Копнеж по Инквизицията

Всичко това било съпроводено с публично порицание и агресивна обработка на общественото мнение с цел демонизиране на „непокорните” и сплашване на онези, които евентуално биха се проявили като такива. Накрая всичко било представяно като възтържествуване на Божията правда и дори, колкото и перверзно да звучи, като проява на любов и грижа за спасението душите на изгаряните на кладата. „Изгаряме тялото, казвали инквизиторите, за да спасим душата”! Покъртително!
Как „любовта” винаги побеждава
В случая със споровете около Църковния календар нещата следваха горе-долу същата логика. За непогрешим нашите опоненти се опитаха да обявят Светия Синод, а покрай него и себе си. Не че сами вярват в това, защото постоянно критикуват Синода за щяло и нещяло, но съзнавайки пълната несъстоятелност на своята теза, решиха за по-целесъобразно този път да се скрият зад широкия му гръб и да действат като своите добри учители – йезуитите. Най-напред ни залепиха необходимите за целта етикети: зилоти, старостилци, долнопробни еретици и дори по-лоши от еретици, календаросектанти, календаропоклонници, звездопоклонници, идолослужители, хардлайнери и прочие страховити наименования с повече от три срички. Същевременно, поради липса на сериозна аргументация, решиха да представят проблема като дребен и маловажен, а след като се провалиха и в това начинание, се заеха с фалшификации, както и с неистово ровичкане в Църковната история, та дано се доберат до някое заветно изречение, което да пасне на тяхната теза, пренебрегвайки или преиначавайки смисъла на куп други текстове.
Успоредно с това във виртуалните седянки започна едно масово чесане на езици с такова вълче настървение към „старокалендарците”, че когато някой „кандидат за кладата” посмееше да цитира светоотеческата практика, „изяждането” му беше гарантирано. Първо го бомбардираха с извадени от контекста цитати, после го удряха на съвест, че искал да прави разкол в Църквата и че проблемите й били и без друго предостатъчно. И накрая, ако той все още намираше сили да шава, му нанасяха един последен ляв прав, че страдал от недостиг на любов. Виж, любов те самите имаха в изобилие, съдейки по щедрата й демонстрация. Обаче, пази Боже, от такава любов! По-добре човек да се изправи срещу мечка, лишена от мечета, (срв. Притчи. 17:12), отколкото да е обект на подобна „любов”…
В същото време щастливо съпреживяваха бунта на армията от търговци, занаятчии и потребители, побунвайки ги да крещят: „Велик е новият календар!”. И ония крещяха. Едните, защото бяха уплашени, че може да загубят добрия си поминък, а другите – че може да се обругае величието на новия календар, когото цялата вселена (сиреч Западна Европа и Америка) почита, срв. Деян. 19:24-25, 27-28.
Анкетите
Друга идеологическа хватка бяха проведените от тях анкети, които целяха не добросъвестно изследване на общественото мнение, а неговата манипулация и деформация, така щото да пасне на предварително зададените рамки. Единици бяха онези, които предложиха коректно проучване в най-простия му вид „за и против връщането на календара”.
Каквито и да са цифрите от тези анкети обаче, нека припомним, че в Църквата принципът за диктат на мнозинството е неподходящ, когато се касае за въпроси от областта на вярата и спасението. Да вземем, например, Ной и потопа. Мнозинството погина, а се спаси малцинството – Ной и семейството му – всичко осем човека! Каква беше ползата за мнозинството от това, че беше мнозинство? Никаква, защото мнозинството само по себе си не представлява ценност. Дори един човек с Господ е мнозинство срещу всички останали без Господ, срв. 4 Цар. 5:15-17. (То Господ е „мнозинство” и без един човек, но това няма отношение към разглеждания въпрос.) Също така за нас информацията, кои поместни църкви служат по нов и кои са запазили Църковния календар, несъмнено е интересно сведение, но не и аргумент, защото когато човек обосновава Православна църковна позиция задължително трябва да стъпва на надеждна и непроменяща се с времето основа. А количественото отношение между последователите на Иуда – съвременните отстъпленци и верните на Христа винаги е било променлива величина. Още утре мнозина могат да отстъпят, но това не означава, че трябва да отстъпваме и ние, само за да сме в крак с времето. Тенденциите на църковния „моден подиум” ни най-малко не ни интересуват, защото делата на вярата не зависят от това, колко високо някои ще вдигнат полите.
Кривото огледало на модернистите
Много от реформаторите се заблуждават, че правейки такива реформи, не отстъпват от Христа, но то е по простата причина, че не познават Христа или по-скоро са си изградили твърде лигав и сантиментален образ за Него. Не познават и същината на Христовата Църква, която е Тяло Христово и всяко посегателство, (каквото е календарната реформа) срещу нейното вътрешно устройство и единство, е посегателство срещу Самия Христос, Който във видението на св. Петър Александрийски ясно се обявява срещу разкъсването на Неговия хитон! Тук е мястото да вметна, че „размишления” на съвременни модернисти жадно се поглъщат като амфетамини на купон, за разлика от трезвите и истинни поучения на светите отци, чиито единствен недостатък е, че не галят слуха и не могат да ти докарат мечтаните халюцинации! Една новоизлюпен авторитет обаче се оказва, според тях, достатъчен да помете цели Сигилиони, догматически послания на Източните патриарси, Църковни устави, трудове на сериозни светски учени, томове светоотечески творения, сред които и на наши родни светители! Каква печална загуба на светоусещане!
Фалшификации и объркване на причинно-следствените връзки
Друг метод на почитателите на Инквизицията, указващ трайната им сърдечна привързаност към мракобесното западно средновековие, е отдаване на безсрамни исторически фалшификации. За какво става дума? През IX в. Римската църква, която макар и все още неотпаднала формално, вече твърде често се опитвала да пробутва претенциите за главенството на римския папа, прибягва до изфабрикуване на документ, известен като Лъжеисидорови декреталии. Тези декреталии са сбор от фалшиви откъси и цитати на свети отци, запълващ липсата на доказателства, утвърждаващи въпросните папски претенции. Това блудство с историята е превърнато в основен ръководен принцип на Запад. И сега този принцип бе изваден от идеологическия йезуитски арсенал и пуснат в действие и тук. Разликата беше само в това, че докато декреталиите са несъществуващи писания и документи, които се представят за съществуващи, при нашите млади и амбициозни еквилибристи и илюзионисти в областта на историята е обратното – съществували документи се обявяват за несъществували! Тук ще посоча няколко примера, които показват, как проикуменически настроените богослови се упражняват в правенето на фокуси:
Определението за празнуването на Пасха заедно юдеите
Те твърдят, че няма каноническа забрана да празнуваме с инославни и юдеи. Да видим дали е така. Има канони, които забраняват празнуването не само на подвижните, но и на неподвижните празници с еретиците, които нашите нови богослови днес наричат инославни. Само че, терминът „инославни” в миналото е бил непознат, защото инославните преди били наричани просто… еретици. И се забранява не само празнуването, но дори молитвата с еретици. И се забранява молитвата с еретици не само в църква, но дори у дома! Така че, ето едно много сериозно каноническо нарушение на ползвателите на новия календар, при което всички неподвижни празници се празнуват с еретици (инославни) и това вече е целенасочено действие, а не случайно съвпадение!
Второ, светите отци съвсем ясно са постановили Пасха да не се празнува заедно с юдеите не просто „заради уеднаквяване празнуването на Пасха в цялата Църква”, а за да не се празнува заедно с Христовите убийци! Това е потвърдено, както от свети отци-участници на Събора (св. Атанасий Александрийски), така и от живяли по-късно (св. Амвросий Медиолански, св. Епифаний Кипърски, св. Кирил Александрийски, свещеномъченик Протерий, св. Максим Изповедник). Св. Иоан Златоуст пък има цели три слова „Срещу юдеите”, в които съвсем ясно заявява, че отците от Никейския събор са забранили празнуването на Пасха заедно с юдеите, не просто заради историческата достоверност, а за да се избегне именно общение с юдеите, както и да се пости и празнува с тях, което е забранено от 70 Апостолско правило!
