Християнството е религия на силните духом
Мнозина поставят въпроса: какво е да си християнин? Ето какво четем в произведението от ІІІ век, известно като „Послание към Диогнет” и приписвано на св. Юстин Мъченик: „Християните… водят наистина уникален и невероятен начин на живот. Те живеят в своето отечество, но са като пришълци; участват във всичко като граждани, но търпят всичко сякаш са иностранци. За тях всяка чужда страна е отечество, и всяко отечество – чужда страна… С други думи, каквото е душата за тялото, това е християнинът за света”.
Този текст ни посочва как се е самоопределяла раннохристиянската община. Независимо от събитията, случили се през многото столетия от написването на това послание досега, то всъщност се отнася за всеки един от нас. Ние действително живеем в своята страна, говорим на същия език, както и останалите, носим същите дрехи, но сме призвани да бъдем солта на земята и светлината на света.
Да си християнин означава да носиш особена отговорност: ние трябва да живеем като обикновени хора, но едновременно с това да изпълваме този живот с различно вътрешно и духовно съдържание. Следва да живеем така, че да помогнем на останалите да намерят онази истина, която ни се разкрива чрез Църквата и чрез християнската вяра. А за да се осъществи това, трябва да сме духовно силни.
Християнинът никога не е самотен
Сега няма да засягам темата за другите религии и форми на религиозен опит, а ще разкажа именно за християнския опит и за онова, което ни дава Църквата, ако наистина сме нейни пълноценни членове.
Християнинът никога не е самотен, защото той е член на църковната общност. В Църквата той се намира сред свои братя и сестри.
Не е възможно е да бъдеш християнин и да не ходиш в храма. Грешат и заблуждават себе си и останалите онези, които твърдят: „Бог е в душата ми, най-важното е да съм добър човек. Защо са необходими всички тези ритуали, защо трябва да се моля на Бога, щом Той така или иначе знае всичко? Защо да отправям молитви към светиите, след като мисля, че не се нуждаем от посредници в общуването между нас и Него?” Има цяла категория хора, които смятат себе си за вярващи и въпреки това намират всевъзможни оправдания да не ходят в храма и да не бъдат членове на църковната община.
Да имаш Бога в душата си не е достатъчно, за да се наречеш християнин, нещо повече: мнозина от онези, които твърдят това на практика живеят далеч от Бога. Да имаш Бога – означава постоянно да Го помниш и да насочиш към Него своя живот, да се намираш в състояние на непрекъснато богообщение чрез молитвата и църковните тайнства. С други думи, не можеш да носиш Бога в себе си, без да си член на религиозната общност.
Религия на силните духом
Християнството е религия на смелите. Това не означава, че слабият не може да намери себе си в християнската вяра. Църквата е отворена за всички: за праведни и грешни; богати и бедни; здрави и болни; силни и слаби. Тя дава възможност на слабите да придобият духовни сили, а на болните – ако не да се излекуват от телесните си болести, то поне да приемат болестта като Божие посещение, да я понасят с търпение и надежда в божественото милосърдие. Църквата помага на всеки да понася изпитанията, несгодите и бедите, които го спохождат през земния му път.
Тя, както казват светите отци, е духовна лечебница: място, където идваме, за да получим изцеление, преди всичко от греховния начин на живот, от греховните навици. Но Църквата е също и школа, която не може да бъде заменена от книги и учебни дисциплини в общообразователни или специализирани учебни заведения, защото е школа за духовния живот. Тази школа ни помага не само да изграждаме взаимоотношенията си с Бога, но и с хората и със света около нас. Именно поради това Църквата е източник на духовна сила: тя е способна и слабите да направи силни духом.
Чудото на духовното преобразяване
От историята на Църквата знаем за огромно множество хора, които влизат в нея като напълно безпомощни, но в нейните огради до такава степен укрепват духовно, че стават способни да просвещават другите със светлината на Христовото учение. Такива хора са апостолите. Когато Господ ги призовава, те са малограмотни или съвсем неграмотни рибари, които не могат да вършат нищо друго освен да хвърлят рибарските си мрежи. След като стават следовници на Спасителя и членове на християнската община, те са просветени от Светия Дух и в деня на Петдесетница получават мощна духовна сила, превърнала ги от прости рибари в образец за нравственост и духовен живот.
Подобно духовно преобразяване и нравствено възраждане се осъществява до ден-днешен с огромен брой хора по целия свят. От собствения ми опит на пастирско служение, което продължава повече от 20 години, мога да кажа, че съм срещал стотици измъчени и сломени от скръб, смазани от тежестта на своите грехове или пороци. Идват и наркозависими, в чийто образ сякаш не е останало нищо човешко. Въпреки това, чрез участието си в църковните тайнства, чрез промяна в начина си на живот те постепенно се отказват от наркотиците, присаждат се към плодородното лозе на Христовата църква, започват да пият от живителните му сокове и се освобождават от отровата, погубвала ги преди това. С очите си съм виждал духовното преобразяване, осъществило се с тези хора, понякога за твърде кратък период от време – само две или три години.
Според мен това е най-голямото чудо, на което днес можем да станем свидетели в християнската църква. То е видимо най-вече от пастирите, които следят развитието на духовните си чеда. Понякога ни питат: защо в древността са се извършвали чудеса, а сега – не? На този въпрос е лесно да отговорим: чудеса е имало в древността, има ги и сега; едно от тях е духовното преобразяване, което спохожда отделния човек в Църквата. Именно затова е необходима тя: в нея се постига обновяването на личността, а следователно и на обществото, защото животът на човешкото общество се променя към по-добро благодарение на духовното възраждане на всеки един от нас.
