней Лионски го увещава в писмо да покаже снизхождение.

  38. prezvytera каза:

    Разликата между малоазийските църкви и Рим не просто касае календара – тя се състои в това – на коя дата да се празнува Пасхата – на 14 нисан (подвижна дата) или в неделята след 14 нисан; каква е продължителността на предпасхалния пост – 42 часа, един, два или повече дни; и още други разлики в същността на самия празник, които няма да излагам сега. Историята свидетелства, че въпреки различните дати, на които се е празнувала Пасхата Господня на Изток и Запад, църквите не са прекратявали общението си по тази причина.

  39. D.Vladimirova каза:

    Ех, братя, православни! Защитавате го тоя нов календар като че е сърцевината на православната догматика. Да бяхте така усърдни наистина към цялото Предание, пък вие на – все се хващате за отклоненията!
    Събитията, за които говорите са преди Първия Вселенски Събор. След него всички, които празнуват Пасха не както е определила Църквата, се считат за отпаднали, напр. споменатите от о. Божидар „квартдецимани“. Между другото, ако ви направи впечатление, той също е против прекратяване на общението. Против е обаче и самоволните нововъведения и отклонения, както против са били и светите отци от 16 в. до днес!!! Тях къде ги оставяме? Излиза, че щом са ни неудобни, спираме изобщо да се позоваваме на тях, така ли? Моля, четете внимателно и най-вече ДОБРОСЪВЕСТНО! Иначе демонстрацията на ерудиция, без правилно осветляване на фактите, си е чиста проба СПЕКУЛАЦИЯ, МАНИПУЛАЦИЯ И НАЙ-ВЕЧЕ ОГРОМНА ГОРДОСТ! Прочетете пак думите на св. Серафим Саровски за опазване на ЦЯЛОТО ПРЕДАНИЕ!

  40. svetlio каза:

    Съгласен съм с автора като цяло, но той си противоречи на едно място – за особеното действие на Божията благодат. Първо пише, че Православната Църква трябва да празнува Пасха Христова след еврейската „и не в диаспора, а в Израел“. После обаче дава примери от действието на Благодатта не в България, където е въведен канонично или не новия стил, а в Израел, като пропуска да приведе не малко примери от явяване на Божия благодат само на определени дни съобразно с Григорианския календар. Пропуска и други аргументи на „новостилците“, които няма да привеждам тук. А започва статията с думите: „И все пак ми се струва, че някои аргументи се пропускат, а други съвсем умишлено се заобикалят.“ Това го посочвам с цел да се обхванат повече аргументи на другата страна и материалът да се обогати, понеже и без това не е кратък. Иначе като цяло съм съгласен с написаното.

  41. D.Vladimirova каза:

    Светльо, къде са тия примери за действието на Божията благодат по новия календар?
    А защо о. Божидар посочва за събития в Израел – ти знаеш, че Църквата е вселенска, нали? Това, което се случва в друга Църква някъде по света, касае и нашата, защото Църквата е Тяло Христово – жив организъм. Пък Благодатният Огън ни засяга съвсем живо и съвсем отблизо, защото санкционира ПРАВОСЛАВНАТА ПАСХА. А онова за диаспората е в отговор на едно друго писание – това на Ив. Симеонов. Поздрав!

  42. svetlio каза:

    Г-жа Владимирова, само в този сайт да потърсите и ще намерите случаи на Божия благодат по новия стил. Затова говоря, че авторът посочва събития в Израел, а все пак говорим за отражението на календарната промяна в българската поместна църква. Тогава да вземем чудеса, извършвани по новия стил и понеже, както казвате Църквата е вселенска, да задължим и другите поместни църкви да се съобразяват. Иначе православните не празнуват Пасхата на различна дата от Йерусалимската църква. Щом всички неща и административните, случващи се някъде по света в друга поместна Църква ни засягат, защо имаме автокефалност и толкова е била голяма борбата за нея? А нали тук е спорът – дали въпросът е каноничен или не. Има сериозни доводи, че въпросът е възможно да има и поне временно поместно решение, макар да не подкрепям това.
    Та тук е най-голямата слабост на творенията на защитниците на стария стил – не се интересуват или направо си затварят очите пред Благодатта, явяваща се на дати по новия стил. Нещо повече – много от тях смятат, че човек не може да се спаси, следвайки новия календар. Ето още нещо, което е пропуснато в материала. Могат да се обхванат още много други аргументи на „новостилците“, които да се обсъдят. В противен случай о.Божидар пропуска някои аргументи, а други, сигурен съм, неумишлено заобикаля. Повтарям: искам статията да стане по-всеобхватна, не съм против цялостната идея.

