Три акорда с дрезгав глас
За чалгата и рока. Едно мнение на бивш хевиметъл
В съвременния свят много феномени влияят върху хората по света, върху техните умове и сърца, като формират както интелектуалния, така и емоционалния им свят. Един от тези феномени с най-голяма сила и влияние е музиката. На Запад много е писано върху феномена на съвременната музика, много се пише и говори и в България. Дали обаче рокаджиите и чалгаджиите имат какво да кажат сериозно на българския народ?
Може да се каже, че музиката се е превърнала в нещо като нова религия и модерна философия и по съпричастността към дадени рокгрупи или музикални течения се разпознават настроенията на хората и техните чувства, стремежи и въжделения. Издават се много компактдискове, списания, касети, аудио и визуални средства, които бързо стигат до потребителя. Музиката се е превърнала и в сериозна индустрия, където властват принципите на пазарната икономика и където покупко-продажбата носи солидни доходи на определени среди. Но дали съвременната музика като рок, диско, рап, фолк и т.н. е полезна за човека?
Това е въпрос, на който в България някои не искат да отговарят, а и много хора не се сещат или отказват да мислят по този въпрос. А той е много важен, защото като философия съвременната музика съответно води до привличане към религиозни и културни ценности или до отблъскване от даден тип култура, а в най-лошия случай до забравяне на това, че трябва да има култура и религия. Затова изясняването на въпроса "Полезна ли е за културата и религията съвременната музика?" ще позволи на човека да се запита: "Къде съм аз в цялата тази работа и моето присъствие в близост до истинската цивилизация ли е или е далеч от нея?".
Преди време разговарях с една хевиметълка и на въпроса чела ли е Библията, тя ми отговори, че я е чела като приказка. На въпроса "А какво е общото между хард хевиметъла и Библията?", въпросната меломанка ми отговори: “Може би гробищата!” Проблемът е, че тази меломанка участва активно в политическия живот на страната.Тази асоциация е показателна за това как съвременната музика влияе върху хората и как те разбират културните шифри на нашето време в съответствие със стойностите на високата цивилизация, която зове не към смърт, а към истински живот. Този случай не е единствен. Много от младите, които слушат съвременна музика, изобщо не си задават изконните въпроси за битието, за света, за мястото на човека в него, за състоянието на ближния си събрат и за Бога. Може да се каже, че мисленето на тези меломани е травмирано, а тяхната житейска философия е агресивна и изпълнена със стремеж към удоволствия и битови наслади, посветени на плътското, на тленното и временното. Защото съвременната музика подтиква към плътски желания и отклонява младите от духовното, от съзерцанието на света и от способността да разбираш мъдростта на вековете. Може да се каже, че съвременната музика създава един виртуален, детайлизиран във философско и религиозно отношение свят, един свят на микрогрупата, където хората са по-своему силно свързани и където те живеят свой затворен живот. Виртуалният свят на съвременната музика отчуждава младия човек от обществото и не му позволава той да се мобилиза за духовна и икономическа борба в името на по-добро битие. Независимо дали става дума за рок или фолкмузика, които са две различни страни на една и съща нискокултурна монета.
Свидетели сме как поклонниците на едно течение или стил в музиката си организират концерти, как се движат заедно на група, как посещават купони и как си обменят дискове и касети с музика. Там, в групата, изпълненията на съвременните музиканти са предмет на специален коментар, а всичко в поведението на меломана издава принадлежността му към философията на дадено музикално направление. Виждали сме агресивния облик на разпуснатите коси, пръстените, обиците, татуровките, накитите и другите знаци, които не са изконни цивилизационни белези на европейската и българската култура. Виждали сме раздърпаното облекло на хевиметълите и другите рок-направления. Всичко това ни дава основание да заключим, че музиката в съвремеността се е превърнала в нецивилизована религия, където хората изповядват свои идоли – личностите на музикантите и певците от музикалните групи. Това явление – създаването на микрорелигозни групи с езическо съдържание – е много опасно, защото то показва, че тези хора са с толкова промито самосъзнание, че дори и да бъдат приканени към високите стойности на културата, от тях ще се изисква много продължителна и упорита работа върху себе си, за да може съзнанието им да бъде изчистено и да приеме посланията на висшата етика и правилното логическо мислене.