Младият християнин е призван да бъде мисионер
Каква е отговорността на младия християнин в съвременния свят? Всеки християнин е призван да бъде мисионер и апостол: младият и възрастният, здравият и болният, образованият и необразованият. Но тъй като младежите притежават много сили и енергия, които все още не са пропилени в ненужни и вредни неща, те могат да принесат особена полза за себе си и за обществото, ако се отнесат с цялата сериозност към своето християнско призвание.
Съвременната младеж е заобиколена от множество съблазни и идеологията, която властва в съвременния свят, не оставя пространство за духовното развитие на личността, за въплъщаване на християнските идеали в живота ни. В текста, който цитирах в началото на своето изказване, се казва, че християните не се отличават по външност от останалите хора. Вътрешната разлика с невярващите или вярващи, но „непрактикуващи” християни, трябва да бъде забележителна. За да бъдем „душа в тялото”, солта на земята и светлината на света, е необходимо да имаме много твърд вътрешен духовен и морален стожер, който не можем да придобием единствено чрез механичен отказ от каквото и да било.
Да намериш смисъла на живота
Огромно количество млади хора днес страдат не от недостиг на пари, развлечения или материални блага, а от липсата на смисъл в живота: те имат всичко, но не знаят за какво живеят. Този сериозен вътрешен конфликт довежда немалка част от тях до употреба на алкохол, наркотици, разрушителен начин на живот и понякога става причина за преждевременна смърт, дори самоубийства.
Безцелното, лишено от Бога, от висшия си смисъл, а следователно от висши нравствени ценности съществуване е онова, което ни предлага съвременният безбожен и секуларизиран свят. Потребителското общество предоставя на младия човек все повече възможности за удовлетворяване на материалните потребности. Дори системата на образование и възпитание, в частност онзи светоглед, който се пропагандира чрез средствата за масова информация, формират личности, чиято дейност е насочена предимно към потребление. Да взема от живота всичко – тази идея се проповядва от потребителското общество. Да придобия колкото се може повече: пари, успех, напредък в кариерата – това са идеалите, които се издигат в култ, в това число и сред съвременната младеж. В нищо да не се ограничавам, да се наслаждавам на живота, защото е кратък, няма да усетя как ще си отиде младостта: ето кое е веруюто на голяма част от младите. Ние, православните християни, трябва да им помогнем да осъзнаят, че не е възможно да откриеш смисъл в живота, ако личната скала от духовно-нравствени ценности е ориентирана основно към потребление, успех, кариера, към постигане на земно щастие и развлечения.
Осъзнавайки смисъла на нашия собствен живот, нека да помагаме и на останалите да разберат, че е необходимо да си поставят определена цел, която е духовно-нравственото усъвършенстване, за да може всеки от нас да стане по-добър и, както казва преп. Серафим Саровски: „хиляди около нас да се спасят”.
Църквата не е система от забрани
Понякога Църквата и нейното учение се възприемат от хората като система от морални забрани: вярващите не трябва да правят неща, които са достъпни за останалите. Тази представа е напълно погрешна. Действително, съществуват някои забрани или по-скоро препоръки, които Църквата дава – например да се въздържаме от греховни навици и пороци, които невярващите обикновено смятат за напълно естествени. Но тези забрани или препоръки са насочени към това да ни помогнат да живеем по-щастливо, животът ни да бъде по-пълноценен и да открием неговия смисъл.
Ще приведа няколко примера. Немалка част от съвременните младежи имат прекалено толерантно отношение към ранните или безразборни сексуални връзки. Те мислят, че няма нищо страшно, ако се „позабавляваш” в младостта. След това – казват те, – ще улегнем, ще създадем семейства и деца. Въпреки това безразборният полов живот, който има своето начало в твърде ранна възраст, нерядко води до трагични последствия.
Човекът, привикнал с лекота да се отдава на сексуални удоволствия, без да поема съответните морални отговорности, трудно би могъл да създаде пълноценно и здраво семейство. Той ще възприема своя сексуален партньор като обект на употреба и ще изгражда съпружеските отношения изключително върху телесното влечение: сега то съществува – добре, но ако утре отслабне, значи е дошло време за развод. Подобна съпружеска любов прилича на здание, построено върху пясък: сега има влюбеност, екстаз, а утре – нищо. Ще задухат ветрове, ще я залее водовъртежът на живота – и зданието ще рухне. Това е една от причините за нарастващото число разводи; огромен брой деца растат без един или двама родители; в нашата страна, както и в много други страни, е изключително висок броят на абортите.
„Семейното планиране”
Мнозинството от хората в съвременното общество не гледат на аборта като на престъпление. Възприемат го като напълно обичайно явление, като стандартна медицинска операция, която се извършва най-вече поради това, че жената, мъжът или и двамата съпрузи все още не са готови да бъдат родители.
Защо човечеството в продължение на много столетия се е размножавало? Защото съпружеската вярност, раждането и възпитаването на деца били важни духовно-нравствени идеали за хората. Ако семейството имало много деца, това се приемало като особено Божие благословение. Почетете от Стария Завет: безплодието се смятало за наказание или проклятие. В децата, в тяхното отглеждане и възпитание, хората откривали една от висшите цели на своето съществуване и благодарели на Бога за всяка рожба, която им е изпратена по Божи промисъл. Те не си представяли, че могат да абортират някои от децата си, а други – да родят и да отгледат.