Пишман историците надминаха дори себе си, правейки сензационното, но лъжливо откритие, че на Първия Вселенски Събор нямало решение за празнуване на Пасха. Точно за обратното обаче свидетелстват Посланието на император Константин Велики до неприсъствалите на Събора, както и много творения на свети отци, съвременници на събитието. Според тези свидетелства въпросът за празнуване на Пасха и арианската ерес са двете причини за свикването на Събора в Никея. Ето ви три красноречиви примера за фалшификация на Църковната история и канонични текстове!
Как крадецът вика „Дръжте крадеца!”
Историята на възникване на календарния проблем пък беше представена абсолютно некоректно. Желаещите връщането на светоотеческия църковен календар трябваше да бъдат представени като източник на проблема, смутители на мира и рушащи единството на Църквата. Исторически достоверно обаче е обратното! Смутовете по календарния въпрос започват с въвеждането на новия календар в Гърция. Да припомним провъзгласилото себе си за „Всеправославно” съвещание в Константинопол от 1923 г., както и неговия баща – великият смутител на църковния мир и маниакален реформатор, масонът Мелетий Метаксакис. Това съвещание поставя началото на последващи пагубни реформи, а въвеждането на новия календар навсякъде води до смутове и разколи. По думите на проф. С. Троицкий „бъдещият историк на Православната Църква ще трябва да признае конгреса от 1923 г. за най-печалното събитие в нейния живот през ХХ в.“, защото той разби единството на Православната Църква! Дори външно погледнато този „събор” не е нито всеправославен, нито събор. Първо му липсва всеправославна представителност, защото много църкви не само не пращат представители, но протестират срещу него, отхвърляйки решенията му. И второ, не е провеждано никакво обсъждане. Просто се обявяват и налагат решения, взети преди това, а участниците само ги подписват.
Ако за някои чувствителни души аналогиите със средновековната Инквизиция изглеждат пресилени, време е да научат, че в Гърция и Румъния налагането на новия календар става с гонения на несъгласните и проливане на християнска кръв. Самозабравилата се и самоназовала се „Вселенска”, а иначе просто Цариградска Патриаршия организира гонение чак на Валаам, където много монаси отказват да приемат насилствено въведения нов календар. Ето как всички тези безобразия родиха разколите на календарна и антиикуменическа основа, а не обратното! Не разколите доведоха до смяната на календара, а новият календар и отстъплението доведоха до смутове и разколи! Нека тези чувствителни души отговорят, от чий дух са били водени фанатиците-новокалендарци, провеждащи реформата и убиващи несъгласните с нея? От дух, който няма нищо общо с Божия, независимо от втръсналите на всички ни приказки за любов. Подобно човекоядство е далеч от любовта.
У нас пък при промяната на календара през 1968 г. гонения и жертви няма, ако не броим запрещението на архимандритите Серафим Алексиев и Сергий Язаджиев, едни от най-прекрасните съвременни богослови в БПЦ. В посланието, с което се обявява въвеждането на новия календар са налице две безсрамни лъжи и едно цинично признание. Лъжите са, че се връща празнуването на неподвижните празници на старите дати и че новият календар се въвежда по желанието на целия народ. Много е важно обаче признанието, че причина за календарната реформа са икуменическите стремежи на БПЦ. При това положение всякакви спекулации на днешните новойезуити, че видите ли, календарният въпрос не бил догматически, стават съвсем безпочвени, защото икуменизмът е ерес! Та реформаторите на календара сами си признават и то в Църковния официоз!
Самото разсичане пък на Свещеното Предание на догматически, етически, канонически и прочие въпроси, както и пубертетското „чатене”, кои аспекти са важни и кои не, също представлява ерес. Такова условно разделение се прави само за учебните заведения и то е теоретично, колкото да улесни усвояването на учебния материал по въпросите на вярата. За онези, обаче, за които Православното Свещено Предание е не просто обект на абстрактно съзерцание, а живот в Христа, такова деление е немислимо. Няма нито един свети отец или събор, който да говори за догматика, етика, литургика, омилетика с цел да ги съпоставя по важност. Всички, без изключение, говорят и пишат за Христос, Църквата, Свещеното Писание и Предание в тяхната неразривна цялост.
Да припомним и усърдно разпространяваното обвинение към защитниците на Църковния календар и месецослов, че видите ли, те били тези, които тачели месеци, времена и години. А ревностните новостилци съвсем не били такива идолопоклонници, само дето един от аргументите им за оставането по нов стил е постът по време на новогодишните празници. Хубава работа! Пък после ние сме били календаропоклонници! Само че, не ние, а те, докато се тъпчат с пържоли, следят в захлас приближаването на стрелките към числото дванадесет, за да викат после „ура!” и да хвърлят пиратки. И това, ако не е тачене на месеци, времена и години, тогава какво е? Или може би в дванадесет часа те кротко спят?
Подигравката с Петровия пост
Григорианската календарна реформа е основана на безпочвени претенции за постигане на абсолютна астрономическа точност и някъв безмислен стремеж да се „закове” пролетното равноденствие на 21 март, като тези цели не са били постигнати. От своя страна, ние никога не сме изтъквали абсолютната прецизност на юлианския календар. Той обаче е достатъчно точен и най-вече удобен и подходящ за пасхалните изчисления и разполагане на празниците от неподвижния кръг. Докато григорианският календар, освен че съвсем не е точен, има недостатъци, които го правят неприложим дори за астрономически изчисления. Когато пък се приложи в Църквата по отношение на неподвижните празници, се получават огромни недоразумения като например неразбориите около Петровият пост. Често по нов стил се случва Петровден да се падне преди началото на Петровия пост, установен в чест на Петровден! Фактът, че Петровите пости изчезват по нов календар въобще не притеснява новостилните ни братя. Те дотолкова са възлюбили своя календарен Франкенщайн, че винаги ще си го харесват, макар ясно да виждат уродливото му лице. Затова питаме, ако въпросът за липсата на Петровия пост е „календаропоклонство”, тогава какво е необяснимата им привързаност към новия календар при положение, че води до такива недоразумения! Но, ах, защо ли питам! Та нашите братя новостилци стоят над тези неща. Те не се занимават с подобни прозаични въпроси. Какво тук значи някакъв си Петров пост? Важна е любовта! Обаче не към светите апостоли и реда, а към Франкенщайн и уродливостта.
Чия е Църквата
Да се върнем сега към идеята за разправа с инакомислещите. Тази идея беше любезно подхвърлена в едно от споменатите по-горе „проучвания на общественото мнение”, предлагащи готови отговори. В същото на въпроса: „Правилна ли е реакцията на Св. Синод, който изобщо не разгледа жалбата, свързана със стария стил?”, един от отговорите гласеше следното: „Неправилна е, защото трябва веднъж и завинаги, да бъде забранена двойнствената практика свещеници от БПЦ да служат по стар стил и да бунят църквата ни”. Тук силно впечатлява употребата на това мъничко местоименийце „ни”, което от притежателно изненадващо се превърна в показателно. То разкри цялото новостилно умонастроение. За коя Църква става въпрос? За църквата на някой митрополит, за форумната виртуална беседка на доморасли богослови и скучаещи миряни, които нищо друго не обичат така, както да говорят или слушат нещо ново, срв. Деян.17:21; за хора, които преди да са прочели Свещеното Писание, вече са се заели да го тълкуват? Или за Христовата Невеста, Която Господ Иисус си придоби със Своята кръв, Деян. 20:28. Наистина, мнозина смятат, че Църквата е тяхна собственост, а църковните канони и догмати – пластелин, с който могат да си играят и мачкат, както им скимне. Но това е то новостилната „любов”! Тя може да прескача всички граници, изпречили се на пътя й досущ като атлет на бягане с препятствия.
От този отговора на този въпрос обаче вее толкова студенина и омраза, че приказките за любов увисват като чируз на балкон.