Неслучайно много млади хора, привърженици на твърдите направления в съвременната рок и чалга музика са настроени враждебно към истинската духовност. По силата на изповядваната от тях музикална "философия" или "религия" те не могат да разберат изтънчения интелектуален и духовен стил, защото текстовете на техните песни-фетиши и поведението на техните идоли не го позволява. Учените и социолозите казват, че съвременната музика зарежда слушателя си с много силна негативна енергия, която често пъти се изражда в разрушителен нагон и в негативизъм към всичко, което не принадлежи към дадения музикален стил или към направлението на музикалното течение, което човекът изповядва. Тук думата "изповядва" ми се струва точна.
Носи ли съвремената музика истинска духовна радост и наслада от слушането й, така, както те се разбират от музиковедите, културолозите и обективните социолози? Разбира се, че не. Съвременната музика и най-вече рокмузиката носи удовлетворителна моментна плътска наслада и създава виртуален свят на живеене, който трябва да се захранва с нови "парчета" от изпълнения и който иска действие не по нормативната система на обществото, за да може човек да продължи да живее във виртуалния си свят. Особено в България, където традиционно високите вкусове и настроения на обществената култура влизат в дълбоко противоречие с елементаризма и повърхността на рок и чалга културата. Дали ще бъде Азис или покойният Георги Минчев, посланието на техните парчета е едно и също – бира, секс и музика. Това е елементарен плътски нагон, където няма духовност, нито висша интелектуалност.
Много рокмузиканти ще възразят, че рокът е бил дисиденство през комунизма. Това не е вярно. Дисиденство беше четенето, слушането и гледането на висококачествени продукти, които носеха сериозно духовно и религиозно послание в себе си. В това отношение литературно-философските текстове на списание "Съвременник" например бяха много по-дисидентски от евтиния материализъм на рок-музиката, която беше разрешена през късния комунизъм и дори рокмузикантите се издържаха от Комсомола, докато например книгата на руския писател Борис Пастернак "Доктор Живаго" беше забранена до края на 1989 г.
Съвременните демократични политици и културолози трябва да знаят това много добре, а не да се излагат, като канят на митингите музиканти, чиято философия по-далеч от стомаха и секса не стига. Защото мъченици през комунизма бяха духовниците, военните и държавните служители отпреди 1944 г., а не музикантите и певците, които срещу щедро заплащане забавляваха управляващите с българска естрада.
Рокмузикантът е езически идол и фалшив герой, който неправомерно е почитан от младите за сметка на светеца и героя от войните за национално обединение през началото на ХХ век. Това положение във философията на модерната музика откъсва човека от неговите реални проблеми на живия живот, който той трябва реално да изживее, стремейки се към висока нравственост и правилна житейска логика, съобразно старинната българска култура, чийто фолклор изобщо не е масово зрелище, нито е материалистична плътска апология, каквато е рокендролът – текстовете му в превод на български са по-елементарни и от чалга-текстовете на фолка.
Някои мислители казват, че точно деградацията на чувството и мисълта е предназначението на съвременната музика, замислена от атеистичните философи на модерността като психологически и социален отдушник. Музиката трябва да създава социална апатия и да предизвиква отегчение от нормалния ("скучния") живот, като заедно с това фрагментаризира политическото мислене и превръща човека в лесно управляема обществена единица, подвластна на вкусове и настроения, които му се диктуват. Защото този, който измисля модата в музиката, управлява и емоциите и интелекта на меломана.
Може би това твърдение за целенасочено управление на съвременното общество чрез създаване на музикални произведения, които да се превърнат в нова философия и дори религия, е вярно. Защото наистина съвременната музика заробва човека емоционално и интелектуално, тя го прави зависим и финансово. Както наркоманът иска да си вземе дрогата, така и меломанът не се чувства човек, ако не е слушал любимото си парче и ако не е зърнал на екрана на телевизора или на монитора на компютъра любимия си музикален идол.
Това пристрастяване е вредно за здравата човешка психика и логически верния начин на мислене и е още по вредна за този, който никога не е слушал високи музикални произведения, а няма и откъде да ги чуе. Защото демократичната свобода изисква наличието на свободна воля у човека, свобода на интелекта и на емоциите, а свободата на волята, интелекта и емоциите у пристрастените към съврмеменната музика е увредена – те са станали зависими от това мощно оръжие, което съвременните електронни средства предлагат.
