Андрей Кураев: Малко са нещата в моя живот, които избирам сам
Източник: Труд-7
– Под вид на "основи на православната култура" Църквата иска да ни пробута Закон Божи! – казват му хората. Той въздъхва съкрушено: вярно, има такова нещо, прави сте, трябва да се борим с това… напишете по-добри учебници тогава! От ТВ-студиото отива на рок-концерт. Там проповедите му се приемат нормално.
Той умее да намира общ език с хората, които са далеч от Църквата. Но има и много врагове. Няколко интернет-сайтове са създадени специално за да го хулят. И дори за да разпространяват вицове за него – скромния дякон Андрей Кураев.
Пустинята е в мегаполисите
Да изскубнеш корените си
Лесно можете да откриете отец Андрей – по мобилния му телефон или електронната му поща. Но различни са географските точки, от които ще ви отговори.
Маршрутите му са причудливи, защото ги определя не самият Кураев, а тези, които го канят.
– Малко са нещата в моя живот, които избирам сам – каза ми той. – В началото се появява някакъв зов, някакво предизвикателство към мен, а след това идва и моята реакция. С една дума, аз съм "реакционер". Където ме повикат, там и отивам. Но и такъв пътуващ мисионер не съм планирал да ставам. Просто поканите започнаха да се трупат и в един момент количеството им премина в качество. Тогава разбрах, че вече нямам право да работя в Москва. А бях декан на философско-богословския факултет в Православния университет. Когато ми стана ясно, че мога да се появявам само два пъти седмично в университета, стори ми се, че това е нечестно спрямо преподавателите и студентите. А честно ще е да си тръгна, да изскубна московските си корени. И ето че през последните 15 години Москва е за мен просто един от многото градове, в който се отбивам по-редовно, отколкото другаде. Не аз избрах този път, той ми се натрапи сам.
И сегашната промяна в неговия живот според него също му се е натрапила, въпреки че е била обмисляна дълго време. Всичко е започнало с изказването на патриарх Алексий на последния Архиерейски събор. Патриархът цени високо мисионерския труд на отец Андрей, той неведнъж е говорил публично за това, награждавал е мисионера. Но този път е станало дума за друго.
Нов обрат
– Патриархът каза тогава – спомня си Кураев, – че никак не е добре, дето московските мисионери отиват в далечните епархии за сметка на тези епархии. Ако ме кани Камчатка или Сахалин, моето идване е сериозна дупка в бюджета на тези епархии. Плюс към това, признавам, че и разходите за мен с годините също са започнали да нарастват. Преди две години лекарите ми поставиха диагнозата "синдром на пътника от иконом-класа". Така става, когато човек прекарва много време в нашите аерофлотски кресла – това са постоянно стиснати неподвижни крака, кръвта се застоява в съдовете, започват проблеми със здравето. Три часа аз още мога да издържа в такова състояние. Но когато трябва да летя повече, особено през нощта, аз може и да не постъпвам много апостолски, но все пак моля: ако има възможност, поне в едната посока за нощния полет ми вземете билет за бизнес-класа, пък обратно нека да е "иконом" – нали е дневен полет, мога да стана, да се поразкърша. Понякога дори просто моля да ме пуснат в пилотската кабина. И да се поразговоря, и да погледам, и да се поразтъпча…
Но най-главното е, че ни трябва професионален съвременен подход към нещата. Ние в православието сме изобщо зле с пиара, рекламата – това не е нашата добродетел, да си го кажем направо. Разбира се, когато даваш милостиня, дори дясната ти ръка не трябва да знае какво върши лявата, а за пресконференции и да не говорим. Но виж, мисионерството е друго нещо. Пък и пътуванията биха могли да се планират много по-рационално, ако има нормална организация на работата, помощници, собствен бюджет, обмислена от самия мен логистика. Иска ми се и на следовниците да предам нещичко от моя опит, пък и самият аз да поработя напоследък в пълна сила, и на другите мисионери да помогна.
Когато Патриархът каза това, аз се замислих здраво. И стигнах до извода: мисията трябва да стане подарък, а не товар за местните хора. Та нали от мисионерска помощ се нуждаят тъкмо онези епархии, които не са твърде богати, да не говорим за руските общини в бившите съветски покрайнини. Значи логично е да събираме средства в богатата Москва, а да ги харчим в провинцията.
