По въпроса за възникването на православното сектантство



Може да харесате още...

20 Отговори

  1. Родион каза:

    Eто и редакторът на сайта „Разговор“, откъдето е „писмото на селския свещеник“ – най-вероятно това е и авторът на бележитото писмо:

    „Александр Петрович Никонов (р. 13 августа 1964, Москва) — российский журналист… Активно выступает за легализацию проституции, легких наркотиков, короткоствольного оружия и эвтаназии новорождённых с генетическими отклонениями по желанию родителей… Осенью 1996 года был фигурантом уголовного дела…по факту издания им нецензурной газеты «Мать»…
    Известен как приверженец и популяризатор атеизма и сциентизма… Председатель Атеистического общества Москвы (АтОМ)’….

    Ще кажете – недей вини огледалото, ако мутрата ти е крива. Е да, но ако искам да се огледам, ще потърся по-бистра вода от тая помийна яма – Никонов и сайта му.
    http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B2,_%D0%90%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%80_%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87#.D0.9A.D1.80.D0.B5.D0.B4.D0.BE

  2. Андрей Романов каза:

    Путинова Русия – равносметка:

    http://ne-dostoin.livejournal.com/10084.html

  3. fr Pavel каза:

    Патриарх Кирилл (Гундяев) проповедует в мечети г. Баку о едином Боге, используя образы из творений аввы Дорофея, 2010 год – http://www.portal-credo.ru/site/?act=news&id=86727

  4. Стефан Чурешки каза:

    Един познат, който е атеист, но има добри познания по религия казва, че това, което се представя у нас за православие е всъщност кривославие. В една широкоспектъртна интерпретационна мрежа, каквата е християнството много зависи от това какъв акцент къде ще поставиш и как ще тълкуваш Писанията и преданието. В православието има опорни пунктове на тълкувание, които в различни интерпретационни среди водят до различно възприятие на вярата и разбира се много зависи от времето, в което се служи и проповядва, а не от датата на линейния календар на църковната обредност. От заниманията ми с религия, в това число и работата ми с архивния фонд, който ми е бил достъпен съм стигнал до извода, че у религиозните дейци у нас има патологична жажда за власт – но те искат да не се явяват на избори, да не участват в открит дебат, да не жертват нищо, а да бъдат на потайно, скрито и безопасно място, като инкасират. Същевременно техният натюрел не отговаря на критериалността във вярата – вж.Тихон по битиви

  5. Стефан Чурешки каза:

    Логиката на издръжка и на отдаване на вниманието на определен човек или институция зависи от работоспособността й и от ползата, която принася за обществото. В България обаче се търси една масовка и едно имперско развитие на всички дейности на цивилизацията, което не е лошо, но сме 5 милиона и не виждам как с такъв брой ще постигнеш имперско влияние. Търсенето на масовка, заявено през Възраждането с читалищата обаче силно занижава критерия. Това е все едно да имаш много дрехи и предмети на бита, които са нискокачествени и непрекъснато даваш пари за нови дрехи – евтините неща са най-скъпи казват в Англия Така е и с вярата – след политиката на БКП в Църквата се приемаха всякакви хора, само и само да се удовлетоври бройката на „служители“ в БПЦ, в това число и в академичните богословски среди. Истината обаче е същностно, а не масово понятие и затова св. Йоан Златоуст казва, че и един човек може да направи много във вярата. Та по повод ефективността на издръжката във вярата днес у нас.

  6. Стефан Чурешки каза:

    В действието, бездействието и говоренето на БПЦ има двоен стандарт, който е инкриминиран във всички неконспиративни демократични общества. От една страна Тя настоява, че е Вселенска, от друга че е национална и крепител на българщината като поместна Църква с традиции. Проблемът тук не е дали БПЦ ще канонизира националните герои, не е дали ще даде рамо на националистическите, доколкото може да се говори реално за национализъм в България, настроения, не е дали ще прави от историята ни и от битността ни довод за национална гордост, нито дали ще се целува с Руската ,Сръбската и Гръцката Църква. Проблемът е в заложените параметри на отношението към живота и критериалността на същността на дейците на расоносната дружина у нас. Поместна Църква не значи провинциална Църва, каквито са конотациите на това, което минава за български национализъм. Това значи хора с универсално познание на същината и принципите на вярата, […]

  7. Родион каза:

    А propos, цял Апостолски Събор в Иерусалим се занимава с храната на християните. Така че „християнството е религия на храната“ не от вчера.

  8. Илиян Ушеров каза:

    Съвсем не прикрито тази дописка е едностранчива и тенденциозна. Със същия успех може да се отнася за всяка една деноминация, макар и с различна степен на актуалност и сила…Голяма заблуда е, че някоя църква е по-права от другите, само защото членовете й смятат така. И един православен свещеник да има, който да ръководи и гради църквата и енорията си около Евангелието и Иисус Христос, е достатъчно, защото ще има няколко от енориашите, които ще градят живота си около същото – как може да се нарече това неправо.
    Между другото, не ми се струва в определението овце Иисус Христос да влага негативният отенък, който се изтъква еднакво от невярващи и вярващи.