Уставът на БПЦ
Накрая новостилците се хванаха като удавник за сламка за изказването на Варненски и Великопреславски митрополит Кирил от 28 декември, където се казва: „След като Светият Синод е решил нещо, всички православни християни трябва да изпълняват това решение, дори то да им се струва неправилно”. Да, приблизително такъв текст влезе и в новия Устав на БПЦ, но с една добавка: „Решенията на Светия Синод, ако не противоречат на догматите и каноните на Светата Православна Църква, са окончателни и задължителни за членовете, клирици и миряни, на Българската Православна Църква – Българска Патриаршия” (чл. 69, ал. 2). Значи решението е задължително, само ако е изпълнено условието, то да не противоречи на догматите и каноните на Църквата. А че календарната реформа е в разрез, както с догмата за единството и съборността на Църквата, така и с каноните за молитви с еретици, вече е ясно на всички, които могат да мислят. По-нататък: „Институциите трябва да се уважават, някои не могат да се правят на по-големи богослови от архиереите в Светия Синод”. Но Синодът също трябва да уважава Устава, който сам е приел. И откога в Православната Църква съществува догмат за синодална непогрешимост? Календарната реформа е доказателство, че грешки и неправилни синодални решения съвсем не са изключени. След това архиереят казва: „още повече, че това решение е взето на Всеправославен събор и не е случайно”. Че не е случайно вече казахме, но обяснихме също и защо. Посочихме, че тъкмо то доведе до масови смутове и разколи навсякъде, където бе налагано със сила. След това митр. Кирил твърди, че поправеният юлиянски календар е по-точен, явно изхождайки от простата логика, че след като е „поправен” няма как да не е по-точен. Че този принцип не е абсолютно валиден, обаче, архиереят сам може да се убеди, ако закара колата си да я поправи некадърен монтьор.
Заключение
До този момент в тази дискусия, като че ние сме в неизгодната позиция постоянно да бъдем атакувани и да ни се иска обяснение. Що се отнася до новостилците обаче, това беше техният шанс. С шумни викове да заглушат всички доводи, защото добре съзнават неправотата си. Но ако викаме заедно, мислят си те, ще заглушим противника! И не случайно заеха позицията на постоянно обвиняващи, че и заплашващи, само да не им се наложи да се аргументират! Тяхната позиция обаче е пълен балон. Те не умеят да отговарят на въпроси, но умеят да сипят обиди. Нямат също и никакво разумно обяснение за фанатичната си привързаност към чуждия на Православието нов календар, довел до кръв, смутове и разколи, навсякъде където се е разливал зловонния му дъх. Цялото им поведение, аргументите, начинът по който атакуват опонентите си, са отражение на още един принцип от времето на Инквизицията. „Важна е не истината, а налагането на господстващото мнение”. Прилагайки този принцип новостилците през цялото време търсят не Истината, а надвиването на опонентите като в това време непрекъснато говорят за любов, забравили обаче в какво се състои истинската любов. Служението в любов, което е приятно Богу е онова, за което говори св. ап. Павел: аз тъй служа на Бога на отците ни, че вярвамна всичко, що е писано в Закона и в пророците, Деян. 24:14. Ако новостилците искат да разберат как светите отци разбират любовта, нека си припомнят вечерната молитва на св. Антиох, където ясно се казва: „Господи, … просвети душата ми с любовта към Твоя кръст!” Това е християнската любов, любовта към кръста Христов, а този кръст изисква жертвоготовна и действена любов, а не сълзлива романтика в духа на 14 февруари, когато всичко е позволено.
Затова, ако продължават в същия дух това скърцане със зъби, което наричат любов и, с което днес се забавляват, утре може да се окаже предвкусване на отвъдната им участ. Дано, все пак, това не бъде! Амин.
Следвайте ни
Отец Божидар пак показва църковна ревност без разум и пълна липса на любов. Аз не съм от класата на Великия Инквизитор, та да влизам в дебати с тази филипика, пък и 1000 знака са малко за да развия тезата си. В статията обаче има някои неизяснени моменти на силна емоция, която не е защитена логически и интегрално във всички доводи на религиозния текст. ПЪрво за любовта има както текстове в св. Библия, така и исторически примери на светци, миряни и патриоти. Любовта е жертвеготовна, като грижата за човека доминира над всичко останало. Това значи, че вземайки за основа текста на Писанията, примерите на св.Отци и историческите факти постфактум, за които св.Отци и антични църковстроители не знаят може да се каже, че вярата е за човека, а не човека за вярата. Старостилните книжници и фарисеи задължават човека да става приношение в името на Църквата и тяхната вяра, настоявайки, че Бог е с тях. Бог обаче действа и извън Църквата, което видяхме през комунизма и в примерите на омразния Запад.
Правя втори коментар, защото църкволюбието за сметка на човеколюбието, присъщо на старостилците е изнервящо. Календара ли е по-важен, или е по-важно че майки продават децата си, за да се изхранят, че стари хора с труд и знания в полза на обществото гладуват, че българите не раждат, защото нямат пари за издръжка на повече деца, че милиони хора напускат страната, че хиляди хора остават без работа, че хората губят собствеността си за да могат да оцеляват биологически – за какъв календар говорят старостилците, застинали в неразумно пасивно мистическо съпреживяване на религията, докато другите християни по света действат тези човеконенавистни явления да не се случват? Да се цитират Серафим Алексиев и Сергий Язаджиев означава да имаш ниски критерии за богословие и нездрав пример за християнски живот, защото тези двамата направиха от Църквата мистична конспирация в противовес на масонството. И двамата бяха толерирани през комунизма като русофили, докато други духовници бяха унищожавани.
Отец Главев,
Честита Нова година ! За кой ли път, много отекчен, ще напомня, че спрямо Великден и всички зависещи от него подвижни празници, православните по цял свят сме старостилци. Така че същински новостилци-православни не съществуват с изключение на….мен самия. Освен това, като пряк участник във „виртуалните седянки“, моето виждане беше незаслужено строго осъждано и жертва на инквизиция бях именно аз, а главният ми инквизитор бяхте Вие, отец Главев. Моля Ви не се кичете с мнимо мъченичество !
Любезни поздрави на всички,
Иван Симеонов
Статията е чудесна! Голямо „благодаря” на отец Божидар и Господ да му помага в богоугодното му дело на православен пастир.
Многоуважаеми господа chingis и jimo, не мислите ли, че когато човек няма какво да каже е по-добре да замълчи?
Този сайт се превърна в в трибуна на календаропоклонството! Жалко , преди беше много хубав с интересни материали! И все пак накрая: „Тачите дни, месеци, времена и години! Боя се за вас, да не би напразно да съм се трудил помежду ви! Толкова ли сте неразумни? След като наченахте с дух, с плът ли сега свършвате?” (Гал. 4:10-11; 3:3).
Отче, тези думи на апостол Павел казват достатъчно! Нека веднъж завинаги се спре с тези календари! Никой няма полза от това!
Фрустрация!?
Питам се какви може да са причините за [b]ожесточението[/b] на един човек по въпрос за календарни числа?
Желание за възтържествуване на голяма и значима правда, потъпкана чрез по-малък, на пръв поглед, формален въпрос!?? Предполагам, че този аргумент има голям дял в мотивацията на отец Божидар!Мисля си, обаче и друго : дали зад това ожесточение и [b]фиксация[/b] не се крие и (скрита?) [b]фрустрация[/b] от попрището, което си е избрал уважаемият отец? Знаем (предполагаме, най-малкото!)какво е материалното и социално положение на енорийските свещеници в България, ако не са прикрепени към някакви по-централни и благодатни храмове !.
Освен това, ако им се падне началник – …………..(изтрито поради автоцензура) от типа на митрополит Николай Лимузинец или …. Галактион (!?)..!? Налице са фактори, предполагащи фрустрация – бедност(?) и лоша социална перспектива, и „особени“ началници!Какво му остава , тогава, на човек – „календарно“ ожесточение (вж. по-горе)!?
Евреите най-категорично не са „Христовите убийци“, както пише Главев. По времето на Христос те са окупирани и нямат право да осъдят някого на смърт. Иисус е екзекутиран от Римската империя в лицето на прокуратора Понтий Пилат. Вместо да плюете по евреите, идете в римските развалини на Дебелт до Бургас и ритнете от яд камъните.
