Какво значи името?

Имената “Бог” и “Аллах” равнозначни ли са? Християните и мюсюлманите почитат ли всъщност “един и същ Бог”?
Ислямът днес е в един измъчен период от своето съществуване, главно защото на толкова много вярващи мюсюлмани, а също и не-мюсюлмани, им се струва, че той е погълнат от радикалните ислямисти. Доколкото “Аллах” опрощава и дори подтиква към самоубийствени атентати и други актове на безпричинно насилие, то той е една карикатура на ислямския Бог. Огромното мнозинство мюсюлмани несъмнено знаят, че това е така (макар да е непонятно защо не са изобличили по-категорично онези, които така са изкривили образа на Аллах от Корана, и не са осъдили онези, чиито действия противоречат на вярата им и са нанесли позор върху исляма като цяло).
И все пак дори и там, където мюсюлманите остават верни на своето религиозно наследство, включително неговите призиви за мир и толерантност, съществува една непреодолима пропаст между Аллах и християнския Бог. Когато изследваме внимателно нашите съответни писмени източници, можем да открием значителен брой характеристики, които и двата източника, Корана (с Хадис, или сборник с изречения на пророка Мохамед) и Библията, приписват на Всевишния Бог. Радикалният монотеизъм на исляма обаче (който някои описват като вяра в “единствеността”, а не в “единството” на Бога) не оставя място за единия, триединен Бог: Отец, Син и Свети Дух, Които споделят една божествена природа, а съществуват като три отделни и неслитни Лица. Лица, Които пребъдват в едно вечно общение на любовта, която прехвърля границите на божествения живот, за да обгърне целия човешки род.
За един християнин нито сътворението, нито изкуплението могат да бъдат разбрани извън “икономията”, извършена от трите божествени Лица на единия Бог. Тази икономия обаче, “Бог ad extra”, отразява реалността на вътрешното троично битие, “Бог ad intra”. Ако Бог в Своята най-дълбока реалност не е Отец, уникалният монарх, източник или извор на всяко съществуване, както човешко, така и божествено, Който извежда всичко от небитие към битие и от смърт към живот чрез Своите “две ръце”, Сина и Светия Дух, тогава “творението” е просто едно следствие от природни, произволни причини, а “изкуплението” е една празна надежда, фантазия, родена от мечтателно самозалъгване.
Но ние знаем, че това не е вярно. Триединният Бог е както Творец, така и Изкупител. Той е въплътената Любов, присъстваща в света и в общността на верните, Църквата. Разкривайки Себе си чрез дела на любов и актове на (автентично) мъченичество – мъченичество, най-върховен пример за което е Кръста и което продължава в живота и опита на верните през вековете – този Бог ни учи чрез пример да обръщаме другата си страна, да обичаме враговете си, да почитаме и закриляме вдовиците и децата, да храним гладните и да лекуваме болните. Този Бог ни призовава чрез аскетическа борба, покаяние, молитва и милосърдие по път, който води към вечно общение в Царството на Неговия възлюбен Син. Той е Бога, Който, като страда и умира, а после възкръсва от дълбините на ада и възлиза на небесата, ни вдига също от нашия собствен ад, нашата собствена смърт и ни дава дял в Своя трансцедентен живот. Той е Бога, Който ни обича, Който ни изкупва и Който ни спасява, осигурявайки ни радост и блаженство във вечно общение със Себе си.
Той е Бога, пред Когото един ден ще се прегъне всяко коляно – на небесата, на земята и под земята – в непрестанна възхвала и преклонение. Бога, Който чрез Своята доброволна и любяща саможертва заради нас ни вдига от смъртта и тлението и ни преобразява в Свой собствен славен образ.
“Бог е Господ и ни се яви!” Неговото Име е Кириос, Господ и Бог. Това Име изразява пълнотата на божествения Живот и Любов. Ето защо то не бива да се бърка с никое друго име, нито на небето, нито на земята.
Отец Джон май не е много наясно с това, което пише. Аллах означава просто „Бог“ на арабски (еднокоренна дума на евр. Елохим, Елоах). Арабите-християни също наричат Бога „Аллах“. В арабския и турския преводи на Библията Бог е наречен Аллах, а Иисус – син на Аллах. Сега и за думи ли ще спорим? Как арабите да наричат Бога – „God“?
В сунитския ислям бъдещият Махди (Месия) се отъждествява с Иса (Иисус). Проблемът не е в това, а че ислямът не признава божествената природа на Иисус и ролята Му на единствен посредник между Бога и човека.
Прости, че така фамилиарно те неракох приятел, без де се знаем тет-а-тет,
но ми звучиш готино и си позволих тази фриволност. 🙂
––––––––
Мисля, че самият ти прекалено вдълбочено се взираш в буквите и знаците,
загърбяйки, навярно неволно, но неоснователно,
същността, смисилът на текста.