Автентичната българска култура, която борави с високи стойности на мислене и действие, е загрижена от разпространението на феномена на съвременната музика, независимо дали е рок или чалга. Тя е загрижена заради цивилизационното достойнство, заради което воювахме с комунизма и което е дадено свише на човека, защото това достойнство се разпилява и се насочва в нискостепенна културна посока. Националната идентичност и участието в обществения процес следва да се загрижат за десоциализирането на човека, който е меломан и е пристрастен към рокмузиката. Заслужава си обществената мисъл и действие да си поставят въпроса: има ли социално-културна и психологична връзка между наркоманиите и слушането на рок и друга подобна музика? Струва ми се, че отговорът е "да", но за това трябва да се направи социологическо проучване. Защото философията на наркоманията има общи корени с философията на съвременния меломан. Пълнокръвният обществен процес се затруднява от отделянето в банди и групички, което нарушава нормалния живот и откъсва младежа от хората около него.
Въпросът е много важен, защото съвременната музика предопределя и литературата, която четем. Философията на отчуждението, която ни заплашва като национално единство, е подкрепена от рок и чалга музиката, подчинявайки човека на вкусове, които му се диктуват от хора, които не са му ближни в християнския евангелски смисъл на думата. Факт е, че ние чрез съвременната музика приемаме да ни бъдат ментори непознати хора, които идентифицираме като “свои” благодарение на единството в слушането на дадена музикална група или соло изпълнител. А същевременно не разпознаваме като свои хората, които с живота и делата си дадоха възможност България да я има 1300 години и които бяха истински културни водачи на нацията. Защото факт е, че наместо да слуша елементарни "три акорда с леко дрезгав глас", човек може да чете текстовете на българската култура и да се запознава с езика, историята и религията на нацията, които са основа на нашето свободно съществуване под слънцето.
Лъжа е твърдението, че младият човек слуша по своя воля определен стил музика. Младежта израства с явленията, които й се предлагат от по-възрастните – слушането на дадена музика зависи от настроенията сред възрастните – нека само да си припомним колко възрастни са изпълнителите на рок музика в света и колко дълго време в обектива на камерите се задържат някои рок-идоли. Затова и младият човек често не е съвременник на предпочитаната от него музика. Днешните млади не са съвременници на Бийтълс и Елвис Пресли, но слушат техни изпълнения. Което означава, че всъщност родителите и учителите са отговорни за култивирането на музикален вкус у децата, както се отговорни и обществените фактори. Отговорни са и българските интелектуалци, които трябва да обясняват ползата и вредата от музиката и да внимават да поднасят правилно информацията за вкусовете, към които искат да насочат българите.
Тук възниква въпросът: "Културният човек отрича ли музиката изобщо"? Разбира се, че не. Музиката според една стара европейска дефиниця е гласът на Бога. Културните хора използват музиката в своето личностно израстване, използват музиката, за да съпреживеят свещената хармония. Високата култура не се произнася отрицателно за народната музика, нито за етномузиката. Тази музика е пълна с живот, тя е следствие от страдания и настроения, които са духовни и интелектуални, защото историята на цивилизацията в дългогодишния си път е сложила отпечатък върху народното творчество. Народната музика, особено в България, е културен феномен със световно философско и религиозно послание и тя помага на човека да намери себе си и своето истинско Аз, да пречисти душата си и да потърси пътя към съвършенството. Народната и класическата музика не създават секти в поведението на младежите, както съвременната рокмузика и някои други течения в модерността. Народната и класическата музика са решение на хората да потърсят най-чистото и съкровеното в душата си за да могат там да съзрат истината и да й се поклонят.
Крайно време е съвременният българин да даде отговор на въпроса наистина ли харесва съвременната музика и защо я харесва, и оттам да си отговори на въпроса дали това го приобщава към истинската цивилизация и дали не го отделя от нея. Ако поне веднъж в съвременния живот сме си задали въпроса за отношението ни към съвременната музика и за нашето отношение към духовността и интелектуалното, то пътят към себепознанието е вече извървян, а оттам до тръгването по пътя към реалната свобода и вечната истина има само една крачка.
Накрая ще констатирам само един факт. За рокфеста в Каварна се пише и говори надълго и нашироко. За фестивала на православната музика в Поморие нищо не се знае. Ако това не е преднамерено, здраве му кажи!
