Някои наблюдения върху ислямската религия

Проблемът на исляма е, че той никога не е реформиран, не е претърпял своята епистемологична „революция”. Текстът на Корана и то на арабски език се смята за предвечен, абсолютно съвършен и низпослан през VІІ в. чрез Мохамед. Тази доктрина странно напомня християнското учение за божественото Слово (Логоса), което произхожда от Филон Александрийски. Но научното проучване на Корана, който се извършва от Ренесанса насам, разкрива, че той е многослойна книга, изпълнена с противоречия и митологични елементи като легендата за момците в Ефес, проспали няколкостотин години, или разговора на цар Соломон с мравките. Да не говорим за хадисите, които твърдят, че Мохамед пъхнал луната в единия си ръкав и я изкарал през другия или че когато заспивал, видял една ваза да пада, сънувал седемте кръга на рая и когато се събудил, вазата още падала и той успяла да я хване. Малцина подозират, че освен очевидни еврейски и християнски заемки (например от древното монашество), ислямът черпи идеи и от гностицизма, особено от манихейството (за него вж. моята книга под печат „Ялдаваот. История и учение на гностическата религия”, изд. „Омофор”). Несъмнено дуалистичен характер има отхвърлянето на алкохола и на разпятието на Христос, с което се прави опит за избягване на проблема с Възкресението.
Християнството се разделя през ХІ в. на римокатоличество и православие, а през ХVІ в. от папството се „рои” протестантството. Днес между тези три разклонения няма сакраментално общение. За разлика от тях в исляма съжителстват мирно редица течения и школи – сунитство, шиитство, суфийство, които се обединяват от елементарната догматика на тази религия и нейните прости, но задължителни обреди. „За човечеството ислямът е днес най-очевидната форма на религия. Оттук произтича и неговото необикновено утвърждаване. За обикновените хора християнството е твърде комплицирано” (Фридрих Дюренмат). Всяко от тези течения е част от световната ислямска общност. Затова посегателството срещу тази религия в една страна предизвиква бурни резонанси в целия мюсюлмански свят.
Както християнството, така и мюсюлманството се обявяват за окончателни откровения и за религии, които наследяват всички останали. На теория те са взаимно несъвместими. Излишно е да прибягваме до историческа аритметика и да изчисляваме коя от двете религии е нанесла или понесла повече щети от другата. Скудоумни са споровете дали кръстоносните походи или арменският геноцид предизвикват повече жертви. На практика обаче епохата на глобализацията налага мирно съжителство и уважаване на собствените традиции и идентичност. По принцип ислямът разделя света на три части – народите, които го изповядват, народите на Книгата (юдеи и християни) и всички останали, които са „неверници”. Да се твърди, че целта на мюсюлманите е да обърнат насила останалия свят към своята вяра („джихад”), означава непознаване на тази религия. Джихадът има преди всичко духовно значение – борба със собствените страсти и пороци, както и борба за постигане на социален мир и справедливост в общността съгласно законите на шариата.
Хората, които са предварително убедени, че ислямът е „войнствена” и „варварска” религия, сигурно ще възразят, че събитията от 2001 г. досега опровергават моето мнение. Проблемът е друг. Световният тероризъм се поддържа не от основните клонове на исляма, а от периферната идеология на уахабитската секта, която е официална в Саудитска Арабия и напоследък се възприема от редица радикални групировки по света. Тя твърди, че ислямът е „осквернен” от контакта си с модерната цивилизация и трябва да се „очисти”, като се следва буквата на Корана. Трябва да се признае, че засилващият се секуларизъм и аморализъм в западните общества допринася косвено за засилването на такива фундаменталистки настроения в мюсюлманството.
