Сериозно за карнавала

По принцип карнавалите не са българско явление. Те са присъщи на средновековната Западна Европа. Самият термин „карнавал” означава „сбогом на месото”. Винаги и навсякъде карнавалите се провеждат в седмицата преди началото на Великия пост (строгия пост от 40 дни преди Възкресение Христово). Сезонът на карнавала е през февруари-март, а не през есента. Това масово събитие създава огледален, обърнат свят, в който забраненото става разрешено. Ако през поста не се допуска ядене на месо, пиене на вино, смехове, танци, секс, точно това се прави по време на карнавала. Карнавалът съдържа и елементи на екзорцизъм. Маските и звънците служат за „прогонването” на злите духове и за „очистването” на цивилизованото пространство преди сакралния период на Великия пост.
Шуменският карнавал не само се провежда в погрешното време, но и по същността си е абсурден. Плодородието не трябва да празнува с магически и пародийни ритуали, а с благодарност и молитва. Когато първите заселници в Америка са застрашени от глад, те попадат на диви пуйки, които им помагат да оцелеят. Затова в САЩ всеки последен четвъртък на ноември се празнува тържествено Денят на благодарността и се ядат печени пуйки. Една от тях по традиция се „опрощава” от президента и остава жива – до следващата година. Вместо да благодарим на Бога, че още ни търпи и дори ни изпраща изобилно Своите дарове, когато стотици милиони хора по света гладуват, ние в Шумен се подиграваме с плодородието. Ако тези, които са замислили преди години този карнавал, не са запознати с религията и фолклора, трябва днес управляващите града да се допитат до специалистите в тези области и да преместят карнавала преди Великия пост, както е редно.
но не мислите ли, че т.нар. кукерски „празници“ съдържат някои доста близости с карнавала в предвеликопостния период, устройван в католическите „провинции“ – напр. особено силно застъпения в Кьолн Kölle alaaf (http://www.karneval.de/)? В такъв смисъл чрез кукерството съществува все пак някаква каннавална традиция в България, разбира се като строго диференцираме между християнска и езическа празничност. Карнавал на плодородието си е чисто езически култ – приет напр. от Епископската конференция на ФРГ от 1972 и от протестантската църква под формата на т.нар. Erntedankfest. Но EKD (=Εв. Църква в Германия) набляга единствено на благодарността към Бога (последното обръщение на еп. В. Хубер е точно в този смисъл – срв. ΕΚΒO extra, Erntedank 2008, S. 2), а не на насърчаване на фриволни и уродливи форми на безбожно поведение, които се подпомагат в този случай от градски управи. Считам подобни актове за неспазване на елементарна християнска нравственост. Самото организиране на карнавал извън предвеликопостния период намирам за абсолютно смехотворно. Но ето това са симптомите на религиозната незапознатост на посткомунистическите общества. Докога?
за чудесната статия! Особено силно е следното: „Вместо да благодарим на Бога, че още ни търпи и дори ни изпраща изобилно Своите дарове, когато стотици милиони хора по света гладуват, ние в Шумен се подиграваме с плодородието“.
Извън статията, прочетох и научих следното:
Карнавалът е празник, разпространен главно в католическите страни и е свързан с началото на Великите пости на Пепелна /чиста/ сряда. Името му вероятно идва от латинския израз carni levamen „освобождение на плътта“ или carnes levare „премахване на месото“, защото след празника започват постите. Корените му са назад в езическата история, отпреди християнството. Карнавалът има общо с дионисиевите тържества и с най-стари ритуали за „прогонване“ на зимата. Едни от най-известните са карнавалите в Рио де Жанейро, Венеция и Кьолн.
За мен, карнавалът няма нищо общо със св. Православие.
Господи Иисусе Христе, Сине Божий, помилуй нас грешните. Амин.
След две години в баварското село Оберамергау ще се проведе отново драматизираната мистерия за Страстите Христови. Започнете да спестявате:
http://mccabe-travel.co.uk/Oberammergau-2010/Oberammergau-2010.html
Грешник, не сте съвсем прав. Като време преди поста, свързано с народни обичаи, карнавалът на запад съответства на нашата Сирна Неделя. В някои православни страни има обичаи, много близки до карнавала, например в Русия – „масленица“: http://www.pravoslavie.bg/index.php?option=com_content&task=view&id=1965&Itemid=233
Колкото и да е странно, карнавалните обичаи имат тъкмо църковно-религиозни корени и са свързани с Великия пост. Затова авторът на статията е прав, че е безвкусно и пошло те да се откъсват от тях.
Прозвича като прокламация .“Затова в САЩ всеки последен четвъртък на ноември се празнува тържествено Денят на благодарността и се ядат печени пуйки. “ Не го приемай като заяждане от моя стана,погледни Мойсеевия закон.Там много ясно е написано.Успех.