Когато традиционният идеал за семейство бил забравен; когато семейството престанало да бъде приоритет; когато приоритет за мнозина станали материалното благополучие, кариерата, парите, а децата се оказали на „дъното” на човешките стремежи и желания, започнал спадът на раждаемостта, който продължава и в наши дни. За много семейни двойки днес детето е нужно единствено за да не се чувстват непълноценни и неосъществени. За човека, който днес иска да се смята за успешен, е важно да има дете, като правило – едно дете. Наличието на дете влиза в списъка със задължителните за щастието материални блага наред с къщата, колата, кучето, мъжа или жената. Две деца вече не са често срещано явление, три са рядкост, а многодетни семейства – такива почти няма да намерим в днешно време.
Християнската църква проповядва, че щастието за човека не се изразява в това самият той да изживее живота си, а да предаде живота на други, преди всичко на своите деца. Не само ние да се научим на нещо, но да научим и останалите. Блаженото щастие, което изпитват съпрузите при раждането на дете, не може да се сравни с щастието, което някой изпитва при осъществяване на идеалите на потребителското общество.
Затова системата от ограничения, които съществуват по отношение на половата сфера в Църквата, възприемани от множество млади хора като остарели и несъответстващи на съвременния живот, съществуват именно за да се осигури продължението на човешкия род; за да може животът по Божие благословение да се предава на нашите деца и внуци. Не само в материален, но преди всичко в духовен смисъл.
Зависимостите
Огромна опасност за съвременната младеж са различните видове зависимости. Зависимостта е медицински термин. Но в основата му лежи правилната и чисто медицинска представа за това, че човекът не е пълноценна личност, дори физическото му съществуване е застрашено, ако той няма в себе си духовно-нравствената основа, която да му помогне да избира своето поведение независимо от външните фактори.
Днес лекарите говорят за зависимост от алкохол, наркотици, тютюнопушене, секс. Всички тези зависимости са различни страни на един и същи феномен, който се характеризира с това, че човек не може или не иска да намери сили в себе си, за да живее без „допинг”, на него задължително са му необходими някакви възбуждащи средства в една или друга форма.
И юношата или девойката започват още от ученическите си години с бира, след това преминават към по-твърди алкохолни напитки. По-нататък това се превръща в проблем, в зависимост, с която те понякога не могат да се преборят през целия си живот, защото не просто привикват към алкохола, а придобиват биологично влечение към него. На такива хора им се струва, че ако не пият, „няма да имат настроение”, „няма да им върви приказката”, няма да бъдат щастливи. И всеки ден те очакват момента, когато ще могат да изпият първата чашка, след това втората, третата… Ако се появи биологична зависимост, човек вече няма сили да спре – тогава могат да му помогнат само неговите близки или продължително, но за съжаление невинаги успешно, лечение.
Затова не е ли по-добре още от самото начало да не привикваме нито към алкохол, нито към наркотици, нито към каквито и да е други видове пристрастяващи вещества.
Днес се появяват и нови форми на зависимост: например зависимостта от компютърни игри, когато се потапяме в света на илюзиите, вместо да живеем пълноценен живот. Мнозина прекарват часове в този илюзорен свят, като побеждават измислени противници, удържат виртуални победи, защото не са способни да намерят своето място и да постигат успехи в реалния живот.
Църквата призовава хората към истински и пълноценен живот. Това предполага известни ограничения не защото тя проповядва някакви остарели норми, а защото ако не се откажем от някои навици – изпадаме в зависимост от тях; ако не се откажем от илюзорните ценности – не можем да въплътим в живота си реалните ценности; ако не се откажем от „допинга” – ще изгубим вкус към истинския живот, към пълнокръвните удоволствия и радости.
Църквата може да даде на човека истинска радост – радостта, чрез която са просиявали нейните подвижници, като преп. Серафим Саровски, който бил отшелник и живеел при твърде оскъдни материални условия, в гората. Той бил лишен от удобствата, достъпни днес за хората, но винаги бил весел. Посрещал всеки обърнал се към него с думите: „Радост моя, Христос воскресе!” Бихме си помислили: хората идвали от света, достъпни им били всякакви материални блага и удоволствия – сред търсещите съвет и утеха от стареца имало заможни и състоятелни хора, но те отивали при преподобния, живеещ в бедност – със своите скърби и тревоги. И той умеел да ги вдъхновява за духовен подвиг, давал им сили да живеят и да продължат напред. Това означава, че непреходната радост се крие не е в материалните наслади и удоволствия, а в духовното преуспяване, тоест в пълноценния вътрешен живот. Именно такъв живот ни дава Църквата.
Църквата и тайнствата
Църквата е общност от хора, които са свързани помежду си чрез опита на молитвата и общението в тайнствата. Църквата не може да съществува без тайнствата; те са събития в живота на християнина, с помощта на които Бог му се открива по особен начин. Чрез тях се преобразяваме, защото тайнствата са момент, когато вещественото се превръща в невеществено.
Ще посоча пример. В тайнството Евхаристия хлябът и виното се пресъществяват в Христови Тяло и Кръв. Това се случва невидимо за физическите ни очи, но ние вярваме, че след молитвите на свещеника и на общността, след призоваването на Светия Дух и слизането Му върху хляба и виното, тези веществени предмети стават Тяло и Кръв Христови, стават носители на божествената енергия и Божието присъствие. Когато се причастяваме със светите Христови тайни, ние усещаме вътрешна духовна промяна.