Що се отнася до България, ние трябва да преосмислим и да се откажем от редица митове в нашата историография като този за „турското робство” (не е турско, а османско и не е робство, а господство), нелепото клише за „петвековното клане” (наложено от публичния образ на Априлското и Илинденското въстание) или „насилствената ислямизация” през ХVІІ в. (една възрожденска измислица, послужила като претекст за бруталното гонение срещу турците през 80-те години). Същевременно не може да не се отбележи, че понастоящем арабски фондации финансират строежа на стотици джамии в най-малките махали на Родопите и организират ислямски училища за българските помаци, които след едно или две поколения ще говорят турски език и ще се смятат за турци. Тези политически компромиси днес заплашват националната сигурност и идентичност утре.
Otec Pavle,ne mislete che sam chovek koito samo kritikuva!na tazi statia kazvam edno goliamo bravo,az saschto sam vlizal v jamia i sam oseschtal studeninata vatre !!Saglasen sam napalno,che e niamalo Tursko,a „Osmansko“Robstvouvi prav ste che sled vreme moje celite Rodopi da se obiaviat za turci!uvi kade e darjavata,no taka e to sled kato i v pravitelstvoto si slojixme Misiulmani!
Уважеми доц. Стефанов,
Небезинтересен текст. За съжаление, последният параграф (и най-вече във втората си половина) е откровено заблуждаващ и неверен. Всеки що-годе начетен човек би могъл да се ориентира в това, какви достойнства има ислямът, колко ценен е като религиозно и културно наследство, каква разлика има между ценностите му и терористичните практики на някои негови течения. Но що се отнася до „митовете на нашата историография“, „възрожденската измислица“ и „нелепото клише“, съжалявам ,но това са не просто глупости, а обидни и вредни глупости. И не е въпросът в липсата на толерантност, а в изкривяването на обективната истина (т.е. недвусмислени факти). А „бруталното гонение срещу турците през 80-те години“ беше просто прищявка на тогавашната власт, така ли? При цялото ми съжаление за онези събития (за които аз лично нямам никаква отговорност) по отношение на отделно взетия човек, промяната на имената беше нещо, заради което днес не сме Косово или Босна. И за този изключително непопулярен (и вътрешно и външнополитически) акт на тогавашната власт си има достатъчно сериозни причини, които може да не оправдават всичко, но поне го обясняват. Жалко за тази част от текста ви. За съжаление, коментарната форма не позволява по-съдържателна аргументация от моя страна, но това едва ли е и нужно. Жалко.
доц. д-р Марин Паунов
Доста заблудено, но пък очквано за текстовете, който сме свиканли да виждаме до тази снимка.
Съдържанието не заслужава даже и коментар, но пък ми беше интересно кой е „Дон Кихот“ и ми се стори ужасно и страшно, че такъв човек може да се подписва като „Архим. доц. д-р“.
Надявам се, за бъдещето на православието, поне не действащ…
Г-н Паунов, благодаря Ви за този коментар! Само с едно нещо не съм съгласна- че текстът е интересен.
Не мога да повярвам да сме на едно мнение с тебе.Искам само да допълня БУДА,ИСУС ХРИСТОС и АЛЛАХ СА ЕДНО, много от нас не са стигнали до тази ИСТИНА.Успех от мене.
срам, срам, срам. Особено последният абзац е обида и наглост.
Ако имате контрааргументи, предоставете ги. Инак излиза според известния интернетен лаф: „Каза ли нещо или изскърца столът?“
Бихте ли ми обяснили, как не е имало робство след като в Османската империя търговията с роби е процъфтявала? Нима не е имало тържища на които са се продавали роби от „раята“? Никога не съм вярвал, че ще напишете това!!!
Господине, вие православен ли сте? Ако не сте , какъв сте?
Между другото идете и кажете на мюсюлманите, че Аллах, Буда и ХРИСТОС са едно!
Под „робство“ се разбира състояние, при което подчинените хора нямат собственост и сами са собственост на господарите си. Българите са имали собственост и не са били роби на турците през ХV-ХІХ век. Прегледайте фискалните регистри и ще установите, че повечето от нашите прадеди са разполагали с големи стада, ниви, къщи и са търгували от Манчестър до Джакарта. Имало проблем с църквите, защото шариатът забранявал да се ремонтират или строят, но с подкупи и това често е ставало.
