Руски игумен се опълчва срещу завета на чудотворец
Църковният „посланик” на Московската патриаршия у нас всява раздор на етнически принцип
Руски игумен прави етническа чистка в Руската църква у нас – вероятно това би трябвало да бъде точното, макар и скандално заглавие на този текст. Но понеже се опитваме да бъдем миряни и да пазим чинопочитанието към духовниците, само припомняме за такава възможност. Да припомним още две неща, ей така, за протокола – това се случва в дните на Великия пост и в навечерието на Трети март.
Но да караме подред.
Красивата Руска църква „Св. Николай Мирликийски” в центъра на София е подворие на Московската патриаршия, нещо като нейно църковно посолство на наша земя. Новият предстоятел на храма, игумен Филип, е назначен на този пост само преди няколко месеца. Постът предстоятел на Руското подворие е много скъпоценен за запознатите, миряни и духовници, защото на него е пребивавал 29 години самият архиепископ Серафим (Соболев), многообичаният Владика Серафим, Чудотворецът, пред чийто гроб в криптата на църквата опашката от просители за молитвено застъпничество никога не секва.
Игумен Филип пристига в София след аналогичен скандал в Рим, където също разстройва до краен предел енорията и едва след напускането му хората се успокояват.
Краткият му престой в София досега също е белязан от серия от скандали.
Първа беше архонтската му изцепка – когато допусна на литургия да присъстват цял взвод архонти в пълно архонтско снаряжение. Сетне се наложи да пише покайни писма до патриарх Максим и да заличава с помощта на фотошопа архонтските титули от гърдите на архонтите на снимките от церемонията, публикувани на сайта на подворието.
Втората изцепка беше лъжата му пред енориашите, че не той, а Софийската митрополия е отзовала новоназначения дякон Сава Кокудев, първия свещеник, пострадал от чистката.
Голяма част от хората, които се черкуват в Руската църква в София, в момента, и то в дните на Великия пост, са силно смутени. Защото техният изповедник о. Николай Нешков, с петнайсетгодишен стаж тъкмо в този храм, е изваден на практика от състава на храмовото духовенство и е пратен да обгрижва по разпореждане на игумен Филип храма „Св. Пантелеймон” на Княжевското шосе, бивша лазаретна църква, без енориаши и без църковен живот.
Това е вторият български свещеник, лишен от възможността да се грижи за най-важното нещо за един духовник – спасението на човешките души. Това издава целенасочена политика от страна на игумен Филип. Като се има предвид, че той на два пъти (два пъти!) се опитва да регистрира в Дирекция по вероизповеданията нов устав на Руското подворие, в който е записано, че в Руската църква могат да служат само руски свещеници – трета грандиозна изцепка на игумена – ходовете му стават съвсем прозрачни.
Да се готви о. Симеон, както казват в казармата – третият и последен български свещеник в Руската Църква.
Ако срещнеш светец и свещеник, първо целуни ръка на свещеника, пише в своите „Православни фрагменти” Димитър Коруджиев.
Защото тъкмо свещеникът ни довежда при светците и при Бога.
Светците са нашите ходатаи пред Бога, но с помощта на облечения в расо и в тайнството свещенство човек. Затова и молитвите ни са стократно по-силни, когато участваме в църковните служби, това е добре известно на черкуващите се.
С ходовете си игумен Филип прави нещо много страшно – той разделя храмовото духовенство и енориашите на българи и руснаци. И, тук ще бъда съвсем директен, по този начин се опълчва срещу заветите на своя предшественик Владика Серафим, дългогодишния предстоятел на Руската църква, Чудотвореца Владика Серафим. Защото тъкмо архиепископ Серафим Соболев, успя да преведе църковния кораб през най-страшните превратности на двайсти век неповреден – и да завещае българи и руснаци да бъдат едно в Христа. Неслучайно над мраморния саркофаг в криптата на Руската църква, където са положени мощите на Владика Серафим, е изписан ликът на небесния покровител на българския народ св. Иван Рилски.
Етническата акция на игумен Филип се случва в навечерието на посещението на патриарха на цяла Русия Кирил в България.
Тук може да се добави само едно – сигурно игумен Филип е много смел човек. Голяма смелост се иска да предизвикаш брожение в посолството преди посещението на държавния глава – ако използваме цивилния език. Но къде по-голяма смелост се иска да се опълчиш срещу заветите на духовния патрон на храма, чудотвореца Серафим – ако използваме църковния език.
Игумен Филип по моите наблюдения Е ВЯРВАЩ ЧОВЕК. Когато се появи такъв човек срещу него излизат с колове, ножове и сопи. Ние си се знаем що за християни сме. Нека не се заблуждаваме. Посткомунистическия християнин не може да надскочи ненавистта, шепотничеството, партийната организация и други атеистични практики и обичай.
