Брак и семейство: несвоевременен опит за християнски поглед върху нещата



БЛИЗКИ ТЕМИ:

7 коментара

  1. В българската култура почитта към семейството е много голяма и към рода изобщо. Патриархалността на българите обаче еразрушена през модерността и особено през комунизма, защото комунизмът е всеобщ колективизъм, който не дава право на оригиналност и извисяване на семейното начало, като прави социално инженерство и унищожава старите фамилии, дошли още от турското робство, като на тяхно място издига примера на комунистическите семейства, които са имали партийна повеля да раждат повече деца за да претопят биологически класовия враг. Българите имат култ към детето, девствеността и целомъдрието. Един приятел лекра ми каза, че една от причините много хора да не се женят в наше време това е разюзданият секс и свободни нрави, които не харесват на патриархално настроените български мъже и затова много от тях стоят самотници. Доказано, е че ако мжът и жената преди брака восят целомъдрен и непорочен живот децата им стават по надарени и по-способни от децата на развратниците.

  2. Семейната приемственост означава култура, защото освен генетичната предразположеност има и обществен и цивилизационен опит, който се предава по наследство. Затова в цивилизованите държави има семейна биография – на какъв човек си бил наследник и дали продължаваш делото му с оглед представата ти за историческа задача. За съжаление проучванията в българската етнология за семейността като християнско цивилизационно явление сред българите не са предоставени на знанието на подрастващите и трябва чужденци като Аверинцев да ни говорят за нещо, което ние познаваме прекрасно и имаме примери на жертви и даяния на отделни личности и цялото общество за семейните ценностти. За съжаление много от децата на свещениците, които би трябвало да бъдат продължители на вярата като нещо, с което са отраснали, не стават духовници, нито следват богословие, а се ориентират към английски и компютър. А най-фрапиращия случай , който знам, е че синът на един свещеник стана издател на порнографско списание.

  3. Дне суровото и аскетично, възпитаващо във воински и верови качества потомството българско семейство е такова, каквато е БПЦ, изхождайки от думите на св.Йоан Златоуст, че семейството е малка Църква. Материализирано до крайност, оставящо възпитанието и образованието в ръцете на чужди авторитети, създадено по необходимост да го има без любов в отношенията между членовете на фамилията, потънало в хедонистични стремления, изтарящо от желание за светска слава и фактор в обществения живот, лишено от чувство за дълг и вярност към една идеалистична кауза, използващо политически и социални лостове за уреждане на приближени, прекланящо се пред чуждото, без историческа памет, без съзнание за национално предание и историческа задача, използващо връзките си за уреждане на хора чрез нечестни назначения и извратени конкурси, без чувство за себепреценка, без самопознание и без съзнанието за отговорност, която хората и Бога ще искат от тях като „отци“, т.е. бащи. Каквато БПЦ, такова и бг-семейството.

  4. pepee каза:

    Много хубав текст – разбираем ,човешки и убедителен. Някои от нещата никога не ги бях чувал , други бях но не в тоя аспект , а като цяло ми въздейства много светло .
    Коментарите на chingis ,пък не са нито в духа , нито в тона ,нито в смисъла на статията – пак старата плоча ,но от другата страна.

  5. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Монаси правят най-добрата бира. –
    http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2010-02-07&article=312502

  6. Βασιλιάς της βλακείας каза:

    Цялата статия описва неземно красиви неща и отношения между хората – какви би трябвало да бъдат, но уви (!) – в също време текстове на тази тема са и абстрактни, напълно утопични. Клетката, мерната единица на обществото вече не е семейството или енорията, вече не е изградено от тях а от самостоятелни индивиди, в това число и православните не се различаваме в това отношение. Необратими процеси променят отношенията и няма връщане – вече ги няма семейство и енорията на църквата – всичко е сбор от индивиди които след литургията не се познават, прибират се вкъщи и извън църквата не си общуват; също е и със семейните отношения – всеки гледа собствения живот и развитие, и бързо му омръзва партньора и търси друг. Колко самотни майки (и по-рядко бащи) познаваме? Разведени и разделени?

  7. Βασιλιάς της βλακείας каза:

    Или пък колко от вярващите млади (и не толкова млади) не са женени и живеят сами и нямат желание да имат семейство и деца? Какво да правят църквата и енорийските свещеници в такъв случай? Не могат да накарат прихожданите си да се венчават на всяка цена – къде е свободата на личното пространство, и свещеника не става ли гуру в такава обстановка? И къде е решението, защото този разпад на самото ДНК на обществото има пагубни последствия.

Споделете в социалните мрежи