Махистично



Може да харесате още...

30 Отговори

  1. Anima_Mea каза:

    Линкът не се отваря.

  2. dikovski каза:

    На тази статия не мога да отговоря с друго освен с едно голямо и извикано на висок глас: БРАВО! Казвам го защото Свилен ми е колега, защото си точеше зъбите за „научна“ кариера още като студент. Защото още от тогава парадираше да високопарни слова в стил: „Синтеризарайки и анализирайки парадоксалните симпатии на моята странна илюзия констатирах, че въпросът е конкретно индеферентен…“ и прочее. Защото не можах след едночасов спор да го убедя, че не е той човекът, който ще променя евхаристийната практика в Църквата или поне в БПЦ. Защото епископатът на нашата Църква трябваше отдавна да отлъчи от евхаристийно общение, тези нахакани и вредни за Православието рефарматори с богословски дипломи. Но това не е моя работа, аз нямам такива правомощия иначе бих го сторил. Може и да е за добро. Когато един богослов сгреши, казват вижте какви са богословите. Когато Мики Маус изяде сиренето казват: „Мишките го изядоха.“ Свилен и неговите съмишленици отдавна си търсят някой да им натрие носа и да им каже, че само липсата на конкуренция е допуснала тухното присъствие в богословската наука.
    Защото такава е истината! За съжаление тези „реформатори“ си имат и привърженици, както сред студентите, така и сред свещениците. И проповядват своето мнение като общоцърковно. А когато някой възрази става гносеомах. Но аз бих предпочел да бъда гносеомах, отколкото да лея празнословия на висок стил и да са наслаждавам на недоумението на обикновените християни.
    Поздравления господин Сивов! БРАВО!

  3. sandi каза:

    Време беше некой да им Го „рекне“ на богословите ни. Дано прочетат статията и „белким“ се приземят.

  4. Дон Кихот каза:

    Покровчани са толкова симпатични хора, че дори не им се сърдя за отказа да издадат моята книга за гностицизма. Това, което фондацията издава, са добри популярни православни книжки, но не и строго научна, задълбочена литература. Разбирам ги – първото е продаваемо, а второто не. Но известна диверсификация не би била равна на диверсия и би ползвала малцината, които се интересуват от научно богословие у нас. Нивото на тази наука в България е трагично, царува взаимно недоверие и дори омраза, няма Съюз на богословите, липсват общи инициативи. Като стадо шугави овце сме, бродещи по баирите на собствената си скудоумна мисъл.

  5. otec_ivan каза:

    Много истини са казани в тази статия. Особено що се касае до това кой е богослов – дали този, който има диплома или преподава в богословски факултет?
    Или онзи, който усвоявайки богословието на Църквата чрез молитвата и тайнствата и изобщо цялостния православен духовен живот, се научава що е воля Божия.
    Верни неща са казани и за разделенията сред вярващите.
    Но Православието знае и добри разделения, разделения за добро – тогава, когато става дума за чистотата на вярата и верността към Преданието.
    От изброените разделения лесно могат да се видят онези, които биха могли да се отнесат към тази група на доброто разделение.
    И нещо интересно: Автоцитат 1 на Пламен Сивов почти дословно съвпада с един от аргументите на въпросния бивш преподавател по догматика, дето станал истинно-православен, който тук е посочен като пример затова защо не бива да се слушат богословите -защото не знаем на къде ще ни поведат. Та този последният се опита да обясни на колегията в БФ, че Светият Синод не е абониран завинаги да принадлежи към Православната Църква, щото много древни православни поместни църкви са отпадали от Православието в определени исторически моменти, а кой знае защо днес някои се чувстват пожизнени, неотменими и непогрешими изразители на Православието, застраховани от верови падения. Да не говорим за невъзможността дори в „богословската“ среда за истинска богословска дискусия върху реалните проблеми на съвременния църковен живот – особено веровите и каноническите.