Пост било, ами да се смирим като е пост. По време на пост ще търсим петна в миналото на събрата си? Само този факт е достатъчен за да ме изпълни с подозрения. Има достатъчно храмове за всички нас, които не сме чак толкова много. Ние, черкуващите се.
Нека има място в което да се даде шанс на истинските вярващи. Някакъв оазис на духовността. Може би към това се стреми игумен Филип. Защо да не му дадем възможност. Това ще бъде добре за всички нас. Това, че някой някъде искрено се моли. А какво по-хубаво от това, че в храм на св. Пантелеймон ще се служи и дай Боже чете канона на Светеца- лечитетел, чудотворец!
Вярващ, вярващ… колко да е вярващ…
Някои новохристияни не са запознати какво е Църква и какво е храм! Как ще си напусна семейството и ще отида в друго, което няма да ме пренебрегне, но животът ми е минал при моите си познати, с които съм в дълбоко доверие? Особено сега, когато станахме свидетели, че доверието между християните в Църквата се разбива отвътре – от йерархическото ръководство. Игумен Филип няма енорийски опит за да е Църква. Той е монах и да си ръководи манастира. Енорията не е манастир та да има игумен. Енориашите не са някои иноци та да понасят издевателствата на „вярващия игумен“. Но, ако си мислят другарите от интернационала, че с този скандал ще заглушат грохота на досиетата, вече се налагат съвсем други тълкувани. Никой няма право да смущава Църквата със страстите си! Никой! Дори и игуменът Филип. Събор от светии нямат право да се намесват, ако няма отстъпление. Проблемът не е в Църквата. Проблемът е във водачите И, които на Я познават.
Уважаема Т.Георгиева, игумен Филип може и да е вярващ (все пак, наистина е възможно…), но не постъпва като далновиден настоятел и това е причината за неговите проблеми сега. Отказвайки диалог с енориашите си и приемайки желанието им да му помогнат да не се стига до там, докъдето се стигна, като агресия и бунт; използвайки лъжи, за да обясни действията си; пренебрегвайки Руската и Българската Патриаршия и светски институции в опитите си да регистрира скандален в съдържанието си устав; прогонвайки от храма дългогодишни свещенослужители; провеждайки политика на страх в управлението на храма и взаимоотношенията си с работещите там; настройвайки група хора срещу хората, които търсят обяснение за неговото поведение… „И тъй по плодовете им ще ги познаете.“ (Матей, 7:15-20) Това изчерпва теорията Ви за „оазис на духовността“.
Преместването на въпросния игумен от Рим в София е своеобразно административно понижение, заради изцепките му там. Без съмнение РПЦ държи много повече на реномето си в Италия, отколкото на това в България.
Колкото до недоволните му енориаши – гласър народен е глас Божий. Има си външноцърковен отдел към Руската патриаршия, да изпратят изложение, ако не едно, нека са две , нека са повече. Няма как патриарх Кирил за знае изпълненията на своя човек, ако никой не му каже. Бавно и полека, по църковному, ще дойде разрешение…
От св. Константин насам църквата като институция, а не като тяло Христово, винаги е била много удобна за политически цели. Затова тази институция е оцеляла повече от 17 века. Проф. Янакиев напр., който посещава редовно този храм, я използва за синя, антикомунистична пропаганда. Игумен Филип пък я използва като етнофилетичен инструмент. Ако църквата като институция нямаше функцията да обгрижва всякакви идеологии (леви, десни, фашистки, демократически, монархически, комунистически и т. н.) християнството щеше да потъне в забвение като зороастризма напр. Църквата с голямо ‘ц’ е вселенска, а църквата с малко ‘ц’ не е. И игумен Филип, и Янакиев се опитват с идеологиите си да смесят тези две църкви в една подобно на император Константин. А Христос ги гледа, радва им се и им се усмихва, без да им се бърка в идеологиите, защото те и двамата вярват в Него. Тук ще се хулят и бият ужким заради Него, а на небето ще купонясват заедно с Него на една трапеза.
„Игумен“, „отец“ Филип нека прави интриги в българското подворие в Москва, а не тук в България. Да отиде в руски манастир, там да дои крави и копае градинки.За него братя в Христа само руснаците ли са?
Братья и сестры! Скандала в Риме не было это Ложь обман и не правда !!!!!!!! Рим увидел Русскую Православную Церковь благодаря игумену Филиппу!!! Он выстроил Храм в центре Рима!! Как вам не стыдно У нас в храме служили священники всех национальностей и молдаване и украинцы и румыны и греки и прихожане были сербы грузины итальянцы украинцы молдоване румыны украинцы что вы накручиваете на теме национализма Это дешевые трюки ! О Филипп прекрасно и достойно представлял Русскую Православную Церковь в Риме он блестящий дипломат!!!! И в церкве нужно смиряться и молиться а не заниматься сплетнями! Тем более вы кто в церкви вы мирянин вот иведите себя соответсвующе и не лезте не в свое дело!!!!!