нека първо автора се подготви по темата и тогава да пише. метълът отдавна не е „три акорда на китара…“ за справка да си пусне iron maiden и да се опита да чуе текста и музиката. а относно класическата музика, да ми обясни на кого е посветена 3-та симфония на Бетовен или „Вълшебната флейта“ на Моцарт. и чудно как феновете хем се събират на групи, хем се десоциализират. а също бих му препоръчал „културната индустрия“ на Т. Адорно и М. Хоркхаймер. ех…
И аз като бивш металист се присъединявам към мнението на автора за рок музиката. Лошото в ХМ е, че освен насилие и агресия, музиката е изпълнена и с демонизъм – почти всяка група си има чудовище като посочената по-горе Iron Maiden. Блек метълът е направо неприкрит сатанизъм. Групи като Venom и Slayer бяха изключение едно време, сега десетки групи са направо на мода. Отношението на металистите е продиктувано от бунта и от философията на Металика – „Gods that failed“. Една металистка-сатанистка в разговор ми каза нещо от сорта, че религията и църквата е мъртва, а беше накичена с пентаграми. Гордеят се с татуировки на всевъзможни демонични образи и знаци – дяволът познават, а пък Бога не щат! Пък и да си кажем правичката ръката с ХМ поздрав, колкото и да се правим на ударени, си беше и е призоваване на дявола и всеки го знае. Игра с огъня, ама на кой му пука …
А по отношение на масовата рок, поп и поп-фолк музика мнението ми е същото – елементарни музички и текстчета, подходящи „за маса“, поредния пристъп на Консумизма – новата идеология на 21 век. Казано по метълски – „Exhume to consume!“
Иначе статията ми се струва малко разводнена и някак не убеждава с какво е повече в музикално или техническо отношение народната музика да речем, която и три акорда може да няма… ама нейсе, патриотизъм до последно. Класическата музика е прекрасна, но пък не е някак в духа на съвремието. Всъщност, разни хора – вкусове най-разнообразни, но някак ограниченията не вървят …
Авторът иска да каже нещо важно за музиката, но се средоточава върху негативната страна на тази музика или музикална „култура“ която познава. Аргументите произлезли от тази преживяна от него пошлост не са обедителни и затова и целият текст се обезсмисля, като при това може да се мисли, че въпросният човек не е никак навътре в тая музика която извисява, затова и не може нищо съществено да каже за нея и да я противопостави на квази-културата, освен да говори общи приказки. Всички разсъждения може и да са верни, само че на едно повърностно ниво, без по никакъв начин да се навлиза в сложния човешки свят и строго личното и етапно разбиране на тази музика. Всичко е ясно и просто, почти като по комунистически, с баданарката.
Само напомням: „религията е съдържание на културата, а културата е форма на религията. Такова разбиране изобщо не допуска възникването на дуализъм „религия-култура“. П.Т.
Цитат: „Защото мъченици през комунизма бяха духовниците, военните и държавните служители отпреди 1944 г.“ Вие елиминирахте стотиците хиляди зверски убите без съд и присъда; когато се напомня за жертвите на комунизма – длъжностите, авторитетите и постовете – не важат! Всичко друго е кощунство с паметта на загиналите.
_________________
В двойния децимов контрапункт паралелно и право движение на гласовете е забранено. Единствено допустими са срещуположното и страничното движение.
Приятелю, считам, че твоята статия е изключително негативна и нескопосана. Първо- преповтаряш мислите на ония извънмерно православни, които във всичко чуждо и непознато виждат враг /Маркс/. Второ- класическата музика е била в много отношения чалгата на съвремието. И откъде знаеш, че рок- музиката предизвиква негативни реакции?! Лесно е да се цитира някой провокативен състав, а да се игнорира такъв, който не е демоничен. Животът и творчеството черно и бяло ли са? Умен човек си…не се поддавай на клиширани стереотипи!
Не съм съгласен никак с автора. Чалгата и поп-фолкът са боклук. По това две мнения не трябва и да има. Но рокът и хеви метълът са друга манжда. Добре написаната песен те кара да си зададеш някои въпроси. Например песента“Номера на звяра“ на Iron Maiden, просто ти показва какво ще бъде по ония времена. Без заглаждане на цялата грозотия и гадория. Който има уши да слуша – нека слуша, който има ум да мисли – нека мисли. Специално мен ме побиват тръпки като чета, как споменатата група вади напоказ ужасите и страховете ни. Без маска. Без грим.
