Опомнете се!



БЛИЗКИ ТЕМИ:

18 коментара

  1. Кап. Петко Войвода каза:

    Андрей, протестът е „фейс-буков“, това са 200-300 души, на които админите на разните групи, в които участват, им слага плакати и реплики… Не бива така да се вълнуваш „за няма нищо“, реалността ще надделее, тя даже и не е застрашена… […]

    А „поп“ иде от „папас“ – отец от гръцки, нищо обидно или комунистическо няма в думата поп.

  2. inn каза:

    Андрей, благодаря за статията!
    Така е, и аз призовавам да не съдим духовниците си – за когото и да се отнася това. Позорно е да се смятаме за многознаещи и всичко виждащи.
    Всички знаем думите на св. Йоан Милостиви, нека останат у нас:
    „Нека не осъждаме! Ние виждаме само лошото дело, но тайното покаяние и скръбта на грешника, скрито от нас, не виждаме“.

  3. Кап. Петко Войвода каза:

    Когато едно дело е нечестиво, inn, трябва да бъде назовано с името му, независимо кой го върши – мирянин или свещеник, монах или Архиерей. Покаянието (скришно или явно) донася прощение на съгрешилия, но не прави от делото праведно или незначително. Църквата е призована да разделя доброто от злото, освен всичко останало. Как ще ни се доверят хората извън нея, че можем да го правим спрямо тях, когато сред самите нас не се справяме?… Много стана тази всепокриваща и оправдаваща всичко идеология, твърде много. Твърде голямо стана „малкото зло“, търпяно заради Голямото Добро. Така е и с о. Филип. Без да споделям идеите и методите на Калин Янакиев, не смятам Филип за „свещена крава“. Ако има зло, трябва да се изрече, за да се отдели от доброто.

  4. Венета каза:

    [quote name=“Кап. Петко Войвода“]
    А „поп“ иде от „папас“ – отец от гръцки, нищо обидно или комунистическо няма в думата поп.[/quote]

    Обидно няма в поп, но в атеистичните години на оплюване на църквата се натовари с някаква презрителна конотация, понеже кой го е било грижа какво значело на гръцки. Докато в свещеник се крие страхопочитание от свещенодействието и святостта.

  5. Кап. Петко Войвода каза:

    Свещеник е дума с твърде много езически конотации и не е твърде свойствена за православния и библейски възглед за делото и ролята на презвитеря. Още повече, че в тесен смисъл свещеник е само епископът, според светоотеческата традиция. Тъй че, поп си е много хубава дума, според мене, Венето.

  6. Васил Сотиров каза:

    Много хубава статия. Същия този „дух“ и хора (които бяха обединени в политическата партия СДС) пак под подобни „демократични“ надслови, ЯРОСТНО направиха разкола в БПЦ.

  7. Андрей Романов каза:

    И какво излезе – че Вигенин така и не е дал виза на зловещия „руски поп“? Браво! Това е вторият министър, който застава като Александър Матросов пред амбразурата и брани България от атаките на свирепия и страшен отец Филип!

    Даваш ли, даваш, храбрий министре,
    българска виза на зли попове?
    Море, войводо, ръка си давам,
    виза не давам на зли попове!
    Отрязали му ръката.

    Даваш ли, даваш, храбрий министре,
    българска виза на зли попове?
    Море, войводо, Лютвито давам,
    виза не давам на зли попове!
    Отхапали му Лютвито!

    Даваш ли, даваш, храбрий министре,
    българска виза на зли попове?
    Море, войводо, Волена давам,
    виза не давам на зли попове!
    Изтръгнали му Волена!…

    И тъй нататък!…

  8. Кап. Петко Войвода каза:

    Да, така излезе, Андрей. Да ви е честит с Калин Янакиев ефектът от гео-политолого-философистичните упражнения за църковна сметка… Бранителю на „светото православие от мръсни посегателства“….

  9. Михалий каза:

    [quote name=“Кап. Петко Войвода“]Свещеник е дума с твърде много езически конотации и не е твърде свойствена за православния и библейски възглед за делото и ролята на презвитеря. Още повече, че в тесен смисъл свещеник е само епископът, според светоотеческата традиция. Тъй че, поп си е много хубава дума, според мене, Венето.[/quote]

    хе-хе :)))) това ми хареса! Какво точно значи конотации, ако нямате нищо против, и как българска дума става несвойствена за православният българин? Поп от своя страна е латинска дума, папа-отец.

  10. един от всички каза:

    Андрей, на кого се уподобява о. Филип, когато си въобразява, че е над всичко – дори и над закона (точно като Делян Пеевски)? Той стана символ – точно както Д.Пеевски – на самозабравилата се в своята арогантност йерархия. И отпорът срещу него не е просто личен. За съжаление той сам си избра тази роля и охотно я играе.
    Та нима и дЕржавата (макар и превзета от мафията) не е „йерархия“ – та нали „всяка власт е от Бога?“. Значи по твоята логика и протестът срещу олигархията и мафията е „нечестив“?? Разбира се – та нали ОФ пляскаше с ръчички на Станишев на „Копринка“, как сега ще викаме против Серго, но – замълчи сърце!
    Андрей, а защо самият ОФ не пожали цяла църква, а после – „чедата са виновни“! „Бунт на интелектуалците“ – казаха някои – досущ като онези, които говорят днес за „бунт на ситите“. Разделяй паството(противопоставяй го вътрешно!) и го владей (с акцент върху владеенето)! Стари ченгесарки номера – облечени в расо и в претенции за непогрешимост, каквато дори и папата не знае…