.
Аз предлагам на Главев да престане да терзае съвестта си и да напусне „еретическата“ БПЦ. Но ако вземе това единствено правилно решение, ще изгуби възможността да пълни сайта с тенденциозните си нападки.
Отец Божидар май така си и остана „вечната черна овца“ 🙂 … Шегувам се.
Темата за календара не предизвиква нищо друго освен страсти, раздори и озлобление и от двете страни (а за разколите и да не говорим). Това значи, че трябва да я признаем за душевредна и да оставим всекиго да направи своя личен избор в това отношение.
Иначе съм съгласен с Лъчо, че Гал. 4:10-11 е библейският цитат, който най-точно описва ситуацията и поставя точка в спора.
@Дон Кихот. За пореден път демонстрираш непознаване на текста на Новия Завет. „Мъже израилтяни! Изслушайте тия думи: Иисуса Назорея, Мъж, засвидетелствуван пред вас от Бога със сили, чудеса и личби, що ги Бог стори чрез Него между вас, както и сами знаете. Него, по определената воля и предведение Божие предаден, вие хванахте и, след като приковахте с ръце на беззаконници, Го убихте“ Деян. 2:22- 23 Ясно става от думите на апостола, че Пилат е само формалният изпълнител на волята на подстрекаваната от иудейските началници тълпа. Виж също и края на речта на св. Стефан. Дори като историк за теб най-голяма тежест би трябвало да имат свидетелствата на очевидците на въпросните събития. Що се отнася до „плюенето по евреите“, определението „Христови убийци“ е на св. Иоан Златоуст. А с предложението да напусна Църквата показваш същото собственическо отношение, за което става въпрос в моя текст.
@ Jimo
Jimo – новостилният православен апостол-мъченик – една още по-тежка диагноза!
Статията е чудесна. Благодаря на о. Божидар. Това което ме очудва е неистовата злоба на някои хора тук. Сигурно това се нарича християнска любов ли що ли… 😕
Андрей, това за „вечната черна овца“ дори като шега е проява на лош вкус. Не ти отива някак…
„Гал. 4:10-11“ няма нищо общо със ситуацията. Пак вадите цитат вън от неговия контекст. Защо просто не прочетеш архиеп. Серафим Соболев и статията му по въпроса, а се водиш по ума на някой си Лъчо? Толкова ли няма авторитети по-висши за теб, църковни хора, светии? Хора, изповядали истината с кръвта си, с целия си живот. Тук става дума за верността към Преданието и за това КОЙ доведе до разколите в Православната Църква. Имам усещането, че умишлено си затваряш очите и не искаш да видиш очевидни неща. В интервюто ти с дядо Игнатий говореше и се държеше като нормален човек. Какво ти става напоследък?
Ако темата за придържане към светоотеческото предание е душевредна, питам се тогава какво е полезно? Да отстъпваме, да отстъпваме, да отстъпваме, само да няма спорове. Нямаш си представа как се радва дяволът на подобно „миротворчество“!
Отче, не съм искал да ви обидя. Това беше алюзия за известната ви песен от времето на „Ахат“. Няма нищо лошо в това да си „черна овца“ – и аз съм се чувствал много пъти така – това значи само, че не искаш да се влачиш покорно заедно с всички към „светлото бъдеще“ (кланицата)…
Не познавам Лъчо (освен само като име от форума), и за мен авторитет не е той, а апостол Павел, който именно, както знаете, възразява на много места срещу старозаветния дух и законничеството при християните. Уважавам архиепископ Серафим, но той все пак не е нито апостол, нито свети отец. Дори светите отци са грешали понякога (например св. Григорий Нисийски за апокатастасиса), значи и архиепископ Серафим е могъл да сгреши.
Смятам темата за душевредна, защото виждам на практика до какво води тя. Познавам лично един бивш свещеник от БПЦ, който започна с темата за календара, а свърши с това, че се отрече не само от БПЦ, но и от своето кръщение, миропомазание, венчание и ръкоположение, като „извърши“ всички тези актове още веднъж в една ултра-разколническа групировка.
Андрей, о. Серафим Роуз казва: „Който отрича учението на последните по време свети отци, той отрича и първите, защото последните са носители на същото онова учение от зората на християнството“. Това не е „грешка“ на Владика Серафим. Внимавай с „грешките“, че така ще отречеш достойнствата! Владика Серафим умира на Неделя Православна! Защо Бог на този ден го е повикал при себе си! За отстояването на Православието, в това число и календара, като част от Преданието!
Ти днес казваш, „аз не признавам арх. Серафим, а само ап. Павел“, но утре ще отречеш и него, а накрая – Христос. Така станало и с един монах, който изпаднал в прелест и почнал да твърди същото, а накрая полудял. От правотата до лудостта има само една крачка и ВСЕКИ може да я извърви в която и църква да се намира. Добре е да прочетеш тълкуванието на този цитат на св. ап. Павел, за да разбереш по какъв повод е казано. Защото този цитат привеждаме и ние, като вас. Кой тълкува вярно – Владика Серафим или Лъчо?
Нямам намерение да продължавам този спор. Поздравявам всички братя и сестри, които празнуват днес по стар стил Рождество Христово, със светлия празник, а всички Ивановци – с именния им ден. Успешна и благословена нова година!
Главев,
Длъжен съм да отговоря на твоите антисемитски обвинения. Библията не е елементарна книга, както ти си си въобразяваш. Тя има няколко нива на смисъл и се тълкува по различни начини. Петър в Деяния обвинява евреите, че били „убили“ Христос, но това не означава буквално, че те, а не Пилат и римските войници, са Го осъдили и разпънали. Казано е преносно, както днес казваме за българските политици мафиоти, че са убили бъдещето на страната.
.
Йоан Златоуст е оратор, а не историк. Той често се поддава на южняшкия си темперамент и болезненото си чувство за справедливост. Настройва срещу себе си императорския двор и другите църкви, за което е отлъчен от Теофил Александрийски и други епископи.
Неговата омраза към евреите не е продиктувана от Библията, а от масови психози и наслоени етнически митове. Фактът, че Златоуст е канонизиран светец, не го прави безгрешен.
Отец Божидар настоява за спазване на преданието и за почитането на св. Отци. Трябва обаче да му са каже безплатно, с оглед християнската грижа за душата му , че човечеството е изживяло сериозни трусове и изпитания, които пораждат нов религиозен опит, непознат на св.Отци и неразработен от православието в синхрон със смисъла на преданието. Основният проблем пред света е запазването на истините на вярата , които християнина отстоява. А това става с дейност по Христа, според апостолите, практиката на Църквата и човекюлбието, което отличава християнството от исляма и юдаизма. По правило трите религии спорят какво е било Божието откровение и кой е Божи син, кой е пророк и кой е месията. Затова отец Божидар трябва да е наясно, че за отстояване на духа на закона се иска много голяма грамотност, която в пъти надхвърля изискванията за рокмузика като текст и внушение. Затова цитирането на избрани откъси от Писанията и св.Отци не води до защита на вярата, която иска високо слово и достоен акт.
Абе, братя що не се съберете да се напиете едно хубаво, за да престанете да се мерите един друг.
Защо не обсъждаме, как повече млади хора да отворят сърцата си за Бога, да станат активни в Църквата?
Когато покажем, че имаме любов помежду си, а не сме служители на точката и запетаята, когато и поста, и изповедта, и причастието, и всичко в Църква е от сърце, а не формално, когато има жив модел на Църква, който да покаже, че християнството е начин на живот, а не поредната идеология или религия…Не виждате ли, че всеки един голям християнски празник се е превърнал в някаква безмислена народна традиция, в която Христос отсъства, че освещаването на водите се е превърнал в махленски спектакъл, че Коледа е, защото се коли прасето, че Великден е, щото се ядат яйца и козунак? Когато солта обезсолее, с какво ще се осоли?