  6. p_stefanos каза:

    dikovski не е разбрал, че статията на Сивов ни най-малко не казва това, което той пише в постинга си, а точно обратното. Общото е само, че в някаква степен са насочени против Тутеков. И единствено това е отключило излиянието му. Но точно поради това то е изцяло извън контекста. Това пък мен ме кара да се надявам, че Тутеков и Сивов ще си дадат сметка, че тяхната различност не ги сближава с dikovski.
    Аз не бих квалифицирал изречението „Заниманията с библеистика нямат отношение към личното ти спасение” като неогносеомахия, но в същото време не бих могъл да отричам, че неогносеомахия съществува у нас. Не бих твърдял, че хора от типа на dikovski са нейните изразители, поради твърде ниското ниво. Но пак не бих отричал нейното съществуване. Анти-неогносеомахията на Тутеков не е анти, а про. Утвърждаването не става с възхваляване.
    Уви, псевдо-неогносеомахските въпроси на Сивов са верни и уместни. Макар, че те имат далеч над-родни мащаби: кой богословски текст на световен автор е добил популярността на дъвките Коелю?
    Още нещо, с което не мога да се съглася: твърдението на Сивов, че Тутеков забива ралото и разорава бразда между дипломираните богослови от едната й страна и неогносеомахите от другата. И, слава Богу, призивът за респект ex officio спрямо дипломираните богослови не е отправен от Тутеков, а от плувци, задъхани да плуват по течението.
    Общо взето статията на Сивов почти ме развесели, но постинга на dikovski много ме натъжи. И последното чувство остана по-трайно.

  7. portos каза:

    ЦИТАТ:
    „И, слава Богу, призивът за респект ex officio спрямо дипломираните богослови.“

    Моля да ме извините, но колкото поскоро се започнете да се съобразявате с реалностите на либералната демокрация, толкова по-бързо ще започнете да си завръщате уважението, за което сега обидено призовавате ex nihilo (ехо, латинистите – така ли се пишеше, да му се невиди)

  8. portos каза:

    Апропо,
    Кой Събор е утвърдил ex officio дипломираните в акредитирани от държавата ВУЗове богослови?

    Какво ме задължава да благоговея пред съмнителната им обща култура??

    И въобще – каква е тази претенция. За някакъв интелектуалец-феодал ли се мисли Тутеков. И какъв съм му аз, че да ми говори по такъв начин.

    Тук използвам повода да му кажа – Така да се държи със студентите си и въобще с тези, които по някакъв начин зависят от него, ако те го търпят, то си е техен общ избор.

    С нетърпение очаквам следващото неадекватно изпълнение на асистента.

  9. Liturgist каза:

    ХРИСТОС ВОСКРЕСЕ!
    Имам удоволствието да съм бил състудент с Диковски и с Тутеков- в един курс!!!!
    Смятам, че и двамата не са прави!
    Диковски така и не разбра християнството и остана на нивото на първата катедра- чувайки, но не разбирайки, т.е. попивайки всички схоластични излияния безкритично, кимайки на всички преподаватели./Това не е метафора/.
    Свилен Тутеков- безспорно надарен интелектуално, но ощетен емоционално човек.
    Още в студентските си години той наричаше клириците „мръсни черноризци“. Жалко, че е познавал само такива. Определено смятам, че д-р Тутеков избива страхотни комплекси. Великолепен теоретик и малко въцърковлен богослов, за който интелектуалната игра доминира над живото богопознание. Но Диковски също не е прав. Той е старостилец в новостилното време. Неуравновесен и ,както показват неговите писания, неизживял самотността си човек. Странно е за мен, че той защитава Типик и Канони- нещо, което не му бе присъщо в студентските години. Без да се обиждат- Тутеков и Диковски имат проблеми със самите себе си…И никакви титли няма да тушират този им статус. Съжалявам, приятели! Уважавам ви много, но не мога да приема крайностите, в които изпадате!

  10. Liturgist каза:

    И още нещо, Диковски! Ерес са твоите съждения относно Изповедта и Причастието. Ти не си свещеник, но я запитай твоя енорийски такъв, колко пъти е получавал „окръжно“ с литургични напътствия? И смяташ ли гърците за по- балами от нас ? И всъщност…какво чакаш от нашия епископат? Само не ми излизай с тезата за послушанието! Днешното невежество няма нищо общо с това. И не са за пренебрегване светоотеческите свидетелства на Свилен- нищо, че според мен той ги цитира по- скоро академично, отколкото опитно- Все пак е прав!!!

