Човекът в бяло
На фона на родните патриаршески избори и на дълбокия провинциализъм и скука, които лъхаха от тях – поради което дори у нас почти никой не им обърна внимание, – изборите за нов папа привлякоха очаквано погледите на целия свят. Това не е случайно, разбира се. Човечеството се е интересувало винаги живо от фигурата, която раздава благословии от Ватиканския хълм. Въпреки непреодолимите (поне засега) теологични разминавания между православни и католици, няма нищо срамно в това да признаем, че човекът в бяло е знакова фигура за християнството, бил е и ще си остане винаги такъв.
И тъй, кой е новият Pontifex Maximus – човекът, който е наследник на босия галилейски рибар и на римските императори едновременно? Светът не беше чувал досега за него. Името му не фигурираше в списъка на фаворитите и църковните “звезди“, създаден от хорското въображение и размахван от медиите. И какво от това? Стара римска пословица казва, че кардиналът, който влиза с ореола на бъдещ папа в конклава, си тръгва от него като… кардинал. И нищо повече…
За пръв път в историята Провидението сложи на папския трон човек от Третия свят. И това е съвсем естествено. Католиците го очакваха. Баба Европа вече отдавна не носи в изсъхналата си пазва нищо, за което да си струва да говорим. Тя надживя самата себе си, пресити се на всичко и грохна. Като бабичка, тя вече не може да ражда. Настъпил е моментът, когато вечно живото знаме на Кръста трябва да се поеме от млади и жизнени нации. В църковните твърдини на Изток и на Запад трябва да влязат непохабени, първични хора, негри, азиатци, индийци, латиноамериканци, неособено светски, не твърде изтънчени и обиграни, но затова пък фанатично предани на Христа. Трябват ни нови Савонароловци, пламенни пророци и мисионери, мъченици, апостоли и светци. Не църковни чиновници, не безкръвни теолози, не книжни червеи. Не. Млада кръв и обнова. Само така християнството ще стъпи в третото хилядолетие не с патериците на старец, а с меча на боец, войнствен, фанатичен и непобедим. Всичко това важи не само за католицизма, но и за православието, естествено.
Католиците го разбират. Новият папа представлява Латинска Америка, където понастоящем живеят 550 милиона католици – повече от половината католически свят. От днес думата им ще се чува много по-мощно в Рим и навсякъде. Но и това не е всичко. Негово високопреосвещенство кардинал Берголио, архиепископ на Буенос Айрес, беше известен като “кардинала на бедните“. Роден в обикновено работническо, емигрантско семейство, той е в истинския смисъл на думата човек от народа, един от безименните милиони и милиарди, които страдат от мизерия и глад на тази земя. Известен е с простотата и скромността си, с бедния си живот, както и прилича на един наследник на голите и боси апостоли Христови. В негово лице онеправданото мнозинство на човечеството влиза във Ватикана, сяда на трона на св. Петър. Да се надяваме, че новият папа Франциск ще запази идеалите си и в новото си положение на водач на над един милиард християни-римокатолици. “Кардиналът на бедните“ трябва да стане “папа на бедните“, папа на човечеството. Пожелаваме му сили и решителност. Желаем му здраве, кураж и твърда воля. Само това би оправдало бягството на неговия предшественик от папския трон.
