Сериозно за карнавала



БЛИЗКИ ТЕМИ:

5 коментара

  1. hpberov каза:

    но не мислите ли, че т.нар. кукерски „празници“ съдържат някои доста близости с карнавала в предвеликопостния период, устройван в католическите „провинции“ – напр. особено силно застъпения в Кьолн Kölle alaaf (http://www.karneval.de/)? В такъв смисъл чрез кукерството съществува все пак някаква каннавална традиция в България, разбира се като строго диференцираме между християнска и езическа празничност. Карнавал на плодородието си е чисто езически култ – приет напр. от Епископската конференция на ФРГ от 1972 и от протестантската църква под формата на т.нар. Erntedankfest. Но EKD (=Εв. Църква в Германия) набляга единствено на благодарността към Бога (последното обръщение на еп. В. Хубер е точно в този смисъл – срв. ΕΚΒO extra, Erntedank 2008, S. 2), а не на насърчаване на фриволни и уродливи форми на безбожно поведение, които се подпомагат в този случай от градски управи. Считам подобни актове за неспазване на елементарна християнска нравственост. Самото организиране на карнавал извън предвеликопостния период намирам за абсолютно смехотворно. Но ето това са симптомите на религиозната незапознатост на посткомунистическите общества. Докога?

  2. Грешник каза:

    за чудесната статия! Особено силно е следното: „Вместо да благодарим на Бога, че още ни търпи и дори ни изпраща изобилно Своите дарове, когато стотици милиони хора по света гладуват, ние в Шумен се подиграваме с плодородието“.
    Извън статията, прочетох и научих следното:
    Карнавалът е празник, разпространен главно в католическите страни и е свързан с началото на Великите пости на Пепелна /чиста/ сряда. Името му вероятно идва от латинския израз carni levamen „освобождение на плътта“ или carnes levare „премахване на месото“, защото след празника започват постите. Корените му са назад в езическата история, отпреди християнството. Карнавалът има общо с дионисиевите тържества и с най-стари ритуали за „прогонване“ на зимата. Едни от най-известните са карнавалите в Рио де Жанейро, Венеция и Кьолн.
    За мен, карнавалът няма нищо общо със св. Православие.

    Господи Иисусе Христе, Сине Божий, помилуй нас грешните. Амин.

  3. Дон Кихот каза:

    След две години в баварското село Оберамергау ще се проведе отново драматизираната мистерия за Страстите Христови. Започнете да спестявате:

    http://mccabe-travel.co.uk/Oberammergau-2010/Oberammergau-2010.html

  4. andrey каза:

    Грешник, не сте съвсем прав. Като време преди поста, свързано с народни обичаи, карнавалът на запад съответства на нашата Сирна Неделя. В някои православни страни има обичаи, много близки до карнавала, например в Русия – „масленица“: http://www.pravoslavie.bg/index.php?option=com_content&task=view&id=1965&Itemid=233
    Колкото и да е странно, карнавалните обичаи имат тъкмо църковно-религиозни корени и са свързани с Великия пост. Затова авторът на статията е прав, че е безвкусно и пошло те да се откъсват от тях.

  5. victory каза:

    Прозвича като прокламация .“Затова в САЩ всеки последен четвъртък на ноември се празнува тържествено Денят на благодарността и се ядат печени пуйки. “ Не го приемай като заяждане от моя стана,погледни Мойсеевия закон.Там много ясно е написано.Успех.

Споделете в социалните мрежи