Прецедентът Гергьовден



В памет на баща ми Георги

Гергьовден е християнски празник, у нас почти напълно смлян в светски от битовата профанна секуларизация. Освен това от 1998 г. 6 май е официален празник за България с наименованието „Гергьовден, ден на храбростта и Българската армия”.

На Балканите има засилен култ към Св. Георги Победоносец, Великомъченик. Траколозите го обясняват като отзвук от почитта към тракийския херой-конник, чиито многобройни оброчни каменни плочи са открити по българските земи. Едва ли е точно така. Имайки предвид как народната традиция и обичаи с вековете е напластила върху християнските светци атрибути на богове от езическия пантеон, то по-скоро св. Георги е „християнският Аполон”, както св. Трифон е „християнският Дионис”. „Георгиус” на гръцки означава „земеделец”. Освен много други божествени функции, Аполон е бил и покровител на земеделието и скотовъдството. А иконографското изображение на воина-светец Георги е във вид на красив, слънчев и светъл юноша в пълно въоръжение.

Румънската, Еладската, Кипърската и други православни църкви празнуват Св. Георги на 23 април по нов стил, а не като у нас на 6 май по стар стил. Тази година 23 април беше Велика събота. Кипърската православна църква премести Гергьовден непосредствено след Великден – 25 април, Светли понеделник. От православните, които ползват двойнствен календар, т.е. за Великден и всички зависещи от него подвижни празници, прилагат Юлианския календар, а за всички неподвижни празници – Григорианския календар, само БПЦ- Българска патриаршия празнува Св. Георги на 6 май по Юлианския календар, т.е. по стар стил.

Защо търпим още това очевидно недоразумение? Отговорът е изненадващо прост – от любов на миряни и клирици към благоуханното, печено и пълнено гергьовско агне.

Подробностите научих от една кратка вестникарска статия на д-р Христо Темелски. Както се знае от 1916 г. до 1968 г. включително в България е имало официално календарно двустилие- светската държава вече е била приела Григорианския календар, а православната ни църква е била изцяло по Юлианския календар. В края на 1968 г. Светият Синод извършва календарната реформа и поставя началото на „раждането на трагедията” на нашето православно календарче. Осем години подред от 1969 г. до 1976 г. (включително и двете години) БПЦ е празнувала Св. Георги на 23 април. Но за тези 8 години 23 април четири пъти се е падал във Великопостния пасхален период, а именно през годините 1970, 1973, 1975 и 1976. Ето защо дори през онези социалистически години е било крайно неудобно на 23 април да се яде агнето.

По това време директор на Синодалното издателство, печатащо календарчето, е бил д-р Харитон Попов. По думите на д-р Темелски той „самоволно преместил празника от април през май”. По-нататък д-р Темелски продължава: „Посрещнал го (него, д-р Попов, бел. авт.) човек на БКП на стълбите и му разказал как партията иска Св. Георги да отиде на същия ден, на който се празнува Денят на овчаря и пастира – 6 май. Пратеникът на властите първо разговарял с владиците, но те отказали да правят каквито и да е промени. Д-р Попов обаче склонил да смени датите при отпечатването на църковните календари за новата година, без да се съобрази със Св. Синод. Така от 1977 г. до днес покровителят на армията се почита на 6 май.”.

Ясно е едно: БПЦ мълчаливо вече е приела едно изключение – голям неподвижен празник да се чества по стар стил. Създал се е един прецедент. От юридическа гледна точка възможността за прилагането на прецедента е основен принцип както за светското, така и за църковното право. Следователно по аналогия (аналогията също е един всеобщ принцип в правото – светско и църковно), БПЦ- Българска патриаршия е длъжна да премести час по-скоро честването на Св. равноапостолни Методий и Кирил от 11 май на 24 май, който ден (24 май) е Ден на Българската просвета и култура и на славянската писменост (наименованието на празниците цитирам дословно както са в православното календарче за 2011 г. ).