[quote name=“O. Bojidar“]“Гал. 4:10-11″ няма нищо общо със ситуацията. Пак вадите цитат вън от неговия контекст. Защо просто не прочетеш архиеп. Серафим Соболев и статията му по въпроса, а се водиш по ума на някой си Лъчо? Толкова ли няма авторитети по-висши за теб, църковни хора, светии? Хора, изповядали истината с кръвта си, с целия си живот. Тук става дума за верността към Преданието и за това КОЙ доведе до разколите в Православната Църква. ![/quote]
Отче, Владика Серафим е светец, но това не значи, че е прав за всичко! Стига вече с тия изтъркани номера! Мнението на някой член на Църквата, пък било то и светец не е мнението на цялата Църква! „Гал. 4:10-11“ си е точния цитат в случая! Въобще не съм си и помислял да бъда авторитет, просто цитирах апостола!
Отец Божидар,
Моля да ми отговорите как ще преглътнете неоспоримия факт, че две години подред (2010 г. и 2011 г.) православният и католическият Великден ще съвпаднат – съответно на 4 април и 24 април ? Вие ще служите ли тогава по едно и също време с тези страшни еретици католиците ?
Поздрави,
Иван Симеонов
[quote name=“jimo“]Отец Божидар,
Моля да ми отговорите как ще преглътнете неоспоримия факт, че две години подред православният и католическият Великден ще съвпаднат? Вие ще служите ли тогава по едно и също време с тези страшни еретици католиците ?
[/quote]
Аз искам да поздравя отец Божидар за статията му и да отговоря на Иван Симеонов, че въпреки съвпадението за две години на двата календара, аз ще празнувам така, както е изчислено по Юлианския календар – защото ТОВА Е ПРАВОСЛАВНИЯТ КАЛЕНДАР!
Въпросът не е, ако случайно съвпаднат датите, а да не съвпаднат УМИШЛЕНО!!! Когато умишлено предадем православната си вяра и я подчиним на волята на еретиците, масоните и икуменистите – тогава ще бъдем отговорни пред Бога, защото това е отстъпление!
И понеже стана спор за непогрешимостта на светците ще цитирам Библията: „против Всевишния ще произнася думи и ще угнетява светиите на Всевишния; [b][u]дори ще замисли да отмени у тях празничните времена и закона.” [/u][/b]] /Даниил; 7:25/
До г-н Иван Симеонов!!!
Г-н Симеонов, разрешете ми да Ви поправя, че кривнахте в невярната посока, не нашата Пасха съвпада с папската, а папската Пасха с нашата. И не бъдете манипулатор, а честен.
Не мислете , че защитавам така наречения, стар календар, просто не мога да търпя лукавството.
[quote name=“ieromonah Ioan“]Не мислете , че защитавам така наречения, стар календар, просто не мога да търпя лукавството.[/quote]
Отче, а мога ли да Ви попитам: само от послушание към висшия клир ли не защитавате „така наречения стар календар“, или така Ви диктува съвестта, която идва от Бога?
Искам да благодаря на о. Божидар за достойната позиция, която изрази – аз мисля, че тя е истинската – всичко друго са алабалистики. Браво на един българин и духовник, който не се побоя от нищо да каже истината. Силно се съмнявам, че ще се намери достоен отговор на тази публикация – наслушали сме се на общи приказки. Но нека всеки от тези се замисли, че защитаваните от тях поправени календари, модернизирания, нови изчисления – всъщност водят до това да честваме истинските божии празници и когато трябва наистина да постим, ние ядем и пием, отдаваме се на плътски наслаждения, зачеваме децата си – малко ли ви е това?
[quote name=“refab“]Фрустрация!?
Знаем (предполагаме, най-малкото!)какво е материалното и социално положение на енорийските свещеници в България, ако не са прикрепени към някакви по-централни и благодатни храмове !.
Налице са фактори, предполагащи фрустрация – бедност(?) и лоша социална перспектива, и „особени“ началници!Какво му остава , тогава, на човек – „календарно“ ожесточение (вж. по-горе)!?[/quote]
ЧЕСТИТО РОЖДЕСТВО ХРИСТОВО! Отец Божидар, поздравления за статията.[b]Светият Синод не иска да разгледа календарния въпрос, защото там нещата са толкова прозрачни и ако го разгледа, то ще трябва да се върне празнуването по Юлианския календар[/b]. Всичко останало са [b]дребни заигравки с цел изместване на темата. [/b] Възхищавам се на хората на духа, които имат силата да преребрегнат удобствата, от които мижитурките се ръководят.
[b]До Лъчо[/b]
Определянето за позоваването на светците като на висши авторитети като несериозно е не само еретическо, но и напълно невежествено. Вие въобще не сте наясно със смисъла и съдържанието на „святостта “ и на „свети отец“. о. Серафим Роуз посочва принизяването на Светите отци в съвременния свят като знак за особена ерес и отдалечаване от православието. Ето защо изказването ви граничи с аругантност по отношение на вярата ни и въобще не дава отговор на зададения от о. Божидар въпрос относно св. Серафим. Между другото, колко свети отци са подкрепили вашия папски григориански календар – без значение поправен или не!
Заинтригува ме Дон Кихот:[quote name=“Дон Кихот“]Евреите най-категорично не са „Христовите убийци“, както пише Главев. [/quote]
Ще помоля за коментар /леле, пак извадих нещо от контекста!!!/: „Пилат, като видя, че нищо не помага, а се усилва смутнята, взе вода, та уми ръце пред народа и рече: невинен съм за кръвта на Тоя Праведник; вие му мислете. [b]И целият народ отговори и рече: [b]кръвта му нека бъде върху нас и върху чедата ни[/b]“[/Матей 27:24/b] В същия дух пишат и останалите трима евангелисти.
[b]За „ползата” от дебатите и „вредата” от постулатите[/b].
Когато прочетох материала на отец Божидар си казах :
„ -Ха така ! Сега вече всичко е казано ясно и точно . Няма как да се опонира по принцип . Трябват сериозни аргументи и доказателства.”
Бил съм се бил обаче объркал. Наивна детска простота и юношески блян.
Не прецених ,че живеем във времената на повсемесно подменяне на ценности те в лоното на една ерзац попкултура и доморасъл битовизъм. Всеки тук изгражда собствен култ,своя собствена среда ,своя собствена религия. Затънали до гуша в тресавище от празнословие „новостилните реформатори и бодри революционери” дружно охулват всеки който се осмели да зададе простичкия въпрос „ Защо нарушихме канона?” „Защо отстъпихме от вярата ?” или още по просто „ Защо служим с католици и протестанти ?”
–продължение–
Цяло стадо освирепели нерези разорава неораната от 50 години целина на общественото съзнание с интелектуалните си препремъдрости и сложни високоумия, покрива я с интелектуалния си тор и хранителните остатъци на отдавна прочетени и оглозгани философски теории и вмирисани на Глобализъм западни доктрини. След това изравят безценните си „интелектуални трюфели” и се опитват да ни ги пробутат като скъпо струваща подправка на всеядната религиозна „гурме култура”.
Не уважаеми ! Благодарим !
Православието ни няма нужда от безценното Ви „подобрение” внесено от вас под формата на „нов календар” целящ да го направи по- точно, по- съвършено и по- добро. Защото то е НАЙ!
А няма как нещо което е най точното ,най съвършеното и най доброто за нас да стане ПО-.
Останалото са само „фиксации”,”флустрации” и прочие еманации на немощната човешка мисъл !
@ Иеромонах Иоан. Отче, благодаря ти, че въпреки някои наши различия, си застанал на страната на правдата!
Не мога да не благодаря и за намесата на онези християни, които убедително отговориха вместо мен на Jimo, рефаб, Лъчо и Дон Кихот! Така бих отговорил и аз!
Дон Кихот, мисля, че получи аргументиран отговор за това, кой е убил Христос. А относно св. Иоан Златоуст трябва да ти кажа следното: Той е не просто оратор или историк, което ти му отричаш, той е прекрасен екзегет, един от най-добрите в Историята на Църквата. Дори католици и протестанти непрекъснато го цитират и се позовават на авторитета му. Това, че за теб – скромния, провинциален труженик, потящ се на академично поприще, той не значи нищо за теб, потвръждава факта, че заслужено си на място като това, на което си. Но дори и то е достатъчно широка трибуна за посредствения ти ум! Що се отнася до „нивата на смисъл в Библията“, за които говориш, това е така, но очевидно и до тях достъпът ти е силно ограничен! Познай защо!