Хиляди българи и българки най-вече са ставали собственост на господарите си турци и са отвеждани в плен , в хареми по цяла Мала Азия, а безброй деца са отвеждани завинаги от роден дом и превръщани в чудовища.Сигурно и това не е робство!
В статията говорите за „господство“, а пък сега нямало робство, защото не били собственост на господарите си. Е нали „господство“ идва от господар!
Що сте го наскакали човека за последния абзац? Ами общо взето е прав. т.нар.“робство“, единствено гъделичка самосъжалението у българина. Търговията с роби, съвсем не означава, че цели народи са били роби, в класическия смисъл на тази дума – човека е не субект, а обект на правото, вещ. Такова нещо, ще признаете в Османската империя не е имало. Инак цели народи са били поробени, точно в този класически смисъл на думата, в православните Влашко и Молдова, например. Циганите са били роби, вещи. И то чак до ХІХ век.
Колкото до „Летописа на Методи Драгинов“ („възрожденската измислица според арх.доц.д-ра) – не е доказано по безспорен начин, че е фалшификат. Има такава хипотеза, но са налице и доста смислени аргументи против тази хипотеза, и то не от чалга-патрьотите, а от съвсем сериозни изследователи.
http://pravoslavie.domainbg.com/20/jordanov-jeniceri.html
Не милее за своя народ оня, който не пази в сърцето си спомена за неговите страдания
http://pravoslavie.domainbg.com/20/polozenieto-pod-islam.html
http://pravoslavie.domainbg.com/20/nikifor-stradanija1821.html
Хубаво е наистина авторът на статията да се запознае с термините дар-ул-ислам и дар-ул-харб. Специално внимание обръщам тук и на пантеиста Виктори. 😉
Павле, малко излагация с тази статия. Тъкмо ти станах фен.
Тази кратка бележка на автор със гръмки титли е всичко друго, но не и наблюдение. Умилението не винаги води до обективност и доказателството е на лице! Дружелюбните чувства на писача към исляма са породени не от съзерцанието на джамиите, а от прозаични материални подбуди! Не знам как да си обясня този чисто манипулатовен напън, който с 60-70 изречения иска да представи историческата и още по-важно духовната реалност в една изопачена през догановите цветни стъкълца лъжесветлина!
Г-н Стефанов, вие сте откровен лъжец! Убеден съм, че познавате добре историческата истина, съдейки по всичките Ви звания подредени пред същинското Ви име, с което единствено ще се явите на Христовият съд! Аз приятелски и християнски Ви съветвам да включите въпросното писание в следващата си изповед. Няма човешки грях, който да надмине Божията милост, дори и приемането на подкуп и лъжесвидетелстото!
Само да попитам: в Османската империя само шериатът ли е бил основният закон? Защото някъде четох, че юридическата основа на османската държава почива на два стълба – шериата и юридическите обичаи на завладените от османците народи.
И всичките онези величествени църкви из Атон, строени през османския период, все с подкупи ли са строени?
ИЗТОЧНО ПРАВОСЛАВЕН съм ,но за тебе това е без значение.След като си се хванал като удавник за миналото.Погледни напред виж бъдещето.Не увещавай всички в това че конфронтацията виждатели е успех.
Добре е човек да започва напрегнатия си ден със смях – този път по повод твърдението, че съм бил получил подкуп от… Доган, за да напиша тази статия. Невероятна глупост!
.
В Османската империя владее шариатът естествено, но също се прилага обичайното право на българските, гръцките и пр. общини, както и православното църковно право. Един пример – българин иска да се ожени за първата си братовчедка. Според митрополията и общината това е противоестествено и невъзможно, но той отива в кадийския съд и получава разрешение. Оказва се, че през „робството“ българите са разполагали с повече свобода – права или крива, от сега.