Неведнъж съм писал и говорил, че Равноапостолните братя грозно и глупаво са разделени календарно от иманентната същност на празника им. Но гласът ми остава глас в пустиня.

Да, през годините се убедих, че Църковно-календарният проблем е много труден за разбиране, особено за днешните ни митрополити. Календарната рана на БПЦ не се лекува и с времето забира и гноясва. Впрочем това се отнася и за целия богочовешки организъм на Православната ни света, съборна и апостолска Църква. Ще бъде огромен исторически пропуск, ако на Осмия вселенски събор (дай, Боже, да се състои и да го доживеем) не се реши веднъж завинаги Църковно-календарния проблем.

 

Коментари

коментара

БЛИЗКИ ТЕМИ:

12 коментара

  1. Гошо каза:

    Тази година 6 май е в петък, т.е. пак в постен ден. Разрешава се риба, това е. Т.е. ако някой си спазва канона така или иначе няма да яде агнешко на Гергьовден. Ако не се интересува от канон – все му е тая на коя дата е, важното е да се яде и пие.

  2. Теология, Шумен у-т каза:

    [quote name=“Гошо“]Тази година 6 май е в петък, т.е. пак в постен ден. Разрешава се риба, това е. Т.е. ако някой си спазва канона така или иначе няма да яде агнешко на Гергьовден. Ако не се интересува от канон – все му е тая на коя дата е, важното е да се яде и пие.[/quote]

    Гергьовден беше на 23 април. Стига с тази шизофрения на 6 май! Англиканската църква го премести на 25 поради Великден.

  3. Стефан Чурешки каза:

    Нет, умру от акробатике, както пееше незабравимия Висоцки. През комунизма мирната борба на българите срещу съветизацията, в това число и съветизацията на Църквата се изразяваше в стремеж към откриване на класически и езикови гимназии и национализация на интернационалните повеи във всички сфери на живота. Чуждите и класическите езици, както и национализацията на Църквата бяха преграда за съветизма, който по геополитически анализ е силен там, където няма Църква и Унивреситет – затова комунизмът беше слаб в католическите държави, а сърбите бяха на практика извън него. Днес обаче старостилците искат да унищожат независомото българско училище и независимата българска Църква, която с Грегорианския календар се еманципира от славяно-византийския проект на вселенското православие и задължават хората да почитат дните и празниците по руско-сръбския-гръцки календар. […]

  4. Стефан Чурешки каза:

    В захранването на БПЦ с целия ресурс, с който разполагат бъгарите засега, в основата му, стои убеждението, че Църквата защитава и ще пази националната идентичност в условията на ЕС и НАТО. БПЦ обаче не прави нищо такова, а поддържа бившите комунисти, известни като православни атеисти и бившите служби на ДС. Ако БПЦ е национално защитна организация, тя трябва да им аструктури, които да се грижат за това. Затова едно открито национално разследване на хората, произведенията и актовете на църковните служби ще даде отговор дали си заслужава да наливаме ресурс в БПЦ или да потърсим друга национална институция, която да бъде истински национална, а не организация на историческите заслуги, международната подкрепа – по необясниим за мен причини, и на двойния стандрат – на духовна, инетлектуална и идеалистична основа в името на свято общонародно дело Църквата действа като икономически институт, а поповете не издават касова бележка и не пускат НАП в Църквата. Този двоен стандарт трябва да спре.

  5. Стефан Чурешки каза:

    Та мисълта ми беше, че трябва да има нещо като национална Инквизиция, която да се занимае с всичкото присъствие на БПЦ в живота на българите. Инквизиция, съставена от честни, вярващи и предани на истината и духовността хора, за които разпъването на Христос не е бизнес очакване за иждивения от наивността и нещастията на хората, а изкюлчително събитие, което ни спасява и ни дава възможност да се докоснем до неизследимия и пълеен със събитийност свят на божественото. Като историк давам пример с принципите на историческото разследване, което е безценно както за принципите на правораздаването, така и за принципите на изследване на състоянието на религиозните и идеологически институции от миналото до наши дни. Защото както казва едни изумителен модерен български философ – проф. Каприев, Църквата не е от света, но е в света, и след като си в нещо, ти следва да се съобрадяваш с неговите закони и правила на живот.
    http://www.bg-history.info/5315/Principi-na-istoricheskoto-razsledvane.html

  6. Лъчо каза:

    Постни дни в периода от Пасха до Възнесение няма! Във всички 40 дни се поздравяваме с „Христос возкресе“, дори и в средите и петъците от периода! Как тогава да постим? Постим около 200 дни в годината, поне този период смятам, че не бива да се скърби, защото е време на радост!

