В капана на думите



БЛИЗКИ ТЕМИ:

12 коментара

  1. Lena каза:

    Тук, за съжаление, са смесени твърде много неща, по един емоционален небогословски начин. Това, че клириците нямат авторитет и не дават добър личен пример не означава обезателно, че концепцията им е била погрешна. Моля автора за извинение, но църквата ни все пак е жива и в нея се чува понякога Божия глас, защото Той още не ни е напуснал, както това е станало с инославните. Клириците ни имат безброй недостатъци, но в случая, поради присъщата им консервативност изразиха правилно мнение.

  2. Lena каза:

    Не искам да засягам нито да съдя бездетните двойки, но от моите скромни наблюдения, а и от това на което ни учат светите отци мога да кажа, че за всяко нещо си има някаква причина и нищо никога не е случайно. Нито мюсюлманите нито циганите прилагат контрацепция или си избиват неродените деца, както т.н. цивилизовани хора от християнския свят, към който в някаква степен принадлежим и последствията са налице. Само в моя род примерите са ужасяващи: майките ни са правили множество аборти и сега няма налице нито едно внученце. Изкуственото оплождане е свързано най/малкото с ръкоблудие и заченатото дете ще бъде обременено от този грях. Това, че греховете ни са океан и ни заливат отвсякъде, не значи, че трябва не трябва да ги виждаме и да казваме на черното бяло.

  3. Lena каза:

    Мнението на църквата понякога ни се струва жестоко, но тя е призвана да казва истината, а не да угажда на човеците. Ако тя отказва да опява самоубийците или кремираните, то е защото, по този начин страданието им в отвъдното може би става по/голямо. Изкуствено заченатите деца, неминуемо се маркират от греха на ръкоблудието и даже убийството на други ембриони, за да се изпълни желанието на родителите им на всяка цена да имат потомство.Църковните правила и догмати не са израз на жестокост, а на загриженост към хората. Не Църквата съди или помилва, а Съдията. Какво ни ползува едно църковно милосърдие, заради което ще плащаме скъпо и прескъпо в отвъдното? Заради това да не се съблазняваме от някои митрополити и от делата им, а да търсим Божията правда и Истина, понеже тя ще ни съди накрая всички.

  4. ivan simeonov каза:

    Уважаема г-жа Лена,
    Извинявам се, че ще Ви призная нещо много лично, но синът ми от първия брак се самоуби 20-годишен през 2005 г. НЕ БЕШЕ ДАЖЕ КРЪСТЕН, НО ВЪПРЕКИ ТОВА СВЕЩЕНИК НАПРАВИ ОПЕЛО ! Вярно е, че аз не присъствах при уреждането на свещеник, но това го казвам като възражение срещу Вашето мнение, че Църквата „не угаждала на човеците“.
    Сърдечни поздрави,
    Иван Симеонов

  5. iliana sivova каза:

    въпросът е сложен; всъщност това са много въпроси, всеки от които трябва да се разгледа отделно, както пише и в статията. аргументите трябва да са осмислени задълбочено, поднесени убедително и тактично. нищо такова може да се каже за въпросното становище…

  6. Пламен Иванов. каза:

    Отлична статия, поднесена безкомпромисно! Според мен няма пресилени неща! Може би трябва да се допълни и с това, че БПЦ няколко пъти промени крайните изводи (които публикува в синодалния фейсбук), за да ги напасне със становищата на другите поместни православни църкви, от което не се разбра напълно дали приема или не инвитро.
    Авторът обаче пропуска и един важен извод – поради неадекватното отношение на архиереите, пасиви понесе цялата Църква, която не се изчерпва само с владиците и техните лични мнения. Много хора похулиха вярата и Църквата, което е доста по-сериозен акт от обидата, нанесена на бездетните двойки. БПЦ сама вкара в съблазън, хората, които поради своята малоцърковна грамотност (дължаща се и на самите владици), реагираха остро на поредния опит на дискридитирани хора да четат морал. И резултатът беше явен – охули се Църквата, охули се Божието име, а хулата против Св. Дух не се прощава…
    Дано владиците осъзнаят, че съблазнявайки стадото сами го погубват!!!