Напълно Ви вярвам госпожа Екатерина. Не защото съм била в Рим, а защото съм БИЛА и СЪМ в България и зная как стоят нещата тук. Разбирам и стремежа на игумен Филип да създаде ЗДРАВОСЛОВНА и истински ДУХОВНА среда в храма за който отговаря.
Все пак очаквах повече минуси за първия си коментар. Та нали в подписката са се подписали над 100 души!
В недалечното време съм организирала подписка, която събра 700 000 подписа. Това казвам на ония, които ми излизат с аргумент – подписка!
Разбира се никога не бих се ангажирала да организирам такава, ако тя е с намерение да ПРЕСЛЕДВА човек. Тя беше за добро дело – вероучение за децата. И не ни се сърдете госпожо Екатерина, както и Вие отче Филип – ние толкова си можем! Не е от лоши чувства, а така си разбираме християнството! Затова имах огромното желание децата да знаят за Бога и усвоят нов морал. И надеждата е в тях! За друга надежда и дума не може да става. Казано е и в народни мъдрости, а е написано и на входа на ада!
Извинете, г-жо Георгиева, но как ще коментирате намалелия брой на причастяващите се в неделя в Руската църква деца? Съветвам Ви точно за децата да не се хващате, защото те бяха първите, прогонени от отец Филип.
Не мога да видя къде някой е излизал с аргумент подписка, но е впечатляващ броят на подписите от вашата – 700 000 подписа!!! Колко тежеше???
Уважаема г-жо Георгиева,
Явно имаме различни определения, касаещи израза „ЗДРАВОСЛОВНА среда“. Аз колкото и да се старая не мога да видя нищо здравословно в липсата на елементарен диалог със сто човека. Да, със сто човека по-лесно се води диалог, отколкото с 700 000. Ако някакви 100 човека зададат своите въпроси и в отговор получат увъртания и доказани лъжи, извинете здравословността се губи. Защото част от лъжите бяха доказани дори документално … Та, о. Филип е наистина добре да внимава за „ДУХОВНАТА среда“ в храма, за който отговаря. Просто един ден това ще бъде от изключителна важност.
1. Заглавието би трябвало да бъде „Съветски игумен……“
2. Навремето имаше един филм „Москва не вярва на сълзи“. Е, няма да повярва и сега.
3. С безобразията на другаря изгонен от Рим се разкрива истинското и неподравено отношение към нас българите от съветските другари облекли се днес в православни одежди.
4. Мазохистичната любов на българите към всичко руско е болестно състояние и в този смисъл действията на другаря някак си следва да подействат оздравително на българите и да поотворят очите им за нелицеприятната истина за Русия, която днес се опитва да направи невъзможната сплав от комунизъм и християнство! Между дърво и желязо сплав не става.
Уважаема г-жо Георгиева, дорогая ekaterina, толкова ли не ви се вярва, че във вопъла на 90% от енориашите на Руската църква може да има някаква правда? Явно не. Въпреки това имайте предвид, че където и да писаха и говориха те, не казаха и дума против поддръжниците на о. Филип. Защото се надяват единството един ден да се върне, колкото и невъзможно да изглежда това сега. Как им даде сърце на тези хора (поддръжниците на о. Филип) да казват пред викарния епископ, че били наричани от българите „русская сволочь“? Почива ли на разумен довод истеричното им опасение, „че българите ще им вземат храма“? Защо до вчера никой не се замисляше за другия каква е неговата националност? Никак, ама никак ли не ви липсват големите и особено малките, радостта на тази енория, които си отидоха? „Нищо, други ще дойдат!“ ни утеши о. Филип. Ще си имаме реставриран и празен храм, подворие на разгромената енория в Рим. „Ето, оставя се вам домът ви пуст“. (Мат. 23:38).Истинско кукувиче гнездо ще си имаме.
Отец Филипп радовался что едет служить в „православную страну“-Болгарию, а вы там так его встретили, не красиво, не по христиански!!!!!А подписи и их колличество еще раз подтверждают серьезность заболевания общества, которе называется только христианским, а поступает как фарисеи и это вы сейчас вместе с теми кто распял Спасителя кричите- ***Распни его распни!!!!!!****** Все повторяется в истории и еще повторится, но только вы должны каждый решить сам для себя: с Христом вы или нет, потому что там ваши подписи могут поменять свое значение и свидетельствовать против вашей вечной жизни, а не против отца Филиппа! Батюшка много раз повторял нам, что в Церковь человек приходит смиряться, а не самоутвеждаться ! Так вот и у Вас братья есть сей час такя возможность тем более в пост!!! Храни вас всех Господь!
