Прот. Г. В. Флоровски срещу о. С. Н. Булгаков – нима?



Може да харесате още...

15 Отговори

  1. Чистата и святата православна вяра на Главев се заключава в отрицание на културата и разума, което е свойствено на правослвната пропаганда през новото време. Тук няма да се спирам на софийната ерес, но очевидно руският плам срещу всяка форма на западничество е присъщ на Главев, който не знае за чистото и свято православие на хиляди избити, репресирани и гонени български православни, докато архимандрит Серафим се е ползвал с всякакви привилегии през комунизма като руснак. Въпросът за софийността е точно богословското неоценяване на мъченичеството и изповедничеството , т.е. деловото християнство, което гоненията в Русия и България откроиха. Чистотата според българския опит не е философстване и богословстване в кабинети и храмови канцеларии , а жив живот, в който истината , схващана като обективирана реалност на видимия и невидимия свят съществува. Православието следва да си дава сметка за Реформацията, Революцията и философията на Европа, иначе става чиста и свята бабина приказка.

  2. Красимир Георгиев Маринов каза:

    Една, наистина хубава и здрава православна статия, сред цялото това „ГМО“ наистина – демек подправено Богословие. На мен също ми е правило впечатление и съм коментирал, че някои хора говорят за св. отци, едва ли не, като за Пешо и Гошо. Един от тях ще води и споменатата конференция. И така много подходяща статия за православната неделя (седмица). Другото е лицемерие. Поздрави!

  3. nekoy si каза:

    Благодаря за статията, отец! Конкретно за тази статия. По други въпроси, бих изразил несъгласие с Вас, но не сега. Дано некои наши „богослови“ видят и разберат!

  4. Ioan Jelkov каза:

    Отец, споменаването и свързването на о. Г.Флорофски с Прижкия богословски институт, намек ли е, че там се проповядват и преподават ереси?
    Виждате ли какъв лукав въпрос Ви задавам?

  5. Матей каза:

    [b]Отче Йоане,[/b]

    В лекцията си по приемане на докторска степен Патриарх Кирил заявява открито, че в Парижката институт идеите са чужди на православието. Лекцията е отпреди 6 месеца.

    Дали един Патриарх, би си позволил да изкаже нещо толкова директно, ако не е сигурен в думите си?

    И на Вас да ви зададем един лукав въпрос?

  6. o. Bojidar Glavev каза:

    Отче Иоане, изобщо не е намек :)).
    Благодаря на nekoi_si и kgmgeo!
    Чингис, приятелю Чурешки, Стефчо! Не отричам разума, а лъжеименния разум, за който пише св. апостол Павел. Но при тебе дори такъв отсъства, тъй че не очаквам да ме разбереш.

  7. Стефания каза:

    В тази статия има някакво недоразумение, защото от интервюто става ясно, че конференцията ще бъде посветена на учението за Божията Премъдрост, София, на която е кръстена столицата ни, а не на ереста софиология. Отец Божидар пък явно е разбрал, че ще се обсъжда само ереста на Булгаков.

  8. Христо Петров Беров каза:

    Руският патриарх благослови новия украински президент:

    http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=393171

    – СССР, Гладомор, КГБ, мизерия, национализъм в имперски вариант, милиция, произвол, олигархия, Янукович… това е миналото и настоящето на тази сиротна земя, с население, което е мачкано от север, както никое друго. Нека да видим докога ще издържи!

    Иначе е съвсем ясно, че Янукович е всъщност А. Лукашенко в южен вариант. Превърнаха Украйна в Белорусия. Може и името да и сменят на Малорусия…

  9. стоян йорданов бербатов каза:

    „Отец Божидар пък явно е разбрал…“ Ако знаеш още колко други неща не е разбрал, но никой не е в състояние да му ги каже. Той сега е в някакво особено състояние, близко до тардемата и се наслаждава на ореола се на авангард на неозилотството в клетия ни ортодокс-виртуален свят. Оставете го на спокойствие. И ангел от небето не е в състояние да му въздейства сега. Молете се по-скоро да го отмине тая буря. Не съжалявам за най-ревностните му фенове, които в негово лице намират образования изразител на критерия за истинско православие. Те за пореден ще се разочароват, но после ще си намерят следващия Фотий, Алексий, Иоан….Жалко за доверчивите души, които писаниците на о. Божидар заразяват с неизлечимия бацил на православното безхаберие….Колкото и да ви боли, г-да зилоти, Православното богословие на 20в. нито започва със задълбочения анализ на това колко е смъртен греха на тютюнопушенето, нито свършва с напъните на Абашидзе да прави неоапокалиптичен синтез.