  11. pa4o каза:

    Господа, Братя, единствения изтояник на познанието ми за Бог са Словото Му и общението ми с Него. Ще проверя, но мисля, че Там се говори разбираемо, достъпно и никаде не се споменават дипломи, научни степени и други такива неща обслужващи човешката СУЕТА. Препоръчвам на Братята да прочетат Новия завет отново, да обърнат внимание на понятия като: ЛЮБОВ, СМИРЕНИЕ, ПРОШКА и други ценности, които са основни за християнския живот. За мен Богослов е Човек, които гавори и проповядва Божието слово…..горе не видях нищо от словото.
    Бог да ви благослови Пламен

  12. dikovski каза:

    Уважаеми колега, моята религиозна практика е базирана на съветите на духовните ми наставници. Смятам, че дори и у нас да се въведе практиката на Еладската архиепископия, то затова трябва да минат поне няколко десетилетия преди това да стане. Докъде съм стигнал в богословското си образование смятам, че преподавателите са преценили по добре от теб. Нямам нищо общо нито със старостилците нито с „истинските православни“, както се наричат. Към преподавателите си питая уважение и пиетет, защото според мен наистина заслужават това, за разлика от някои новоизлюпени дърдорковци. А Типикът и каноните винаги съм се старал да спазвам според обстоятелствата, силите и възможностите си. Още повече като църковен певец, Типикът ми е клиросна и настолна книга. Уставът на БПЦ също е задължителен за мен, а и за всички. Старая се служението ми на Църквата да не се влияе от личния ми живот и засега мисля, че съм успял. Ако има да ми казваш нещо лично, изпрати лично съобщение! В това, което пиша за Свилен, не влагам лични мотиви, а се старая да защитя практиката на Църквата относно евхаристията. В бъдеще мисля да реализирам един проект, в който да разгледам обстойно въпроса. Не смятам мнението си за Изповедта и Причастието за ерес. Това също е съобразено със съветите на духовните ми наставници. А затова, че в богословските факултети цари светски дух, съм повече от сигурен. И това трябва да се промени. Смятам, че pa4o е много прав. Библията и какво учи тя!
    Нека Бог дари всички със здраве и успех!

  13. scrupus каза:

    Христос възкресе!Много мислих дали да коментирам този текст и ще се опитам да обясня накратко защо.Най-вероятно ще го изтрият, както вече се случи ама все пак всеки човек си има съвест и тя му казва какво да направи винаги, а пък каквото ще да става.Та основната ми блокада беше дали да коментирам морализаторските оценки на един човек без морал, какъвто е автора.За разлика от него аз ще си послужа с ФАКТИ:1.Заслужават ли внимание оценките на един човек, който е станал това което е сега след като е бил стипендиант на „Отворено общество“, т.е. на Дж.СОРОС-Масон Номер 1 в света?Заслужава ли доверие човек, който многократно е злоупотребявал със средства постъпили във фондация „Покров“, фрапантен пример са проекти свързани с дома в Угърчин(потвърдени лично от директорката на дома)?В по-новата история:Как ще коментира лично той тази новина:http://www.mediapool.bg/show/?storyid=125807&srcpos=13&p=2 и връзката й с ФАКТА, че този сайт съществува с подкрепата на Фонда?Срещу какъв ангажимент се получават пари от него?Ако приемем библейската мъдрост че и една муха разваля цяла каца с мед няма да споменавам повече ФАКТИ.Тези факти са известни не само на мен затова, колкото и бързо да изтриете този коментар нищо няма да се промени в отношението на много хора към вас и вашата „дейност“.В последствие ще коментирам и други неща, които ме смущават,ако не ме баннете завинаги.

  14. sunday driver каза:

    откъс от разказ на Чудомир:

    „Още същия ден му написах едно анонимно писмо, нагласих наши хора за свидетели, качих се на влака и право при министъра. Посрешна ме човекът, здрависа ме, почерпи ме цигара, че като почнах:

    Тъй и тъй, тъй и тъй, господин министре, пратили сте един доктор, който си не разбира от службата. Постоянно пречи на хората от партията, а насърчава опозицията. Женен е, рекох, близнаци има, а развратничи и пиянствува по цели нощи. Миналата неделя, като се напил, че се съблякъл почти гол и играл кючек на публично място. Видели го Теньо Казакът, балдъза му, моята жена и други почтени граждани и просто умрели от срам… Развален човек, рекох, излага службата и не е за работа. Дошъл съм от името на партията, рекох, да искам незабавното му уволнение или преместване. Не се търпи повече, рекох, невъзможно е!“