  11. Кап. Петко Войвода каза:

    Нищо против нямам, разбира се, чувствам се роден и почти дори „ръкоположен“ да ви се обясня, Михалий… Конотации означава „смислове“… Тука имам предвид повече допълнителни асоциации, като например, че свещеник може да се асоциира и с жрец… Свещеник – занимаващ се със свещеното, нает от профани в областта на религията, на които е свойствено да се занимават с профанното… Проблемът е – той е свещен и му принадлежи свещеното априори, ние сме профани – ползваме се пасивно като консуматори на свещенния му „труд“, затова му и плащаме, той ни свързва с Бога, щото ние не можем и не знаем как… Категорично срещуположно на идеята за православно общо свещенодействие…

  12. Кап. Петко Войвода каза:

    мНого ми е неприятна тази претенциозна „вътрешно-църковна субкултура“, Михалий… Например в Пловдив ме дразни, че се обръщат към поповете с „Отец“, смятайки, че звучи по-изискане, почтително, а В българския език обръщението е „Отче“, на някоя кокона и се струва обаче, че средния род, който се получава с употребата на звателния падеж, е неподобаващ… но това са глупости! Така и народът ги нарича попове… Що трябва да се правим на изискани с измислени думички, „свещеник еди-кой-си“ е официално обръщение, обикновено седи под титул на текст или писмо на митрополия. Иначе са попове, както и в „попе“ няма нищо лошо.

  13. енориаш каза:

    Наистина е тъжно всичко това, което се случи, но не мисля че някой от енориашите е искал или търсил това, освен неколцината радикални, които искаха „истинска РУСКА църква“ и „българите да си ходят по техните храмове“. Резултатите се виждат – разделение и огорчение.
    А твоята роля каква беше, замислял ли си се, Андрей? С твоите насъскващи статии, пълни с обиди и ненавист към хора, които не познаваш? И ти призоваваш да се „прощава“? „Хайде – да ви няма и прощавайте“?
    Защо продължаваш така с лошо? Не наливай и ти масло в огъня или сол в раната, Андрей! Хората, които се черкуваха там ги боли много повече от теб, който не се черкуваше там – със сигурност!

  14. inn каза:

    Капитан Петко Войвода, какво говориш? Да не мислиш, че хората идват в Църквата заради това, че Църквата различава добро от зло? Аз лично не дойдох заради това, нито пък някой от хората, които познавам. Хората се приближават към Църквата, защото имат нужда да бъдат приети и обичани въпреки греховете си и да намерят мир и утешение у Бога и подкрепа от нас, уж християните. Аман от морал без любов!

  15. Котаракът в чизми каза:

    Скъпа/и inn, Капитанът си легна, аз съм неговият приятел Котаракът в чизми, помоли ме, ако някой коментира писанията му, да отговарям вместо него… Това, което очакваш от Църквата, може да ти го даде и клуб за психодрама или група на Анонимните алкохолици. Не казвам, че Църквата не предлага и това, ама ако остане само на това, се превръща, рано или късно, в […] …

  16. Котаракът в чизми каза:

    Исая 5:20 за inn, вместо Капитан петко – му котарака му: Горко на онези, които наричат злото добро, а доброто – зло; които заменят тъмнина за светлина, а светлина за тъмнина; които заменят горчиво за сладко, а сладко за горчиво!“

  17. кой гони ОФ? каза:

    А.Романов казва, че общността гонела ОФ и следователно гони Христос. А всъщност ОФ подгони Христовото стадо. Отново се подменя реалността с цел да се наложи като истина един изкривен образ.
    Първо – след серия от общността моли за неговото отзоваване патриарха (съвсем явно и открито, с подписи, имена). Общността не го гони (тя и не може да го изгони, понеже не е в позицията на властта). Много от хората спряха да се черкуват там, защото това вече не е техният Дом. Хора, които Христос е призовал на това място!
    И така – кой гони ОФ? Гони го държавата – защото пребивава нелегално. А защо един изряден свещеник би пребивавал нелегално в страната – това питали ли сте се?

  18. кой гони ОФ вън? каза:

    Ако общността е поискала отзоваване на ОФ, понеже последният е гонил служители и свещеници, то значи той също гони Христос, понеже и свещеникът, и паството са събрани от Бога там! Същото е сторил ОФ и на „ония най-малките“ – преди имаше по 50-60 деца на причастие в неделя, а сега 5-6; сега благодарение на скелето не се вижда, че църквата е полупразна.
    И така – ако „гонят“ онзи, който вместо да събира разпилява и наистина гони (понеже му е дадена власт да го стори) – нима това е осъдително? Нима паството трябва „да мълчи и да не разсъждава“? Жестоко се лъже, който не различава примирение от смирение!
    И нека г-н Романов да не пренася личните си антипатии към обичания от нас Калин(Янакиев) към всички, които се противопоставят на църковната деспотщина в лицето на ОФ. Въпросът е принципен, а не личен!

Споделете в социалните мрежи