о. Божидар, поздравявам ви за хубавата статия. Продължавайте да говорите за истината, и тя ще ви се отблагодари. Колкото повече плюят някои, толкова по-добра е статията. „Всяка глупост има си време, да стане малка правда дори“. Това важи с пълна сила и за новостилния разкол въведен от отстъпника, икуменист и масон Мелетий, разбунил цялата православна църква. Това е първата стъпка по пътя икуменическата всеерес. А той е постлан с добри намерения, малко по малко. Отделно искам да кажа, че по темите явно пишат и някои хора, които или са явни протестанти, или са пропити с протестантски дух. Например Дон Кихот, който е архимандрит и преподавател, говори за Петър, Иоан Златоуст, а не за св.ап. Петър и св. Иоан Златоуст. Разбираемо е, тъй като според една негова книга половината от православните светци са гностици!!!??? А за Чингис няма и да коментирам – много думи за нищо. На който не му харесва православието има пълната свобода да стане католик, или протестант. Поздрави на всички.
Групова отговорност не съществува в правото. В комунизма и фашизма – да. Конкретно този текст според редица учени е вмъкнат в прототекста Q на Евангелията по-късно, след 70 г., когато евреите губят първото въстание срещу римляните и християните се отделят от тях. Той не е автентичен.
Модерното фарисейство. –
http://www.krotov.info/library/11_k/ru/glov.htm
matej, какви сте ги написали бе човече?
Това със зачеването на децата го оттеглете от коментара си, защото е абсолютно противно на учението на църквата. Децата, когато и да са заченати са дар Божий или Вие разделяте хората на заченати в поста и на заченати в блажно време? Света не е манастир!
И няма григориански календар, щото папа Григорий хал хабер си е нямал от звездобройство и астрономия, а календара е работа на сериозни учени(за времето си) , те са направили, колкото са могли. Нито земята се върти, както на нас ни се иска, нито на слънцето и луната им пука за нас.
Ужасно е да се прави от календара богословска категория.
@Иеромонах Иоан. Папа Григорий нищо не е разбирал от астрономия – да. Но Г. Галилей, Коперник, Дж. Бруно, Скалигер и Сорбоната – са разбирали и точно те отхвърлят категорично григорианския календар! Той е дело на лекаря(!) Луиджи Лилио.
Отче, писах че си честен човек и наистина го мисля, затова не се изправяй срещу историческата правда и не ставай жертва на клишета! Поздрав!
Прави ми впечатление, че темата за календара измества акцента на християнската словесност и дела по Христа. Старостилците са застинали в своите служби, църковна дисциплина и фанатична вяра, че Бог е с тях, но социалното, образователното и здравното им бездействие, характерно като цяло за БПЦ означава, че те или чакат Божие чудо за да докажат богоизбраността си, или чакат нова сила на руското ядрено оръжие, за да могат отвън да получат помощ, която да ги постави като доминанта в българския и европейския живот. По въпроса за моята вяра- католиците много искаха да работя за тях, протестантите са ми предлагали да си сменя вярата, комунистите няколко пъти са ми предлагали реализация, ако се присъединя към тях. Но заедно с привързаността ми към православието, трябва да се каже истината и да се търси правдата, която е основа на Божия закон. Българите търсят по-добър живот в омразния Запад, защото там християнството се грижи за човека според заръката на св. Отци. А БПЦ е мистика и ритуал ООД.
Според мен,в момента „държавата“ показва мускули на управляващите БПЦ.И това ще отмине,нека се молим на Бог,за нашата църква,родина,за нас самите,да не убиваме един друг и себе си във виртуалното пространство.От години е календара. Да вземем пример от Света гора.От живия Бог съхраняван в нас самитеСпоред нашите дела и според нашата вяра.Не се връзваъте ние винаги сме жертва,историятаго доказва.Бог да ни прости малодушието,и да бъде с нас.Да се молим за независима Българска Православна Църква,поне доколкоте е възможно в съвремието.
Към Дон Кихот:
Разбирам, че Сте от академичните среди. Явно има [b]съвременни прочити [/b] на евангелията, с които не съм запозната. Тъй като усърдно защитавате тезата, че Христос е разпънат от римската власт, а не от юдеите и все пак следвайки логиката на евангелските събития, нещо не мога да си обясня: КОЙ ДАДЕ 30 СРЕБЪРНИКА НА ЮДА И ЗАЩО? Моля Ви, внимавайте, че както тълкувате, скоро може да се получи абсолютно ново евангелие, дано и ИСТИНАТА не я преподавате по този начин на младите бъдещи богослови и свещенници.
[b]До о. Йоан[/b]
Разбира се, че не деля децата на родени в пост и извън пост – мисълта ми беше, че изпитваме прътски удоволствия във време на пост. От титлата пред името Ви разбирам, че сте духовник – кажете пред всички нас, грях ли е или не да изпитваме такива във време на пост?
Относно папа Григорий – щом той не е приел корекциите в календара (далеч бях от мисълта той да го е съставял собственоръчно) – сигурно съм бил аз и е странно защо е известен под друго име!
Сега сериозно – не ми отговорихте на въпроса, колко православни светци са признали този „поправен “ календар? Не е ли ясно, че така обявяваме всичките си свети отци за невежи и се мислим за по – знаещи от тях!
Още – аз съм от хората, които са доста млади и за себе си търсих отговор относно календара. Ще ви кажа, че в България почти всички хора над 50 години почитат датите на стария стил и се отнасят към тези дати с особена почит. Всички, които познавам от тях, считат, че настоящия календар не е верен. И понеже някой може да ги обвини в инерност и закостенялост, аз ще повторя въпросъана един от коментиращите по друг повод: нима – монасите в Света Гора са невежи, нима те не са наясно с каноните на вярата ни?
Matej, ако искате да чуете осъдителни думи за плътските удоволствия, питайте манихеите, аз не съм вещ по въпроса.
Не съм казвал, че папа Григорий не е приел корекциите на календара, той дори го е поръчал, а който плаща той поръчва и музиката, което ще рече, че автоматически се нарича на него. Календара не се нуждае от признание, той или се приема или не се приема. С това, че те не са го приели, не означава , че са невежи, а просто Несъгласни.
Що се касае братята от Атон, там ситуацията е друга. Даже не ми се иска да я подхващам тая тема. Ще спомена само за параноята с числото 666. Монасите там не са невежи, а изключително чувствителни. Моля не ги месете в дискусията. Пак ви казвам, няма противостояне на „стар“ и „нов“ календар , в България, Румъния и Гърция всеки ден умират светии, въпреки календарите.
„Свободата Санчо,….свободата…..“ Сервантес
Отец Божидаре, поздравления за статията. Няма да те хваля. Всичко е аргументирано, на места с усмивка – добре, обаче си мисля дали (както казват някои) не е наистина по–добре да спреш да пишеш, защото някои наши събратя (че и клирици) в безсилното си желание да те преборят, достигнаха до такива еретически висоти, че сигурно вече им пари под краката 🙂 (шегичка). Поздрав!
До дамата с любовното име:
Тази драма с парите на Юда и купуването с тях на нива всъщност буквално изпълнява пророчеството на Захария. Не римската власт, а духовната върхушка около храма търси Христос, за да го залови. Тя е клика на един поробен народ и няма право да раздава смъртни присъди. Само римският прокуратор има и именно той осъжда Христос, а не те. Пилат е съдията, който се колебае и действа неохотно, а те могат да се оприличат на публиката в залата на съда.
[quote name=“chingis“]. Старостилците… или чакат Божие чудо за да докажат богоизбраността си, или чакат нова сила на руското ядрено оръжие, за да могат отвън да получат помощ…[/quote]
тук ще си позволя да не се съглася с теб, приятелю, единственото, което чакат, е Антихриста, за да станат мъченици на вярата. Ако дойде Христос няма да Го познаят и … по-нататък Достоевски го е описал случая в Братя Карамазови.