  43. Stiff каза:

    mmm,познаваш ли „самозванеца“Фотий и неговото житие?Мисля, че не,защото ако го познаваше нямаше да си самозван съдник,а нямаше да си такъв ако приличаше на Фотий.

  44. Stiff каза:

    Неудобно ми е да те наричам Грешник…Познаваш ли иеромонах Кассиян (Стефан)Александров Ангелов?Ако не го познаваш не ми препоръчвай „чудните“му книги!Ако го познаваш пак не ми ги препоръчвай,моля те!!! Ако случайно се досетиш кой съм,съвсем ще се откажеш да ми ги препоръчваш.

  45. Stiff каза:

    Прощавай Strat,изглежда че много пъти си виждал нетварната светлина и свръхестествени явления ,ако не се лъжа и въпреки това благодатта не те е напуснала. Ако те осени откровение свише моля те кажи ми разликата между разкол и раз кол.
    Ако това не знаеш, според мен нямаш морално право да коментираш постъпките на дядо Серафим и „гн.“Фотий и разликата между тях.Ако това не знаеш, дори да си най-големият зилот „новостилец“ приел „старостилие“,няма да те последвам,дори да получа откровение свише,че камъкът на който стоя потъва,защото си не каноничен.“Според мен тук е на лице една нездрава духовност,която води до прелест.“
    Моля те помисли върху тази загадка!
    Ще ти дам джокер:проблемът на Православието е,че има много ревностни негови пазители,който без да разбират от футбол стават треньори на националния ни отбор и започват да анализират ,и да строят нашата система 4:4:2.+ мисълта на един известен български герои:“Я да му ударя един кръст,че ако има …“

  46. Stiff каза:

    Отче,незнам как да се свържа с теб,а имам да ти кажа нещо важно.

  47. jimo каза:

    Въпреки, че съм опонент на о. Главев, искам всички да знаят, че неговата статия има такава пълнота и мъдрост, че тя вече е MAGNA HARTA,
    ИСТИНСКИ МАНИФЕСТ НА ВСИЧКИ ПРАВОСЛАВНИ СТАРОСТИЛЦИ !!!!!
    Ваше Благоговейнство, жадувам за дебат с Вас,
    като сърна за изворна вода !!!!
    С голямо уважение,
    Иван Симеонов дом. тел 856-46-06, сл. 9266-238, сл. е-mail: isimeonov@ccbank.bg

  48. Stiff каза:

    Разделението в Църквата не е свързано само с незаконната календарна реформа,но и с други много големи отстъпления.Едно от тях е ереста икуменизъм.Връщането на Църковния календар,без покаяние за новостилния разкол и за икуменическия курс на БПЦ,ще бъде поредната клопка и подигравка за православните християни!!! Който знае и греши ще бъде бит много,които не знае и греши ще бъде бит малко,но не е казано,че няма да бъде бит.Незнанието не е извинение,още по-малко за православните духовници и миряни.Който иска да научи повече за разделението и отсъплението в Църквата ще му дам връзка.

  49. Наско каза:

    Макйр и да звучи малко объркващо:

    „Тъй че, „новостилци” да сочат с пръст „старостилци-разколници” е все едно крадците да викат „дръжте крадеца”, защото както „старостилците-разколници” обезсмислят на практика правилната си позиция, О Т Д Е Л Я Й К И се от Църквата, така от своя страна „новостилците” обезсмислят и правят безплодно С Т О Е Н Е Т О си в Църквата, защищавайки календарната реформа, която като всяка реформа в Църквата е по същество антицърковно действие, т. е. разкол, а дори и нещо по-лошо.“

    Отделянето от Църквата – сиреч, разколничеството, било „правилна позиция“, а не разкол. А стоенето в Църквата било неправилна позиция и именно това било разкол.