  7. Гоорги каза:

    Гошо, в кой канон пише, че се разрешава само риба? Православните християни днес не са толкова невежи, та да ги плашат с такива страшни думи!

  8. Angel Georgiev каза:

    [quote]Кипърската православна църква премести Гергьовден непосредствено след Великден – 25 април, Светли понеделник. [/quote]

    Не е само при Кипърската църква така. Когато 23 април е през поста или съвпада с Пасха, празникът се мести на Светли понеделник.

    [url]http://www.goarch.org/chapel/saints_view?contentid=29&type=saints[/url] – If April 23 falls on or before Great and Holy Pascha, the Feast of St. George is translated to Bright Monday.

    Поради тази причина през 2013 когато Пасха е на 5 май, тези новокалендарни църкви ще отбележат Свети Георги на 6 май. – [url]http://goarch.org/chapel/calendar?month=5&year=2013[/url]

    [quote]Но за тези 8 години 23 април четири пъти се е падал във Великопостния пасхален период, а именно през годините 1970, 1973, 1975 и 1976. Ето защо дори през онези социалистически години е било крайно неудобно на 23 април да се яде агнето. [/quote]

    Проблемът за масите е, че Гергьовден твърде често става подвижен празник 😉

  9. famul каза:

    Интересно къде виждате проблема, Св Георги се празнува на 23 април по стар стил и толкова. За католиците това е 6 май, за моамеданците – 3-ти Джумада-ал-Акхар, за китайците – някпой ото техните лунни месеци. А за Църквата си е юлианската дата 23 април.

  10. Стефан Чурешки каза:

    Тази година на Гергьовден ще има парад на българската войска и освещаване на бойните знамена. Ще празнуват и скотовъдците, ще празнуват и Георгиевците. Ще се яде печено агне, ще се пие вино, бира и ракия и ще бъде весело – ще има радост от живота. Ще тъгуват само самоубийците и хората, за които бройната дата изчерпва същността на събитието, което тачим от прастари времена. А колкото за поста – светът на интелекта , на въображението и на поведенческата рационална система предлага толкова фини и неуловими с просто око и прост ум изкушения, че телесната храна е най-малкото и най-елементарното изкушение за вярващия днес. Верно е, че човек трябва да бъде прост и несложен в помислите и делата си, но все пак има развитие на цивилизацията, което се е случило въпреки православието в неговия календарен фанатичен юлиански вид – нали знаете, че юлианския календар е съставен от египетските жреци, за които пише в Стария Завет, защото фараонът е и върховен жрец.
    http://chureshki.wordpress.com/

  11. ivan simeonov каза:

    До afrem,
    Не знаех тези подробности и Ви благодаря.
    Така стана, че заглавието подвежда. Моят „главен удар“ е насочен да се премахне веднъж завинаги ненужното и срамно дублиране на честването на Светите Равноапостолни братя !
    Любезни поздрави на всички,
    Иван Симеонов

  12. Atanas3 каза:

    „От православните, които ползват двойнствен календар, т.е. за Великден и всички зависещи от него подвижни празници, прилагат Юлианския календар, а за всички неподвижни празници – Григорианския календар, само БПЦ- Българска патриаршия празнува Св. Георги на 6 май по Юлианския календар, т.е. по стар стил.

    Защо търпим още това очевидно недоразумение? „

    Абсолютно! Защо търпим това недоразумение вместо да върнем юлианския календар за всички празници и да изтикаме извън Църквата ни папския календар?