Тъй се появи мисионерската фондация на дякон Андрей Кураев. Официалното й име е "Законът на зърното". Това е намек за евангелските думи за зърното, което няма да порасне, ако не падне в земята, и за редовете на Марина Цветаева: "войници, до Небето има една крачка: по закона на зърното – в земята"…
Защо заек?
Новата фондация вече има няколко сътрудници, юридически статус. И изпълнителен директор – Наталия Першина. С първите сериозни постъпления са наели квартира за студентите – бъдещи мисионери. И чак след това се изяснило, че тъкмо в този апартамент е живял академик Сергей Аверинцев – човек, дълбоко почитан от Андрей Кураев. Той смята този факт за малко, но символично чудо.
Имат си и официална емблема – див заек, който държи кръст в лапите си.
– Хубаво – казах на отец Андрей, – но какво общо има това с фондацията? За какво ви е този заек?
– Та дори и само за това – хората да питат – обясни Кураев. – Запомняме това, което ни учудва. Нали по гербовете най-често гледаме лъвове, орли… Хищници с кръстове… А тук – безобидно животно. И точно това е важното за нас – заекът не заплашва никого, не преследва вълци, не стреля с кръста.
Математиката и Всевишният
Вероятността, че Бог съществува, може да се пресметне математически – разказва мисионерът. Тъкмо такова пресмятане са направили германски учени въз основа на формула, предложена преди повече от два века от свещеника-математик Томас Байес. Е, и какво мислят математиците за Бога?
Разчетите били направени в няколко области. Сред тях са възникването и устройството на космоса, еволюцията, доброто и злото, информацията за различните религии. В началото учените предположили, че Бог съществува, а след това формулирали следните въпроси: каква е вероятността за това, че Бог е създал Вселената? Каква е вероятността за това, че еволюцията на Земята се е извършила с негово участие? Каква е вероятността за това, че доброто е немислимо без Бога?
Всеки утвърдителен отговор би говорил в полза на Бога, а обяснението, което не е свързано с него – в полза на неговото отсъствие. В крайна сметка било установено, че Бог съществува с вероятност 62 процента.
Смята се, че две трети от учените вярват в Бога. При това светилата на обществените науки са традиционно по-религиозни, отколкото тези на естествените.
Кураев за Бога
"Едно е да знаеш, че има Бог. Че "там има нещо", знаят всички. И как реагират на това? Никак. Вярващ е онзи, който с живота си е реагирал на знанието за Бога".
"Ако искам да замина за някъде, аз трябва да прегледам разписанието на влаковете. Разписанието е направено на научна основа, но колкото и да го проучвам, аз никога не бих могъл да науча от него къде трябва да отида самият аз. Ето ви пример за отношението между наука, религия и етика. Религията дава ценностите: заради какво живее човекът, какви са неговите цели, къде отива, а науката казва по какви пътища можем да стигнем до набелязаната станция".
Този клирик е и уникален и гениален. Всяка дума точно на място, всяко второ изречение – крилата фраза, афоризъм:
„Днес степента на подивяване дори и на градската интелигенция е невероятна. Благодарности на автора и на преводача. Ако някой може да ме насочи къде мога да прочета повече от дякон Кураев ще бъда много благодарен. Нещо във формат ПДФ или ДЖВУ?
Присъединявам се към думите ти, Атила.
Дори ме е яд на чак толкова много качествени човеци, като дякона Кураев, понеже, май неминуемо ще ми се наложи да го прочета. 🙁
Просто усещам как мигът, на сблъсъка от срещата ми с неговите писания, е на прага.
Употребих словото „сблъсъка“ щото за мен четенето е равносилно на челен удар на МИГ-23, с корав циментов калкан от панелна сграда.
Нещо повече, ако издъня гредица, като описаната,
аз бих претърпял по малко щети, щото главата ми отвън е по-здрава от дуралуминия на изтребителя!
Но отвътре съм си кух като празна лейка и щетите от ЧЕТЕНЕТО се описват с 6 цифрено число, във виетнамски донги, примерно.
Главният сайт на о. Кураев е http://kuraev.ru/. Имайте предвид, че той е бивш атеист и използва доста нестандартни методи за въздействие. Беше известно време съветник на патриарх Алексий ІІ, но под натиска на някои среди беше уволнен. Излишно е да бъде идеализиран.
Точно защото е бивш атеист, познава добре психологията им 🙂
По-точно някои негови книги могат да се намерят тук: http://kuraev.ru/index.php?option=com_remository&Itemid=54&func=select&id=1
Човек само може да хвали и възхвалява!