Отче Божидаре, тебе не мога да те разбера що за човек си. Много хули, много обиди в тоя текст. Утре ако ме срещнеш дали вместо здравей няма да ми кажеш, че съм един уродлив мракобесен Франкещайн със зловонен дъх. Вярвам, че няма, но не оставяй такова усещане у хората. Не е моя работа да те поучавам.
Не забравяй само, че сайта се чете от много по-интелигентни и с по-богат житейски опит от теб хора, на които твоята риторика им действа подтискащо и ги връща в спомени за едно мрачно отминало време. Тогава всичко аргументи
Позата на победител не те прави наистина такъв, Главев. Освен самодоволния си патос и високомерие нищо друго не доказваш. За пореден път.
Разсъжденията ти, споделени с такъв апломб, не повърждават самочувствието ти на крайна инстанция на мъдростта. Толкова са плитки, всъщност, че е просто обидно. Най-малкото заради това, неуместно е да се подиграваш на „провинциалните труженици“. Техните способности са доста над твоите, което е очевидно за всеки средно интелигентен човек.
Жалко, че сайтът се превърна в рупор за истериите на един селски псевдо-богослов, дето хем го боли, хем го сърби. Липсва му сцената и феновете, явно, и е решил да компенсира с изяви пред публика от църковни наивници. Няма изгледи скоро да спре да досажда. Тщеславието е упорита страст.
Календарните спорове са глезотия на шепа звездопоклонници по време на всенародната духовна чума. Единственото, което се постига по този начин е подмяна на истинския смисъл на Евангелието и раздори. Само дяволът се радва на това.
Като астроном напълно подкрепям статията на о. Божидар Главев. От известно време слидя дискусията за календара. Докато от едната строно има сериозни аргументи, от другата наистина са налице единствено претенции за някаква (меко казано, доста странна) „любов“.
Спрямо Юлианския църковен календар често се чуват критики, че бил зле съобразен с продължителността на тропическата година и като такъв се разминавал със сезоните (пропускат да обяснят, че е съобразен и с продължителността на лунния месец, която пък е от значение за определянето на датата на Пасхата)… Кой след това тачи времена и години, мисля, че е ясно.
Още веднъж – поздравления за отец Божидар и пожелания за успех в тежката просветителска задача, с която се е заел!
Отец Божидаре,
Освен мен и някои други коментатори ти казаха за уменията ти да излагаш мислите си писмено и с доказателствена част. Календара е създаден за да се постанови ред в протичането на времето, което според индоевропейците тече в една линия и има начало и край. Юлиянския календар е създаден от египетските жреци, взаимстван от Гай Юлий Цезар и въведен в Римската империя. Когато се установява Църквата Тя взима календара на империята и ползва неговите графици, дни и часове за да отбелязва дните на празници и на паметта на светци и мъченици. От това, че се променя календара при омразните папи, които впрочем винаги са били много грамотни, не произтича непочитание на Бога, нито разстройство на службите, нито пренебрегване на паметта на светци и мъченици, които пак биват чествани. Интересното в Библията е протичането на времето, според книга на Еклесиаст, защото духа и нормите на времето като вяра и философия са по-важни от бройната система на дните. Какво е нашето време, Отче?
Отец Божидаре , интересно ако някои еретици приемат юлианския календар, нов календар ли ще трябва да въвеждаме , за да се избегне „моленето с еретици“. Не поражда ли тая мания да сме срещу всичко що диша по земята превръщането на църквата в секта. В мисленето се връщаме в отдавна изживяни от другите епохи да им търсим кусури, пък иначе ние , които сме здраво „вкоренени“ в Светите отци – за периода 1871-1993 г не сме превели ни един от тези отци/единственото изключение- Св Йоан Златоуст не е писал на руски , че да го смятаме за превод/. Що за лицемерие, при цялата ни бездуховност и пренебрежение към собственото духовно наследство, непрекъснато да дишаме от злобата срещу другите- масони , евреи, папищащи, фармасони , сектатнти .
Доколкото познавам Сервантес изразът беше Свебодата Санчо е на върха на копието! Както виждаме идеята за Свободата е свързана с идеята за утвържаването на правото на свободното мислене. Но дали така видяна идеята е християнска – все пак романът е ренесансов, а това е време, което отрича християнското мислене.
Жалко, че един духовник не е в състояние да ни упъти, кое е правилно или не по време на пост от канонична гледна точка. Без да желая ви обидя, но това никак не звучи убедително и добре.
Относно календарите и монасите на Атон – сигурно техния страх се е „предал“ и в Русия и Сърбия. А ние, понеже сме модерни и податливи на всякакво чуждо влияние, нямаме проблеми да изпитваме подобни страхове! И жалко, и смехотворно!
Стига сте се занимавали с глупости и псевдопроблеми – календари и прочее. По-добре прочетете чудното есе на Честертън за Иов –
http://www.pravoslavie.bg/%D0%95%D1%81%D0%B5%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0/%D0%9A%D0%BD%D0%B8%D0%B3%D0%B0-%D0%98%D0%BE%D0%B2
и доста поучителното интервю на Наталия Трауберг –
http://www.pravoslavie.bg/%D0%98%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B2%D1%8E/%D0%9D%D0%B0%D1%82%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D1%8F-%D0%A2%D1%80%D0%B0%D1%83%D0%B1%D0%B5%D1%80%D0%B3:-%D0%A5%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%8F%D0%BD%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%82%D0%BE-%D0%B5-%D0%BC%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE-%D0%BD%D0%B5%D1%83%D0%B4%D0%BE%D0%B1%D0%BD%D0%BE-%D0%BD%D0%B5%D1%89%D0%BE
за да видите какво е истинско християнство.
[quote name=“matej“]
Относно календарите и монасите на Атон – сигурно техния страх се е „предал“ и в Русия и Сърбия. А ние, понеже сме модерни и податливи на всякакво чуждо влияние, нямаме проблеми да изпитваме подобни страхове! И жалко, и смехотворно![/quote]
Матее, ако ви се иска да живеете в атмосфера на страх, живейте си. Но не мислете, че някой нормален човек ще се води по вашия акъл.
Нека малко вкараме чист въздух в дискусията:
Константи Чайкин, руски майстор часовникар-генийй на 34 години създава в 2007 година Астрономически часовник «Воскресение». В наше време това е най-сложния часовников механизъм създаван някога в Руссия, има повече от 700 детайли. Намира се в покоите на Патриарх Кирил. Часовника показва датите на Пасха. Снабден е с турбион и планетарен диференциал.
Така че, ако някой се интересува кога е Пасха, нека позвъни на руския патриарх и го пита. За съжаление имам само стария мобилен телефон, не знам дали не го е сменил, когато стана патриарх: + 7 007-007-007
http://www.dveri.bg/content/view/10634/319/
Андрей най-сетне напипа слабото място и заяви, че календарният проблем е „глупост и псевдопроблем“. Всъщност всички защитници на Грегорианския календар малко или много защитават тази теза. От друга страна „старостилците“ си искат стария Юлиански календар. Чудя се тогава: след като е толкова маловажно по кой календар ще се извършват богослуженията в БПЦ, какво пречи на „новостилците“ да проявят на дело своята чиста и силна любов към ближния (за която толкова много се изписа в тия форуми) и да се съгласят да отстъпят по този така маловажен въпрос?
Това че старостилството има явно сектански дух е видно дори и от кратката му история. Ведннъж отделило се , то не се успокоява , а се стреми към ново разделение. За 87 години от него се нароиха към 80 нови формации, т.е всяка година нови старостилци, по-старостилци от предишните. Проблемът му е изключителния примитивизъм на споделящите го , който се движат от дух на откровена омраза към всички и всичко. Тази омраза трудно може да бъде споделяна от много хора без да се превърне в омраза помежду им и да избухне в нов разкол и т.н. и т.н.