От години се черкувам в руската църква.Познавам о. Николай от още повече години и твърдя, че не знам друг човек освен него, да е по-създаден за свещенник. Може би затова му се дава и изпитание…Но правдата ще я бъде! А иначе, колко лесно е да се сади омраза знаят само нисшите духом, пък били те и в монашески дрехи…
След като взривяването на църковния мир не бе постигнато чрез отварянето на досиетата, се минава на друг вариант, като се рискуват и взаимотношенията между поместните църкви.
Факт е, че има няколко човека, чието его е наранено и чиито ежедневни навици са нарушени, но да се използва това, като повод и да се въвличат хора подписващи се ей така за идеята, без до помислят, че могат да бъдат употребени – не е почтено!
По отношение ироничния въпрос относно тежестта на подписката за вероучение, ще отговоря, че не съм я носила на гръб от епархия на епархия! Дадохме начален тласък на процеса, който завърши без особени усилия от наша страна! В същия тон бих попитала господина като очевидец, да разкаже как са гонени деца от храма – с шамари или с фразата“марш оттука“!
И накрая бих казала на г-н Енев, че не само не е нарушен завета на Владика Серафим, но НЕГОВИЯТ АКАТИСТ написан за нашия св. Иван Рилски – се чете редовно в храма на руското подворие.
Цитирам изказване на проф. Янакиев относно Русия за агенция Фокус: „една страна, която води егоцентрична, неевропейска и неприсъща за 21 век политика на геостратегически и геополитически натиск, да не кажа направо – рекет“. Това изказване вреди на интересите на Русия и следователно вреди косвено на 140-те милиона жители на Русия. Какво сте вие, 100 души, в сравнение с 140 милиона? С тези си изказвания Янакиев направо си изпроси присъствието на игумен Филип в България, който очевидно е нарочно изпратен в София, за да разчисти янакиевците, първи от които са неговият докторант дякон Сава и отец Николай – един от най-талантливите свещеници на БПЦ. Свиделетли сме на това как заради десните политически Янакиеви демократщини и изкушения броят на причастяващите се деца в руската църква намаля драстично. Да не забравяме, че освен Църквата с голямо ‘ц’ съществува и църквата с малко ‘ц’, която е съвсем активна и исторична, обслужваща и леви, и десни, и фашисти, и комунисти, и шовинисти.
Уважаема ТГеоргиева,
служението не е служене на служби, както и гоненето не винаги е с шамари и викове. Да откъснеш пастиря от стадото не е нарушение на нечие ежедневие, още по-малко на нечие его. Подписващите се под подписки, не винаги се подписват ей така за идеята – понякога имат текст, под който се подписват и който са написали в безсънните си нощи. Впрочем, понякога подписките са истински и хората НАИСТИНА се подписват. Вие няма как да знаете това, разбира се, но ето, казвам Ви. Понякога нещата са много различни от тези в представата Ви. Понякога игумените не са монаси, а са дипломати. Понякога църквата не е храм, а е офис. Понякога овцете са хора.
Дорогая Екатерина,
Вот что оказалось – Церковь место где о. Филипп приходит самоутвеждаться.
А кто с Христом или нет, дело не Ваше, каждой за себя самого отвечать будет и вот тогда будет страшно …
Храни вас тоже Господь!
[quote name=“Т Георгиева“]……………………………. Разбирам и стремежа на игумен Филип да създаде ЗДРАВОСЛОВНА и истински ДУХОВНА среда ………………….[/quote]
Нямам достатъчно яснота около това, което се случва в Руската черква, но допускам, че сме свидетели на [b]подчертано и прекалено бюрократично-законнически стил и подход[/b] от страна на този човек – игумен(?) Филип. Това, най-малкото [b]явно е[/b] [b]контрапродуктивно[/b] за доброто практикуване на вярата на хората, посещаващи досега тази черква!
Като по-страничен факт ще повторя мой протест от преди време срещу крайната токсичност на въздуха в тази черква поради пушека от нефтените свещи.
[…]
Много е тъжно, колко трудно е да създаде една енория, колко време е необходимо за да може Божията любов да събере хората в един храм и те да забравят личностните си и национални различия и колко лесно може да бъде разрушено всичко това! Ужасен съм като чета какви коментари са писани под статията. Уважаемата г-жа erkaterina дори нарочно пише на руски явно за да покаже, че не желае да общува с никой, който не говори родния и език?! ХОРА! ОСЪЗНАЙТЕ СЕ! За насаждането на национализъм в църквата има само една дума и това е КОЩУНСТВО! Нима Христос е създал руската църква отделно от българската?! Нима всички православни не трябва да сме едно в Христа. Разделението е угодно само на един и това както всички знаем е врагът на човешкото спасенеие. Наистина в момента е време на пост и е нужно всички да се смирим и да не се делим на руснаци и българи, комунисти и фашисти, Филиповци и Янакиевци. Място за подобно делене в църквата няма! Или сме едно в Христа или сме вън от тялото Христово!