Що за кретенски пример. Просто считам за излишно да се спори за неща, които са ЯСНИ за всеки нормален българин. Заради такива като тебе, Кихоте, сме се освободили последни. Заради такива като тебе, ще гледат на нас сърби и гърци с презрение. Пфу…
„Що се отнася до България, ние трябва да преосмислим и да се откажем от редица митове в нашата историография като този за „турското робство” (не е турско, а османско и не е робство, а господство), нелепото клише за „петвековното клане” (наложено от публичния образ на Априлското и Илинденското въстание) или „насилствената ислямизация” през ХVІІ в. (една възрожденска измислица, послужила като претекст за бруталното гонение срещу турците през 80-те години). “ – СЛАБ 2 по Българска история
Четете, то сляпото окато прави:
Пенев, Боян. История на новата българска литература. Т. 1. С., 1976.
Галонзка, В. Митът за робството в българската литература и култура. – В: Същият. Опитомяването на скорпионите. Шумен, 1994, 36-51.
Б. Лори. Разсъждения върху историческия мит “Пет века ни клаха”. – Историческо бъдеще, 1997, № 1, 92-98.
Иванова, Светлана. Преди да се роди българският милет. – В: Държава & църква – църква & държава в българската история. Сборник по случай 135.годишнината от учредяването на Българската екзархия. Под ред. на Гиньо Ганев, Георги Бакалов и Илия Тодев. С., УИ, 2006, 135-184.
1.Статията е интересна наистина. 2.По повод „джихада“не мога да се съглася с Вас по простата причина,че историята опровергава вашето становище,има достатъчно случаи и в близката и далечна история,когато обявявайки война на неверниците мюсолманите говорят за джихад,а не за очистване от страстите и за нравствена борба.Всъщност доколкото ми е известн в исляма само в суфизма се говори за очистване и за вътрешна борба,понеже това е единственото мистично учение в исляма.А за да има вътрешна борба трябва да има и мистицизъм нали!? Колкото да въпроса с робството или господството,мисля,че не е толкова важно,как ние ще го наречем,а как са го възприемали нашите предци,как те самите са осъзнавали и дефенирали действителноста в която са се намирали и как те самите са се осъзнавали в тази действителност. На нас отстрани може да ни се струва,че са имали голяма свобода,но как са се чувствали самите те -попитайте народните песни,мисля че те са по достоверен факт и аргумент отколкото кабинетните разсъждения на тема-„Какво е робство и имали то почва у нас“.Това е доброто тълкуване на фактите. Защото, съгласете се,че има разлика между това да си седиш на топло в кабинета и това да чакаш кога ще ти отсекат главата понеже не си приел исляма./междудругото доколкото ми е известно самият шериат забранява насилственото помюсолманчване,но доколко самите мюсолмани спазват шириата-това е друг въпрос /
Няма да влизам в диспут тук. Само ще посоча, че авторите, цитирани малко по-горе, са някои от многото примери за неразбиране или елементарен напън към популярност чрез екзотични тези. Имам пред вид Войчех Галонзка (литературен историк, българист, поляк) и сравнително младия французин – историк Бернар Лори. Може би ще е интересно да се види какво мисли Вера Мутафчиева за Лори :-). Ето тук, например: http://www.libsu.uni-sofia.bg/Statii/Mutafchieva.html.