Защото, Daniela, ще отстъпят не пред смяната на календара, а пред една ерес. И тази ерес, която е превърнала календара в догмат, няма място в Църквата. Виж, ако старостилците преживеят дълбок катарзис и разберат заблудата си, тогава вече няма проблем да се върне календарът.
простете, но аз се обърквам все повече и повече. чета dveri.bg и статиите на в. каравълчев както и статите на о.божидар главев тук. чувствам се като буридановото магаре.
Не ми става много ясно, Стефани, защо Църквата ще се съобразява с някакви си еретици „старостилци”, че да ги чака да „преживеят катарзис”, за да върне отново стария календар? Също така не разбрах – Вие всъщност признавате ли, че старият календар трябва да се върне? А освен това ми се струва, че празнуването на Пасха отделно от иудеите е обявено за догмат от Светите Апостоли (чийто пост „новостилният“ календар явно не смята за достатъчно важен и затова не го зачита). Та не виждам в какво са прегрешили тези, които защитават Юлианския календар.
Daniela, объркана сте като всички старостилци. Светите апостоли не са формулирали никакви „догмати“, правилото на св. апостоли за пасха е канон, а не догмат, тези правила са написани през 4 век, никоя православна църква не празнува пасха „заедно с юдеите“, така че не нарушава този канон. Аз мога да ви кажа пък, че вие нарушавате вековното църковно предание, като празнувате Рождество Христово на 7 януари, след като Църквата е решила да го празнува на 25 и така е било 19 века. Аргументи, че 7 януари всъщност бил 25 декември намирам за смешни. Ерес е да се счита, че един календар има значение за истинността на Христовата църква.
Стефани, не е честно точно вие да говорите за обърканост, тъй като ту пишете като мъж, ту като жена.
7 януари по действащия граждански календар отговаря на 25 декември по юлианския. Причина за това е григорианската повреда от 13 дни на гражданския календар, променен през 1916 г. Да, нашата Църква празнува Рождество на 25, но това вече не е същия ден, а е запазена само цифрата.
Имаше време, когато Църквата беше единна по въпроса за календара. По кой календар беше тя тогава? С отговора на този въпрос ще намерите отговорите и на останалите. Колкото до ереста, прочетете внимателно откъса в статията за съмолитстването с еретици. А мотивът за смяната на календара е тъкмо с цел съмолитстване с еретици, според Посланието на българския Св. Синод! Ето защо календарната реформа е огромна крачка по пътя за обединението с еретиците. Странно е самоуспокоението, че в това няма нищо страшно! Страшно е, защото е налице подмяна, без това да се осъзнава от българските християни.
Съжалявам, Стефани, че не се разбираме. Но явно пък Вие не сте наясно, че с „поправения“ Юлиански календар (наречен Грегориански) се обърква цялата хармония на целогодишния богослужебен кръг. Съвсем очевидно е, че умишлено пренебрегвате въпроса ми за Петровия пост. Изобщо не споменавате, че Пасха НЕ СЕ изчислява по Грегорианския календар, както и че всеки, който дръзне да смени изчисляването на Пасхата го чака анатема. И че веднъж тази смяна е правена и тогава не е слязъл благодатният огън. Моля се Бог да Ви помогне да видите истината, защото всеки САМ се спасява.
@Ево, объркването ви е нормално. Нещата наистина са сложни, затова бих ви препоръчал да прочетете какво казва по-висш авторитет от мен или В. Каравълчев, например статията на Архиеп. Серафим Соболев за стария и новия стил. Бих ви препоръчал подобен текст от страна на новистилците, но зад тях не стои никой с неговия авторитет (на Владика Серафим)! 🙂 И не се връзвайте на лукавите им приказки, че Владиката бил сгрешил. Ако той, който е свят човек, е „сгрешил“, какво да кажем за тях, които са така далеч от светостта…
evo, четете книгите на Архимандрит Серафим (Алексиев): „Нашата вяра“, „Нашата надежда“, „Нашата любов“.
Отче Божидаре, а защо не поправите грешките на Даниела? Защо не й кажете, че нашата Църква не служи по Григорианския календар, че никоя православна църква не изчислява Великден по григорианската пасхалия. Тя явно бърка, а вие предполагам сте наясно, но мълчите. Да не би целта да оправдава средствата? Няма значение, че човек се заблуждава и говори неистини, щом това го води към истината? Тогава що за „истина“ е това?
[quote name=“Daniela Dimitrova“] Изобщо не споменавате, че Пасха НЕ СЕ изчислява по Грегорианския календар, както и че всеки, който дръзне да смени изчисляването на Пасхата го чака анатема. И че веднъж тази смяна е правена и тогава не е слязъл благодатният огън. [/quote]
Извинете, Стефани, къде в горецитирания текст видяхте, че твърдя, че някоя православна църква „изчислява Велкден по григорианската пасхалия“???
Стефани, за последен път: ТВЪРДЯ, ЧЕ ПРАВОСЛАВНАТА ПАСХАЛИЯ (КАКТО И ВСИЧКИ СВЪРЗАНИ С НЕЯ ПОДВИЖНИ ПРАЗНИЦИ) СЕ ИЗЧИСЛЯВА ПО ЮЛИАНСКИЯ КАЛЕНДАР, А ВСИЧКИ НЕПОДВИЖНИ ПРАЗНИЦИ СЕ ПРАЗНУВАТ ПО ГРИГОРИАНСКИЯ КАЛЕНДАР. З А Т О В А СЕ П О Л У Ч А В А Н А Р У Ш А В А Н Е НА Х А Р М О Н И Я Т А НА Г О Д И Ш Н И Я Б О Г О С Л У Ж Е Б Е Н К Р Ъ Г !!!!
Ако Вашата съвест Ви позволява да приемате това противоречие – моля. Целта на моите писания в този форум не е да водя война с Вас. Просто моята съвест ми диктува да застана на страната на истината. Никой от нас не се е родил научен, а още по-малко светец. Но ако човек ратува за истината, дори да е живял по време на атеистичния комунизъм, може да намери верния път. Самият Господ наш Иисус Христос и светите Отци на Църквата са ни оставили достатъчно свидетелства. „Който има уши да слуша, нека слуша!“ (Матей, 13:9)
Стефани, как да й го кажа, като няма да е вярно. Нашата църква служи неподвижните празници по григорианския календар. Сверка – католическите неподвижни празници, с които нашите съвпадат. А Финландската Православна Църква си празнува Пасха по григорианския календар, не по юлианския.
Злобата е неуместна! Пазете се от нея!
Отец Божидаре, поздравявам Ви за статията, но най-вече заради [b]куража [/b] да изложите открито своето мнение! Лично аз смятам, че част от коментарите тук не заслужават дори внимание, т.к. авторите им са предпочели да се скрият зад някой удобен параван, пардон ПСЕВДОним. 🙁 Г-да, смятате ли, че това е честно спрямо автора на статията- който и да е той- който пише, без да се крие зад нищо?
Приемете, отче, само един съвет от мен: [b]пазете сърцето си[/b], за да можете да служите с чиста съвест пред Божия олтар; не се поддавайте на емоции, като гняв, раздразнителност, желание за отмъщение и пр., които се опитват да провокират у Вас някои пишещи. Вие сте свещеник, т.е. ходатай пред Бога за всички нас, [b]за целия свят[/b]: помолете се и за тези, които волно или неволно Ви обиждат (дори най-вече за тях)!
Простете и благословете!
Моля уважаемите инквизирани да коментират това:
http://www.dveri.bg/content/view/10653/33/
Уважаеми, Лъчо,
Макар да не се чувствам „инквизирана” ще ви отговоря. Това, което е описано в двери.бг е ужасно. Мисля, че такива случаи трябва просто да ни държат нащрек, защото никой не е застрахован от отклоняване от правия път. До крайности може да се стигне по всякакъв начин. В Русия има такива реакции и по отношение на приемането на тяхното ЕГН (там се нарича ИДН, справка „Бедата: в преддверието или на прага?”, православие.бг).
Но прочетената в двери.бг информация, не ме убеждава, че трябва да се отказваме от връщането на стария богослужебен календар.