Поетът на възкресението. 1600 години от смъртта на св. Йоан Златоуст



Може да харесате още...

8 Отговори

  1. ieromonah Ioan каза:

    Тука авторът нещо май го е сбъркал, за какви козунаци и боядисани яйца може да става дума в послание на Св.Иоан Златоуст, проповедника на Тялото и Кръвта Христиви? Св.Иоан кани всички към Свето ПИЧАСТИЕ, а не да ядът телешко. „Поразява сетивността на метафората. Та нали след Словото всички наистина ще седнат зад празничната трапеза. И ако не цяло теле, то поне телешко ще има на масата, и козунак, и вино, и боядисани яйца. И всичко това е символ на радостта и вечния живот, който вече и сега е тук, въпреки че на пируващите им предстоят болести, земни страдания и смърт“

  2. gaitan vejdu каза:

    Бихте ли бил така добър, да досподелите настоението си.
    Имате какво да кажете, ми се струва. Моля ви!

  3. ieromonah Ioan каза:

    Написах горното, защото вече започва да ми омръзва това състовние на неразбиране на благовестието, което ни донесе сам Господ. Пишат постоянно някави глупости, когато Най-важното се оставя в ъгъла, а именно Участието в Господнята трапеза. Пишат постоянно колко трябва да се пости, какви козунаци и шарени яйца да се боядисват и кога, и как, и то от позицията на образовани и църковни хора, а тези малките се съблазняват и даже забравят, че всякака трапеза е само пийване и хапване за корема, но не и за душата. Душата може да се нахрани обаче само на Трапезата Господня, където е закланият Телец. Стремежът и желанието да се ПРИЧАСТЯВАШ с Господните Тяло и Кръв е същността на думите на Св. Иоан Златоуст и още, това е и едиственото условие за участие на Трапезата Господня! Сега сигурно ще се намерят и най-малко 20 умни, които да ми доказват, че не съм прав, но нека не ми досаждат, ако търсят Бога с главата си, а не със сърцето.

  4. Дон Кихот каза:

    Не си разбрал какво иска да каже автора. Той съвсем не ни приканва да се чукаме с яйца и да плюскаме козунаци, а използва символи на евхаристийната трапеза.
    .
    Написал съм История на Грузинската църква, която смятам да издам. В нея споменавам за Комана, където умира св. Йоан. По-пълен очерк за светителя вж. http://www.krotov.info/library/i/zlatoust/00_zlatou.html

  5. andrey каза:

    Отче, защо трябва да сме като хората, които се заяждат с всяка дума? Авторът не е богослов, а светски журналист. Прави му чест, че усеща величието на Златоуст и намира силни думи, за да сподели с всички възхищението си от него. Не казва, че пасхалната трапеза е самоцел, а че е символ, метафора на бъдещата радост, на вечния живот.

    А че Бог не се гнуси от скромната човешка радост, се вижда от много библейски примери. Тримата Ангели (старозаветната Троица) са нагостени тъкмо с телешко от Авраам и не отказват да споделят трапезата му. Христос присъства на сватбената веселба в Кана и вместо да изобличи сватбарите, които са се „понапили“, превръща, напротив, водата във вино. Фарисеите Го обвиняват, че е „човек грешен, многоядец и винопиец“. Е, като Христос ли сме, или като фарисеите?

  6. ieromonah Ioan каза:

    Очаквах подобен коментарий от тебе, не че по нещо се различава от другите които правиш, но ако знаех че има такива умни като тебе щях да се заселя където си и ти.
    P.S.
    заселвам се- мистическа дума съдържа в себе си корена село.(символично, нали си по символите)

  7. Дон Кихот каза:

    Няма проблем; тръгвай насам. Какъв апартамент да ти купя и с какво изложение? Па ако решиш да запишеш магистърска програма по теология, ще се радвам.

  8. ieromonah Ioan каза:

    Ти отец си учен човек, можеш ли да ми кажеш защо Каин уби брата си Авел?