Назад в бъдещето
.jpg)
Вероятно Бенедикт XVI ще остане в историята на католицизма като един от най-ретроградните му лидери. Тази прогноза правеха наблюдатели на Ватикана в дебатите около избора на новия глава на Римокатолическата църква след кончината на Йоан Павел ІІ и при оповестяването на немския кардинал Ратцингер за негов наследник.
Познавачи на консервативния католически стратег и идеолог бяха с основание скептични, че няма да му бъде възможно да играе дълго време образа на реформатор, консолидатор и дипломат от ранга на Йоан Павел ІІ – колкото и труд да полага.
Качествата, с които полският папа бе надарен очевидно свисше, също толкова очевидно се оказаха дефицит у германеца. “Бог дава и Бог взима” и “Вълкът мени козината си, но не и нрава си” – именно немски католици миряни припомнят тези дни поговорките с библейски произход. Желаещите реформи вярващи не крият, че се чувстват излъгани от лидера си – и се срамуват от последния документ на Ватикана, показват изследвания в енориите.
Назадничаво и излишно агресивно срещу другите християнски църкви е официалното становище на Бенедикт XVI, с което Ватикана заявява, че
“Само католиците са истински християни”.
Защо сега и кому е нужен изобщо този акт, остава въпрос, отговор на който не намират както богослови, така и политици. "Слабо послание, което връща католицизма столетия назад", са най-крайните коментари. Ако и да са пресилени, то поведението на папата през последните месеци налага разсъждения дори над здравословното му състояние, над адекватността му – и в крайна сметка над онези сили във Ватикана, които мотивират и поддържат този курс.
Проформа и лаконично документът признава, че и в други, в частност в православната и евангелските църкви, имало “някои елементи на святост и истинност”, но – “те страдат от сериозния дефект да не признават ръководния статут на Петровия престол, т.е. Ватикана”. Поради това – “единствено Римокатолицизмът представлява християнството”. В документа “Конгрегация за доктрината на вярата”, който се състои от 16 страници, е записано също така, че “Христос основа на земята само една църква, която е представена в пълна степен само от католическата църква, ръководена от приемника на апостол Петър, т.е. Папата”.
“Дефектни са били и остават православието и протестантството”
– до това заключение стига Бенедикт XVI. “За тях е трудно, дори с уговорки, да се каже, че са църкви.” Като шизофренно определиха богослови и секуларни критици мястото в изявлението, където, въпреки че отрича принадлежността на некатолическите християни към Тялото Христово, с което всъщност отрича, че са християни, все пак Бенедикт XVI говори, че “диалогът с другите християни остава приоритет на Римокатолическата църква”.
“Тогава християни ли са или не – църкви ли са или не? Защото ако едното е валидно, то е валидно и другото.” Въпросът и отговорът са на анкетиран европейски минувач. Те би трябвало да накарат Ватикана да се засрами. Защото бързащият за работа, спонтанно анкетиран в една юлска сутрин, оказва се, разпознава логиката на самото библейско учение много по-добре от претендента за престола на свети апостол Петър.
След като по този драстичен начин се накърниха междуцърковният диалог и междуденоминационното сътрудничество, изградени с дългогодишната всеотдайност, харизма и дипломатичност от Йоан Павел Втори, резонният въпрос, тревожещ християнските лидери на Запад е, “А сега накъде – с този папа и след него?”.
За разлика от западните църкви
Руската православна църква изобщо не е притеснена.
Тя, оказва се, никога не е виждала разлика между онзи титан на духа Йоан Павел ІІ, който събори комунизма и му беше открит враг – и този безличен маргинал Бенедикт XVI, който събаря ако не напълно умишлено, то съвсем целенасочено делото на първия.
Според Москва, документът на Ватикана не представлявал “изобщо нищо ново и трябва да се възприема като откритост на позицията на католицизма”. Председателят на Отдела за външноцърковни връзки на Московската патриаршия митрополит Кирил коментира: “Това е честно изказване. То е много по-добро от т. нар. църковна дипломация, защото ясно показва доколко сме близки или разделени. Такива документи не ме учудват, напротив, приветствам ги. За откровен богословски диалог е нужно да имаме ясна представа към каква позиция се придържа другата страна.”
Москва задълбочи конфликта, като изрази допълнително становище, че православната църква (и то руската такава експлицитно посочена като най-многочленна днес) “се явява правоприемница и наследница по апостолска приемственост на древната неразделна църква” , затова и казаното в католическия документ (за източника на църквата) “ние с пълно право отнасяме и към нас.”