Често обръщам внимание на това, че в думите на евхаристийната молитва, когато свещеникът или архиереят призовава Светия Дух, той Го измолва да слезе „върху нас и върху тези предлежащи дарове”, тоест върху нас, присъстващите в храма, и върху хляба и виното. В еднаква степен Светият Дух слиза върху даровете, за да ги пресъществи в Тяло и Кръв Христови, и върху вярващите, за да ги превърне в нова твар, да им дари нов живот и сили.
Духовното преобразяване се извършва в църковните тайнства, от които след тайнството Кръщение, откриващо ни достъпа до останалите тайнства, най-голямо значение има тайнството Евхаристия. Никъде и никога човек не може да се съедини по-пълно с Бога, освен в това тайнство, когато нашето тяло става Тяло Христово, а кръвта ни – Христова Кръв.
Има и други тайнства, чрез които се осъществява преобразяването на човека – например тайнството Изповед. Изповедта не е просто момент, когато отиваме при свещеника, за да назовем своите грехове или, както някои смятат, да споделим проблемите си и да получим съвет. Изповедта е преди всичко анализиране на собствения живот, поставяне на себе си пред съда на Божията правда, вглеждане в себе си: в това не успях, това е мой недостатък, а това е мой грях…
Мнозина изобщо не забелязват своите грехове и недостатъци. Струва им се, че всичко в техния живот е наред, а недостатъци имат само другите, и вместо да работят върху себе си, те започват да „поправят” чуждите пороци. Но хората много по-трудно се поддават на влияние и промяна отвън, отколкото в процеса на вътрешна работа върху себе си. В крайна сметка, такива хора се намират в постоянен конфликт с обкръжаващия ги свят, защото търсят сламката в окото на останалите, а не виждат гредата в собственото си око, както казва Спасителят.
Тайнството Изповед ни помага трезво и спокойно да осъзнаем какво ни отделя от Бога и чрез молитвата на свещеника, чрез опрощаването на греховете да получим нови сили да се борим със своите страсти. Дори ако след изповедта не настъпи някаква радикална промяна в начина на живот, тя е необходима, защото ни напомня за нашия християнски дълг, за нашето християнско призвание.
Всички църковни тайнства дават възможност да придобием нов живот. Именно затова е важно не само да бъдем християни по убеждения, а да водим християнски начин на живот. Не само да изповядваме християнството, но да бъдем въцърковени хора. Трябва да помним, че приобщеността ни към Църквата и изповядването на християнската вяра оказват радикално положително и преобразяващо въздействие върху нравствения облик на личността.
„Да ходиш пред Бога”
Християнин не е само онзи, който изповядва, че Христос е въплътилият се Бог и който редовно се изповядва, причастява, ходи в храма в неделни и празнични дни. Християнинът е човек, чийто живот е ориентиран към евангелските идеали и християнските духовно-нравствени ценности; който сверява всяка своя постъпка и всяка своя дума с високата летва на Христовото учение.
Тази отговорност лежи върху всички нас и може би преди всичко върху младото поколение християни. Ние сме длъжни много сериозно и отговорно да се отнасяме към своето християнско призвание, да живеем достойно, да четем Евангелието и творенията на светите отци – не само за да черпим информация за основите на нашата вяра, но и за да се учим как да живеем и как да постъпваме. Истински християнин е само онзи, който живее според Евангелието; за когото християнството не е просто система от интелектуални убеждения, светоглед, а начин на живот. Това е човек, чийто живот е проникнат от усещането за Божието присъствие и предстояние пред Бога.
От Стария Завет знаем израза „ходя пред Бога”. В Свещеното Писание четем за царе, които са ходели пред Бога и са вършели „угодното в Божиите очи”, както и за онези, които не вършели Божието дело, а се покланяли на идоли. Младите хора днес също изповядват множество измамни ценности. Важно е да не се поддаваме на изкушенията на света около нас, да не почитаме тези лъжливи кумири. Нашият единствен духовен ориентир следва да бъде Христос, а поведението и животът ни да се ръководят от абсолютните ценности, които изграждат основата на духовно-етичното учение на Църквата. | www.pravmir.ru
Доклад от Форума на православната младеж, 16 януари 2010, гр. Пенза
Превод: Радостина Ангелова
Неотдавна гледах една проповед на един американски протестантски пастор(много известен в САЩ, но няма да му кажа името, да не взема да му правя реклама). Той крещеше пред един стадион хора с уста пълна с полирани зъби: “ we have to be victors, not victims“ ( ние сме длъжни да бъдем победители, а не жертви) .
И сега четейки статията на бъдещия руски патриарх се сетих за този пастор.
Много е образован митрополит Иларион и е много музикален, съобразителен и дипломатичен. Знае много езици, изпълнителен е, послушен и тих. Само дето чувството му за хумор е също такова.
Иларион е бъдещият руски патриарх. Тази църква е силно консервативна и се питам дали избора на либерал като него няма да предизвика нов разкол. Той е „гладък камък“, както забелязва Йоан, и му липсва живецът на Духа, пламъкът на нестандартното, понякога парадоксално мислене. Но тъй като патриаршеството е във висша степен казионен пост, нестандартна личност никога не би била допусната да стане глава на църквата.
Образът на исляма в Англия –
http://archiman.livejournal.com/
„За човека, който днес иска да се смята за успешен, е важно да има дете, като правило – едно дете.Две деца вече не са често срещано явление, три са рядкост, а многодетни семейства – такива почти няма да намерим в днешно време.“
Е, аз не смятам, че нещата стоят така. Като се има предвид, че разводите са 50%, веднага се обяснява едното дете. По-често се случва да имат 2 и 3, но едва ли е това проблема в семействата. Защото и колкото и да има като не са възпитани в истината, тия млади хора остават на „улицата при Сатаната“, а там си е страшничко. А затова имат вина не само от семейството, ами и от държавниците и от църквата. Те не се интересуват за живота нито на Земята нито след това на хората и вселдствие, на което хората живеят без смисъл, със страх и в мрак.