  15. scrupus каза:

    Ще си позволя да коментирам и някои от „краеъгълните камъни (от варовик)” на текста само защото съм убеден че много хора мислят като автора на текста или ще се повлият от внушенията му. Преди това искам да спомена, че тезите му са на основата на факти „втора ръка”, защото също е факт, че той самият е един от провалилите се „по собствени заслуги” студенти богослови. Тезата: „познавам едни калпави богослови, затова бг богословието е калпаво” е равнозначно с твърдението: „познавам едни калпави правосл. попове следователно православието е скапано” е меко казано смешна. Тук идва една цяла група неграмотни тези с общ знаменател „нашето българско богословие” сравнено с „другите” православни богословиЯ. Ако авторът беше наистина „знаещ” по темата щеше да употреби понятието „приносите” на бълг. богослови към вселенското православно богословие днес. Ако не беше тенденционен щеше да спомене, че днес цялата ни православна действителност е белязана/увредена от посткомунистическото ни битие. А какво са направили комунистите на Църквата и богословието ни многократно е разказвано от многоуважавания от всички нас проф. Т. Коев. Ако беше наистина „знаещ” автора щеше да спомене, че не случайно и двата богословски факултета в БГ съществуват като самостоятелни академични звена все още благодарение на преходните разпоредби в закона за Висшето образование, в които е упоменато, че се правят компромиси с тях заради системното унищожение на висшето богословско образование в БГ по време на комунизма.

  16. scrupus каза:

    В този ред на мисли трябваше да се спомене, че обективна пречка за развитието науката като цяло и в частност на богословската наука е и цялостната политика на държавата към висшето образование. Авторът се опитва безцеремонно да внуши с текста си, ИЗХОЖДАЙКИ от себе си, че преподавателите по богословие авторитарно монополизират правото само те да съставят текстове с православно-богословско съдържание. Ако беше наистина „знаещ” щеше да му е известно кого и по какви критерии Църквата обявява за „богослов”, следователно издига като модел. Авторът не покрива тези критерии, и заради това което написах в коментара ми „Епизот 1”. Това обаче не накърнява правото му да изказва мнение по каквито си иска теми, НО както многократно съм казвал НЯМА право да ги публикува в която и да е православна медия като православни. Ако беше наистина „знаещ” щеше да знае разликата между лично мнение и „богословско мнение”.

  17. scrupus каза:

    Относно богословското образование в БГ днес и нивото на преподавателите е ясно, че не е необходимото ниво, но според мен, това не е толкова важно. Наистина важното е, че все още то е ПРАВОСЛАВНО. Същото важи и за преподавателите, въпреки личните и професионалните им немощи. По-точно казано, те, богословие и преподавателите по богословие, са единствено времево, но не съдържателно малко изостанали. Пример за това са старите учебници и преповтарянето на остарели времево изследвания, НО все пак те си остават православни, което е единствено важното в случая. Ако има съмнение в това отношение, сега или за в бъдеще, призовавам наистина „знаещите” да следват традиционната православна „методика” за решаване на тези проблеми „по православному”, например да се възползват от правото си на „апелация”. По този начин например беше освободен споменатия асистент по Догматика от Богословския ф-т на СУ.

  18. Дон Кихот каза:

    Пламене,

    Изпуснал съм тази новина: http://www.mediapool.bg/show/?storyid=125807&srcpos=13&p=2

    Как може да си представител на една престъпна партия в тази псевдо-православна асамблея?

    Разгледах внимателно сайта на Латковски и сие и всички връзки към него. Това не е катакомбно православие, а израждане в сектантство. Техният вожд Григорий Денвърски е с прословута репутация и не може да напише една свястна проповед.

  19. plamen каза:

    отец, там пише за някой си пламен славов, който определено не съм аз. и няма как да съм – представителите в Асамблеята са все измежду депутатите.

  20. Дон Кихот каза:

    Пламене,

    Извинявай. Грешката е моя, защото съм много зает и чета много материали на верев. За утеха си пусни една от песните на моята любима група „Ануна“, сложена на моя блог.