А той (текстът), за мен поне, стои
нито повече, нито по-малко, вътре в следното:
“ … западната култура днес прегръща всяко едно религиозно изповедание, стига то да не е християнско, като в същото време осъжда като политически некоректни онези, които допускат, че може да има прав път и погрешен път, …“
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Сякаш от главата ми е откраднато това!
Този цитат изчерпва цялото,
няма с какво да го дъпълня,
понеже реалността сама по себе си ежесекундно ми изземва тази функция на сто процента.
Днес в света,
за вскииииииииичко пеят,
слааааааавят и прегръааааащат,
стига само то, да НЕ е Св. Праволславие.
Побеснявам от безсилие, казвам ти.
Това дередже така да ме остри, че
губя разсъдък и направо ми иде да им организирам едни „интересни времена“ на администарите от евро-парламентите.
–––-
Благодаря на небето, че ме пази в смирението, щото,
губейки Надеждата, печеля отчаянието,
а то е особено лош съветник, както знаем ….
–––
Хвала на отеца за съдържателния текст, искам да кажа.
Има слабости извътре, но къде ли ги нема?!? Важно и цялото, а то е понастоящем е ВОПИЮЩО НАЛЕЖАЩО, съгласи се.
Аз пък съм чел за произхода на Аллах нещо от типа на ал Лах (Господарят Лах) – божество от предислямизацията на племената. Както и с Ваал (господар) май също не е проблема в теоморфната частица, а в онова, което следва, като при Ваал Зевув, да речем.
И за Яхве, Който е възседнал бик съм чел, но това съм твърде некомпетентен да коментирам… Както и горното…
Все пак нищо не ми пречи да попитам защо Аллах, чиито корени са неясни, трябва да има претенции да споделя една идентичност с Йешуа, Когото добре познаваме?:-)
Бог означава Имащ (всичко)
А Аллах един дявол знае какво означава.
Тъй че, поставянето за знак на тъждественост между двете е безотговорно.
Исках дфа кажа с Иехова, Яхве, а не с Йешуа (Иисус), но в крайна сметка „грешката е вярна“, защото Иисус ни явява Бога.
Коренът на проблема май е в модния стремеш към адогматичност на западното християнство, който е всичко друго, но не и неоордодоксия, затова защо да ги оправдаваме в стремежа им да отъждествяват понятия, за чието истинско значения не има пъка никак.
Хубава си е статията на о. Брек
Аллах идва от ал-илах, където „ал“ е членът, а „илах“ е форма на общосемитското Ил/Ел – Бог.
Юдаизмът, християнството и ислямът са т.нар. монотеистични или авраамични религии, което означава, че те се покланят на Единния Бог – Създателя на всичко, който се е открил на Авраам. Това е общата им изходна точка, оттам нататък започват разминаванията между тях.
Идентичността на Аллах и библейския Бог се подчертава многократно в Корана. Той е Богът на Адам, Ной (19:58), Авраам (22:26), Моисей и Аарон (20:70), синовете Израилеви (5:72), юдеите и християните (58:27), Бог на Тора (Моисеевото Петокнижие) и Евангелието (3:48). Мохамед не въвежда ново божество, а твърди, че възстановява чистотата на култа, изопачена в юдаизма и християнството.
Несъмнено е, че разминаването между нас и исляма е огромно, но то е свързано с Личността на Иисус Христос, а не с думата „Аллах“, както си мисли достопочитаемият отец Джон Брек.
Това, което твърдиш, Андрей, е интересно, но не съм сигурен, че е вярно. Има два варианта – или книгата, която съм чел и в която се твърди, че произхода на думата е неясен, е остаряла, или ти се предоверяваш на някоя от версиите:-)
Прав е Отец Джон Брек Казвайки ИСУС ХРИСТОС ,АЛЛАХ или БУДА който добавих Всъщност ние казваме едно и също нещо т. е. БОГ Разбира се след като си се родил Християнин такъв си остани до край Въпроса е на възгледи Користолюбието е големия проблем на всички религии За който никой не иска да говори Нека вметна един факт войната в бивша Югославия Защо никой не излезе и обясни на онези деца родени от 750 000 смесени брака към коя религия да се причислят как да се почустват удовлетворени Не е ли най важно да вярваш в БОГ независимо към коя религия принадлежиш За мене има два вида хора вярващи и не вярващи Всеки сам за себе си да определи към кои от тях принадлеци
От по-горните коментари само Андрей знае за какво пише. Академичност и емоционалност не вървят заедно. Но за утешение бих искал да кажа, че добрият християнин може да бъде както емоционален човек така и сериозен учен!
Наименованието Аллах произхожда от арабски Лах, Илах — бог, божество (от общосемитския корен Ел, Ил, откъдето е и евр. Елоах). „Лах” – бог, “ал-Лах” – Богът.
Наименованието Аллах произхожда от арабски Лах, Илах — бог, божество (от общосемитския корен Ел, Ил, откъдето е и евр. Елоах). „Лах” – бог, “ал-Лах” – Богът.