  10. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    „Божията Премъдрост, София, на която е кръстена столицата ни, а не на ереста софиология“.
    .
    Името на град София е гностическо. Да се говори за софиологията, без никой да спомене думата „гностицизъм“, в който учението за божествената София заема ключово място, е все едно да се говори за Църквата, без да се спомене за Христос. Няма никакво съмнение, че Соловьов, Бердяев и Булгаков са модерни гностици и тяхното учение е една вечна съблазън.
    .
    Дьяков, Александр Владимирович. Гностицизм и русская философия : опыт историко-филос. анализа. М., Союз, 2003.

  11. Присъединявам се към коментара на forerunner за писанията на отец Божидар. Иначе не отричам, че е честен човек и има силното желание да защитава православието, но това не може да стане без да се отдава дължимото на разума, защото човешкият свят е подреден и описан със средствата на разума. Верно, е че българската мистична конспирация и политиката и организацията на БПЦ не са подчинени на разума, но това се отдава на божественото присъствие в тях, което обаче никой не доказва посредством известните досега на човечеството доказателства за божественост. А истинското православие държи за разума, защото в култа и организацията на православните общности има определена логика, която може да бъде забелязана като смислови пътеки за утвърждаване на вярата. И за вярата е по-важно любовта, съпричастността, състраданието, помощта на ближния, милостинята, благопожеланието и добронаречието, което е свойствено и за българската народна култура, уви непозната за много хора у нас заради комунизма.

  12. Със следващите редове се обръщам разумно към отец Божидар с един неправославен световен шедьовър:
    “ Зова смъртта. На този свят съм сит.
    Достойнствата – родено лицемерие,
    Нищожества, придаващи си вид,
    И гаврата с човешкото доверие,
    И с вид на вещ, на сведущ глупостта,
    И в глупост обвинена прямотата,
    И творчеството с вързана уста,
    и истината в служба на лъжата,
    отдавна бих простил се с тази кал,
    Но друже мой, за тебе ми е жал.“
    Шекспир, 66 сонет

  13. Стефания каза:

    Хайде сега, името на София била гностическо?! Излиза, че св. отци не са забелязали, че символът на Византия „Св. София“ носи гностическо име? Хубаво е изучаването на ересите да върви със също така задълбочено изучаване на православното богословие.

  14. o. Bojidar Glavev каза:

    Налага се важно уточнение. Вярно е, че Соловьов, Бердяев и Булгаков имат гностически възгледи, но не мога да приема твърдението, че името на града София е гностическо. Така излиза, че и името на храма Св. София в Константинопол е гностическо, а и много свети отци пишат за София – Премъдрост Божия като другото име на Сина – Второто Лице на Светата Троица. По този начин се тълкуват и съответните текстове в Свещеното Писание, където се говори за Премъдростта Божия. Трябва да правим разлика между Премъдростта Божия като втора ипостас, което е православно учение и Премъдростта като четвърта, феминизирана ипостас, което е ерес на гностическа основа. Добре е да се изследва гностицизма, но не е добре, да го търсим там, където го няма.

  15. toma tomov каза:

    Толкова безотговорни глупости събрани в една статия отдавна не бях чел. Безотговорни, защото засягат хора, които авторът не познава и глупости, защото пишещият не разбира за какво иде реч, ама взема повод да си пише за това, което си мисли, че знае. И си вярва, че го знае. Знае-не знае, важното е да се пише, да се хвърлят камъни по класовия враг, и да се вадят едни голеееми сламки от чуждите очи. Така „благочестивите“ (като комсомолците и сектантите) вместо да четат книги, ще чакат политотдела/гуруто да им дъвче храната наготово – на седмица по лъжичка.