Поетът на възкресението. 1600 години от смъртта на св. Йоан Златоуст
Източник: Известия
На черноморския бряг, в днешната непризната Абхазия стои храмът, където е завършил дните си този гений на словото. Както вълните на Черно море размиват брега, така и той размива границата между поезията и риториката, ангела и човека, праведника и грешника. По воля Божия финалът на неговия живот в заточение на бреговете на Колхида, където някога е пуснал котва корабът на аргонавтите, търсещи златното руно, е станал велик символ. Златното руно, похитено от Язон с помощта на Медея за Древна Гърция, се върнало в Колхида чрез златните съкровища на византийската реч.
Всеки, които поне веднъж в живота си е бил на пасхална литургия, познава творчеството на св. Йоан Златоуст. Негово "Cлово за Пасха" се прочита от амвона и смисълът му поразява въображението. "Христос възкръсна, и няма ни един мъртвец в гробовете" – това е ослепителна метафора. Как тъй няма ни един мъртвец, щом всички гробища са препълнени? Но Йоан гледа към вечността. За Бога няма мъртъвци, защото душата е безсмъртна. И още – въображението на мнозина е поразено и дори шокирано от поканата за духовен, пък и за телесен пасхален пир: телето е угоено, всеки да дойде, да яде и да се наслади на радостта и на пролетта на живота. И който е постил само седмица или ден от Великите пости, и който не е постил изобщо – всеки да дойде и да яде.
Поразява сетивността на метафората. Та нали след Словото всички наистина ще седнат зад празничната трапеза. И ако не цяло теле, то поне телешко ще има на масата, и козунак, и вино, и боядисани яйца. И всичко това е символ на радостта и вечния живот, който вече и сега е тук, въпреки че на пируващите им предстоят болести, земни страдания и смърт.
Вярно, в храма не се четат словата на Златоуст "срещу ристалищата", тоест срещу спортните състезания. В древна Византия тези проповеди предизвиквали гнева и на спортистите, и на запалянковците, и, разбира се, на самия император. Популярният пламенен епископ бил заточен дори не и на края на света, а направо в ада. Според вярванията на древните гърци, наследени и от византийците, Колхида е началото на ада.
За ада в "Слово за Пасха" на Йоан се говори особено вдъхновено. Христос възкръсна – и адът се закри. Закри се, защото се умъртви. Христос възкръсна, и адът ридае и скърца със зъби, защото е поразен завинаги. Там има още и игра на думи, не винаги достъпна за превод: "съкрушава се, защото е съкрушен". И най-после превърналото се в поговорка гениално двустишие: "Де ти е, смърте, жилото? Де ти е, аде, победата?". Риторичен въпрос към победената смърт и съкрушения ад. Без да навлизам в областта на религията и богословието, ще кажа само, че пред нас е един велик поет, победил завинаги в душата си смъртта и ада.
Свети Йоан Златоуст е един от основоположниците на великата християнска цивилизация на Словото, дошла на смяна на древноримската цивилизация на мрамора и гранита. Словесните паметници остават несъкрушими през всички времена. Преминало през най-жестоките гонения и забрани на богоборческата, христоборческа диктатура, Словото на Йоан Златоуст не е остаряло с нищо, а значението му с годините и вековете само се засилва.
Тука авторът нещо май го е сбъркал, за какви козунаци и боядисани яйца може да става дума в послание на Св.Иоан Златоуст, проповедника на Тялото и Кръвта Христиви? Св.Иоан кани всички към Свето ПИЧАСТИЕ, а не да ядът телешко. „Поразява сетивността на метафората. Та нали след Словото всички наистина ще седнат зад празничната трапеза. И ако не цяло теле, то поне телешко ще има на масата, и козунак, и вино, и боядисани яйца. И всичко това е символ на радостта и вечния живот, който вече и сега е тук, въпреки че на пируващите им предстоят болести, земни страдания и смърт“
Бихте ли бил така добър, да досподелите настоението си.
Имате какво да кажете, ми се струва. Моля ви!
Написах горното, защото вече започва да ми омръзва това състовние на неразбиране на благовестието, което ни донесе сам Господ. Пишат постоянно някави глупости, когато Най-важното се оставя в ъгъла, а именно Участието в Господнята трапеза. Пишат постоянно колко трябва да се пости, какви козунаци и шарени яйца да се боядисват и кога, и как, и то от позицията на образовани и църковни хора, а тези малките се съблазняват и даже забравят, че всякака трапеза е само пийване и хапване за корема, но не и за душата. Душата може да се нахрани обаче само на Трапезата Господня, където е закланият Телец. Стремежът и желанието да се ПРИЧАСТЯВАШ с Господните Тяло и Кръв е същността на думите на Св. Иоан Златоуст и още, това е и едиственото условие за участие на Трапезата Господня! Сега сигурно ще се намерят и най-малко 20 умни, които да ми доказват, че не съм прав, но нека не ми досаждат, ако търсят Бога с главата си, а не със сърцето.
Не си разбрал какво иска да каже автора. Той съвсем не ни приканва да се чукаме с яйца и да плюскаме козунаци, а използва символи на евхаристийната трапеза.
.
Написал съм История на Грузинската църква, която смятам да издам. В нея споменавам за Комана, където умира св. Йоан. По-пълен очерк за светителя вж. http://www.krotov.info/library/i/zlatoust/00_zlatou.html
Отче, защо трябва да сме като хората, които се заяждат с всяка дума? Авторът не е богослов, а светски журналист. Прави му чест, че усеща величието на Златоуст и намира силни думи, за да сподели с всички възхищението си от него. Не казва, че пасхалната трапеза е самоцел, а че е символ, метафора на бъдещата радост, на вечния живот.
А че Бог не се гнуси от скромната човешка радост, се вижда от много библейски примери. Тримата Ангели (старозаветната Троица) са нагостени тъкмо с телешко от Авраам и не отказват да споделят трапезата му. Христос присъства на сватбената веселба в Кана и вместо да изобличи сватбарите, които са се „понапили“, превръща, напротив, водата във вино. Фарисеите Го обвиняват, че е „човек грешен, многоядец и винопиец“. Е, като Христос ли сме, или като фарисеите?
Очаквах подобен коментарий от тебе, не че по нещо се различава от другите които правиш, но ако знаех че има такива умни като тебе щях да се заселя където си и ти.
P.S.
заселвам се- мистическа дума съдържа в себе си корена село.(символично, нали си по символите)
Няма проблем; тръгвай насам. Какъв апартамент да ти купя и с какво изложение? Па ако решиш да запишеш магистърска програма по теология, ще се радвам.
Ти отец си учен човек, можеш ли да ми кажеш защо Каин уби брата си Авел?