Духовността е категория от невидимия свят. Тя се описва със средствата на словото и с доказателсва от живота на човека, в който делата заемат главно място. Затова при поучаване в духовност се иска както владеене на писмения и устен изказ, така и предоставяне на актуален, а не исторически, пример за духовен човек и съответно духовен наставник. за да покажеш сила на духа ти трябва да докажеш, че истината на вярата е повече от явленията, които светът предоставя. Но за съжаление БПЦ пази организацията на институцията и традицията в нея, като си мисли, че така ще запази вярата, за която БПЦ се обявява за единствен представител. и без да издирва хора на словото, духовни хора според християнската опитност и без да налива ресурс в познанието, което е дало на християнството световното му преимущество. Една позната, начетена и с интерес към духовността се разочарова от БПЦ и вече чете вестник Врачка. Един приятел, световно признат лекар вече не посещава храма, а имаше интерес към вярата.
Хубаво е написано.Времената са последни.Народът твърде се изврати.Вярно е ,че гонитбата на къщи ,коли ,кариера станаха по-важни от това да имаш челяд и да уповаваш ,че трудейки се ,няма да останеш без храна и дрехи.
Неотдавна в едно предаване бяха гости учениците от първия випуск на „Първа мъжка гимназия „-София.
Те разказваха колко гладни години били като сега ,но народа е бил далеч по-смирен.Учениците са ходели с канчета с храна на училище.Кой ученик сега ще накараш да тръгне с домашен сандвич?
Не ,трябва задължително да се купи от кафене и да се заплати 3 пъти по-скъпо от реалната стойност.
Но защо е това празно надуване и фалш?
Един приятел, добър геолог, се интересуваше много от религия и защитаваше православието, но като не намери текстове за отношението между наука и религия се отказа и днес е краен атеист, поддръжник на чистата наука. Една позната, жена с математическа гимназия и инженерно образование се интересуваше от християнството, но контакта й с някои свещеници я накара да каже на всеослушание, че поповете са отвратителни. Един познат, традиционно православен се отказа да ходи в черква, защото е безработен, а попа му взе 86 лева за опело. На същия познат жена му вече ходи в неправославна общност. Една позната се отказа да ходи на черква, защото била свидетел как попа иска по 20 лева на дете за да кръсти деца сираци и като не му дали не извършил тайнството. Едно познато семейство, традиционно православно със свещеник в рода си вече не ходи в храма, а се моли вкъщи и се ограничава само до купуване на реликви на вярата. Питам се какво пази БПЦ и къде са нейните актове на вяра със слово и дело?
Чингиз,
всички тия Ваши примери са показателни само за едно, че Вашите познати са се спрели пред първото препятствие и не са продължили нататък. Бог обича победителите, а те са се предали, защото не са търсели това, което им предлага Бог, а това, което на тях им се е искало. Поздравете ги всички от мене и им предайте, че са едни обикновенни слабаци.
Църквата и църковния живот да не би да са молитви, палене на свещи, безплатно ползуване на свещенството и пр. ЧЕНГИЗ КАЖЕТЕ ИМ , ЧЕ ЦЪРКВАТА Е БОРБА!!!
Църквата не спасява Чингиз, тя само дава възможност за спасение, а ако те ИСТИНСКИ вярват и търсят Бога ще се спасят.
Но не като се отказват от борбата, а като активно участвуват в нея.
Защо Господа, от вас винаги излиза само критика??? Добър бил митрополита ама видиш ли…пак нещо не достига, по ваша преценка. Може би и на Господ не му достига много чувство за хумор?
А теб Чингиз да те питам, твоите приятели да не би да имат сливи в устата, че не могат да поговорят със свещенниците и да уговорят някаква разумна цена, защото видиш ли и свещенниците имат семейства и прочие. Не казвам, че няма злоупотреби, но умният човек и истински християнин няма да отхвърли Христос и църквата заради недостоен служител!!
Драги йеромонаше Йоане,
Благодаря Ви за поздравите,тъй като считам себе си за „слабак“.Благодаря на Бога, който знаейки,че съм такъв точно когато стигнах до Църквата Му,предвидително ме пресели отвъд океана за да не влизам в Нея през българския вход.Там стои цяла една страшна армия от расоносци с тояги които бият жестоко всеки доближил се а и влезлите в притвора. Пишете „ЦЪРКВАТА Е БОРБА“, каква ти борба,бой до убиване…със сопи(Канберов)! Вие съдите безработния и сираците а забравяте Христовата присъда към кого е :“нито сами влизате,нито влизащите оставяте да влязат“! В Америка,където всичко е пари,няма да намерите
православен свещеник-американец(не българин),който да ви поиска пари за да ви кръсти-повярвайте ми..камо ли пък ако става въпрос за сираци! Единствената заплата,която Йоан Кръстител получи за дейността си бе, че му отрязаха главата,а много от днешните „български кръстители“ по скоро ще отрежат вашата…ако откажете да им заплатите „трудът“ да ви кръстят!