Съгласен съм за мъчениците на комунизма. Но защо вместо та „бичуваш“ „демократичните политици“, че канят рокмузиканти на митингите си, не се опиташ да окажеш натиск на православните среди да заговорят за мъчениците на комунизма, за комунизма въобще. Защото българската православна общност парадоксално се превърна в извор на носталгия по соца, българо-съветската дружба и пропаганда на руски интереси, нежели в стожер на традиционното българско православно родолюбие. Ето това е по-съществен въпрос от Хеви Метъла. Защото ако рок музиката е чалга (а тя не е) , то валдици като Кирил, Галактион… какво са. Те са Азис в расо – най-отблъскващия и гнусен образ на божията общност. Но не виждам много статии срещу тях в „православните медии“
Уважаеми г-н Чурешки,
….просто се чудя откъде да подхвана. Много неща искам да Ви кажа, но е дълго за графа „Коментари”. Затвова съвсем накратко. Значи първо – поразена съм от начина по който зорлем слагате в един кюп цялата съвременна музика. Не правите разлика между чалга и рок?! Какво да кажа за марксистко -ленинските Ви скандирания от времето на великите борби срещу „упадъчната западна музика”. Още по-фрапантно, та и гростескно е съждението Ви, че всички меломани са наркомани (дрогирани с музика). )))))))))) Че то по тая логика читав българин остана ли?
В тази връзка Ви предлагам да надникнем в един блог, (ей тъй , да почерпим опит), в който намерих нещо като докладна записка (така да я нарека)…или просто партийно поръчение от 1985 г. ,според което великият СССР усърдно трябва да дебне в Украйна за западни рокгрупи и отделни изпълнители , включващи в репертоара си „идейно вредни произведения”. В този уникат са вписани имената на групите(певците) , а срещу името- съответният грях в който са уличени. ( нещо като соц. вариация на тема „Страшният съд”). Най-отдолу пише „Верно!”. Да се запознаем с фактите вкратце:
Iron Maiden- насилие, религиозно мракобесие
Judas Priest- антикомунизъм, расизъм
Nazareth- насилие, религиозен мистицизъм, садизъм
AC/DC- неофашизъм, насилие
Scorpions- насилие
Donna Summer- еротика
Tina Turner- секс
Julio Iglesias- неонацизъм….(бре!?). Ето и мястото, където може да прочетете в оригинал инфото:
http://yurukov.net/blog/2007/08/06/zabranenata_muzika_prez_komunizma/
Та ако решите, г-н Чурешки, да правите списък на българските опасни за младежта мракобесни банди, имате шаблона на братята руси.
А сега съвсем сериозно. Дълбоко в сърцевината си Вашата идея е смислена. Проблемът, за който говорите, съществува. Разбирам какво искате да кажете, но го казвате по неадекватен начин, простете! Така изразен, сериозният проблем придобива формата на зле скопосана комедия от типа „При нас е весело”. Всичко дотук казах най-доброжелателно! Поздрави!
„He gave his life
He fell upon the cross
to die for all of those
who never mourn His loss
It wasn’t meant for us
to feel the pain again
tell me why, tell me why?“
Iron Maiden – For the greater good of God (2006)
И в крайна сметка, що за идиотизъм е да слагаш Iron Maiden и Милко Калайджиев в един кюп?
аа забравих:
UP THE IRONS!!!
В тоз сайт има доста фенове на праведната музика, да се почувстват поздравени!
Liturgist, за тебе специален поздрав:
http://youtube.com/watch?v=RSyL0-hj0Jg
Много благодаря. Клипът е невероятен. Наистина човек трябва да се потруди за да нарече цялата рок- музика сатанинска. Лично на мен тази музика ми харесва и тя ми показа в годините на комунизма, че има нещо по- различно от този свят.
„Например песента“Номера на звяра“ на Iron Maiden, просто ти показва какво ще бъде по ония времена. Без заглаждане на цялата грозотия и гадория.“
Абе не знам Стив Харис дали е пророк, но знам, че песента е пресъздаване на негов кошмар. А пък за негативния образ на Мейдън в християнските среди, определено главен дял имат американските протестанти – пуритани, повели война срещу цялата рок музика.
xmmm toya li be6e tv1rdql 4e ima samo svqt ot 5ooo godini… i 4e dinozavrite sa izmisliza,,,, a sega heavy metala mu e vinoven…..
dammmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm,
ex ako zdravnata sistema v bg be6e nared………