Но както и да е. ЖАЛКО, ЧЕ И В ТОЗИ САЙТ НЯМА СПАСЕНИЕ! 🙂
Аз не смятам, че в сайта няма спасение! Дори напротив, аз смятам страницата не само за достойна трибуна на хора, имащи какво да споделят, но и добро място за среща, макар и само в коментарна форма. Ето например как една недомислена и недописана статия предизвика бурен отклик и реакция от много потребители, които иначе рядко намират време за коментари. Тезата е основателно непопулярна и това предизвиква повече емоционални отзиви, което е нормално. Аз самият силно се разгневих на духовното невежество на автора, който естествено има право на собствено мнение, но то в случая е недостатъчно компетентно, след като оценява природата на божият син и наш Госпд, Исус Христос от гледна точка на една друга вяра, която го сваля от трона и величието Му на Вседържител във обикновен човек, макар и да е наречен пророк. Вярно, Христос Е и човек, но Е и Бог, син на живият Бог и единосъщен с Него и в тази Истина се състои основата на нашата вяра, нашата църква, нашето спасение! Всеки, който дръзне да изменя Божествените установления се отдалечава от Истината и Тя не е вече в него.
Нека господина доцент Стефанов да си ходи по джамиите, нека да се възторгва от архитектурата и блясъка им, нека се рови в страниците на историята на халифати и султанати, но нека уважението му към тази култура да се ограничи само с историческите факти без да опитва да сравнява нашата достойна и истинна вяра в Троичният Бог Отец, Син и Свят Дух със демонските внушения на един оскотял арабски принц Мохамед!!!
Г-н Стефанов, искрено се извинявам, че Ви обвиних в подкупност! Направих го, защото не знаех как иначе да си обясна подобна позиция от човек с толкова отличителни звания.
Това обаче не означава, че съм съгласен Вас. Напротив даже съм изключително разтревожен. Не съм убеден какво точно означава съкращението Архим. поставено пред другите Ви титли, но ако то абревиатура на високото духовно отличие Архимандрит, то тревогата ми се превръща в откровен ужас. Нямам удоволствието да Ви познавам, но ако Вие носите подобен духовен ранг, то Вие носите и също толкова огромна духовна отговорност, която решително Ви запрещава лекомислени изказвания от този род!!!
Примера, който сте посочили, за българина, който искал да се ожени за братовчедка си, е много подходящ атестат за духовно късогледство, лош морален устой и непдходяща аналитичност!
Дали за политическата и духовната свобода и съдба на българите в този исторически отрязък можем да съдим по едно злощастно и противоестествено своеволие на една окаяна човешка душа и дали логичният отказа, който този човек е получил от истинната духовна власт е по-лош от лесно придобитото позволение от турското цивилно правораздаване?
Г-н Стефанов, аз не искам да ми отговаряте,а да размислите в себе си и достигнете до едно по-високо ниво на критичност, християнска етика, богопознание и отговорност, които ще са Ви в по-голяма полза от многото титли!
Молете се, защото само молитвеният труд е в състояние да ни изведе на високота на нашето призвание!
На кого да отговарям? На Вас? Кой сте Вие? Отварям Вашия профил и не намирам нищо – празен лист, куха лейка, гузна съвест. Доколкото може да се съди от Вашия патетичен апел, Вие явно сте възпитан в семинария и живеете в измислен идеален свят, създаден от прочетените поучителни книжки. Светът за добро или зло е много по-сложен и нееднозначен, отколкото си мислите. Сигурен съм, че ще го разберете, ако живеете достатъчно дълго. А що се отнася до молитвата, тя не е гаранция, че този, който я практикува, е непременно православен, морален и пр.
Може ли да се възприема сериозно „дърво“, което е родило следния „плод“:sin
Написано от Дон Кихот на 2007-12-12 08:35:20
Някои майки имат грях, че са родили бъдещи владици, вместо да абортират.
От собственоръчно попълнения профил научаваме, че зад псевдонима „Дон Кихот“ се крие персоната:АРХИМАНДРИТ ДОЦ. Д-Р ПАВЕЛ СТЕФАНОВ-преподавател/учител в катедра „Теология“ на Шуменския университет.Коментарите и изводите оставям на хората със съвест, общочовешки морал, християнско самосъзнание и т.н.
Този форум се изврати и започна да се занимава с моята личност, което е неприятно. Ако Вие знаете какво представляват мнозина бивши и настоящи владици, уверявам Ви, няма да останете в тази църква и един ден.