Тези примери за кирливи и алчни попове разобличават самия Чингис, защото ако той беше убеден във вярата си, щеше да убеди съблазнените си познати, че тези примери са форма, а не съдържание. Те не са съществени за спасението, въпреки че са неприятни. А твърдението, че някой бил безработен и гладен в София е нелепо, защото в столицата винаги може да се намери добре платена работа освен ако човек не е идиот или наркоман. Търсете работа в Исперих или Златоград и тогава ще разберете какво е глад и отчаяние. Накрая примерите изобличават и владиците в бездействие и нежелание да контролират свещениците, които на много места са се разхайтили.
.
Чингис хан и неговата империя –
http://archiman.livejournal.com/
Siluan,
аз не знам дали сте разбрали , но аз с православната църква в Бг съм нямал контакт, аз бях роден за Православието в Австрия и практиките на свещениците в Бг са ми чужди.
Моя поздрав беше към ония осъждачи и тарикати, дето търсят в Църквата, това, което тя не предлага.
Радвам се за Вас, че сте попаднали на добри хора. Аз във Виена съм чувал за един лъжебрат, с когото един човек се е договарял да му плаща на вноски такса за кръщение. Безумие, но факт.
Как скочиха веднага расоносците в този форум! Да, ама Христос е нарекъл „рожби ехиднини“ не обикновените вярващи, а свещениците и фарисеите.
Вместо да каже на обикновените хора: „Вие сте слабаци! Синагогата е борба!“, Той им е казал: „Елате при Мен всички трудещи се и обременени“. А тогавашните расоносци е нарекъл фарисеи, лицемерци, рожби ехиднини, варосани гробници, които сами не влизат в Царството Небесно и другите не пускат. Защо ли?…
Отговорността, скъпи мои отци, за състоянието на Църквата и вярващия народ лежи изцяло върху вас и недейте да се измъквате, прехвърляйки я върху „слабаците“. Вижте първо гредата във вашето око, а после сламката в очите на вашите пасоми!
Драги Йоане,
Чингиз дава примери единствено от БПЦ,а Вие с вашия опит единствено от Австрия…му отговаряте. Ако аз нямах (както Вие нямате) контакти със свещеници от БПЦ,не бих си позволил да коментирам.Човек не коментира нещо,което НЕ ПОЗНАВА! За съжаление обаче съм имал, и примерите на Чингиз са ми до болка познати,както и примери от американските им колеги,които пък са тяхна противоположност.В България ИМА и братя,между свещениците,но лъжебратята, с чиста съвест мога да кажа, са мнозинство.Мой приятел свещеник от БГ ми каза веднъж след свещеническа конференция: „Не знам кой ще влезе в рая,но едно със сигурност знам – адът ще бъде пълен с български свещеници“.Вярвам му, а и на собствени те си очи и уши вярвам. За мен няма защо да се радвате. В Америка 99 % от православните американци са „добри хора“както пишете, и не виждам голям късмет в това,че влизайки в първата АПЦ на пътя си на такива съм попаднал.Не мога да кажа същото обаче за българските църкви в Америка към БПЦ
Андрей, често пъти за „обикновените вярващи“, които така горещо защитаваш, в Евангелието пише, че Христос „се чудеше на неверието им“. Ето колко са били вярващи „обикновените вярващи“. И когато Той е говорел за фарисеите, не е имал предвид свещениците и левитите, сиреч днешните „расоносци“, които толкова много презираш и все гледаш да жегнеш. А е имал предвид фарисеите и книжниците, сиреч днешните учени богослови! Оправи си историческите аналогии и не подвеждай народа!
andrey,
за да не става зиян енергията, с която настръхвате против „расоносците“, Ви педлагам друг обект за нападение.
Видяхте ли в двери.бг идеята на митр. Иларион(в превод: Веселин) от РПЦ за организиране на три концерта на 25 март?
Едно време Хитлер предложи Рим, Берлин и Токио, сега м.Иларион и папата предлагат Москва, Истамбул и Рим.
А сега да Ви видя?
До о. Божидар. Отче, не е зле и ти да си освежиш малко знанията. Фарисеи и садукеи са групировките в Синедриона (Деян. 23:6) – тогавашния Синод, ако трябва да го преведем на наш език. При всичките си кусури простият народ в Галилея следваше Христос като дете, а твоите любимци – свещениците и левитите – Го разпънаха на кръст! И изобщо не съм сигурен, че това не би се повторило и в наше време, ако Христос се появи пак на земята – нещо подобно е описано в „Легендата за Великия Инквизитор“ на Достоевски.
До о. Йоан. Да, сега го прочетох. Нелепа и претенциозна акция, очевидно замислена най-вече като реклама на митр. Иларион. Суета, суета… Но чак пък с Хитлер да го сравняваме – струва ми се, че мащабът не е същият 😉
Андрей, не се измъквай! 🙂 Ти изкара фарисеите расоносци. Аз ти обясних, че в иудейското общество те са били отделна каста и изобличението, което Христос използва за фарисеите е „лицемери“, а не „фарисеи“, както и че не е наричал тогавашните“расоносци“, сиреч свещениците и левитите, „фарисеи“! Прави разлика между двете!
Освен това сегашният Синод е съставен от расоносци, но тогавашният – не само! И Го разпънаха на кръст с участието на целия народ! Всички викаха: „Разпни Го!“ Почини малко с Достоевски и си прехвърли кое да е Евангелие!
И внимавай, когато решаваш с лека ръка, кой днес би разпънал Христос да не забравиш да включиш и себе си! Щото и Петър каза, че дори всички други да Го предадат, той – не, ама стана обратното!