  50. друг каза:

    Не ми хареса това, което прочетох в коментарите за архим. Серафим Алексиев (нищо, че е старо, то си седи тука и винаги може да се прочете).
    [quote name=“nobody“]…архим.Серафим се е отделил още със смяната на календара през 1968г. , а Църквата е направена след демокрацията, защото по времето на БКП милата ни БПЦ е била дълбоко свързана с Червената Партия…Ако БПЦ беше върнала календара след демокрацията мисля, че нямаше да се стигне до отделянето на ревностните православни българи в отделна старостилна църква.[/quote]
    В Pravoslavieto.com обаче пише така:
    „На 13 януари 1993 година архим. Серафим предава Богу дух.
    СЕДМИЦИ СЛЕД СМЪРТТА МУ прекратяват канонично общение със Светия Синод на Българскита православна църква и създават т.н. Българска Старостилна Православна Църква….“
    Така че оставам с впечатление, че не точно са чакали БПЦ да върне стария календар, а по-скоро архим. Серафим е бил този, който не е искал „отделяне”.

  51. ГЕОРГИ БЕЛЕНСКИ каза:

    ГЕОРГИ НИКОЛАЕВ БЕЛЕНСКИ гр. Кнежа 0бл. Плевен , ул, „ 23-ти Септември“ N 28 / временно пребиваващ Испания гр Албасете ул Nuestra S-ra de la Esperanza N 10 P. IYQ. ЦИТИРАМ : #29 дяконПенкоКо 2008-08-14 08:12 „Всички вие миряни или клирици сте се скрили под чадърите на анонимността, а отец Божидар стои с позицията и с името си. Прави му чест.„ – НЕ ВСИЧКИ ДЯКОНЕ , МОЖЕ С МАЛКИ И3КЛЮЧЕНИЯ , НО НЕ ВСИЧКИ. – ИМЕННО 3А ТОВА ОСТАВИХ ВСИЧКИТЕ СИ КООРДИНАТИ , 3А ДА СЕ 3НАЕ,ЧЕ И А3 НЕ СЕ КРИЯ. МИРЯНИН СЪМ, НО НЕ СЕ СТРАХУВАМ НИТО ОТ ВЛАДИКИ НИТО ОТ ЕПИСКОПИ ДА И3РА3Я ЯВНО СТАНОВИЩЕТО МИ ,ЧЕ СТАРИЯТ ЮЛИАНСКИ КАЛЕНДАР Е НАПЪЛНО ВЕРЕН , А КОЛКОТО ДО ОНИЯ, КОИТО ПИШАТ ГЛУПОСТИ В 3АЩИТА НА НОВИЯ НЕ СА ВЪОБЩЕ НАЯСНО С НЕЩАТА И Е ПО-ДОБРЕ ДА 3АМЪЛЧАТ . СВЕТИЯ СИНОД СИ Е ПРИ3НАЛ ПРЕД РЪКОВОДСТВОТО НА БЪЛГАРСКИЯ МОНАСТИР В АТОНСКАТА СВЕТА ГОРА „СВ. ВМЧК. ГЕОРГИ 3ОГРАФ“, ЧЕ ЮЛИАНСКИЯ ( стар ) КАЛЕНДАР Е ПРАВИЛЕН, НО НЕ ИСКАТ ДА ГО ВЪРНАТ,ЧЕ СЕ ПАДА „ НОВА ГОДИНА „ В ПОСТИ…

  52. ГЕОРГИ БЕЛЕНСКИ каза:

    …ДА ПРОДЪЛЖА – А3 СЪЩО ОДОБРЯВАМ ПОСТЪПКАТА НА СВЕЩЕНИК БОЖИДАР ГЛАВЕВ И СПОДЕЛЯМ МНЕНИЕТО ВИ ДЯКОНЕ , САМО ИСКАХ ДА КАЖА , ЧЕ НЕ ВСИЧКИ МИРЯНИ СЕ КРИЕМ. СВЕЩЕНИКЪТ ОТ НАШИЯ ГРАД СЪЩО ПРИ3НАВА,ЧЕ ЮЛИАНСКИЯТ КАЛЕНДАР Е ВЕРЕН, НО Е ДАЛ КЛЕТВА ДА СЛЕДВА ВЛАДИКАТА СИ … ТУК ВИЖДАМ КОМЕНТАРИ, КОИТО ВЪОБЩЕ НЕ СИ ДАВАТ СМЕТКА, ЧЕ БОГ И СВЕТА БОГОРОДИЦА, СЛЕД КАТО СА СЕ ЯВЯВАЛИ ВЪВ ВИДЕНИЯ НА ТОЛКОВА СВЕТИЙ, ОТ ДВЕ ХИЛЯДИ ГОДИНИ НАСАМ, АКО БЕШЕ ГРЕШЕН ЮЛИАНСКИЯТ КАЛЕНДАР ИЛИ ИМАШЕ НУЖДА ОТ КОРЕКЦИЙ, ТО БОГ И ПРЕЧИСТАТА МУ МАЙКА , ЩЯХА ДА КАЖАТ НА СВЕТИЙТЕ ДА НАПРАВЯТ НЕЩО ПО ВЪПРОСА , НО ЯВНО ТЕ3И ХОРА, 3АЩИТАВАЩИ НОВИЯ СТИЛ НЕ СА НАЯСНО С ВЯРАТА , А ПО-СКОРО СТРАДАТ ОТ ВИСОКОУМИЕ , ТЩЕСТЛАВИЕ, МАНИЯ 3А И3ЯВА , ГОРДОСТ И ДР. ТАКИВА . 3АЩО ПОНЕ ПИШАТ ТУК СРЕЩУ ИСТИНСКИЯ КАЛЕНДАР , ТА ПРЕЧАТ НА ДРУГИ ДА СЕ ИНФОРМИРАТ ? …ДА 3А-МЪЛЧИ ВСЯКА ПЛЪТ…-БОГ НЕ ДАВА ОГЪНЯ ПО НОВИЯ КАЛЕНДАР И 3А ТОВА ВЕЛИКДЕН СЪВПАДА В ДВАТА КАЛЕНДАРА. ДА СА НАЯСНО НЯКОИ, КОИТО МАКАР И МНОГО 3ЛЕ ИНФОРМИРАНИ …

  53. ГЕОРГИ БЕЛЕНСКИ каза:

    …, ЧЕ ПО ТОЯ НАЧИН ПРЕЧАТ НА ДРУГИ, НА КОИТО ТЕПЪРВА ПРЕДСТОИ ДА СЕ ИНФОРМИРАТ. ТУК ДОРИ ВИДЯХ ЕДИН ДА ОБВИНЯВА СТАРОСТИЛИЕТО В СЕКТА- 3НАЧИ БОГ ДАВА БЛАГОДАТНИЯ ОГЪН ДВЕ ХИЛЯДИ ГОДИНИ НА „СЕКТА„… ЧУДЯ СЕ ТО3И ЧОВЕК 3АЩО НЕ ОТВОРИ И КНИГИТЕ И О Ч И Т Е С И ? А3 СЪБРАХ ОТ АЛБАСЕТЕ 6 ПИСМА ОТ И3ЯВЛЕНИЕ СРЕЩУ ЖАЛБАТА 3А ОТМЯНА НА ЮЛИАНСКИЯ КАЛЕНДАР И ЩЕ ГИ И3ПРАТЯ В СВЕТИЯ СИНОД. НО ТУК ХОРАТА СА НАЯСНО, ЧЕ ЮЛИАНСКИЯТ ( СТАРИЯТ ) КАЛЕНДАР Е НАПЪЛНО ПРАВИЛЕН.

  54. иванина каза:

    Отче Божидаре, има ли надежда България да върне Юлианския календар? Очаквам това с нетърпение, тъй-като ми е далече да ходя в старостилна църква, но в същото време искам да спазвам каноните и да не бъда анатемосвана от предците ни! Бог знае,че в сърцето ми е старият календар, категорична съм, но не искам препирни и разкол, за това е по-добре цяла България да върне верния календар и да бъдем всички едно православие, без разделения !