Някога Сталин се беше присмял: “Папата ли? Колко дивизии има зад него?“ Бившият семинарист беше забравил, че не всичко на този свят се определя от материални фактори – пари, оръжие, власт. И наказанието не се забави. Режимът, създаден от него, беше разрушен накрая от един папа – поляка Йоан-Павел II. Как успя този човек да пребори с голи ръце суперсилата СССР? Имаше ли наистина зад него някакви дивизии? Не. Само словото на Христа и образа на един праведник. Нищо друго. Това е урок за всички, които вярват само в материята и признават само петрола, златото и валутата за водещи сили в човешкия живот. Защото те се оказват винаги излъгани. В същите неща вярваха навремето Вавилон и Рим, но Христос взриви проядения им свят и доказа на Кръста, че е вярно обратното. В същото днес вярват и днешните господари на света – и отново Христос ще ги сгромоляса от троновете им. Днес светът се владее от една цинична, безочлива олигархия, обслужвана от медиите и политиците буквално във всички страни. Това е октопод, чиито пипала изсмукват цялата планета. Две трети от ресурсите на земята отиват за няколко богати държави и най-вече за техния политически и финансов елит. Негови са парите на света; в ръцете му има огромни армии и чудовищни оръжия, готови да смажат веднага всеки народ, който се възпротиви. Е, какво можем да противопоставим ние, мнозинството от човечеството, на октопода? Нищо. Само Евангелието и кръста. И – може би – образа на един праведник…
Новият папа взе името Франциск. За познавача на папските работи това е твърде знаменателно. Имената на папите са натоварени с огромен символизъм. Пиевците са познати в католическата история с едно, Бенедиктовците – с друго. Изборът на името обикновено демонстрира каква линия, какъв курс ще следва новоизбраният понтифекс. В това отношение изборът на сегашния папа е уникален. Францисковци не е имало досега на папския трон. Нито един. Това е заявка за нещо съвършено ново. Ще видим какво ще е то! Впрочем, някои неща са ясни и отсега. Със сигурност новият папа сочи към образа на св. Франциск – апостола на бедните, “Божия шут“ или по-скоро “Божия юродив“ – човека, който се сгоди завинаги с “Госпожа Бедност“. Франческо – това беше момчето от Асизи, богатския син, който се отказа от всичко, раздаде имота си на бедните и тръгна да проповядва, бос, облечен с дрипи и препасан с едно въже на кръста. Папа Инокентий III му се изсмя и го прати да държи речи на свинете в обора. Но ето че накрая подир Франческо тръгнаха не свине, а милиони овци от стадото Христово! Този светец, този апостол на нестежанието създаде тъй наречените “просешки ордени“ – просешки, защото трябваше да се завърнат изцяло към апостолската нищета и да живеят буквално само от милостинята на християните – и спаси с делото си средновековната Църква на Запад. И до днес образът му е скъп на милиони хора по света, и то далеч не само на католиците. Кой е Франциск? – Един радикал Христов, радикален, безкомпромисен християнин, рицар на Иисус Христос, воин на Кръста, смело сърце и огнен дух. Такива примери ни трябват на нас, днешните похабени, унили, отдавна мухлясали пост-християни и пост-човеци, за да запалят студената ни рибешка кръв и да ни вдигнат от мъртвилото и пустотата ни. Дали новият понтифекс ще бъде достоен за това име? Бъдещето ще покаже. Желаем му сили, здраве и – на добър час!
Прекрасна статия. Безкомпромисна и вярна. Поздравявам автора сърдечно!
Именно това, че изборите на патриарх са неинтересни за света, е повече от хубаво. Само това оставаше: пушеци, телевизии. А войнствени фанатици винаги е имало предостатъчно, доста и под ръководството на папите. Както научихме, патриарх Максим живя повече от скромно, но не пишеха приживе за това по вестниците. Патриарх Неофит също е роден в обикновено семейство, но не е нужно това да бъде превръщано в сензация. Примери имаме достатъчно около нас, и няма защо да ги търсим там, където е прието хора да променят вярата самоволно ех catedra. По-добре да сме вяли в истината и да осъзнаваме немощта си, отколкото да сме пламенни и упорити в заблужденията.
В цялата статия се натрапва нездравото отношение от въведението – комплекс от простата православна Църква за сметка на захлас по лъскавата ерес.
Може би Андрей вече не е подходящ автор за Православие.бг… Съжалявам за таланта и още повече за сърцатия човек (наистина!)…
Простете
Мирко
„На фона на родните патриаршески избори и на дълбокия провинциализъм и скука, които лъхаха от тях…“
Безспорно е че родният патриаршески избор не е минал с такова медийно внимание както папските, но това сякаш е и нормално защото Папата е единственият „патриарх“ на всички католици. Нашият, българският патриарх има паство колкото Папата има само в едно римско предградие но това не прави изборите провинциални, нито липсата на медийно внимание, нито липсата на величие и изисканост присъщи за Ватикана. Провинциалното е във Вас – в Андрей Романов, във Вашата душа.
Истината е скучна, Андрей. Провинциална и скучна. Ницше не е скучен. Католическите свещенници и техните педофилски скандали не са скучни. Нашите свещеници и патриарси надявам се никога да не попадат под обектива по начина по който Католическите свещеници го правят. Иска ми се дядо Николай и неговия Rolex да са ни е най-голямата беда. Патриарх Неофит не е Бритни Спиърс и се радвам, че името му не беше по CNN наред с нейното.
Подкрепям mirko. Помислете, Андрей, дали наистина Православието е вашата вяра.
Много сте първосигнални и елементарни, господа от предишните два постинга, щом съдите за текста и за мен само по едно изречение (с елемент на закачка) – да не би да сте го прочели само него?