    ––

    http://blog.360.yahoo.com/pavel_st_georgiev/

  21. rossy_koleva каза:

    Полемиката за Богословието и необходимостта да се изучават библейските текстове (най-общо казано), за мястото на богослова в духовния български космос, призвучала не съвсем в християнска тоналност, извежда важни и генерални за българското общество проблеми. Тези проблеми освидетелстват духовната и религиозна безисходица, която съ-преживява българинът през последните петдесет години (а може би и повече). Българинът, който се е откъснал от традициите си, не познаващ християнските повели и смисъла на ритуалите. Българинът, за когото понятието „Бог” и характеристиката „вярващ” са все още „срамни думи”. Българинът, който живее сред неверници, пред които не смее да изрази вярата си, защото това му коства недоброжелателност и неприятности. Да, в християнска България българинът се страхува да се самоопредели като такъв, защото не чувства подкрепата и силата на наместника на Бога – Църквата. Родната ни църквата отразява една празнина в духовния ни психокосмос – тя се идентифицира с посещението на храма, с паленето на свещта, молитвата пред иконата, извършване на определен ритуал. Майката-църква, божията наместница като такава отсъства. И ние ще я върнем не с демократизация на институцията, а с промяна на църковното мислене, което трябва да се съсредоточи върху човека, върху христовия брат.

  22. rossy_koleva каза:

    Трябва да съхраним канона, защото този канон ще бъде спазван и от тези след нас и ние не знаем дали те няма да открият друга мъдрост, закодирана там. Затова ни трябват богословите – за да знаем кои сме, как Христос е дошъл при нас и как ние можем да стигнем до него. Но това няма да стане с книжовно богословие, с мъртва научност, а с адресиране на богословското знание към човека. Защото мъртвото знание ще спаси само малцината, които го преподават, а може би и на самите тях няма да помогне кой знае колко. Докато мислим само как сме спасили себе си и не подаваме ръка на ближния си, не можем да бъдем православни – защото православието е и начин на живот. Докато сме егоцентрици ще виждаме все същото – християни, които се оплитат в греховете си още от детството си, повсеместна секуларизация, бум на греховността, едно възродено езичничество! Аз се възхищавам от хората, които са разбрали че е настъпило време разделно – най-разделното в българското битие, когато Християнството в България погива, наред с идентичността и националното ни достойнство. Време, в което повече от Възраждането българинът трябва да се събуди и затова събуждане е нужна работа и то усилена. Мисля, че не е време само да си говорим по телевизията или сами на себе си – било то на конференции или на събирания в тесен кръг – какво е православието, какъв е канона, респ. да виждаме буквата, а не духа.

  23. rossy_koleva каза:

    Не да чуваме, че православието не допускало открити проповеди (като портестанството), а да съзнаваме че за да излекуваме тежката болест, от която страдаме, трябва да престъпим правилата и да предприемем кардинални мерки в името на човешкото спасение. Именно тогава християнския светоглед и знание, превъплътени в богословската книжнина ще придобият смисъл и няма да бъдат както днес някаква изкуствена, странична част от битието ни. Затова хвала на тези, които се опитват да постигнат това – не чрез думи, а чрез дела, те са много по-достойни от ония, които само убеждават и уверяват в християнското ни благоденстване. И ако „правещите” се отклонят от правилния път – защото сме хора, а не богове, нека по-посветените ги насочат но не с думи, а с дела. А за думите… нека си казваме истините чужди на реториката и озлоблението и си спомним благото слово на Учителя.

  24. Дон Кихот каза:

    Кой „Учител“ имате предвид? Да не е благословния и многословния антихрист Беинса Дуно? Христос не е учител, а Спасител.

  25. Georgi каза:

    Как да не е Учител, отче. Та нали Всички така са го наричали- Учителю, Учителю. Добре нали и сам Господ казва Един е вашия Учител.

  26. iliana каза:

    малко офтопик, но не мога да не се поинтересувам – какво означава епизоТ?

