Какво значи името?
Имената “Бог” и “Аллах” равнозначни ли са? Християните и мюсюлманите почитат ли всъщност “един и същ Бог”?
Ислямът днес е в един измъчен период от своето съществуване, главно защото на толкова много вярващи мюсюлмани, а също и не-мюсюлмани, им се струва, че той е погълнат от радикалните ислямисти. Доколкото “Аллах” опрощава и дори подтиква към самоубийствени атентати и други актове на безпричинно насилие, то той е една карикатура на ислямския Бог. Огромното мнозинство мюсюлмани несъмнено знаят, че това е така (макар да е непонятно защо не са изобличили по-категорично онези, които така са изкривили образа на Аллах от Корана, и не са осъдили онези, чиито действия противоречат на вярата им и са нанесли позор върху исляма като цяло).
И все пак дори и там, където мюсюлманите остават верни на своето религиозно наследство, включително неговите призиви за мир и толерантност, съществува една непреодолима пропаст между Аллах и християнския Бог. Когато изследваме внимателно нашите съответни писмени източници, можем да открием значителен брой характеристики, които и двата източника, Корана (с Хадис, или сборник с изречения на пророка Мохамед) и Библията, приписват на Всевишния Бог. Радикалният монотеизъм на исляма обаче (който някои описват като вяра в “единствеността”, а не в “единството” на Бога) не оставя място за единия, триединен Бог: Отец, Син и Свети Дух, Които споделят една божествена природа, а съществуват като три отделни и неслитни Лица. Лица, Които пребъдват в едно вечно общение на любовта, която прехвърля границите на божествения живот, за да обгърне целия човешки род.
За един християнин нито сътворението, нито изкуплението могат да бъдат разбрани извън “икономията”, извършена от трите божествени Лица на единия Бог. Тази икономия обаче, “Бог ad extra”, отразява реалността на вътрешното троично битие, “Бог ad intra”. Ако Бог в Своята най-дълбока реалност не е Отец, уникалният монарх, източник или извор на всяко съществуване, както човешко, така и божествено, Който извежда всичко от небитие към битие и от смърт към живот чрез Своите “две ръце”, Сина и Светия Дух, тогава “творението” е просто едно следствие от природни, произволни причини, а “изкуплението” е една празна надежда, фантазия, родена от мечтателно самозалъгване.
Но ние знаем, че това не е вярно. Триединният Бог е както Творец, така и Изкупител. Той е въплътената Любов, присъстваща в света и в общността на верните, Църквата. Разкривайки Себе си чрез дела на любов и актове на (автентично) мъченичество – мъченичество, най-върховен пример за което е Кръста и което продължава в живота и опита на верните през вековете – този Бог ни учи чрез пример да обръщаме другата си страна, да обичаме враговете си, да почитаме и закриляме вдовиците и децата, да храним гладните и да лекуваме болните. Този Бог ни призовава чрез аскетическа борба, покаяние, молитва и милосърдие по път, който води към вечно общение в Царството на Неговия възлюбен Син. Той е Бога, Който, като страда и умира, а после възкръсва от дълбините на ада и възлиза на небесата, ни вдига също от нашия собствен ад, нашата собствена смърт и ни дава дял в Своя трансцедентен живот. Той е Бога, Който ни обича, Който ни изкупва и Който ни спасява, осигурявайки ни радост и блаженство във вечно общение със Себе си.
Той е Бога, пред Когото един ден ще се прегъне всяко коляно – на небесата, на земята и под земята – в непрестанна възхвала и преклонение. Бога, Който чрез Своята доброволна и любяща саможертва заради нас ни вдига от смъртта и тлението и ни преобразява в Свой собствен славен образ.
“Бог е Господ и ни се яви!” Неговото Име е Кириос, Господ и Бог. Това Име изразява пълнотата на божествения Живот и Любов. Ето защо то не бива да се бърка с никое друго име, нито на небето, нито на земята.