Скучните всъщност сте вие, господа, хора не само без хумор, но и без мисъл, без въображение, без душа. Вашият свят е нищожен и сив и аз не бих искал да живея в него. Такива като вас не са нужни нито на Бога, нито на дявола. „Ти не си ни студен, ни горещ; о,ако беше студен или горещ! Но понеже си хладък, и нито горещ, нито студен, ще те изблювам из устата Си“ (Откр. 3:15-16).
Василев, ако сериозно мислите, че педофили и педерасти има само в католическия клир, мога само да съчувствам на Вашата наивност. Всеки запознат ще Ви каже, че при нас нещата са още много по-зле, само че не се говори за това.
Андрей, има и други начини да обясните, че сте имал друго предвид освен обиди и пост тип неразбраният творец и другите са твърде обикновени, глупави и сиви, за да разберат дълбоката ми душевност.
Не съм фен на този саркастично-ироничен стил с нотка на присмех, предполагам, че поради същата причина и другите писали по-долу съвсем искрено Ви предложиха да помислите над някои въпроси. Голям проблем ни е на всички, че все искаме другите да са като нас (понеже на нас всичко вече ни е ясно) вместо да ги оставим да бъдат такива каквито са. Бог явно търпи всички ни, а ние един с друг само се делим и ядем и говорим от Негово име кои щял Той да приеме и кои да отхвърли.
Хайде наистина по-леко с високопарните слова!
А защо не ми публикувахте поста? Нито съм псувал, нито обиждал, както обижда самият г-н Романов. Поне ми пишете някакво съобщение с обратна връзка. Мнооооого разочароващо, мнооооооооого!
модератор: Пишете по същество, а не заяждания, и ще ви публикуваме.
Няма как да не бъда поне малко критичен към автора, за тази му статия, колкото и това да не му харсва, а причини за критика има.
Понтифекс максимус едва ли има нужда от такъв провинциален журналистически жар за да бъде посрещнат по-добре или по-зле от своите. Казвам провинциален, тъй като автора задочно самоопредели себе си като такъв, ако той разбира се принадлежи към църквата, която смята за толкова скучна. Аз се чувствам лично силно оскърбен от пренебрежителното отношение към избора на глава на нашата православна църква във въведението на тази статия. Смятам, че Андрей Романов няма нито право, нито пък основания да нанася обида на българските православни християни, само защото ватиканските избори са по-зрелищни и му допадат толкова много.
Ще ми се личността на бивш митрополит, сегашен патриарх на България Неофит, да беше запалил и една десета от ентусиазма демонстриран от Романов спрямо великият понтифекс.
Ако трябваше да не публикувате някой от двата ми поста, то вторият е повече „не по същество“. По същество беше предният защото изразявах мнение по статията и по автора, че е разочароващо когато автора в тази и в други свои статии прави коментари от рода на коментираните по-долу. Дори да са шега някои от неговите „вмятания“ смятам че това се лоши шеги, за които дори не се разбира, че са шеги! Не съм се заяждал, просто смятам, пак по същество, че духът в тези статии и в частност тази, не са в унисон с духа на този сайт. Това е мнение, а не заяждане. Дори да ме публикувате или не, исках това да го разберете, за да се замислите, дали правите цензура на хулата (каквато подобава да е цензурата в този сайт), или правите цензура на обратното на вашето мислене.
Простете!
С любов в Христа Б.Б.
Да си православен не значи да си човекоугодник. Ако смятате, че православната журналистика трябва да е византийско велеречие, „похвални слова“ и мазен елей, идете в сайта на Пловдивска митрополия. Аз не смятам така.
Не съм казвал, че православието е скучно, нито че БПЦ е скучна. Казах, че точно тези патриаршески избори бяха провинциални и скучни. Когато за „достоизбираем“ кандидат за патриарх ти предлагат сериозно човек като Галактион – как да го наречем това? „Блестящо“? Мисля, че „скучно“ е дори много меко определение. Поздрави на всички!
„Господи и Владико на моя живот,
не ми давай дух на безделие, униние,
властолюбие и празнословие.
Но дух на целомъдрие,
смиреномъдрие, търпение и любов
дарувай на мене, Твоя раб.
Господи Царю! Дай ми да виждам моите прегрешения
и да не осъждам моя брат,
защото си благословен во веки веков. Амин.“
Великопостна молитва на св. Ефрем Сириец
Леки и спасителни пости!
Наистина ли не разбирате какво пише в статията? Имам чувството, че ние православните сме страшно комплексирани и в същото време нарцистични. Единственият начин някой да ни угоди е непрекъснато да ни превъзнася и едновременно да хули всички останали.