Поздравявам о. Павел за балансирания и аргументиран текст. Сигурен съм, че той е очаквал подобна остра реакция, когато е подхождал към една толкова проблемна тема. Прави впечатление, че на критиците им липсва именно балансираност и аргументи.
Моите наблюдения и опит от последните години са в същата посока. Обяснимо е защо имаме предубеждения към исляма, но не е оправдано през 21 век да мислим като през 19. Напоследък имах много срещи с млади, ерудирани мюсюлмани и впечатленията ми са отлични. Те използваха годините на демокрация, за да се образоват, а ние май считаме тесногръдието за най-голяма православна добродетел. Някои православни сякаш са повече фундаменталисти от уахабитите.
Робство не се определя от това дали има пазар за роби. И сега има. Населението не само, че е имало собственост, но плаща много по-ниски данъци, отколкото в Европа. Къде днес има десятък? От 20 – 30 % нагоре! Приемането на исляма е давало големи предимства и затова мнозина доброволно си сменят религията. Насилственото помохамеданчване не е масова практика. Това, разбира се, не означава, че не е имало Баташко клане, както някои кретени напоследък писаха!
През 19 в. в много български селища се появяват училища, читалища, издават се и се разпространяват български книги и вестници, строят се храмове. След издаването на Хатишерифа през 1839 г. духовните свободи са уредени по европейски образец, а в знак на добра воля султанът подарява на всички православни храмове напрестолно Св. Евангелие.
Да ти напомня в случай че не знаеш,Мохамед е пророк БОЙЖИЙ.
Moхамед е просто един камилар с много жени.
Г-н Архимандрит на печалния образ,
Гордостта и самомнението, което демонстрирате безмилостно сваля от от вас дрехата на достойнството. Колко е важно кой съм аз и защо е нужно да ме знаете, след като аз съм преди всичко вярващ християнин. Това прочее ми дава правото да отправям остра критика към отстъпничеството на всеки, който носи всякаква църковна титла, защото ние като православни християни сме едно в Христос. Всъщност грях би било ако премълчавам и преглъщам неистината в името на съглашенството и комформизма за сметка на Христовата Истина! Ако у вас все още мъждука вярата в Господа, то непременно ще се съгласите с мен, Вашият ближен или поне бихте отговорили по пристоен начин вместо да ме наричате куха лейка. Прочее името ми е Михаил Славков и не съм семинарист, а грамотен и обикновен мирянин от В.Търново
Смятам извинението Ви със владишката разпуснатост за недостойно и неразумно, защото всеки един от нас има собствена съвест и греховете на владиката няма да донесат спасение никому. Смятам статията Ви за отстъпническа и лицемерна пред лицето на Бога, защото мохамеданската заблуда води душите на изповядващите тази вяра в ада и няма оправдание за тях, защото от Бога правят човек и следват бесовските внушения на един човек, който е преуспял в смъртта-Мохамед! Впрочем осъждението на мохамеданите ще е по-малко от на християните отстъпници, защото не са знаели волята на техният господар, но горко на тези, които са я знаели и не са я изпълнили.
Гн -Архимандрит, аз не живея във измислен свят, защото действителността ми причинява и болка, и радост, и униние, но помня думите на нашият Спасител Исус Христос, който каза, че сега е властта на мрака (Лука 22:53).
Г-н Архимандрит, света не е по-сложен от Неговият Създател и годините живот, които Господ ми дари ще посвещавам на познанието за Бога, а не на света!
Г-н Архимандрит, вашата балансираност и аргументираност са скрита топлохладност, която няма да укриете от Бога!
Г-н Архимандрит, ако Вие се молите на Христос, щяхте да знаете, че молитвата е единственият път за опознаване на духовният свят и всички бесовски капани по пътя на човешкото спасение.
Г-н Архимандрит, ако Вие знаехте или осъзнавахте поне едно от горните неща, може би щяхте да сте малко по-архимандритен от, да речем архонта на републиката!