Дорогая Екатерина,
У меня есть еще один вопрос к Вам. Вы говорите что “Отец Филипп радовался, что едет служить в „православную страну“-Болгарию, а вы там так его встретили, не красиво, не по христиански!!!! !”
Очень странная эта радость. Вот как о. Филипп радость свою нам показал: „Това издава целенасочена политика от страна на игумен Филип. Като се има предвид, че той на два пъти (два пъти!) се опитва да регистрира в Дирекция по вероизповеданията нов устав на Руското подворие, в който е записано, че в Руската църква могат да служат само руски свещеници – трета грандиозна изцепка на игумена – ходовете му стават съвсем прозрачни.”
Помня отец Николай от студенските си години, по едно и
и също време започна нашето свещеническо служение,
мисля, че е ръкоположен в края на 1998.Бях чул за него
ласкави отзиви, че мнозина желаят да се изповядват при
него.. Като разбрах за този скандал и за отстраняването на
отеца изпаднах в недоумение,но ако всичко това е заради
Калин Янакиев,мисля, че игумен Филип трябва да насочи
критиките си срещу него,както направи бившия предстоятел.
Предстоятелят на един храм се явява своего рода „баща“ и „съпруг“ на енориашите и свещениците, служещи в храма, защото всички са едно „семейство“ в Христа. Игумен Филип напълно е попил опита на светите отци и в случая постъпва точно като един от тях – св. Константин Велики, за когото е добре известно, че екзекутира сина си Крисп, а после убива и съпругата си Фауста. Взимайки пример от светеца, игумен Филип първо екзекутира дякон Сава, а после уби и отец Николай. Лицемери сте вие, които почитате св. Константин, но презирате игумен Филип, който постъпва като досущ като него. С кръста напред (според житието му) св. Константин прочиства империята от максенцийевци. С кръста напред и игумен Филип прочиства поддворието от нерусеещи се (напълно в духа на един искрено вярващ православен християнин, непренебрегващ политическия и военен опит на светите отци на Църквата).
Браво Севда И! Наистина е вярно! Отец Филипп е наистина вярващ свещенослужител на Светата Руска Църква и той е длъжен да покаже кой е хегемон и самодържец – кой беси и кой коли. Изключително добре се справя възлюбления хегемон Филипп с клането, бесенето и екзекутирането на българи които не се русеят и въобще са дръзнали да мислят с главите си. В Светата Руска Църква такива волности не се допускат – всички са длъжни да се смиряват и да се подчиняват на волята на светия хегемон и да обитават в пълно покорство и послушание! Който продължава да идва в храма на светия хегемон Филипп и не се изповядва при него и не се покорява ще му бъде помогнато чрез съдействието на едри патриоти в черни дрехи и обемисти бицепси. АМИН!
[quote name=“ДишамДълбоко“] както и гоненето не винаги е с шамари и викове. Понякога овцете са хора.[/quote]
ЗНАЯ какво е гонене, затова застанах на страната на игумен Филип. Него искат да изгонят от страната, докато другите отци са преместени в други храмове, а не прокудени и лишени от стадото си.
Но пак се връщам на подписката, не заради твърдението , че вашата е ИСТИНСКА, за разлика от други подписки. А защото във фейсбук една госпожа/ца/, много“нежно“, лицемерно и фино по“християнски“ ни я пробутваше като идея – да сме били „подкрепяли“.
Овцете били хора казвате Вие, но някой пък иска да ги превръща в глутница вълци! Това не трябва да допускаме, защото в един момент то ще се обърне срещу нас /видяхме как г-н Янакиев бе обвинен и го отнесе, въпреки че той не е вдъхновител, а само изпълнител/!
Но освен тук ние ще отговаряме и пред Бог, както каза г-жа Екатерина. Затова че пускаме хайки срещу хора, християни, събратя!
Ех, г-жо Георгиева,
Защо изгонването в друг храм е „местене“, а местенето в друга страна е „изгонване“?
Свидетели сме на много сериозни сътресения. Докато армиите на падналите ангели вилнеят по земята ние, вместо да се подготвяме за Страшния съд ставаме свидетели на очевиден опит да се извърши разделение в една от най-стабилните енории в София и на всичкото отгоре – спорим. Прегледът на фактите е пределно ясен. Познавам и двамата свещеници. Броят на изповядващите се при отец Николай е показателен за това кой е един от стожерите на енорията. Скандалите, съпътствали игумен Филип в Париж, Рим пък са ясно доказателство за това къде е проблемът. Защо му беше да нарежда да се четат писмата ни? Значи го е страх от нещо. Отец Николай и дякон Сава съвсем смирено и с послушание се отнесоха към това, което се случи, защото не искат разцепване на енорията. В Божия Храм има място за всички. Христос ни завеща да обичаме Бога и да обичаме ближния. Любовта, единството, вярата са нашият Път, съхранен в Светото Православие. Помнете, че ще има първи, които ще станат последни и последни, които ще са първи.