  7. Пламен Иванов. каза:

    Също така смятам, че дискусията по този въпрос е много по-сложна и ангажираща, за да бъде обект на форумни дебати! А пък въпросът дали ако опеем някого ще му удължим страданията в отвъдното мисля, че не подлежи на коментар, но въпреки това ще отбележа, че е най-малкото примитивен. Господ едва ли се гневи на молитви, отправени с добри намерения, и едва ли заради тях налива повече катран в казана за мъчения!
    Наследствеността на греха не се ли очиства в кръщението ?! Не изпадаме ли в Старозаветен примитивизъм? Не отхвърляме ли очистителното действие на кръщението и миропомазването? За какъв наследствен грях говорим? След като предварително сме обременени и това механично е закодирано в нас – направо да се отдаваме на разврат – и без това ще ходим в ада!
    А относно ръкоблудствения характер на изкуственото оплождане – трябва да се разгледа по-сериозно въпросът за ръкоблудството като грях, предизвикан от инстинктивните и егоистични желания, каквито в случая с инвитрото няма!

  8. клирик каза:

    Признавам, че не се интересувам от гинекология и се поколебах дали да прочета отговора на Андрей, но го направих. Напълно го подкрепям. Това становище не е писано от членовете на Синода, които нямат знанията и дар словото, за да го съставят. Най-вероятно то е дело на преподаватели в Богословския факултет и по най-красноречив начин говори за тяхното ниво. За съжаление този маразъм се предава и на студентите им.

  9. Читател каза:

    „И отново какъв рояк въпроси се появява тук! Може ли един живот, един човешки живот да се създаде наистина по начин, който да противоречи на Божия промисъл? Какво ли е това човешко същество, което се е появило на този свят въпреки Божията воля, както смятат владиците? Възможно ли е това?“

    Този аргумент не е много убедителен, защото е възможно да са създадени човешки същества и при клониране (или да бъдат създадени в бъдеще). Това означава ли, че всеки метод е богоугоден?

    По отношение на методите за асистирана репродукция – всяко семейство само трябва да реши – но рискове има: и в медицински, и в морален аспект.

  10. bezz каза:

    Много други хора и организации, които са дори далеч от православието, подлагат на съмнение традиционната медицина.

    Има една християнска максима, че благата цел се постига с благи средства. Какво благо има в опитите с и унищожаването на ембриони?

    Но дори не е нужно да си християнин, за да стигнеш до моите изводи.
    Всички сме гледали Гатака.
    Стимулирането и инвитрото, които в България се правят безразборно и без всякакъв контрол, увеличават и броя на близнаците, тъй като се имплантират няколко ембриона, за да има по-голяма вероятност за успех. Близнаците ползват привилегии. Нямаше да е проблем, ако броят им беше „естествен“. Само че той вече не е.

    У много хора с репродуктивни проблеми срещам странен фанатизъм. Нищо чудно след като самият д-р обяви по телевизията, че децата заченати инвитро били най-обичаните и най-желаните. Самите лекари промиват мозъците на дошлите при тях с това как тяхната мъка е най-голямата, те най-много страдат, те и техните инвитро деца са най-великите…

  11. bezz каза:

    …Правят го, за да могат да ги спукат от процедури, съмнителни за здравето им, и да вземат парите. Видяхме и Щерев на интервюто – от къде накъде няква си поместна църква ще му каже, че не прави добро… ми щом резултатът е добър, значи било добро!?!
    Да, резултатът може да е добър, но ВЪПРЕКИ тях.
    (и все пак не знаем какво ни чака в бъдеще, ние виждаме само прекия резултат)

    Държавата финансира инвитрото. Само че никой не повдигна един морален въпрос – редно ли е хора правили аборт по желание, един ден да ползват държавни пари за да правят инвитро, след като се знае че абортите са една от причините за безплодие (а за християните, те са и убийство).
    И това се случва по същото време когато в домовете умират изоставени деца. А, да, те са нежелани, не са като децата инвитро, че някои даже са болни…

    Фанатизмът е станал толкова голям, че никой не смее да каже нещо напряко по въпросите свързани с репродуктивните проблеми.
    Видяхме какво стана, когато БПЦ се осмели.

  12. ivan ivanov ivanov каза:

    Като чета какво са сътворили в синода ми настръхват косите.

Споделете в социалните мрежи