май работиш и в канцеларията на свети Петър щом толкова категорично пращаш мюсюлманите в ада.
Също така, от толкова изследване на духовното чрез молитва, си пропуснал следния пасаж от посланието до римляни на апостол Павел – 2:9-16.
Когато заговориш за МОХАМЕД отдай нужното уважение ,Пророк е ,БОЖИЙ .Успех ти желая.
Първо, научете се как се пише това, което бясно нападате. Не е „мохамеданство“, защото не е религия на Мохаммад, а ислям или мюсюлманство. Второ, християните се спасяват с вяра в Христос като син Божи и дела според вярата. Но кой ще спаси знае само Бог. Злобното и самодоволно изпращане на другомислещите в ада няма нищо общо с християнската любов. Прочетете отново 1 Кор. 13 гл.
Можем само да се поучим от ревността, с която мюсюлманите се молят, постят, дават милостиня, посещават богослужението, проявяват солидарност помежду си и пр. Де да бяхме като тях!
Да пророк е и предтеча , но на АНТИХРИСТА!
Моля Архимандрита с фешънското монашеско облекло да изкомнтира следния цитат: Деяния на св. Апостоли, гл. 4:8 Тогава Петър, като се изпълни с Дух Светий, им рече: началници народни и стареи израилски!
9 ако ние сме днес под разпит за едно благодеяние към немощен човек, как е той изцерен,
10 то нека бъде знайно на всички вас и на целия народ израилски, че чрез името на Иисуса Христа Назорея, Когото вие разпнахте, Когото Бог възкреси от мъртвите, чрез Него тоя стои пред вас здрав.
11 Този е камъкът, който, пренебрегнат от вас зидарите, стана глава на ъгъла; и в никого другиго няма спасение;
12 ЗАЩОТО ПОД НЕБЕТО НЯМА ДРУГО ИМЕ, НА ЧОВЕЦИ ДАДЕНО, ЧРЕЗ КОЕТО ТРЯБВА ДА СЕ СПАСИМ.
Вашият колега в катедрата Р.Ваташки, който е шеф на Атака в Шумен и неговия шеф и ваш студент Волен Сидеров как ще реагират, ако им препратя вашия …. ПАМФЛЕТ, т.е. автомазохистично или нарцистично заиграване с теми, които вече се дискутираха в нашето общество и общността явно и недвусмислено показа отношението си към авторите на подобен тип „тълкования“ на фактите?
2099 г. Космическа база на Луната. Кафене „Всички на сапун“. Двама пенсионирани космонавти. Единият си засуква мустаците, а другият тропва с бастуна:
– Помниш ли, Иване?
– Как да не помня, Драгане? Чакай, за какво става дума?
– Как за какво бе? Онзи поп, дето пукна, нали беше писал за исляма в онзи сайт, дето фалира?
– Аааа, да. Обесиха го пред „Александър Невски“, защото не искал да признае, че е от „Ал Кайда“. И какво излезе – само ние останахме православни на този свят. Сглобихме една ракета от ламарини и щайги и ето ни тук. Православие или смърт!
– Май само една смърт ни остана. Няма вече вода за кафе, храната свърши, въздух имало само за два дена.
– Ами да се връщаме на Земята.
– Не може!
– Защо да не може, бе?
– Защото чух по радиото, че днес мюсюлманите забили зеления байрак над Кремъл. Вашингтон го превзеха още миналата година. За Пекин да не говорим.
– И сега какво?
– Май ще се обрязваме. Казват, че било полезно за здравето и удължавало секса.
– Какви ги дрънкаш, бе? Ти си фармасон!
– Аз – еретик? Сега ще ти дам да разбереш!!
[Двамата започват търкал из пустото кафене. От една врата се показва извънземно и се опитва да ги разтърве с едно от 99-те си пипала]
Един ден ще осъзнаеш заблудата си.Искренно се надявам да не бъде твърде късно за тебе.Успех.