Епископ Волфганг Хубер, който ръководи Евангелската обединена църква в Германия, една от най-старите и големи протестантски деноминации в Европа, заяви в своя коментар, че документът на Ватикана принизява статута на протестантските църкви и това ще
затрудни силно отношенията между християнските течения.
Според германския Евангелски синод, делото на Йоан Павел ІІ е потъпкано безотговорно от крайни реакционери в католицизма и се пропуска историческата възможност за подобряване на отношенията между католици и протестанти.
Със свое изявление Френската протестантска федерация пък прогнозира, че документът на Ватикана, макар и вътрешно становище на католическата църква, ще има големи външни църковни и политически последици.
Епископ Фридрих Хубер от германската Евангелска лутеранска църква призна в интервю, че е натъжен от това развитие. “За хора, работили с бившия папа в този дълъг процес на взаимно разбирателство и доближаване, е най-трудно.” Но според него,
документът на Ватикана не отразява реалността
и е напълно противоречащ на водения диалог между различните християнски деноминации в местните църкви в различните европейски държави, където всъщност те кооперират и имат повече от добри взаимоотношения.
Реакция последва и от Световния християнски екуменически църковен съвет. Със седалище в Женева, Швейцария, Съветът обединява 347 протестантски (включително и англиканска), православни, коптски и арменски църкви – или над 600 милиона християни в над 110 страни. Римокатолическата църква не е член.
От Съвета разкритикуват в свой документ твърдението на Ватикана, че “само католическата църква е истинската Христова църква”. “Това е абсурдно – в кой свят живее Бенедикт XVI и коя Библия чете всъщност?”, е един от резонните въпроси. Защото “всяка църква е католическа (от гръцкото “католикос” – всеобщ, универсален, вселенски)", се казва в изявлението на Световния християнски екуменически църковен съвет, в което се обръща внимание на понятието “католическа” църква – то се използва от над 17 века в смисъл на “универсална” църква. “Всяка локална християнска църква изпълнява католицизма, когато е в общение с другите локални църкви.”
За Бенедикт XVI това не е валиден аргумент. Само преди седмици той върна църквата съвсем назад в историческото й развитие – с апостолическото папско писмо от юли 2007 г. – декрета Summorum Pontificum, се връща със сила от 14 септември 2007 г. старата литургия на латински език – usus antiquior (“старият обичай”). Ватикана разреши отново службите на латински език (от които римокатолическата църква се отказа след събора си през 1970 г.) – той ще е валиден за свещеници и миряни. Енорийски католически свещеници са задължени да изпълняват исканията на традиционалистките течения в католическата църква за служение на латински език. Ако свещеникът откаже на традиционалисти да им служи на латински – епископът е задължен веднага да изпълни желанието им. Рестрикциите в случай на отказ са според църковния канон. Лично папската комисия Ecclesia Dеi – със секретар монсеньор Марио Марини и президент кардинал Дарио Кастрильон Хойос – двама крайно консервативни висши клирици – е отговорна за изпълнението на usus antiquior.
Със сигурност Бенедикт XVI няма да спре до тук. Очаква се кулминацията на личната му борба срещу сексуалното просвещение и превенция сред деца и младежи, срещу ролята на жената в църквата, срещу еманципацията на жените в Третия свят и срещу “ах-тези ужасни-критици” на педофилията в римокатолическия клир и монашество (както ехидно бяха наричани правозащитниците и богословите, осмелили се да изразят възмущение след административното уреждане на педофилските скандали в католическата църква). Със сигурност няма да закъснеят и острите коментари на Ханс Кюнг и Умберто Еко по тези и други наболели въпроси на католицизма. Но колко дълъг ще е пътят назад в бъдещето на римокатолицизма и кой може да обърне курса му?
http://point-of-view.org
В линка към „източника“ http://www.mediapool.bg/show/?storyid=130965&srcpos=3 има доста коментари по повод статията. Между другото имаше много отзиви и в сайта, в който я публикуваха преди това- http://point-of-view.org/. Там вече не можете да я откриете дори в архива. Изводите можете да си направите сами. Мога само да добавя, че публикацията на тази статия в сайта Православие България не прави чест на редакторите му. Всъщност не съм сигурна, че в това участват всички редактори…
Без да съм от редакторите, участвали в делото на това публикуване, аз не разбирам уважаема Данин, защо трябва да се чувстваме така виновни ?!
