Образованието в капана на българския преход



Може да харесате още...

5 Отговори

  1. iliana sivova каза:

    хубава и горчива статия. за съжаление обаче не мога да споделя доловимия под редовете оптимизъм… надеждата, че нещата могат да вземат обрата, за който андрей пише накрая, лично мен ме е напуснла отдавна. простата истина, че не можеш да дадеш повече от това, което притежаваш, може да бъде припомнена тук. няма кой да наложи правила и принципи на възпитанието и обучението, защото неговите субекти нито спазват правила, нито принципи, нито пък изповядат ценностите, за които пише андрей. дълбоко вкоренената простотия и свързаната с нея агресия и чувство за безпомощност, в съчетание с тежките икономически условия на прехода и моралната деградация отдавна е превърнала народната душа в „безумно кълбо от инстинкти „. чудя се дали тънкият слой на културата, който беше изтрит последните години, не е бил повече някаква културна плесен… към какво да се върнем?

  2. Йордан каза:

    Рядко добре и много точно написана статия!

  3. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Имам съмнителната чест да работя в сферата на образованието и съм свидетел на пълния морален разпад, описан в статията – дори сред студентите и преподавателите по богословие. В селото, където имам вила, едно момче искаше да кандидатства в софийската семинария и доста се разколеба след сексуалния скандал в нея, но го убедих да се запише. Дано не намрази религията там, както често става.

    Наистина трябва да се затегне дисциплината в нашите училища. Не може да има престъпления, без да има наказания – не телесните от килийно време, но трудови, финансови и етични. А дали ще има вероучение в българските училища, зависи преди всичко от Българската църква. Щом е загубила авторитета си и взема все по-неадекватни решения, нелепо е да се очаква, че тя не може да разчита на роля и влияние в обществото.

  4. Чистият и честен Андрей се терзае за проблемът с образованието. Той е много сериозен – улицата е по-силна от училището. Това става заради мистико-конспиративните особености на България и на образованието през комунизма, когато несъгласните с уроците и примера на училището ставаха рокери, рокаджии и хора на сенчестия бизнес. Затова училището у нас е слабо, а българите си мислят , че всичко им се полага – образование, здравеопазване и култура, които иначе искат труд и знание. Политиката на конспирацията и обществените връзки без да се търси ценз и знание от верните е характерна и за БПЦ, която със своето учение за богоизбраност и становището за спасител на нацията също си мисли, че всичко й се полага безплатно. Именно Църквата трябва да даде пример за възнаграждение на културата и ценза, особено когато не ги е създала, а ги ползва наготово. Защото 50 години за българите се грижеше държавата, а не БПЦ. И тук проблемът за дълга, почтеността и свободния избор е много сериозен.

  5. Темата е важна, за това правя втори коментар. Унас има култ към героя, което дава легитимност на властта и правото й да се разпореждаш с ресурсите на нацията. Този герой, ако погледнем биографиите на някои от възрожденските ни дейци и на комунистите не е ходил на училище. Такъв тип герой е и антикомуниста в представите от прехода. Затова образованието в България по национални съображения няма да бъде издигнато в култ и да получи достойното си признание и възнаграждение. Идеята на революцията и свободата, които властват в България от края на ХІХ век означават, че в недрата на народа има знание, култура и разбиране за истина и добро, които не съответстват на програмите и идеите на официалните институции. Тези институции чрез бунт без ценза на старото образование трябва да бъдат разрушени и заменени от нови, народни, т.е. прогресивни. Това е философията на комунизма, това е философията на прехода и ценза у нас е нисък. А БПЦ е стара институция и прогреса не приема вероучението.