[quote name=“Т Георгиева“]…………………………………………….
ЗНАЯ какво е гонене, затова застанах на страната на игумен Филип. Него искат да изгонят от страната, докато другите отци са преместени в други храмове, а не прокудени и лишени от стадото си.
………………………………[/quote]
Обърнете внимание каква е била мотивацията на тази жена за крайните и мнения. Този факт е напълно достатъчен за пълна (авто)дискредитация на нейната идейност (доколкото що годе може да се систематизира такава) и разумност.
ПП Моля не ми трийте пояснителните мнения относно това, което мисли, пише и прави Т Георгиева – все неща, които[b] са нещо като обида [/b]за всеки по разумен човек, четящ и пишеш тук!
ТГеоргиева, аз лично намирам сериозна разлика между това някой да те призове да подкрепиш нещо и да се подпише вместо теб. По този начин си оставен да изявиш свободната си воля. Нали не сте се подписали, след като някой Ви е призовал? Докато в други едни писма и подписки нещата стоят по доста различен начин…
Колкото до Калин Янакиев – по какъв начин „го е отнесъл“ той? И кой е вдъхновителят в крайна сметка? Вече толкова версии се чуха, че за страничния наблюдател е много трудно да проследи кой точно в какво е обвинен.
[quote name=“Иванов1″]Свидетели сме на много сериозни сътресения.[/quote]
Това, което се случва в момента е предобраз на предстоящото състояние на Църквата по време на антихриста. Християни срещу християни, братя срещу братя. Преследване, гонения, скандали, непримиримост…
Игра със страстите на хората.
Но нека погледнем трезво, ако не можем като миротворци. Всеки човек отговарящ за нещо трябва да има възможност да си избере ЕКИП. Каквито и усилия да полага, ако е обграден от недоброжелатели – ще бъде провален. Това го казвам от личен опит, а и всички сме потърпевши и свидетели, че при нас промяната към добро в политическо отношение не се състоя поради същата причина.
Може би отците трябваше да въздействат на пасомите си, които толкова ги уважават и ценят. Настоятелно да работят за умиротворение, а не този скандал да се пренася и разгаря и по телевизиите. Не мисля, че за нас като християни и българи е добро дело – изгонването на игумен Филип.
Г-жо Георгиева и г-жо Екатерина,
Аз наистина не разбирам как така Вие не отговорихте на нито 1 поставен от мен въпрос. Единственото, което правите е да ни плашите от позицията си на неясно какви, я с времената на Антихриста, я със Страшния съд, я направо с ада …
Струва ми се, че когато човек се намира човек в една „чужда“ страна, показва уважението си към нея, като говори на езика на страната, в която се намира, особено в обществени форуми. Учудва ме колко много българи познават и ползват руския език, без да живеят в Русия, включително и българските свещеници от руската църква в София, и по този начин проявяват уважението си към руската нация и култура. Не ми е понятно как някой (в случая г-жа Екатерина) може да сравнява игумен Ф. с Господ Иисус Христос? Човек, който се сближава с крупни богаташи, наема си охрана в църквата?!! (при положение, че твърди, че за дякон и неделно училище няма пари), кара скъпи коли и пр., едва ли има нещо общо с енорията и със самата Църква; струва ми се, че за да припознае някой в него нещо господне трябва да е напълно заслепен. Уви, действията на настоятел Ф. само доказват думите на г-н Янакиев, цитирани по-горе от Севда И. (А св. Константин не е сред светите отци на Църквата, той си е римски император.)
Чета и се питам, този Деян Енев, не пишешеф ли православни стнраници в един вестник? Тогава се представяе като доър православен християнин, а сега , от написаното, се държи като политик. Или греша? Възможно и да не е същият човек. Да ме прости, ако е друг.
Вие какво бихте предпочели г-жо Цветкова – да Ви изгонят от работа или да Ви изгонят от дома Ви? Защото игумен Филип го гонят едновременно от двете места!
Нека не забравяме, че той изпълнява послушание към Бога, към своя патриарх, а също и към към волята на Владика Серафим. И мястото на послушание е негов дом и негова месторабота.
Нека, когато си пишем бележчиците да знаем и какво сме направили! Защото вярата не се изразява само в писане на бележки до дядо Серафим, но и способност да мислим по християнски. Да не позволяваме ДА НИ ПОДВЕЖДАТ и хвърлят в неуправляеми страсти. И човешката воля да не се поставя над Божията.
Със страх очаквам предаването, защото може би ще станем свидетели на това, как хора, духовно обгрижвани дълги години – ще покажат, че са твърде далеч от евангелския морал и че по нищо не се различават от всеки друг, който за пръв път е застанал пред гроба на дядо Серафим. А дори може да се окаже, че той има повече вяра и страхопочитание пред Бога и Владиката!