Прочетох анализа и не открих нищо повече от една свободно изразена, може би твърде популярна, но разбираема гледна точка към някои от аспектите на най-новата политика на Ватикана. Доколко човек ще се съгласи с направените изводи е личен въпрос, който стои при всеки публицистичен материал.
Статията съдържа някои крайни – чисто по журналистически – мнения и оценки. Независимо от това православните няма как да не бъдат загрижени от възраждането на „Ecclesia Militans“ в нейния (старо?)католически вариант.
Някой да вземе да намери и да преведе най-после самия фамозен текст на Конгрегацията на вярата, за да разберем какво всъщност пише там! 🙂
Весела Илиева живее и работи в Германия и е формирана в протестантска академична среда. Някои нейни текстове са точно толкова враждебни и спрямо православните, че и отгоре. В случая обаче имаме типичния синдром „да се обединим срещу общия враг“ – католицизма. Разбираемо.
Но всъщност, въпреки крайните формулировки и най-вече враждебната атмосфера, която лъха между редовете, жената е права – този папа искрено смята некатолиците за еретици, нехристияни и изобщо… Не че повечето искрени православни не са на различно мнение за католицте и протестантите… Повече уважавам такава искреност, отколкото лукавата „дипломатичност“ на целуващите се с който дойде някои наши православни водачи.
Илиана,
не прави чест на никого, наричащ себе си християнин, да публикува, рекламила или одобрява публично текстове, кото сеят вражда и омраза или носят в себе си подобно послание. Това е християнски принцип, а той е валиден без изключение за всеки един християнин.
Колкото до това, че не се чувствате така виновни – добре – чувствата са променливи. Едно е да се чувствате, друго е да осъзнавате. А и съвестта Ви, като не е заглушена от чуввствата, може да помогне да осъзнаете някоя истина.
Ако за повечето от вас критерий е „лошият папа“ и „лошото, което казва и прави“ , тогава вие не сте по-добри от него, защото сами допускате онова, което квалифицирате като зло, да определя постъпките Ви. Тогава какви са тези претенции към него, след като сами пристъпвате принципа?!
Сякаш на някого му доставя удоволствие да насъсква невежите. Едва ли само, за да гледа сеир. Мисля, че проблемът е много по-дълбок.
…….
Готова съм да съдействам на всеки, който иска да разбере какво има предвид Католическата църква с „Ecclesia Militans“. Също така съм готова да съдействам за намирането на обективна информация за възгледите на настоящия папа, както и за същността на въпросния документ /който се коментира така „компетентно“, оказва се, без дори да са го прочели/ на всеки, който наистина се интересува.
Вярвам, че и свещениците, които пишат понякога тук, също ще помогнат с обективна информация.
Надявам се да не съм засегнала някого с острата форма на изказването си – моля да бъда извинена, ако въпреки това се е случило!
…
Разсъжденията Ви за чувствата и тяхното влияние върху правилните преценки са много уместни. Предполагам, че този път случайно сте пропуснала се съобразите с тях, иначе няма как да си обясня коментара Ви.
Дали папата е „добър“ или „лош“ съвсем не знам и не се вълнувам от личността му, ако трябва да съм честна. Това, което виждам в текста горе обаче не са разсъждения върху характера на човека, а оценки за „това което казва и прави“ . Не разбирам защо така ги считате за морално недопустими, особено когато става въпрос за едни съвсем публични неща, които той казва и прави. Тези „неща“ предизвикват реакции, понякога твърде неодобрителни може би, но какво да се прави.
Личното си мнение по текста на журналистката не виждам смисъл да пиша. Принципният въпрос, ако долавяте, е за това до каква степен и при какви условия една авторска гледна точка може да бъде свободно изразена публично.
Единственият Ваш аргумент, който успявам да видя, е твърдението, че съществува „обективна информация за възгледите на настоящия папа“. Тоест, в статията се твърди, че папата има едни възгледи, а той има съвсем други. Ако това е така, разбира се че е уместно да се покаже истинската картина; и аз лично бих се зарадвала да публикуваме такъв материал. Само че оставам скептична поне по отношение на една част от твърденията, защото по тях има официални реакции.
Извинението Ви си позволявам да приема.
Уважаема Danine, Православие БГ е свободна трибуна и публикува всякакви мнения, стига те да не са на озлобени богоборци и атеисти 🙂 Нямаме нищо против да публикуваме също и коментари, мнения на католиците по тази и други теми, които засягат Вашата църква. Вярвам, че и другите редактори ще се съгласят с мен. Така че – дерзайте!