  9. Nenkovbg каза:

    [quote name=“Родион“]А propos, цял Апостолски Събор в Иерусалим се занимава с храната на християните. Така че „християнството е религия на храната“ не от вчера.[/quote]

    Сори, но не четеш текста коректно.
    Целият контекст на събора е дали езичниците могат да станат християни, без преди това да са приели Юдаизма! Същесвували са две противоположни мнения:
    1). Тъй като Новия Завет е за юдеите (Еремия 31:31), то езичниците желаещи да станат християни, първо трябва да приемат Юдаизма или да станат прозелити!
    2). Езичниците могат да станат последователи на Христос, без да приемат Юдаизма.
    Първият апостолски събор през 50г. взима решение в полза на второто становище!
    Така, че зад дилемата, как езечници могат да станат християни стои цял комплекс от проблеми, а не самото хранене!

  10. Родион каза:

    [quote name=“Nenkovbg“]
    Така, че зад дилемата, как езечници могат да станат християни стои цял комплекс от проблеми, а не самото хранене![/quote]

    Така и зад православния пост не стои „безмесна диета“, а послушание към Църквата. И е нормално православните да се интересуват какво е постановила Църквата. Особено ако става дума за православни жени, които имат грижата да сготвят и хранят семействата си, а не за богословстващи братия с чаша в ръката и цигара в устата. Храната никого не е довела до Бога… ама непослушанието към Църквата мнозина е довело до ада.

  11. Братоев каза:

    Е тва са некви крайности. Аз лично в моята епархия не съм изпитвал такива проблеми спрямо другите братя и сестри. А специално младите хора като мен са доста наясно и се интересуват супер много от светото Евангелие и дискутираме постоянно въпроси свързани с Православието. Друг е въпроса, че има много хора който ходят от суеверие на църква, но такива е имало от край време плюс комунизма, който им е промил допълнително мозъците… Но това не бива да се превръща тук във сензация и да се прави така че да изглежда като тенденция и масова практика. Напротив тендецията е тези хора да стават все по-малко.

  12. Траянка Георгиева каза:

    [quote name=“Братоев“]Е тва са некви крайности. Аз лично в моята епархия не съм изпитвал такива проблеми спрямо другите братя и сестри. А специално младите хора като мен са доста наясно и се интересуват супер много от светото Евангелие и дискутираме постоянно въпроси свързани с Православието.[/quote]
    А чели ли сте нещо по въпросът за младостарчеството?
    Препоръчвам сп.Духовна Култура кн.4 от 2009 година. Там накратко, но задълбочено е представен този проблем. Защото когато се прибави липсата на опит, прекомерната амбиция и агресивност присъщи на младостта – може съвсем да се отдалечим от истината. „Супер много“ или поне малко се поинтересувайте и по този въпрос, защото както казва св. Иоан Лествичник – трябва да разгледаме, проверим, да проучим този ръководител в чиито ръце поверяваме своето спасение – за да не попаднем на обикновен моряк, вместо на опитен кормчия, на човек обхванат от страсти, вместо на безстрастен, да не попаднем в бездната и да намерим своята сигурна смърт.

  13. Nenkovbg каза:

    Така и зад православния пост не стои „безмесна диета“, а послушание към Църквата. И е нормално православните да се интересуват какво е постановила Църквата. Особено ако става дума за православни жени, които имат грижата да сготвят и хранят семействата си, а не за богословстващи братия с чаша в ръката и цигара в устата. Храната никого не е довела до Бога… ама непослушанието към Църквата мнозина е довело до ада.[/quote]
    1. Защо смяташ, че има православен пост? – според мен има един вид пост и той е библейският, такъв какъвто е разкрит в Св. Писание.
    2. Необходимо е послушание към Църквата, безспорно, но нали църквата има Глава, спрямо която трябва да живее в послушание, интересувайки се какво е постановила Главата.
    3. Чрез храната наистина никой не е достигнал до Бога, както и чрез непослушанието на църквата към Главата.

  14. Родион каза:

    [quote name=“Траянка Георгиева“][quote name=“Братоев“]
    А чели ли сте нещо по въпросът за младостарчеството?
    … когато се прибави липсата на опит, прекомерната амбиция и агресивност присъщи на младостта – може съвсем да се отдалечим от истината. .[/quote]

    За Българската Православна Църква въпросът за „младостарчеството“ е твърде изкуствено раздухан.
    Ако в една Русия с нейните десетки хиляди енории и традиция на „старчество“ и пр този проблем е актуален, за нас е много по-крещящ проблема, че за Софийска Дух Семинария тази година е имало 8 ли, 10 ли души за прием… Не „младостарчество“, а липса на свещенослужители и голяма духовна непросветеност ни мъчи.