Г-жо Георгиева, значи все пак да те изгонят от църквата, в която служиш, е като „да те изгонят от работа“? Значи все пак това се оказва гонене? Значи все пак о. Филип гони 2ма български свещеници от храма, в който служат/работят. Значи все пак аз също лично съм гонена от храма/дома ми, защото това е „руска“, а не „българска“ църква. Значи също така, че е все едно откъде те гонят, гоненето си е гонене. Демек значи, че не те искат някъде. Само дето аз имам изброени мотиви защо искам о. Филип да си замине, а от него така и не разбрах защо не иска да говори с мен, защо гони отците, които се грижат за мен, защо иска да изгони част от енорията си с думите „Нищо, други ще дойдат“. Пак не получавам отговори от Вас. Явно не знаете какво да отговорите, не разполагате с такива …
А освен това г-жо Георгиева, как точно о. Филип изпълнява послушанието си към дядо Владика, който е създал смесената енория? Как в това послушание се вмества желанието му храмът да стане изцяло и само руска църква, с духовенство изцяло и само съставено от руснаци? Как тук виждате изпълнение на завета на дядо Владика? Как, питам Ви?
Вижда се, че сте с твърде смутена душа, прекомерно емоционална и неадекватна, защото как по друг начин да си обясня, думите Ви, че искате да изгоните духовник и предстоятел на храм!
Тоя филм сме го гледали по време на разкола. А истината е съвсем проста, доколкото видях от предаването. На дякона не му са се служили две Литургии една след друга. Г-н Янакиев му е намерил обяснението, че това не е редно и младежът след като му е дадено рамо е отприщил недоволството си с младежки плам и дързост поради наранено его. Игумен филип му е дал възможността да отиде мирно и кротко на място, където няма да се служат две Литургии и където скоро дякона почина, така че не би трябвало да има проблем. Но страстите са се завихрили вече. Вие като емоционален човек сте пожелали да търсите сметка, а игумен Филип е отклонил настървеното Ви желание с цел да стихнат страстите с времето.
На никой разумен човек не му се говори с разярен и неспособен да се контролира. Съвсем просто и ясно е всичко.
Значи от 30 минути предаване видяхте само дякона и Калин Янакиев? Впечатляваща избирателна пропускливост! Някаква специална мутация. Тъй като явно не сте видели какво друго е било заснето, да Ви разкажа – имаше интервюта с хора, които изглеждаха напълно нормални, от другата страна нямаше участници, освен някаква домакинка, йеромонах Зотих изискваше да му се иска благословия, игумен Филип отказал участие чрез „пресаташе“, от Дирекцията по вероизповеданията потвърдиха, че той се опитва да си регистрира вероизповедание и така… Интересно беше.
Г-жо Георгиева,
Ще помоля администраторите на сайта да реагират подобаващо, ако още веднъж ме наречете „неадекватна”. Колкото до „изгонването” на настоятеля – не, не искам да го гоня. Просто след всички провалени опити за диалог, неговото оттегляне е единственият начин да се върне нормалността. Значи според Вас служенето на 2 литургии една след друга в един и същи ден, от един и същи свещеник е в реда на нещата? Не мисля, че е необходимо г-н Янакиев да обяснява на някой свещенослужител кое е редно и кое не е според каноните на Църквата. Фактът, че служенето на две литургии в един ден, от един и същи свещенослужител е нередно би следвало да знае и самият о. Филип. Но явно за Вас да се вършат нередности, канонични нарушения, под нареждането на настоятел е нормално – Щом настоятелят нарежда вършенето на нередност това е приемливо, и не нередността трябва да се спре, а дяконът да се премести в друг храм, където да не го принуждават да върши нередности.
[quote name=“ИзДишам“]Значи от 30 минути предаване видяхте само дякона и Калин Янакиев? Тъй като явно не сте видели какво друго е било заснето, да Ви разкажа – имаше интервюта с хора, които изглеждаха напълно нормални, от другата страна нямаше участници, освен някаква домакинка, йеромонах Зотих изискваше да му се иска благословия, игумен Филип отказал участие чрез „пресаташе“, от Дирекцията по вероизповеданията потвърдиха, че той се опитва да си регистрира вероизповедание и така. .[/quote]
За да се разбере същественото от една ситуация, трябва да се отхвърлят излишните подробности. Страстните душевни отпадъци, излияния, фалшивости. Начетохме се на подобни писания, възклицания и животоописания.
Но по-лошото в тях са клеветите, следенето и вмешателството в личния живот, унизяване достойнството на духовник и на Църквата като цяло. Сърцераздерателни вопли в съчетанияе с клевети! Колко познато звучи това, както е ясна и целта, която преследват!