Да, на Андрей му се иска да види най-после „Един радикал Христов, радикален, безкомпромисен християнин, рицар на Иисус Христос, воин на Кръста, смело сърце и огнен дух. Такива примери ни трябват на нас, днешните похабени, унили, отдавна мухлясали пост-християни и пост-човеци, за да запалят студената ни рибешка кръв и да ни вдигнат от мъртвилото и пустотата ни.“
И на мен ми си иска да видя един такъв „воин на Кръста“. Пък бил той и католик. Може това най-накрая да ни извади от самодоволството, че сме православни и по презумпция сме по-велики от всички останали. Може би най-после ще решим да свършим нещо, а не само да повтаряме колко велико богословие имаме, какви свети отци, а да не виждаме в каква духовна нищета сме затънали самите ние.
Андрей, когато един журналист като теб пише за сайт като този, отговорността е двукратна. Няма да те уча що е журналистика, но определено смятам, че разголването на истината за самите нас, е колкото полезно толкова и опасно. В този смисъл отговорността за ефекта от написаното се състои в нагласите, които предизвиква. Личното мнение на журналиста неминуемо се пренася и върху четящият, особено ако първият владее химикалката и там именно според мен е разковничето. Журналистиката има призванието да формира светоглед, а журналиста да избира ъгъла, но при всички положения резултата е субективен.
Субективността задължително трябва да е в наша полза, за да има смисъл написаното, дори баланса да е изместен, което не значи да си чревоугодник или съглашенец, а да знаеш къде стоиш и накъде сочи твоят бинокъл.
Валентин Велчев, иска ми се да ти кажа, че именно тоя „радикален и безкомпромисен християнин“, за който Вие си мечтаете, е причината много мои приятели невярващи да се опитват да бягат от Църквата, а именно тези, които ти наричаш „унили“, са причината някои от тях да се опитват да установят някаква връзка с нея.
За много невярващи няма грам разлика между радикалния християнин и радикалния мюсюманин, защото всеки радикален във възгледите си човек е способен да се отдаде на страстта си да налага своята воля и власт над другите и да отнема свободата на личен избор над другите. Ако Бог желаеше това, ние нямаше да сме му необходими, Той по начало щеше да ни направи роботизирани да изпълняваме волята Му и да вярваме насила.
Защо си отиде Рацингер? Предателството във Ватикана.
http://www.youtube.com/watch?v=dTJQ9Ak2v5c
Всички говорят за ислямски и християнски радикализъм, но никой не говори за комунистическия. Този радикализъм, който сътрудниците на комунистите под благовидния отговор за национална отговорност го вкараха в Църквата. Това е най-дръзкия радикализъм. Това е нечувана дързост. Всички се чудят защо в България нещата вървят само надолу, към погибел. Отговорът е ясен. Деянията на тези хора са безблагодатни, и дявола необезпокояван си върши гибелното дело. Само с мъченическа кръв могат да измият злината, която сториха на Църквата, а не с „образцови“избори за Патриарх. Ако още има България и Църква, слид двадесет години пак ще е същото, на много по-зле.
Илияна, ти продължаваш да разсъждаваш извън контекста на написаното. Хвана се за думите „радикален християнин“ и реши, че това е същото като радикален мюсюлманин, радикален националист и пр. Радикален християнин означава някой, който е послушен на Христос и изпълнява заповедите за любов към Бога и ближния, и ги изпълнява пламенно и от сърце. Според текста: „рицар на Иисус Христос, воин на Кръста, смело сърце и огнен дух“.
Няма нищо общо с религиозните откачалки, които, както ти правилно си забелязала, винаги назидават другите, но никога не назидават себе си.
[quote name=“Valentin Velchev“]Наистина ли не разбирате какво пише в статията? Имам чувството, че ние православните сме страшно комплексирани и в същото време нарцистични. Единственият начин някой да ни угоди е непрекъснато да ни превъзнася и едновременно да хули всички останали. [/quote]
Вальо, не става дума за комплекси, а за приоритет и позиция. Разбира се, че е нормално да забележим възкачването на един достоен епископ в Рим, но доброжелателният тон би следвало да бъде премерен. В църковният живот политиката и дипломацията са не по-малко значими отколкото в междудържавните взаимоотношения. Това впрочем във Ватикана го знаят, и то много добре.
Никой не желае да омаловажава Папа Франциск и повече от ясно е, че римокатолицизма има статистически показатели, за които ние не можем дори да мечтаем. Определено също има много какво да учим. Но ние [u]не сме[/u] римокатолици! Той не е наш духовен водач, а и не забравяй че Рим има доста история, от която и дума не може да става за гордост.