Отче, кой от нас се измъква? Много добре знаеш, че не народът е искал смъртта на Христос, че това е решение на първосвещениците и Синедриона, и че народът е бил насъскан и манипулиран именно от тях, така че те носят абсолютно цялата отговорност за станалото. Петър може и да се е отрекъл от своя Учител, но не го е съдил и разпъвал. Хайде сега, прояви малко елементарна логика.
Въпреки че не всички фарисеи са потомци на Аарон, т.е. жреци в Храма, те са религиозните учители на народа, пастири на синагогата, както свидетелства и Новият Завет, и Талмудът, и Иосиф Флавий. В никакъв случай не са били просто „богослови“ в днешния смисъл на думата.
Продължавам да не разбирам защо толкова ни е нужна Църквата,за да общуваме с Бога.И да не проумявам този абсолютизъм на християнството.Да не говорим,че логиката на това учение е под въпрос.Как си представяте да […] всичко останало,което светът ни предлага,и да се заробите доживот на един измислен бог?
lightfromagata, говоря от личен опит. Нищо не се промени в мен, откакто станах християнка. Други казват, че има промяна, но аз най-добре си усещам. Детето, което живееше в душата ми си е още там и щеше да остане, дори и да не бях християнка. Преди вършех повече братолюбиви дела, а сега повече говоря и много повече ме е страх, защото съзрях опасности, които са свръх силите ми. Тях ги имаше и преди, но се правех, че не съществуват. А сега знам името им и колко са силни. И се надявам, че само Църквата може да ми помогне да удържа на натиска.
Усещането за Църква получих преди около 6 години. 14 години преди това съучаствайки в живота И, всичко ми бе формално, но дисциплинирано и стриктно го изпълнявах. И наградата дойде!
Има хора, които МОГАТ да правят това, да дават усещането за църква. И любов. Те са и най-мразени от врагът. Най-атакувани. Удряни отвред.
Но с любовта и с Божията благодат може да се устои на всичко. С търпение и мъдрост в тишина и смирение пред Бога.
Траянке, любовта, за която говорят християните как ще я обясниш на някой като мен, незапознат с усещането за Църква. Изобщо, какво означава да си честен, да не лъжеш, да си истински и всичко характерно за християните, каквато представа имам за тях, ако не се лъжа някаде. Видно е, днес грехът е мода и българската Православна Църква умишлено е приспана. Ако просто полудея, защото не съм издържал съвършени православни да се гаврят с мен и да ме правят на луд, когато съм имал нужда и търсел помощ, това грях ли е? Ако започна да плямпам глупости, които са истина, това грях ли е? Според мен е грях, когато казвам истината с цел собствена облага, която облага де факто е невъзможна. Грях е и когато обиждам. Как да придобия усещането за смирение и успокоение? Струва ми се невъзможно, и знам защо. Не е нужно да отговаряш, предполагам какво ще кажеш
Аноними, във форума, в „Съкровищница от стихове“ има едно стих. от Иоио –“Песента на нашия пастир“, в което се говори за любовта в Църквата. Така я усетих преди около 5 години. „Той не пее, а плаче“– простодушно каза една жена, когато бяхме на боговдъхновена служба в св Неделя. Така усещахме Църквата. Че някой в тоя скапан живот усеща какво ни е и плаче за нас, че някой поне малко ни обича и се старае да ни даде нещо, на нас ограбваните и насилваните цял живот. Това не се забравя. Срещам понякога тая жена и я обичам като сестра.
Да си честен, означава да говориш истината, дори да те намразят, да те гонят до дупка и тия които обичаш.
Църквата е приспана, както казваш от сатаната и бесовете му. Те са хитри, раболепничат и са готови на всичко, само за да са достатъчно близо и подмолно да рушат. Те не казват никога неприятни истини, само угодничат. Те карат човек да загуби реална представа за себе си ласкаейки го „успивайки“ го до край. Може да се правят на немощни, но не са.
От обиди се плашат само тия, които не са обиждани. За тях е трудно да придобият и смирение, от което идва успокоението.
Днес в столична община видях един опърпан човек да плаче като малко дете. Тоя човек всичко бе забравил, достойнство, гордост, мъжество. Така плачеше, че направо ме съсипа. Не знам защо. Може и него да са го разигравали години наред, да са се гаврили, може да няма пари за лечение на близък, защото крадците са му отнели всичко…
Казваш Аноними, че православни са се гаврели с теб. Това едва ли е така. Може би те не знаят какво да направят за да ти помогнат. Представи си че са тъпи и не зацепват. Помогни им ти на тях, та и те на тебе да помогнат. При християните е така. С добро, с човещина всичко може да се разреши. Ние сме наплашен народ, защото много сме газени и ни е страх от рисковани ситуации, за да не станем още по-зле отколкото сме.
И нека се помолим за оня човечец, който така покъртително плачеше днес.