    поздравления за трезвата преценка относно постинга ти – той наистина трябва да бъде изтрит според правилата на този сайт и на всяка нормалност… но няма да направим така. лично съм удовлетворена от възможността да ти напиша публично следното:

    тъй като имаш арогантността да се позоваваш на „факти“ в поредния си злобен и неграмотен постинг, и тъй като най-после написа някакви конкретни лъжи (с изключение на факта, че пламен е завършил специализация в Джон Хопкинс, но пък със стипендия на университета, не на Отворено общество), които лъжи представляват публично уронване на честта и достойнството (и престижа – както негов, така и на организацията, която представлява) – ще направим следното:

    ще те поканим да излезеш от удобната анонимност, която ти дава самочувстие да мяташ помия върху неанонимни събеседници. за тази цел ще те помоля публично – тук – да напишеш името и личните си данни с цялата сериозност, за която претендираш. по този начин ще можеш да поемеш отговорност за всяка конкретна дума от този корпус (включително и съдебна – вж.чл.146 и сл. от НК – ако не се прецени случаят за маловажен).

    няма как да постъпим иначе – човек трябва да запази самоуважение някакво, дори в разговори с хора тотално загърбили всяка вътрешна хигиена, защото иначе ще престане да уважава другите.

    ако ти не направиш това, без значение какви причини изтъкваш, разбира се, че ще бъдеш баннат форевър от този сайт, който и без това не харесваш.

    поздрави.

  27. scrupus каза:

    Според мен няма нужда да усложняваме повече нещата.Аз лично постигнах целта си да Ви покажа колко е неприятно да се публикуват недоказани слухове и предположения, които косвено или директно уронват престижа на определена личност.Относно баннването ще Ви реша проблема като се самобанна,временно или завинаги, това зависи дали ще послушате съвета ми.

  28. Дон Кихот каза:

    „Едностранчивостта, по същността си еретическа, причини на Църквата голяма вреда. Допреди няколко години не можеше да се говори за монашество, а единствено за проповеди, катехизация, цикли от беседи и други подобни. Днес не може да говориш за братствата, без да те очернят ненавиждащите тази дейност хора. Всичко, което се върши зад църковната ограда заради славата Божия, е приемливо. Един иска да произнася изобличителни проповеди, друг може да има стремеж към пеенето, трети желае да се уедини в киновия, четвърти – в пещера, пети иска да стане женен или неженен свещеник, а друг – да пише религиозни книги. Всичко това е приемливо, ако не го абсолютизираме, а го правим заради славата Божия.“ Старецът Епифаний

  29. rossy_koleva каза:

    Е, не мога да повярвам че не знаете, че Христос освен Спасител е и Учител – апостолите го наричат в писанието стократно „учителю“! Нали той дойде на земята да ни спаси, като ни научи как да стигнем до това спасение! А и ако сте прочели моя коментар едва ли бихте допуснали, че съм дановистка! Мислех, че в изложението си ясно се идентифицирам и мисля като православна. Относно Дънов – от скоро го чета, и понеже имам претенциите да съм изчела доста за религиите, ученията и философията, мога с ръка на сърцето да кажа, че неговото учение е абсолютно сектантско и е някаква каша от будизъм и християнство! Но мен друго ме впечатли – от отговорите разбирам, че сте отец. Защо не писахте за дорото в моите думи, а се хващате за детайлите! Нали Христос казва да не гледаме треската очите на брата си, а гредата у себе си (перефразирам). Докато не се научим да търсим и откриваме доброто и любовта няма да излекуваме духовните си язви! Бог да е с Вас!

  30. chorbalan4o каза:

    Не мисля, че един такъв спор говори добре за образа нас православните като цяло. Защото единият е председател на дейна църковна организация, която поизмива пасивния образ на Църквата в обществото. А другия уважавам, защото наистина не се вписва в клишето на българския богослов с чисто католическо-схоластични разбирания.
    dikovski пък е представител на кон-капащината в БПЦ. „Отците ми благословиха за туй, изповедникът ми благослови онуй“… Имам чувството, че такива хора просят благословии да отидат до тоалетната, като че ли Господ не им е дал достатъчно сиво вещество да мислят реално за нещатата. „Св. отци казват така, св. отци съветват онова..“ На една конференция, човек с разбирания подобни на dikovski, тръгна да спори с проф. Кураев, като яростно държеше книга на стареца Паисий и цитираше… и стана за смях. Представете си реакцията на залата, когато дяконът му отговори, че това мнение на стареца е провъзгласено за ерес на един от Вселенските събори…