[quote name=“г-жа Цветкова“] Колкото до „изгонването” на настоятеля – не, не искам да го гоня. Просто след всички провалени опити за диалог, неговото оттегляне е единственият начин да се върне нормалността. Фактът, че служенето на две литургии в един ден, от един и същи свещенослужител е нередно би следвало да знае и самият о. Филип. Но явно за Вас да се вършат нередности, канонични нарушения…[/quote]
Дължа Ви извинение, след като казвате, че не искате ДА ГОНИТЕ! А кое е редно и кое – не, това не трябва да решават миряни. Последния път, когато бях в храма на подворието попитах енориашки, които познавам от много години – дали не съм сбъркала, като съм взела отношение по случая. Мнението им бе, че реакцията ми е била вярна и отразява истинското състояние на нещата. Игумен Филип е прекрасен духовник и атаките срещу него са по тази причина. За нас може да е нормално да „влизаме под кожата“, да се сближаваме и манипулираме всекиго, но истинският духовник не би позволил това!
само един въпрос. кажете, кой руководи и определя поведение в един храм, настоятел или миряне?
Я обращаюсь от имени многих прихожан храма великомученицы Екатерины и храма святителя Николая Чудотворца в городе Риме. Одному Богу известно, как нам не хватает духовного окормления отца Филиппа! Можно сказать, что за десять лет своего служения в Риме он духовно воспитал целое поколение! Как истинный отец молясь, любя, переживая, а иногда, как любящий отец, наказывая для нашего же спасения. Как теплый и светлый Луч Божий, согревая наши сердца и души, духовно просвещая разум, всё это время он находился рядом с нами. Известие о его переходе в Болгарию нам пришлось принять со смирением, но не тая слёз. Ведь на продолжении времени строительства храма великомученицы Екатерины сроднились с ним душой, разделяя все трудности нелёгкого пути к освящению этого храма. Здесь всё пропитано любовью, молитвами, собственным примером жизни по Евангелии дорогого отца Филиппа!!!
Так забирайте его обратно в Италию, дорогая ! Еще чего приперлись писать из Италии ! Храм – наш дом, а он все изменил в храме… Из-за спасение говорить неправду – не думаю, что нормально…
Дорогие братья и сестры во Христе! Только что вернулась с паломничества из
Греции и Кипра. На Кипре в Киккском монастыре игумен в проповеди призывал нас :”Любите друг друга, покрывайте любовью немощи ближнего, и Господь покроет ваши… Ведь только любовь победит всё!” Все плакали…Любовь и смирение непобедимы.. Им нужно учиться на протяжении всей жизни, и не отравлять чиcтые наши души осуждением.
Батюшку Филипа (только так его могу с любовью назвать) знаем около 15 лет. Как монах, он может немного строгий, но всегда справедливый. Многие его заслуженно любили – прихожане Святоникольского прихода в г. Риме а затем прихода Св. Екатерины. Может не все – ведь не все хотят исправиться, смириться, и не слушать своё эго, искореняя грех и гордыню… Глубокие проповеди игумена Филиппа проникали всегда в наши сердца, и болtе того – он подтверждал их примером любви к ближнему и самоотверженным в служением церкви и людям, наш дорогой батюшка заслуживает только доброго. Господь всё видит.
Сердце болит за недоразумение, происшедшее у вас на приходе. Каждую ситуацию можно решить с любовью и с миром. Ведь все мы хотим спастись, поэтому
и находимся в церкви. Родные наши! Понимаю как тяжело далеко от Родного края
(живу в Италии 20 лет). И как легко на душе, когда мир. Всё в наших руках. Мы
ведь Христиане. И Господь дал нам волю, и дал пример Любви. Войной ничего не
решишь…только грех. И это совсем не по-христиански. Помните – «где просто, там
ангелов со сто»? Да поможет вам Господь с простотой, сердечностью, миром,
любовью решить этот вопрос.
с любовью ко Господу
Лариса (Италия)
[quote name=“Калимера“]Так забирайте его обратно в Италию, дорогая ! Еще чего приперлись писать из Италии ! Храм – наш дом, а он все изменил в храме… Из-за спасение говорить неправду – не думаю, что нормально…[/quote]
[quote name=“Калимера“]Так забирайте его обратно в Италию, дорогая ! Еще чего приперлись писать из Италии ! Храм – наш дом, а он все изменил в храме… Из-за спасение говорить неправду – не думаю, что нормально…[/quote]
[quote name=“Калимера“]Так забирайте его обратно в Италию, дорогая ! Еще чего приперлись писать из Италии ! Храм – наш дом, а он все изменил в храме… Из-за спасение говорить неправду – не думаю, что нормально…[/quote]
Вы вообще нормальный человек так отвечать? Пишем потому что поддержываем и любим, а то накинулись на человека и пишуте глупости. Храм не Ваш Дом, а Дом Божий если Вы это не поняли при предыдущих настоятелях о. Филипп именно тот человек, который сможет сделать порядок