И нека Бог помилва всички плачещи…
Целият съзнателен живот ми е преминал в употреба на наркотици. Имам родители, но сме чужди един на друг, приятели нямам и нкиога не съм имал. Всичко това оставя рана, ако това е точната дума. Животът ми, между другото е перфектен-идеален, просто направих грешка, че потърсих помощ от хора, които мислех, че са сериозни християни, дори им се доверих. Не съм свикнал да контактувам, а те не знам с каква логика и причини ме взеха за злото от фантазиите си. Разбира се искаха да ме свалят на земята с подигравки, за интригите, те си знаят, не съм ги взел на сериозно, но от такива хора далеч! Я попитайте един наркоман, който се опитва да забрави наркотиците, ако отиде да се изповядва, а свещеникът започне да се подиграва, и енорията също, как ще постъпи наркоманът търсещ подкрепа, съвет, ИСКРЕНОСТ? Ще ви кажа, или ще започне наново, или ще полудее. От тези хора, досега съм виждал само подигравки, интриги, превъзпитание представете си, не започнах да взимам наркотици, но полудях. Гордост ли е…
Грешката беше, че търсих помощ, подкрепа ИСКРЕНОСТ, не намерих и полудях, задуших се от изкривеното в себе си, докато християните пируваха за моя сметка. Пред теб могат да го отрекат, но не смееха да ме погледнат в очите. Не съм злобен и не искам да съм, обаче… Не се разбрах с тези хора, но те ми помогнаха само с абстрактния пример, който взех от тях, ако утре помогнат и на друг само с този пример, по- добре да бъда раболепен. Не издържах и нападах, защото имах хитра цел, трябваше да кажа, това, което мисля. Защото, взех на сериозно цялата тази глупост. Какво съм преживял, не мога и няма смисъл да обяснявам. Обаче това не ме оправдава за глупостите, който вършех обезумял. Благодаря за вниманието.
Нямам достойнство, нямам нищо нормално в себе си, каквото искате правете с мен, каквото искате си мислете. Трудно ще ме излъжете, независимо какво виждате. Просто съм полудял.
И нека Бог помилва всички плачещи…
всички нуждаещи се…
всички просещи…
Не обичам кавгите, но не ме дразнете. Траянке, благодаря ти за вниманието. Сега съм спокоен и искам завинаги да остана спокоен, и не ми пука какво си мислите, всъщност пука ми, но вече забравям всичко, така че няма смисъл да ми пука. Не си говоря, не си играя, нищо че съм ку-ку. Днес ми се случи нещо много интересно. Реших да карам колело в Балкана на въздух. Обаче, 10 метра навътре в балкана, само десет метра и видях, че е зима, студена зима, а от другата страна топло. Представети си, някакви 15 крачки и коренна разлика в температурата и обстановката. Няма да я забравя тази климатична изненада. Разбира се, това няма нищо общо с коментарите ми и не влагам никакъв смисъл. Да се радваме на хубавата ни природа и красотата и.
И нека бъдат щастливи всички, който имат очи за истинската красота, всички, които са безпомощни и полудяли, и всички, които не знаят какво правят–дано се поучат, и да бъдат истински християни
Нямам нищо човешко, което да не е инстинкт. Или по- точно, изхвърлих доброволно и най-малкия ембрион човещина, която имах в себе си. Не искам вашето съжаление, не искам вашият коментар, не искам вашия анализ, не искам… Вие, които не познавам молете се за мен, за мен, който не познавате, и аз ще се моля за вас. Може би след като махнеш болката и несмирението, ще дойде истинският живот в Христа. Нека Бог даде всичко за спасението на просещите и всичко за всеки и целия свят
Може и да не искаш, но ще ти кажа Аноними, че нито си полудял, нито ще полудееш. Ако беше полудял, нямаше да го знаеш! Спрял си наркотиците и с изострената си чувствителност много болезнено усещаш нещата, които се случват и в държавата и в света. Те наистина са обезпокоителни.
Ти сам си правиш анализи, това, което бих допълнила, е че Бог изскубва плевелите, за да се върне човещината ти, там където и е мястото. Ти си знаеш защо си я изхвърлил, но се е наложило да запълваш мястото и с наркотици. Значи не е трябвало. Сега нещата си идват на мястото. Така, че няма да полудееш, а обратното – оздравяваш.
Траянке, благодаря ти! Трябваше преди пет години да проведем този разговор. Кой да се сети, че чувствителността, ша требва да се контролира! Именно, това е една от причините за раждането на гнилите емоции. Неразбраната чувствителност. Човек може да убие чувствителността, може и да я преспи, а тя да го събуди
Леле, какво откритие направих Бог да ми е на помощ
В тези мой позинг коментари бих, ревах крещях, говорих глупости, и все някой ми беше виновен, полудях от чувствителност. С хитрост до Бог не мога да стигна. Исках да употребя истината, както на мен ми беше угодно, само в моя полза
Не знам колко човека използват псевдонима Траянка Георгиева, или моделът на поведение е взет от някаде и се използва от един, или повече хора, но ще кажа, че една от причините поради която ние хората, християни, атеисти, аскети, културисти, играчи, художници и секва паплач с човешки образ населяваща Държавата, страдме от липса на любов. Има изобилие от изразена изкривена любов, прокарана през призмата на човешкия егойзъм, гордост, глупост и страхливост.Практикуваме една любов, която ни кара да се подиграваме, провокираме и да тъпчем другите, докато искаме да им кажем, че са специални за нас, защото сме видяли в тях, това, което виждаме и харесваме само защото е той, защото ни се струва, че сме на една честота, защото така сме решили, колкото и глупаво да звучи. Няма да мога да се изразя и доста глупости изписах, обаче и аз съм от тези хора практикуващи изкривената любов, незнаещи, но търсещи. А съм тръгнал другите да изобличавам.
Тези, които съм обидил и мачкал, надявам се ще ми простят истински, като истински приятели и християни Отдавна съм им простил, но не ми хареса играта, която игрят. Това съм аз, който видяхте. Видях ви и аз.
Драги приятели, Траянке, и да пишете и да анализирате няма да мога да ви прочета или чуя, защото вече съм умрял. Ако рекъл Бог да се преродя и да бъда истински, много ще се радвам, ако имам искрени и истински приятели.