  15. Траянка Георгиева каза:

    [quote name=“Родион“]

    За Българската Православна Църква е много по-крещящ проблема, че за Софийска Дух Семинария тази година е имало 8 ли, 10 ли души за прием… Не „младостарчество“, а липса на свещенослужители и голяма духовна непросветеност ни мъчи.[/quote]
    Младостарчеството е проблем, защото това би могло да бъде пречка за нормален духовен живот дори и да има желаещи да служат на Бога. Ако да речем, че в семинарията се подготвят младежи за монаси, колко от тях с лека ръка без да мислят ще оставят живота си в нечии ръце безрезервно. Сега младежта е информирана за всичко и много критично настроена. С възможности да пътува по света и търси своя шанс и реализация навсякъде. Само с дух и искрено братолюбие и човеколюбие може да се приобщават хора към Църквата. И млади и възрастни.
    След като в Б.Ф. приемат жени би могло и в семинариите да учат девойки. Може да се подготвят за монахини.
    Този проблем не ми е познат и не мога да говоря сериозно и аргументирано.

  16. Родион каза:

    На „младостарчеството“ има посветени много опуси от авторитетни иерарси – руски, гръцки, сръбски, има цяло решение на синода на РПЦ.
    И доколкото пасквилът, взет от сайта на председателя на Московското атеистично дружество, ни се поднася като някакъв „анализ“ как православните енории се превръщали в секти, чудно ми е защо преводачът е трябвало да търси подобен материал из руските нецензурни сайтове, вместо да цитира признати православни авторитети.
    Но – „о грядущем грядущия“…

  17. Пламен Евгениев Сивов каза:

    В случая преводачът няма вина, изборът беше мой 😳

    Съгласен съм, че източникът не е особено благонадежден, но ми се струва, че въпросите, които се поставят в текста, са реални и значими. По същата тема можете да прочетете и този текст: http://www.pravoslavie.bg/%D0%A6%D1%8A%D1%80%D0%BA%D0%B2%D0%B0/%D0%A1%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B0%D0%BD%D1%82%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE-%D0%B2-%D0%9F%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%B8-%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D0%B5-%D0%B2-%D1%81%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B0%D0%BD%D1%82%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%82%D0%BE

  18. Nenkovbg каза:

    [quote name=“plamen“]В случая преводачът няма вина, изборът беше мой 😳

    Съгласен съм, че източникът не е особено благонадежден, но ми се струва, че въпросите, които се поставят в текста, са реални и значими. По същата тема можете да прочетете и този текст: http://www.pravoslavie.bg/%D0%A6%D1%8A%D1%80%D0%BA%D0%B2%D0%B0/%D0%A1%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B0%D0%BD%D1%82%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE-%D0%B2-%D0%9F%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%B8-%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D0%B5-%D0%B2-%D1%81%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B0%D0%BD%D1%82%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%82%D0%BE%5B/quote%5D
    Браво на Пламен за качения материал, както и за линка по същата тема!
    Правилно Ти се струва, че въпросите, които се поставят в текста, са реални и значими. Ако съзнателно бягаме от реалното и значимото, то се обричаме безвъзвратно да се отделечим от пълнотата на истината разкрита в Живия Въплътил Се Бог – Господа Иисуса Христа!

  19. Родион каза:

    [quote name=“Nenkovbg“] Ако съзнателно бягаме от реалното и значимото, то се обричаме безвъзвратно да се отделечим от пълнотата на истината разкрита в Живия Въплътил Се Бог – Господа Иисуса Христа![/quote]

    Реалното и значимото, което ни отделя от Живия Бог, са нашите грехове, а не „унило-умилено-идиотското“ изражение на братята ни православни християни.

  20. Nenkovbg каза:

    [quote name=“Родион“][quote name=“Nenkovbg“] Ако съзнателно бягаме от реалното и значимото, то се обричаме безвъзвратно да се отделечим от пълнотата на истината разкрита в Живия Въплътил Се Бог – Господа Иисуса Христа![/quote]

    Реалното и значимото, което ни отделя от Живия Бог, са нашите грехове, а не „унило-умилено-идиотското“ изражение на братята ни православни християни.[/quote]

    Точно така! Св. Писание казва, че грехът е пропускане на целта, а Целта е Иисуса Христа. В този смисъл всяко действие, бездействие, практика или ритуал, които пропускат Целта е грях, който ни отделя от Живия Бог. Когато средството (правилото) стане цел, започваме да живеем заради самото правило, а не заради Този Който е създал правилата. Тогава не само овцата няма да извадим от ямата, но и ближния си!