Дон Кихот казва истината .Ваш е проблема че не разбирате, не го възприемате .
За мен е непонятна апоплектичната реакция на мнозина под тази статия!?!? Вместо да клеймите автора и да го заплашвате с „православната“ Атака, вземете да го преборите аргументирано;… като по възможност да направите и опит да не се вкара лафа в коловози, каквито ви харесва и ви е удобно. Емоционалното отношение към историята е признак на пъпчива пуберитетност. Проблемът е, че понякога се излиза извън пъпчивостта, и тогава се хващат кълъчите, както стана в любимата на мнозина Титославия. Балканска работа. Нали помните Аркан с какъв три килограмов златен кръст на гърдите, след благословия и поръсване със светена вода, отиваше да убива хора, в т.ч. жени и деца? Приятно ли ще ви е да ви сочат с пръст заради този обесник – така правят православните? Да или не?
Периодът на османското иго е време на една упорита асимилация, довела до налагане на исляма над значителни маси от българския народ, а за една част — и до окончателно асимилиране и потурчване. Формите и методите били различни: насилствени и доброволни, единични, групови и масови; отвличания, поробвания, преселвания, еничарство и други. Различен бил и натискът през отделните векове: краят на XIV и началото на XV в. се характеризират с избиване и прокуждане от родните огнища на голям брой българи; XVI, XVII и началото на XVIII в. бележат рязко увеличаване на мохамеданския елемент в градовете чрез ислямизации и помохамеданчването на цели райони; от втората половина на XVIII в. се наблюдава възмогване на българската народност, макар че единичните помохамеданчвания не престанали. Така през цялото време на османското иго съдбата и самото съществуване на българите като народност били сериозно застрашени. Затова именно въпреки съществените различия в положението на народа вековете на османското владичество се оказали съдбоносни векове за българската народност. (→-)
Проф. Петър Петров
Професор в Софийския университет «Св. Климент Охридски»
СЪДБОНОСНИ ВЕКОВЕ ЗА БЪЛГАРСКАТА НАРОДНОСТ
Края на ХІV век — 1912 година
Българско историческо дружество. София 1975. Издателство Наука и изкуство
разни басни? Какво значи според теб израза „налагане на исляма над значителни маси народ“?
Питам, защото в Китай има над 10 милиона мюсюлмани, в Малайзия е пълно с мюсюлмани, в Бруней управлява султан, и всичкото това без да е имало някакво превземане, заробване или пък насилствено налагане на исляма. В исляма съществува едно положение при което се смята, че Ислям наложен чрез сила не е Ислям – т.е. самата им религия отрича насилственото налагане на вярата. Примерите с Китай, Малайзия, Филипините (не ти ги споменах) са показателни за това, че Исляма се проповядва обичайно чрез проповед, а не чрез ятаган. Ами дявол да го вземе, като толкова обичаш историята, припомниси как нашите братовчеди край Волга и Кама приемат исляма.
И още нещо – през 75та година в София по съвсем друг начин са гледали на историята.
А СПРЕТЕ С ТИЯ ПРАЗНИ ПРИКАЗКИ ДЕ 🙂
НАСОЧЕТЕ СИЛИТЕ СИ ДРУГАДЕ, СТИГА СМЕ ХВЪРЛЯЛИ КАЛ ПО ДРУГИЯ.
ВСЕКИ ДА СИ ЖИВЕЕ В СВОЯ СВЯТ…
Защо тогава населението ни сега е около 9- 10 пъти по-малобройно от това на редица европейски държави, които през 14в са наброявали горе-долу толкова, колкото и българите преди падането под Осм. власт?
Подозирам, че при статии като тази това може да сатне един от любимите сайтове на Доган и Со!
Защото у нас през Средновековието хората са умирали като мухи на 30-40-годишна възраст в мизерия и без медицина и защото милиони българи са се претопили сред съседни и далечни народи (днес повече от всякога!).